Tassarna!
Hej hej allihopa! Har aldrig varit inne på Katter än.. men tyckte att jag ville skriva en liten sak.
Jag går på naturbruk med inriktning djur på österport i ystad. Två dagar i veckan jobbar jag på ystads djurpark som är i samverkan med gymnasiet.
Men jo, till saken då. För ungefär.. 3-4 veckor sedan föddes det tre stycken kattungar på djurparken. Jätte söta.. men med udda tassar! Den ena svarte kattungen föddes blind men nu fick hon tillbaka synen och är heeelt normal. Men dom två vita kattungarna.. jo.. dom har nästan dubbla tassar!
Dom föddes med nästan dubbelt så många ''tass-tår'' eller vad det kallas i varje tass. Dom har sju klor på varje tass. Båda två.
Det låter kanske hemskt, men dessa katter är annars helt friska och kan leva med det utan några problem! Dom är t.o.m bättre klättrare och har bättre balans än andra katter. Dessutom är det extra smärta för oss om man blir riven.. hehe :)))
En fråga bara..
Hörde någon säga att folk avlar på sånna katter, alltså med flera klor för att få fram ännu fler just sånna katter… har ni hört talas om att man faktiskt gör det och varför?
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 

Att man gör det är för att folk är knäppa helt enkelt.
Alla katter föds blinda (i princip alla)
Gör en sokning på Skeppskatter eller som det heter på riktigt polydaktyli.
Vi som är FIFe anslutna uppfödare får inte avla på katter med polydaktyli.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Det var inte det som jag menade! Hennes ögon var nästan helt vita tills 3 dagar tillbaka. Nu har hon börjat se. Efter fyra veckor ungefär..
Aha okej! :) Ska läsa lite mer om det. Saken är att katterna mår hur bra som helst och det tycker jag är coolt. Dom ska däremot kastreras i framtiden för att som sagt av dig, inte ska avlas vidare.
// Adam 
- Paraxona`s ~
varför avlar djurparken på defekta katter?
iom att du även skriver att katterna är bättre klättrare då de har fler klor så antar jag att de ej är de första katterna som föds med fler klor än normalt. då dessutom minste en av föräldrarna är helvit bör ni kolla om de är hörande. istället för att djurparken bör föda upp "häftiga" katter borde de istället förmedla att man inte ska avla på defekta djur
Deras föräldrar har inga defekter.. det måste ha gått i flera generationer och bara ploppat fram isåfall.. Djurparken ville aldrig få fram något sånt. :) Missförstå inte! Pappan är inte helvit nej. :) Han har fina svarta teckningar. Mamman är svart rändig med något som jag skulle kalla mycket mörkt grönt. Har faktiskt inte vetat namnet på den färgen hehe.
// Adam 
- Paraxona`s ~
Ena djurskötare sa att det finns folk som avlar på katter med defekter för att få det ännu ''coolare'' … Inte vi! Det är inte bra att avla vidare på detta.
Våra katter ska kastreras nu pga en sån defekt har kommit fram. Föräldrarna är som sagt helt friska, men ska också kastreras. :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Är det "vanliga huskatter" dom har?
Varför avlar dom på dessa över huvud taget, vad är målet? :) Defekter eller inte. Är dom testade för diverse sjukdomar osv innan? Nyfiken.
Det är utekatter. Hanen har bara ploppat fram någon dag och stannat. Han kollades upp och även han har varit på en utställning eller något. Inget verkade gå snett.. mamman är däremot där sedan hon var liten! Dom går runt i stallet dvs. Katterna valde rättare sagt det själva faktiskt. Dom gick runt nu i flera år utan att något hände och plötsligt så blev det ungar. :) Vi har 4 katter på djurparken om man inte räknar med kattungarna :) 1 hona och 3 hanar. Men hon blev dräktig när dom två andra var borta med ena djurskötaren. Dom var hemma hos henne eller något. Alltså är det bara han som måste ha befruktat henne.
// Adam 
- Paraxona`s ~
#7 Där ser man..
Djurparken är väl informerad om huskattens status idag? Tycker det låter lite oansvarigt att inte ha koll på om katterna är kastrerade eller inte..
Hoppsan-kullar är det sista som behövs, eller planerade kullar från icketestade katter över huvud taget, med tanke på hur många katter det är som saknar hem idag :( Hade kanske förväntat sig mer från en Djurpark..
om 2 av kattungarna är helvita men ej någon av föräldrarna är helvit eller har fler tår än normalt är det bara dra slutsatsen att de finns en annan pappa till kullen.
hur ser en katt med grön färg ut? bild?
varför har de inte kastrerat katterna för flera år sedan om syftet ine var att få gulliga kattungar att visa upp
#8 Dessa katter är egentligen inte djurparkens.. Dom bara bor där liksom. Russin, alltså enda honan som är där är den enda som var ''planerad jagar katt'' som skulle få bort råttor och möss från stallet etc.
Så kan det gå iaf! Jag vet bara om att en hane är kastrerad.
#9 Det är det kanske!
Asså.. det är säkert grå med blå nyans.. jag är ganska färgblind. :) Får göra bilden nästa gång!
Jo, djurskötarna ville att dom två skulle få ungar tillsammans eftersom allt stämde bra. Men något gick snett iaf…
// Adam 
- Paraxona`s ~
10# Så där kan man inte resonera.. En djurpark bör ju ha koll på lagarna och om dom börjat ge katterna mat och låtit dom bo där på det sättet så räknas dom till deras ansvar..
Varför kastrerade dom inte honan som dom själva valde att skaffa?

Det var hemskt vilken hetsjakt det blev på TS, varför ska hen stå till svars hur djurparken gör? TS praktiserar där 2 dagar i veckan,hur ska hen kunna veta varför djurparken inte valt att kastrera? Nu finns ungarna redan där o det är inte pga TS. ni får väl ringa djurparksledningen o fråga varför katterna inte är kastrerade
#12 Hon behöver inte stå till svars. Självklart inte. Jag ställer bara frågor, kan hon eller vill hon inte svara så är det ingen som tvingar henne eller blir arg på henne - simple as that.
Honom :p Eftersom just honan ville dom få ungar av. :) deras tredje hane blev nekad till kastrering av någon veterinär. Det vet jag inte varför. Föräldrarna visade inga fel och det var därför dom lät dom få ungar. Det kunde ha varit någon annan katt vi inte känner till som befruktade henne. Men det tror dom knappt. Nu vet dom att något är fel och därmed ska dom inte avlas mer. Sånt händer! Tyvärr.
// Adam 
- Paraxona`s ~