Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1167 ggr
shamz116
4

besök hos veterinär

Jag ville skriva av mig lite efter ja nyss va hos veterinär med min katt för hans andra vaccin. Blev så irriterad på den här veterinären

Hon började prata om foder och frågar vad jag ger nu och menar att jag ska ge ett speciellt foder för kattungar. Jag säger att jag ger både torrfoder och blötfoder av mjau. att  jag ska fasa över han till att bara få blötmat av maju ev Bozita och sedan kycklingvingar och annat för tändernas skull. Då börjar hon hålla en föreläsning och fnyser typ o säger att mjau är inte ett bra foder och att de billigare blötfodren kan innehålla lite vad som helst för att de tar vad som är billigast. Att jag borde ge ett torrfoder, och att de dyrare skulle vara bättre som dom säljer för att de har forskning bakom så man vet att katten får ett bra foder(enlit henne)

Jag sa att ja, mjau innehåller blandat biprodukter av kött men man vet att det är 100% kött, vilket inte andra foder har t.e.x Royal canin som innehåller massa spannmål! så det hade hon inget svar på känns som hon tycker det är helt ok att ge alltså. Jag säger att långt ifrån alla håller med henne..hon säger att jag får göra som ja vill(mellan raderna =att ja gör fel nu!)

Eftersom jag ska kastera min katt senare så säger hon att DÅ är det viktigt att ge ett speciellt foder för kastererade katter. suck alltså. Jag sa då att varför skulle det behövas maju och Bozita är fullvärdiga foder. Det verkar va royal canin som lärt upp alla veterinärer. enligt henne kan katten få problem om jag bara ger mjau o den kommer inte få allt den behöver!

vinteralvan
4

Det är sorgligt hur dåligt pålästa veterinärer är vad gäller näringslära …………. eller hur köpta dom är av torrfoderföretagen. Foten i munnenTyst

Wony
0

När vi var hos veterinären i somras för vaccinering, besiktning och kloklippning (med andra ord en del saker) så sa de inget om foder. Visst, vägning av kissen blev det ju i varje fall, men vi fick ingen kommentar om foder, vikt eller liknande.

Jag hoppas att inte de veterinärerna är de enda som inte ska pracka på en en massa skräp. Visst, där sålde de Hill's och Royal Canin (tror jag) men sade inget om det alls. Ibland har man kanske tur… Obestämd

[sakring]
0

Det är för bedrövligt. Själv har jag en av mina katter som är 12 år och hon äter samma sak som de andra och hon har då itne lagt på sig ett gram sedan den dag hon kastrerades. De har fri tillgång till 3 sorters torrfoder och får blömtmat minst 2 gånger per dag. Så blir det lite köttbitar emellamåt.

Wony
0

#3 Det liknar vårat upplägg. Vi har ett kaffemått som vi tar torrfoder med på morgonen (då blir det alldeles lagom mängd för vår katt), som får ligga framme under dagen, och så ger vi blötmat före och efter jobb.

Blötmaten fyller ju ut mer än torrfodret och håller henne mättare. Men torrfodret finns där om hon blir hungrig när ingen är hemma. Och så en och annan köttbit då och då, kanske en eller två gånger per vecka, beroende på vad som äts till middag i huset.

shamz116
0

#1 Ja verkligen! Det känns som att det är både och. Hos veterinären jag var säljer de mycket av RC. Bara torrfoder av alla märken.

#2 Det var ju bra. Jag har fått föreläsning om torrfoder både denna gång och förra av en annan veterinär.

#3 Nej jag tror det är olika. Man får väl kontrollera om de hetsäter men att bara ett speciellt foder för kasterade katter skulle funka tycker jag är skrattretande. och sen att min katt skulle äta "kattungefoder" nu! katter i naturen äter samma sak genom hela livet liksom, ingen speciell kattungemat:D. Veterinären frågade också hur min katt funkade nu när jag ger det hemska fodret mjau haha o hon ville verkligen hitta fel o frågade hur hans avföring luktade!! ja ba det luktar ingenting och han mår perfekt.

fvanilla
2

Jag kan tänka mig att de inte ens har läst ens vad Mjau innehåller, och att det är svenskproducerat.

Nej, ignorera sådant - det är sällan de kommer med bra svar på t.ex varför en katt ska äta spannmål, eller varför ett ökendjur ska äta torr föda. Så fortsätt ge Mjau!

