Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1530 ggr
Zorro_Tiger
0

Frågor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! Jag är en tjej på 12 sommrar så har ett litet problem:

Jag har en liten honkatt på ca 5 månader. Hon är super busig och så men vi har 2 problem:

För det första klöser hon inte på klösbrädan!! Vi har försökt och vår kompis som passade henne i 20 dagar hade en annan men den funkade inte heller. Istället klöser hon i soffan och på alla mattor hon kommer åt :P Vi klipper klorna på henne ganska ofta och de är alltid lagom långa och välskötta. Jag försöker att bära henne till klösgrejen när hon klöst på ett olämpligt ställe men hon springer bara iväg (Inte eftersom hon är skygg utan för hon är busig. När jag väll fångat henne biter hon bara mig (Av busighet) och när jag förälker sätta henne vid klösgrejen springer hon bara iväg. Vad ska jag göra? :(

2. Vi har ett olivträd som vi nu har inne över vintern och stället vi har den på nu måste vi ha den på för det finns inget annat ställe där den får tillräckligt med ljus och den är supertung och flytta. Hon hoppar HEEELA tiden upp ikrukan och ska böraj hålla på med kronan. Trädet är totalt ca 90 cm till högsta topp, Krukan är ca 30 cm och från jorden och stammen är det va 40 cm. Varje gång hon gör det och jag hinner fram innan hon springer iväg (Alltså vet hon att hon gjort fel tror jag?) tar jag tag i nackskinnet, håler en hand under rumona (Så att jag inte bara håller i nackskinnet) och säger bestämmt NEJ! Hon vet vad det betyder och när jag sedan släpper ner henne springer hon bara iväg. Vi ska köpa uppvuxet kattgräs till henne imon och se om det hjälper.

Efter som hon är en hittekatt (Hittade henne vid 4 veckorsålder på en väg mitt i natten, PM:a om du vill veta mer) så var det inte riktigt bestämmt att vi skulle skaffa katt men vi har tagit hand om henne sedan dess (25 Juli) så jag har blivit hennes "mamma" på ett sätt. Märks tydligt och även kattkunniga säger det så det är inget som ajg bara "åhh kom lilla nutteputtan, JA KOM TI MAMMSEEEEN <3333333" ;) men jaja tillbaka till saken: Hade någon kunnat skriva vad man ska ge för mat förutom blötmaten? Hon har växt upp med ett bra torfoder och bra blötmat men slutade med blöttmaten för ett tag sedan då jag inte var säker på om det var bra. Men jag behöver veta om jag ska ge blötmat eller inte och om ajg ska ge något annat som färsk fisk (Eller ja inte bokstavligen men ni förstår vad jag menar liksom) och gärna när på dygnet ajg ska gen henne det :)

Blev ett långt inlägg men ja ståut och svara gärna och tack på förhand :) !

Mvh Julia & Trisse

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

MonicaLagerquist
0

Hurdant klösträd har ni och vart står det.Höjden på trädet och placeringen är viktig.Det ska stå på ett ställe där katten naturligt passera.

Varje gång du rusar fram och eller ger henne uppmärksamhet når hon busar i olivträdet så vinner hon.Hon får uppmärksamhet.

Tyvärr är det så att enda sättet att få henne att låta bli är att erbjuda något som är roligare att leka med.

Fisk är inget en katt behöver och rå fisk är direkt olämpligt.

Blötmat och någon rå köttbit gärna med ben är topen mat för en katt.

Är hon kastreradf?Annars så kan det vara bra att få det gjort.

Stolt ägare till tre La permer

Zorro_Tiger
0

Jag ska se om jag kan lägga ut bild på det. Det är sm en pinne på 20 cm rakt upp och ovan på är det en platå med kanter som hon kan vara på som är ca 60 cm runt hela. Från pinnen är det som en "mage" ut som hon kan klösa på. Har alltid ståt på ett ställe där hon passerar fler gånger dagligen.

Men vad ska jag göra när hon busar där då? Jag kan inte låta henne förstöra hela olivträdet, Mamma blir galen! ;)

Nej men jag menar något annat så som en kött bit som du skrev. Jag ver inte exaxt utan tog bara något exempel.

Ok vad kan det vara för slags kött? :)

Nej hon är inte kastrerad eller försäkrad eller ja, Något alls för vi vet inte alls vad som behöver få gjorts. Vad behövs egentligen bli "gjort"? Hon kommer vara innekatt.

MonicaLagerquist
4

#2 Såna små klösträd har jag till sex veckors kattungar.Fixa ett takhögt träd.

Antingen får du ha en galen mamma eller flytta olivträdet.För omplacera katten antar jag inte är något alternativ.

Hoppsan är inget gjort.Ja då är det hög tid.Hon behöver vaccineras två gånger med 3-4 veckors mellanrum.Hon behöver ID-märkas och sen försäkras.Sen kan du låta det gå en vecka eller två efter sista vaccinationen och kastrera henne.

Lägger in en länk till Kattstaus sidan Där finns massor av nyttigheter som du kan lära av.

http://www.kattstatus.se/index.html

jollycox
0

Prova ta hennes tassar och dra några gånger mot klösträdet. Så gjorde jag när min äldsta katt var unge men jag vet inte om det hjälpte eller om han ändå hade börjat klösa där. Men prova går ju.

Köp nät, tex hönsnät och näta in runt krukan och upp till kronan så hon inte kan hoppa upp i krukan.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Zorro_Tiger
0

Mystiskt nog har hon *knak knak ta i trä* slutat hoppa upp i krukan efter jag skrev inlägget, Knas :s

#3 Jaja du kan försöka övertala min pappa, Hehehe ;P

Som jag skrev har hon mystiskt nog sutat hoppa upp i krukan *knak knak ta i trä* Och du har värkligen rätt, Omplacera henne kommer jag aldrig göra hon ska få flyta med mig när jag flyttar hemifrån ;) Förresten hur gammla blir katter egentligen?

