Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2890 ggr
shamz116
0

variera blötmat

Nu har jag börjat lite smått ge mjau blötmat i min katts blötmat för han äter en sort som innehåller fisk och jag vet inte om han tål det riktigt Jag såg detta idag, hade inte tänkt på det innan för smaken är kalkon.

Jag vill försöka så snabbt som möjligt med denna övergång. men ja undrar (folk säger så olika) om man kan variera mellan dels smaker och sedan mjau och Bozita som ju är väldigt lika vad de innehåller? Jag tänker börja med att bara ge mjau kalkon i hans andra mat. men jag tänker på i framtiden när han vant sig vid denna. är det nåt katter bryr sig om ifall de hela tiden får samma?? en del säger ju även att det inte är bra att ge samma smak hela tiden. Hur gör ni? och hur reagerar era katters magar om ni byter mellan smaker? eller mellan  tetrorna  och konserverna tex i mjau??

Jag kan tillägga att min katt fåt även mjau torrfoder vilket han var uppväxt på, något jag också vill ta bort med tiden.men det är en senare fråga.

Tack för hjälpen!

Magic Nicki
0

Hej! Hur går det nu? Är hans mage bättre? Min katt är inte alls känslig. Jag hade ingen aning om att man skulle vara så försiktig första tiden och inte byta foder och sedan byta ut i små doser. Jag bara körde på och varierade och det gör jag fortfarande. Sedan läste jag här om hur känsliga en del katter är och hur försiktiga människor är med matbyten och sånt. Det var väldigt överraskande. Men hon kanske fick varierande redan hos fodervärden och var van vid det. Jag och min kisse hade tur i alla fall. Men jag ger henne så bra mat som möjligt. Hoppas det löser sig för din kisse och dig!

shamz116
0

#1 Ja tack att du frågar han har varit bra under mer än en vecka. Han hade ju lite magproblem innan och han hade lite häromdagen, konstigt eftersom jag inte bytit nåt me maten. sedan har city gross problem me deras kattmat i produktionen jag kontaktade dom, det e svårt att få tag på den maten ja nu har. Så det e också ett skäl nu varför ja vill skippa denna mat o gå över till mjau.och framförallt att den innehåller fisk och annat som kan ge allergi.

Ok, ja jag ska ta de långsamt men då kanske jag kan variera sen när han e stabil:) vore ju lite roligare kanske. vilken mat ger du och varierar du mellan smakerna inom samma märke eller varierar du även mellan olika mat?jag skulle vilja ge kanske både mjau och bozita jag har inte bestämt mig :)

Scorpio97
0

Vi ger Pussi (tyvärr) och vi har bytt mellan smakerna utan problem, vi har tre katter (:

Byta mellan märken skulle jag dock inte våga, men dte beror ju ävne på hur känslig katten är.

//Jessie

Magic Nicki
0

#2 jag varierar både mellan smaker och sårter. Blötmat: mjau mest, då det är bekvämast att handla från affären när man köper mat, och sedan bozita. Har köpt ica's portionspåsar en gång, men håller nog mig till dem förra i fortsättningen. När det gäller torrfoder så har vi hemma eukanuba och porta 21 sensible och något mer jag hade köpt innan och fått med mig i ryggsäcken från uppfödaren. Hon får torrfoder bara en gång om dagen bara.

Magic Nicki
0

#3 varför ger du pussi? Du säger tyvärr, så du verkar både medveten om att det är inte bra och missnöjd med det.

Scorpio97
0

#5 Jag är medveten om att det är dåligt och skulle gärna byta till något bättre, men jag bor fortfarande hemma och katterna är mammas. Tyvärr så lyssnar hon inte när jag säger att vi bör byta foder. Men så fort jag flyttar hemifrån kommer jag byta foder till mjau eller helst barf om jag vågar det. Men i nuläget är det inte mitt beslut, utan mammas och hon fortsätter envist med Pussi.

//Jessie

shamz116
0

#4 Det lät ju lovande:) ja precis, mjau är lätt att få tag på överallt, och verkar vara i princip samma eller kanske lika bra som Bozita? Men jag är inte säker, alla säger olika me detta också. Därför jag funderar fortfarande.

katten äter mest mjukmat, småäter av torrfodret under hela dagen även natten. inte undra på att han e lite överviktig haha men hane  kattunge me:) ja undrar hur man ska dra ner på det sen me? han skulle jama o bli sur om ja ställde bort eller gav vissa tider så det blir nog inte lika lätt. men de e ett så dåligt torrfoder och jag vill inte ge något annat heller.

#6 ok. Det är bra att du respekterar din mamma, det kommer först ju. som du sa du kan ge något bättre sen när du får din egen katt:)gör vad du kan för katterna men de e ju som sagt din mammas.

Scorpio97
0

#7 Ja, när jag blir tillräckligt stor för att flytta hemifrån så kommer jag förmodligen ta med mig min katt, och då kommer jag försöka få över henne på mjau eller Bozita så fort så möjligt. (Naturligtvis inte för fort, men ni fattar)

Har tagit fram fakta och massa för att hon ska inse att vi bör byta foder, men det hjälper tyvärr inte… Och det är ju inte så mycket jag kan göra. Men jag tänker inte ge mig, om jag påpekar det tillräckligt länge kanske hon ger sig och provar (;

//Jessie

Magic Nicki
0

#7 ja, morsor är inte lätta ;) jag är själv en, dock mina barn är små. Om du är gammal nog och har lite inkomst kanske du kan smyga in lite mjau blötmat? Kostar bara 9 kr st. När hon get det katten några gånger tycker hon kanske annorlunda. Det kanske räcker att du köper der 1-3 gånger. Testa!

fvanilla
0

Pussi är faktiskt ett helt ok blötfoder, de i burk iaf. Det innehåller fisk- och fiskbiprodukter dock, och socker. Men socker finns i så mycket blötmat i matvaruhandeln att det är synd. Pussi i påsar brukar vara rätt så kassa med innehåll som spannmål dessutom osv.

http://www.kattstatus.se/sida108.html

[RMSLiners]
1

Jag har redan svarat på dina frågor tidigare i annan tråd. Alla gör ju som de vill men jag skulle inte varriera. Du skriver att du vill ha en snabb övergång men samtidigt ska du tänka på att varje sort/smak du byter mellan ska ha en övergång så om du inte orkar med övergångar kontinuerligt genom kattens liv ser jag ingen mening med att byta hela tiden. 

Skulle min katt få byta foder hela tiden skulle hans mage vara i ras vilket är risken med konstant byte. Oavsett om Mjau och Bozita är de samma är de ändå olika foder liksom olika smaker är olika foder och som tidigare nämnt ska varje byte ha övergång.

Men alla gör som de själva vill.

shamz116
2

#11 Jag vet vad du sagt men som jag skrev nu så håller alla inte med dig alls, utan jag vet andra på detta forum som sagt att man tvärtom ska variera mellan olika smaker så jag ville få veta hur andra gör. Jag frågar för att veta för senare inte nu.

[RMSLiners]
1

#12 Byten av foder hela tiden passar inte alla katter. Vid byte av fodersorter hela tiden riskerar katten att bli dålig i magen, få diaré och eventuellt kräkningar. Du var ju less när han hade diaré tidigare i och med foderbyte varför göra samma sak igen?

Mår katten bra av det foder den äter och tycker om det så låt den äta det. Min mening i alla fall.