Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1895 ggr
Askungen
0

Är min älskling deprimerad??

Nu har det ordnat sig med dygnsrytmen som jag skrev om tidigare, men något annat har häntGråter som oroar mig….

Idag har jag märkt att katten inte är lika glad som hon brukar. Hon kurrar inte när jag pratar med henne eller gosar som vi alltid gör. Hon viker undan när jag stryker med handen över ryggen, och hon ligger liksom stelt på sin plats i sängen bredvid mig, men alldeles tyst, stilla och  utan ett ljud. Detta är helt ovanligt och har aldig förut hänt. Förstår ingenting vad som är fel. Gråter

Hon äter som vanligt, och har varit ute som vanligt flera timmar i omgångar. Dock är hon inte ute lika länge nu, på grund av att det blivit kallare antar jag.

Är hon nedstämd för det? Att inte kunna vara ute lika länge?Att det blivit mörkt?

Vi kom hem från en kortare resa i tisdags kväll, och från att ha varit mysigaste missen som kom kurrande till mig på morgonen när vi sovit  borta  två nätter, åkt med i korgen på tåget, trivts i det andra hemmet, så beter hon sig så här nu. Vantrivs hon att ha bytt miljö? Har hon blivit störd i sin trygghet med mig?

Varför drar hon sig undan mig? Är det tecken på att hon är sjuk?

Har något hänt när hon varit ute?

Har n ågon här erfarenhet av liknande vore jag tacksam att få höra om det!!

[silkesnosen]
0

Viktigast är att du är som vanligt och lever på, då du annars överför din oro till henne, vilket hon läser av. Låt det gå lite tid, det kan bara ha varit lite väl mycket. Min upplevelse är att katter har svårare med förändringar med åldern och att de kan vara mkt änsliga och ha konstiga rädslor när de är strax över året.

Askungen
0

Ja, hon är 1,5 år nu. Vad för konstiga rädslor har du märkt av?

Ska försöka att vara som vanligt  Glad såhär…

[silkesnosen]
0

#2 Nu är ju min alldeles strax sex år, men strax över året upp till två, kunde han få massa fixa ideér. Rädsla för svarta strumpor, mörka jeans…. Ett tag fick jjag sätta hans mat i garderoben jämte jeansen, för att bearbeta traumat :P

Ha ett getöga på din katt, så märker du nog om det är ngt annat än omställningen eller ett årskrisen…

[silkesnosen]
0

# ettårskrisen :P

Askungen
2

Tack och lov är missen nu sig själv igenSkrattandeKyss

Lika gosig och kurrig som vanligt!!  Då vet jag att det måste ha berott på detta minitrauma hon blev utsatt för, resa bort ,  trots att hon betedde sig så fint i det andra hemmet och stod ut på tåget.

Katter kanske gör som oss , de vill göra gott intryck och anstränger sig att klara situationen, sen när de är hemma igen blir de också trötta och utmattade efter att ha varit utanför sina vanliga rutiner.

Tur att detta forum finns att någon alltid har ett vänligt ord och tips till hands! Tack,

Skrattande

[silkesnosen]
0

Hahh ja, verkligen. Härligt att kissen är son vanligt:) Min sover säkert ett dygn varje gång vi varit iväg och så kan ju vi människor vara ibland också!