Oj oj oj hängde intealls med där :S Vad är alla vaccineringar emot och vad ska man göra i vilken ordning och när och hu mycket kostar hela alltet egentligen?

#4 Har testat med att ta hennes tasar och försöka göra så men då biter hon mig bara ;)

MonicaLagerquist
1

Det kostar ca en tusenlapp att göra alla vaccinationer och chippmärka henne.Olika kliniker tar olika man kan säker hitta en klinik som tar 500 och en annan som tar 1500.

Man vaccnerar mot kattsnuva och kattpest.

Kastrationen kostar en tusenlapp till.

chade
1

#5 jag brukade locka på mina katter när dom var små fram till klösträdet.. när de kom fram så klöste jag på den själv med mina naglar, då blev dom nyfikna och prövade själva. sen dess har de använt klösträdet Glad

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[silkesnosen]
2

Katter vill ha ett rejält och stort klösträd, eller ngt som skruvats fast. Katten ska kunna stå i sin fulla längd och klösa på  ngt som är stabilt. Sedan är hon ung nu och aktiv. Se till att puffa bort henne mjukt och bestämt om hon biter, det får hon inte. Lek mkt vid klösträdet, så att det blr attraktivt.

Scorpio97
3

Angående tredje frågan, vilket torrfoder och vilken blötmat gav/ger ni henne? Det är viktigt att det är utan fisk och spannmål, då detta inte är bra för katten. Rekommenderar Mjau och Bozitas blötmat (: Torrfoder har jag ingen större koll på, då jag inte tycker man ska ge det alls. Sen kan man ju även ge lite köttfärs eller liknande ibland om man vill, så länge det inte blir för mycket. (Inte över 30% av den dagliga matgivan är det väl va?)

//Jessie

Zorro_Tiger
0

#9 Hon får friskies junior torrfoder och whiskas junior blötmat :)

MonicaLagerquist
3

#10 Då är det nog läge att byta till ett artanpassat foder.

Är katten van vid att äta blötmat så skulle jag rekomendera dig till att skola över henne helt på Mjuablötmat.

EddaM
1

Ett tips för att få dem använda klösbrädan är att spraya med kattmynta spray på den.

Otroligt söt tjej ni hittat ♥

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

vinteralvan
3

Rekommenderar också Mjau blötmat, ge ibland också råa kycklingvingar det är bra både näringsmässigt och som tandmotion.

Om dina föräldrar tycker det är dyrt med allt som behöver göras så propsa på att iallafall vaccinera henne. Det blir ännu dyrare om hon skulle bli sjuk.

Linnea
4

#13 Och kastrera

Skynda långsamt så går det fortare.

Zorro_Tiger
0

12# Jag har hällt "droppkattmynta" som är som i en ögondropsförpackning  så man kan droppa/hälla på men det var ett bra tag sedan jag gjorde det så det ska jag testa. Ja söt e hon allt, Lille Trisse är värkligen mitt allt och lite till <3

#13 Ok, Ska se om jag kan börja med Mjau eller sluta succesivt med blötmat då jag har fått rekomendationer om det också.

Torparmor
3

Tror du missförstod lite, det är Mjau blötmat som är det bästa fodret inte Mjau torrfoder. Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Ambrose
1

Otroligt söt liten tjej du har Zorro! :)

Som andra har sagt så bör du:

• Kastrera. En buskatt kan smita ut genom en dörr eller ett fönster. Om hon inte är kastrerad så springer hon långt för att hitta en kille och kommer kanske inte hem igen. Dessutom så är det både farligt för henne och dyrt för er om hon får ungar.

• ID märk. Om hon skulle smita så vet den som hittar henne vart hon hör hemma. Ett halsband kan de dra av sig, men ett chip finns alltid kvar! Om hon inte är ID märkt och smiter så kan du inte bevisa att hon är din om någon annan skulle hitta henne. Det finns tyvärr själviska folk som vägrar ge tillbaka en omärkt katt.

• Vaccinera (Även om hon är innekatt så kan ni få med sjukdommar på skorna/kläderna in) Kattsnuva och kattpest kan vara riktigt farligt för en liten katt.

• Försäkra. Om hon skulle bli sjuk så kan det lätt kosta 5000kr, 10 000kr eller ännu mer. En försäkring kostar ca 70kr i månaden. Helt klart värt det!

Att ha en katt eller vilket husdjur som helst är dyrt om man vill att de ska leva ett så långt och bra liv som möjligt. En katt lever kanske 15-20 år och en engångsavgift, ca 1000kr för en kastrering, är en väldigt liten summa :)

När det gäller mat så är Mjau blötmat väldigt bra, men inte med fisk. Att katter ska äta fisk är bara en myt. De blir väldigt lätt allergiska mot det!
Som #13 sa så är råa kycklingben bra att ge ibland också(som extra godis eftersom det är bra för kattens tänder). Koka/tillaga dem inte då blir benen livsfarliga för en katt. Det blir bara vassa flisor av det.

Prata med din pappa så att han också förstår att ett djur kostar pengar. Vägrar han så försök i alla fall att spara ihop pengar själv så att du kan kastrera och ID märka henne. Jag tycker att det är det absolut viktigaste!

De andra problemen tycker jag att du har fått ganska bra hjälp med.

Lycka till, till er båda! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zorro_Tiger
0

17# Ja söt e hon allt, Sitter på bussen nu och bara längtar efter att få komma hem till henne! Ok tack nu förstår jag :) Jag har börjat spara nu men nu till jul kommer jag nog få ganska mycket pengar + att jag har saker jag ska sälja så det fixar sig :D