Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2702 ggr
loviisa
1

Vad ger du din katt och varför?

Jag är intresserad utav att veta vad ni ger era katter för mat och varför ni ger just den maten, vad har ni för baktanke om ni nu har det? :)
Hur ofta ger du katten mat och hur mycket ungefär?

Jag har två katter, en 6 årig hona och en 10 månaders hane. Båda är kastrerade. Den äldre har alltid ätit Royal Canin torrfoder för steriliserade katter men i samband med att kisseunge flyttade in i somras intruducerade vi blötmat för dem.

Idags läget äter de som huvudmål blötmat från Mjau och det ger vi väll lite när som, kanske två gånger om dagen, bara så att varje katt iallafall får minst en portion / dag. 
Till det har de alltid torrfoder från Hills, bara för att och för att det alltid kan stå framme. Så de har alltid till gång till torrfoder men serveras blötmat någon gång/dag.  
Jag tycker katterna alltid ska ha tillgång till mat så länge de håller sig fina i kroppen Skrattande

lovisa

Mymlan
0

Jag ger: Mjau, Bozita, Porta 21 detta mjukmat

Torrisar: Porta21 sensible

Jag vill ge mina katter mat fritt från spannmål och fisk..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Niiinah92
1

Mina båda missar får Mjau eller Bozita blötmat 2-3 gånger per dag plus att de har torrfoder (Acana grassland) framme alltid och så får de rått kött plus äggula ett par gånger i veckan.

MonicaLagerquist
0

Just nu äter de fri tillgång på blötmat och minst ett BARF mål om dagen.Har just nu 10 katter.Den äldsta är drygt elva år och den yngsta drygt elva veckor.Två av katterna bor hos fodervärd.

Varför?Ja katten är från början ett ökenlevande köttätande djur som mår bäst av att äta kött och få i sig vatten via maten.

Stolt ägare till tre La permer

Mella91
0

Monica: Har du någon speciell uträkning för hur mycket lever dina katter får eftersom du kombinerar BARF med blötmat?

Jag har hel-BARFAT fram tills nyligen men katten har tröttnat så nu ger jag mjau tetra och ett mål rått kött. Han får mat 2-3 ggr dagligen, han vill inte äta oftare än så. Min tanke med utfodringen är att han ska få i sig rätt näring, vatten och inget spannmål eller annat onödigt tjafs. Glad

MonicaLagerquist
0

Jag ger balanserad BARf med 5-10% lever.

Jag gör iordning en sats på 10 kilo åt gången packar i plastpåsar och fryser in.Tar upp en dags ranson varje kväll lägger i kylen och sen på morgonen efter lägger jag det i micron(så att det får tina jag kör inte micron).

Mella91
0

Tack för ditt svar :)

Så det blir samma andelar av kött som en vanlig BARF även om man ger 50/50 BARF och blötmat?

MonicaLagerquist
0

#6 Japp.BARFen balanserar sig och blötmaten balanserar sig.

Mella91
0

Tack :)

saandra88
0

Jag ger min katt som är 1,5 år Royal Canin Baby Cat, då hon just nu diar sina kattungar. Innan har hon ätit kitten.

Hon har haft så himla svårt att gå upp i vikt, fast hon har fri tillgång till mat och äter bra. Jag har avmaskat henne några gånger, så hon är inte smal pga mask.

Kanske BARF skulle vara ett alt? Hon älskar allt rått kött hon får smaka på.. Lever, hjärta, älg, nöt m.m.

Jag försökta byta foder som inte har så mycket spannmål som Royal har, men hon ville inte ha något annat. Rått kött är något som hon iaf gladeligen skulle äta.. Får kika på det.. Glad

fvanilla
0

#3 Håller med!

Jag ger fri tillgång till blötmat, och ibland får de lite torrisar som godis.

jbe
0

De har Applaws torrisar framme hela tiden och får rått kött/kycklingvinge/hjärta/mjau 2-3 ggår om dagen.

Lusthan
0

Jag har fyra katter och jag ger Mjau och Bozita blötmat men också rått kött. Varför? För att jag vill att mina katter ska få det som är det bästa för dem och inget annat. :-)

Slashignore
0

Jag ger mina katter Mjau eller Bozita blötmat kombinerat med RC Longhair indoor. Den diande honan får dock IAMS kitten eller vad den nu heter. Men även hon får blötmat 1-2 ggr om dagen och samtliga katter får BARF lite då och då.

Varför: För att RC påsen inte är slut, ska gå över till IAMS till alla katter så småningom är planen.

[WickedAlly]
0

Mina herrar får RC för kastrerade och även RC blötmat några gånger i veckan. Försöker truga och få dem att äta mer blötmat men intresset är noll, tre dar i veckan går det ned, resten får stå så nu får de bara ungefär varannan dag för att slänga så mycket mat känns onödigt.

Försökte att gå över till Eukanuba torrfoder, men det fick jag ge bort. Ena katten åt motvilligt och den andra vägrade helt. I början plockade de ut RC:n när jag försökte fasa över dem. Samma sak hände med IAMS.

Har nog dessutom vart genom hela marknades utbud av blötmat, men nej. RC ska det vara annars så får det var verkar det som..

Envisa små herrar.

loviisa
0

#14 Min unge har alltid ätit blötmat medans min sexåringa dam fick det för första gången i somras. Hon tittade inte äns åt blötmatsskålen förren då jag började lägga i lite vatten i det.
Hon har i alla år ratat all mat som inte varit RC men nu äter hon blött som huvudmål och tar ibland utav torrmaten som nu är Hills.

lovisa

[WickedAlly]
0

#15 Jag brukar mosa blötmaten lätt och blanda i lite vatten :)

Jag hoppas att mina också ger efter någon gång och vill byta mat.

vinteralvan
0

Min kille får BARF för att det är det mest naturliga,

Tilla_
1

Mina tre katter (varierande åldrar och ras) får i huvudsak blötmat, Mjau eller Bozita. De får torrfoder som komplement, Orijen. Jag har valt mat som inte innehåller spannmål utan som innehåller proteiner, fett och vatten, precis vad en obligat carnivor behöver.

[RMSLiners]
0

Jag ger katten Bozita räkor i sås. Valde Bozita då det är spannmålsfritt, räcker länge, har praktiska tetror, är prisvärt och innehåller det en katt behöver. Sen tål han inte heller alla fodersorter samt att han har FORL. Utöver det får han färs, kyckling, kött, fisk, lever mm.

jollycox
1

Mina katter äter BARF för att det är naturligt, rått och inget som helst onödigt.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Mymlan
0

#19 Skippa fisken den är ej bra ge katter skall finnas artikel här på KIF..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[RMSLiners]
0

#21 Jasså? Trodde man kunde ge katten kokt vit fisk då och då?

fvanilla
0

#22 Det är ett vanligt allergen, så många undviker fisk för man vill inte riskera att utveckla foderallergi hos sin katt.

[RMSLiners]
0

#23 Ok, borde inte alla kattmatssorter, och de är många, som innehåller fisk gå bort då?

MonicaLagerquist
0

#24 ja de går självklart bort. Bozitas och Mjau sorter som inte heter något med fisk är fiskfria.

saandra88
0

Jag har alltid trott och hört att blötmat inte är bra att ge sin katt.. Men kan man ge det helt? Eller hur gör ni?

Två mål blötmat, ett mål BARF? Eller något mål blötmat och fri tillgång till torrfoder? Tänkte testa så fort säcken är slut med RC.. Det låter bättre för katten..

elli-kleo
0

Våran 10 åriga bondkatt får fri tillgång till torrfoder och får extra blötmat någon gång ibland.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fvanilla
3

#26 Blötmat är ju (om man väljer rätt) 95-100% kött, och likt kattens naturliga föda. Hur är kött för en obligat karnivor inte bra? ;)

Och jag ger fri tillgång, personligen. Lite torrfoder ibland som godis.

saandra88
0

#28, jag har "hört" att det bara är vatten i blötmat och lite mat… Men då har jag lärt mig något väldigt nytt! Skrattande

Så du ger dn katt fri tillgång på blötfoder och det är lika komplett som annan foder och innehåller näring?? (jag är upplärd att torrfoder är det BÄSTA till hundar och att blötmat är mindre bra… så nu får jag verkligen lära om) Glad

fvanilla
2

#29 Som med kött (och grönsaker) alltså. :) Grönsaker innehåller 60 - 80 % vätska och liknande med t.ex kycklingfilé, och vi oroar oss inte om vi borde äta knäckebröd istället för det är mer 'innehållsrikt', plus att få i sig vätska är nyttigt - särskilt för ett ökendjur som katten som har en dålig törstreflex. Blötmat innehåller runt densamma och är oftast rent kött, och dessutom mer naturligt och nyttigare än överkokt kött omgjort till mjöl och ihopsatt med potatis/spannmål, där näringsämnen måste läggas till och innehåller knappt någon vätska öht. Alltså torrfoder.

Blötmat är lika nyttigt och komplett som när vi äter kött och grönsaker. Torkade tomater är ju inte nyttigare än färska tomater.

saandra88
0

#30.. Tack för ditt svar! Hur många förpackningar blötfoder köper du? Ger du de någon BARF måltid också?

Viccan92
0

Vi blandar med båda blöttmat och torrfoder. Kommer dock inte ihåg sorten. Han fiser mycket av torrfodret så vi ger en påse blöttmat varje dag.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

fvanilla
1

#31 Inga problem - på grund av kräsna katter så köper jag ICAs blötmatspåsar i sås. Så en låda på 12 påsar. De äter runt fyra påsar per dag (de väger 2,5kg + 4,7kg runt) beroende på. Men skulle de äta Mjau tetra så skulle de äta runt 1-1,3 tetror per dag. Jag försöker hitta andra likvärdiga foder i tetra/på burk, så det blir billigare och jag behöver inte köpa en massa kartonger blötmatspåsar hela tiden.

Jag ger inte BARF då jag inte har tiden eller redskapen för det, men BARF är jättebra!

Elena-Maria
0

Köpte alltid Royal Canin förut, men efter att katten varit på "sommarkollo" och käkat "vanligt" torrfoder har det fått bli det. Torrfoder och vatten står alltid framme så hon kan äta när hon vill. Blötmat får hon en gång om dagen, men hon äter bara lite av det (oftast såsen) och bara vissa sorter duger så att köpa en massa nya smaker är ingen idé. Mjölk dricker hon inte vilket jag först tyckte var konstigt då alla katter vi hade när jag var liten (och mammas nuvarande också för den delen) alltid drack mjölk. Kräsmagad är vad hon är :)

Fred och god växt!

Lusthan
0

#34 Inte kräsmagad utan lakotsintollerant som alla katter brukar vara så hon är inte dum den katten.

Elena-Maria
0

#35 Jo, det vet jag att många katter är. Hon drack det när hon flyttade in här, men hon verkade inte bli dålig av det. Tror inte hon tycker om det faktiskt.

Kräsmagad är hon vad gäller mat. Aldrig varit med om maken till katt som inte ens vill ha kött… :P Det enda hon slukar utan invändningar är torrfoder. Får dåligt samvete av att bara köpa samma blötmat hela tiden, men hellre det än att hon inte äter det alls. Några tips på nåt man borde testa?

Fred och god växt!

fvanilla
0

Har man både torrfoder och blötmat framme så äter de sällan utav blötmaten. Torrfoder sprejas ju med (ibland beroendeframkallande) buljong så det blir godare att äta. Att vänja in katten på blötmat kan ta ett tag.

Gourmet och Sheba är bra 'fjäskfoder'. Men ICAs i blötmatspåsar gick hem här och ibland olika portionspåsar.

Elena-Maria
0

Min lilla snäcka blir lös i magen av Gourmet så det har jag slutat med. Sheba tror jag inte hon ville ha om jag inte missminner mej. Kanske borde prova den igen. Borde nog traska iväg och köpa en påse torrfoder från Royal Canin, det är hon ju galen i i alla fall.

Fred och god växt!

saandra88
0

#38 Det är nog inte så konstigt :) På djuraffären där ja handlar kattmat sa de att många katter har svårt att gå från Royal till ett annat märke, för Royal använder väldigt mycket smaktillsatsersom andra märken inte har.. Det kom på tal för att min katt vill inte ha annat än Royal. :) Om det nu stämmer..

Ratzo
0

Mamma köper alltid den billigaste maten…

I can't drown my demons, they know how to swim.

Slashignore
0

#40 Tipsa henne då om IAMS eller billig blötmat om det är ok. Inte det bästa med IAMS men bättre än typ friskis. Min mor var likadan när jag hade min katt hemma. Vet hur svårt det kan vara att få sin vilka igenom då många utan kunskap tycker att det är samma innehåll i alla olika påsar bara att man köper ett märke liksom… Utbilda din mor! :)
(lättare sagt än gjort dock, speciellt om de växt upp på landet som i mitt fall)

fvanilla
0

#39 Just så är det - RC är bra på sånt! Även deras blötmat har de gjort en otroligt god sås med har jag märkt, och dessutom hört ifrån andra.

MonicaLagerquist
1

#40 till sig själv också?

Elena-Maria
0

Köper Whiskas till min katt, för det är praktiskt taget det enda hon vill ha i blötmatsväg. Köper jag annat (eller en smak hon inte gillar) får jag ju bara kasta det.

Fred och god växt!

saandra88
0

Min mormor har en idé om att hon ska mata vår huskatt med potatis som hon blandar med annat gott - för att det ska MÄTTA mer.. Foten i munnen

godisgrisen
1

Har två kastrerade huskatthonor en ganska tjock 11,5 år och en i perfekt hull 5,5 år.

Till frukost får de blötmat Mjau eller Bozita. Jag kan inte låta maten stå framme eftersom min tjockis inte klarar av fri tillgång. På eftermiddagen får de Eukanuba torrfoder lightvarianten. Men uppe på ett skåp dit tjockisen inte når står en skål Iams torrfoder till min yngre katt så hon har fri tillgång där dessutom älskar hon Whiskas portinspåsar så på eftermiddagarna/kvällarna kan hon få en påse då blir hon glad. Då och då är det fest då får de kokt fisk, de är båda fullkomligt galna i det så det tycker jag de kan få ibland men det blir inte så jätteofta.

Jag tror säkert BARF är det bästa för katter att äta näst efter möss men det är inget alternativ för mig. Jag är själv vegetarian sen hur länge som helst och äcklas av att hålla på med rått kött.

Ratzo
0

#43 Ja..

#41 Det är den billiga blötmaten hon köper.

fvanilla
1

#47 Fast billigaste blötmaten är ju bättre än det dyraste/bästa torrfodret, och en hel del billiga blötmatssorter är riktigt bra. T.ex Mjau är något utav det billigaste, men är lätt ett utav det bästa på marknaden.

Ratzo
0

De gillar inte mjau, de får whiskas tror jag.