[Zlarviig]
3

Vi hade en katt som hette Tarzan som var överviktig när vi köpte honom från katthemmet. När vi skulle vaccinera honom så vägde de honom och han vägde 8 kilo (Han var en riktigt stor katt förutom att han var tjock) och de sa att det var såå farligt och han behövde äta specialmat för att gå ner i vikt och då fick vi köpa ett dietfoder från loyal canin som kosta ungefär 150 spänn för 1.5 kilo (det var 2003 så pengarna var lite mer värda då)

Det fodret gillade han inte alls. Dock så åt vår andra katt av det fodret (när han trodde att vi inte såg) och han blev rundare om magen. Vi började hålla koll när de åt så att Tarzan åt sin mat och efter några månader så hade han gått upp två kilo till, hans päls var helt matt, han fällde ovanligt mycket och han var tröttare än vanligt.

Vi berättade det för de och de föreslog ett annat foder från royal canin. Vi sket i vad de sa och gav honom vanligt foder från mataffären. Efter det mådde han mycket bättre och fick tillbaka sin fina päls och det fodret hade han i hela sitt liv.

Sweelin
0

Jag har fått höra samma sak! Fast mer att vi endast ska ge torrfoder till katterna eftersom mjukmat är väldigt dåligt! Men hon visste inte vilket märke Mjau var

Sorgligt

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

fvanilla
1

#8 Och hur kött kan vara dåligt för en köttätare är så skumt att påstå!

mitzerl
2

Min veterinärmottagning är också uppköpta av torrfoderföretagen. Stora Royal Canin-planscher i väntrummet. Royal Canin-klocka på väggen, våg med Royal Canin-logga, Royal Canin-broschyrer och personalen har Royal Canin-logga på sig också. Allt Royal Canin.

Förra året jag var och vaccinerade katten gick hon på torrfoder och var lätt överiktig. Nu hade jag gått över till blötmat och hon hade en perfekt vikt. Trots det tyckte personalen att jag skulle byta till Royal Canin igen. Förvånad

Jag sade att torrfoder innerhåller mycket spannmål, men hon sade att blötmat också gör det. Tjaa, jag iddes inte diskutera mer med någon som är uppköpt av Royal Canin.

Vilken mat är det som mest liknar det som katten äter i det fria? Knappast är det torra spannmålskulor.

fvanilla
3

#10 "Jag sade att torrfoder innerhåller mycket spannmål, men hon sade att blötmat också gör det."

Jaså? Ser inget spannmål i Mjau eller ICA's i påsar. Och de blötfoder som innehåller spannmål har knappast spannmål som första ingrediens eller består 70-80% utav det. Märkvärdigt. Men din veterinärklinik låter nästan lite läskig faktiskt. All den där reklamen!

Wony
0

#11 Exakt! Vore spannmål huvudingrediensen i ett blötfoder så vore det inte blötfoder liksom… Visst, det finns spannmål i en del sorter, men det är ju långt, långt från de mängder som finns i torrfoder.

Jag ser inget fel i att ha torrfoder som komplement (som vi gör) men jag tycker i alla fall att en övervägande del av kosten ska vara så likt naturlig föda som det bara går. Sedan att man ger någon enstaka godisbit då och då eller har små mängder torrfoder framme om man ska vara borta en längre tid under dagen tycker inte jag känns fel. Särskilt om man i alla fall gör sitt bästa för att ge ett så bra torrfoder som möjligt.

shamz116
0

#6 Ja det är bäst. Nej antagligen vet hon inte mycket om mjau eller bozita som ju är likvärdiga när hon säger sånt att de kan innehålla lite vad som helst. haha. det stämmer ju inte. Jag borde sagt att bozita säljs av massa djuraffärer. Det är mycket man kommer på såhär i efterhand att man kunde frågat ut henne om, som med detta med spannmål. Hennes argument att torrfoder var helt ok var att de flesta foder inenhåller spannmål. Jag sa att mjau gör inte det, och kom med exempel på torrfoder som orijen och applaws som inte heller har det. minns inte vad hon sa efter detta, men de säljer ju inga av dessa märkena så..

Jag bad även henne om hon kunde väga min katt för det gjorde veterinären gärna förra gången. Men hon började istället berätta för mig om att kattungar kan väga väldigt olika..det vet jag redan. Jag förklarade flera gånger att det var av ren nyfikenhet att jag har ingen bra våg hemma, ändå så hon bara kände på han och sa att han hade lite hull. och började prata om det här med kastrering och att han kommer bli överviktig om han inte får speciellt torrfoder..så jag gick bara sen. blev irriterad däremot för det är en så enkel sak!