Fläskkött?
Har fått tips om att man kan ge katterna strimlat kött eller köttbitar och igår hittade jag fläskkött i frysen som jag nu tinat upp och delat i små men bra portionsbitar.
Men, kan man ge dem fläskkött? :p
Här går det utmäkrt att göra det. De äter med god aptit
Åh men en sådan tur då! Fick fram 4 portionspåsar så de ska få en påse ikväll iaf!
Jag barfar inte men något av deras natur ska de ju absolut få några ggr i veckan! :D
Det gläder dem säkerligen, men var bereddd på att de kan tycka att det inte är gott. Jag har katter som älskar fläskkött men ratar nötkött och vise versa. Och ett par av dem äter inte vilkött medan 3 av dem bara älskar det.
#3 Jag lät dem förut få testa en bit och Lukas älskade det medan Dooleys försökte i lugn och ro trycka i sig köttbiten. Tror han förr eller senare kommer få sin chans om han får äta i lugn och ro! :)
Min ena katt kommer och tigger när jag ska steka bacon haha :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rovdjur har inte tänder som är anpassade för att äta tex torrfoder utan deras tänder behöver såga och tugga, inte krossa maten, så därför är kött så himla bra att ge! För att tänderna ska hållas i trim bör man ge kött med ben i lite då och då och till det passar kycklingvingar utmärkt, men de tjockaste benen kan vara svårt för dom att äta. Har man möjlighet att komma över tex kycklinghals så är det perfekt för att ge fina och trimmade tänder :) Men det är klart, även senor och muskelkött bidrar till god munhälsa :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
åhh…fläskkött älskar min stora katt. Han får alltid spillresterna från filen (när jag rensat den) och han kan tugga i många minuter på samma sega bit och se överlycklig ut. Ibland ät köttet dom får fryst men det kvittar dom.
Om jag öppnar en förpackning lax, annan fisk, kyckling eller nötkött så är lillkatten direkt där och tigger. JÖSSES så poppis det är här hemma med sånt. dom får såklart alltid smaka (matte är väldigt snäll till husses förtret).
fick en stor bit färsk lax på rea och när jag rensade den kunde lillkatten knappt hålla sig från att klättra på mina ben. Dom fick varsin rejäl bit som sakta men säkert slank ner. Smidigt sätt att dryga ut blötmaten
, dessutom slipper man slänga torkade bitar eller bortrensade bitar.
#5 Haha men vadå? Bacon är gott! ;p
#6 Jo jag har fått lärt mig mycket bara de här senaste veckorna. Visste mer innan men det jag inte visste var att de kunde äta kyckling. Dum som man är jämnför man katterna med oss själva (haha, blondin) och tror att bara för att vi inte kan äta rå kyckling då kan inte katterna heller!
Tur att det inte var så!
Mina katter älskar kycklingvingarna och dem får de 1 gång i veckan, vilket blir på fredag denna vecka. Köttbitarna kommer de få nu och då så länge som de räcker till.
Kommer sen köpa annat kött med som jag kommer dela upp i små bitar eller större bitar så de får kämpa lite för tändernas skull! :)
#7 Mina katter får oftast aborrefilé, kokt eller rå, sik eller strömmning så fort pappa fiskat. Men dem fiskarna får de oftast bara varje sommar, sen under hösten och vintern är det glest om det!
Tyvärr kan jag direkt säga att Lax är det mkinst populäraste xD
#8 Precis hihi han älskar det :P Medan gammelkatten skiter i vilket hehe :D
Ge inte rå fisk till katterna. Det förstör ett b-vitamin.
#10 Jag ger inte rå fisk ofta och tyvärr gör jag det, det är inga mängder!
#9 Har en katt som typ vägrar äta kött! :P
#11 Ja sådan är våran gammelkatt, går bra på burk men inte rått :/
#12 Min går knappt på burk! Han ska bara ha torrkulor och inge annat! Han är rejält kräsen av sig! :p
Vår katt har ätit lite fläskfilé någon gång, men hon föredrar andra saker. Lax älskar hon. Men vi ger det väldigt sällan och i små mängder. I somras gav vi lite av det spad som blir när man tinar laxfiléer, för att vi ville få henne att dricka lite extra vätska när det var varmt. Det funkar klockrent!
Nötkött ratar hon totalt. Vore dock kul om man kunde få henne att gilla fler saker. Just nu håller vi på att övertyga henne om att Bozita's kanin i sås är jättebra mat. Hon ställer sig dock smått skeptisk till det hela. 
#13 Haha okej :D Ja det är våran madame här hemma med ;) Men torrfoder är bäst tycker hon med, mjaus mjukmat går bra ibland ;)
#14 Hehe låter som min Dooleys. Han äter oftast inge annat. Han älskar kokt fisk annars men det vill han äta i lugn och ro i sin egen takt! Haha, han är så seg då han äter mat. Han är likadan då han äter blötmaten. Lugnt och fint, några små tuggor och sen är han nöjd och lämnar en skål med mat, haha :p
#13 Mammas katt äter också på bara torrkulor, men tyvärr har hon bara smak för sådana där dåliga blötmatfoder. Sådana med socker i som hon tycker om, men Mjau eller Bozita ratar hon! :o
Hur läge låter ni tex kycklingvingar ligga framme om inte missarna hunnit äta upp allt?
Vi ger ju oftast sådant när vi själva gör middag. Då vi äter rätt sent på kvällarna brukar vi ta bort det när vi går och lägger oss, oftast får det ligga framme 2-3 timmar ungefär.
Okej tack :)
Sedan kan det säkert ligga längre också, det vet nog andra bättre. Vår kisse ratar maten om den stått för länge, så för oss känns det inte så riskabelt att ha det framme länge i alla fall. 
Då jag nu inte har katt men iller så får jag svara för hur jag gör med dom och de kan ha köttet framme tills det börjar lukta. Får de köttet utomhus kan det ha luktat någon dag innan jag tar bort det. Vissa illrar föredrar lite "mörat" kött ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus