Få katt acceptera hund
Jag har katt och mina föräldrar har hund. När jag hälsar på mina föräldrar över helgen eller över jul så brukar jag ta med katten. Hunden är stormförtjust i katten och skulle gärna både leka och slicka på katten om hon fick. Det är en rätt stor hund med matchvikt kring 25 kg.
Katten är dock väldigt restriktivt instäld till hunden. När vi är hos mina föräldrar håller katten till på övervåningen, ligger under eller bakom min säng större delen av tiden och fräser ofta åt hunden. Det har hänt några gånger att katten gått förbi hunden som legat och sovit och ibland ligger de framme båda två när jag finns i närheten. Men ofta fräser eller jagar kattten bort hunden när den kommer för nära.
Katten vill heller inte vara på nedervåningen, där vi har kök och vardagsrum och oftast är om dagarna, utan håller sig på övervåningen och mest i mitt sovrum. Där har hon lådan, maten och på nätterna stänger jag dörren så katten kan få "vara ifred" för hunden.
Jag skulle vilja visa kisse att hunden inte är farlig, och få henne att våga sig ned på nedervåningen och "umgås" med oss andra. Går det? Är det någon som har några tips?
Vet inte så mycket om det där med att introducera hundar och katter, men jag skulle kunna tänka mig att det måste vara bätttre att få dem att lära känna varandra på hemmaplan? I och med att katten då är i sitt eget hem och får en annan säkerhet än när den är i ett annat hem. Kan jag tänka mig iallafall!
Jag vet inte heller så mycket om det.
När jag köpte hund så hade vi redan tre katter. Hon blev ganska snabbt accepterad, men jag tror att det beror på att hon var så lugn, hon hälsade försiktigt på de och höll inte på så mycket med de, även om hon var en lekfull valp. En av katterna gillade henne inte, han var lite rädd för det flesta. Han var vi dock tvugna att avliva för att han blev sjuk (
) Sen skaffade vi en kattunge och han har ungefär samma aktivitetsnivå som hunden så de leker nu och är bästa vänner.
Men som sagt var, jag vet inte hur man ska göra, jag tror att det är individuellt. Vissa katter tål helt enkelt inte hundar. Men du kan ha de i olika rum kanske och sätta ett nät eller liknande i dörröppningen så kan de hälsa lite genom det. Då kan hunden inte slicka eller försöka leka med katten.