Kattungar från olika kullar
Hej, jag har planer på att i framtiden skaffa innekatt/innekatter
Har tänkt på om jag ska ha en eller två och ser för- och nackdelar med båda.
Men om jag nu ska skaffa två katter vill jag gänra göra det redan när dom är kattungar. och om man vill köpa kattungarna från två olika ställen, brukar det gå bra? Har aldrig hört någon göra så.
Tack på förhand
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Har man innekatt, tycker jag det är bäst att ha 2 st, så att dom har varandra när man är iväg och dom kan underhålla varandra :)
Ja det går bra från 2 olika kullar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för svaret, har även funderingar på olika raser som brukar trivas inne, men svårt att hitta sådan info tycker jag. Gillar burmor och brittisk långhår men har igentligen ingen erfarenhet av just dessa raser
Varför inte kullsyskon?
#3 Vill gärna ha två olika raser eller att dom ser ganska olika ut. Bara pga utseende faktiskt 
Josefa har nog flera små söta med olika utseende:-)! Dessutom små fina kattungar som kanske inte alltid fått den bästa starten i livet! Hjälp gärna dessa fina kattungar och Josefa som säkert måste ha "huset fullt"!! Tänk vad fint att få små underbara missar och samtidigt gjort en så bra gärning! Känns bra i hjärtat;-)
Det är positivt att skaffa två tycker jag :)
Då får dom någon att leka med, och blir aldrig helt ensamma hemma.
Vad för raser hade du tänkt dig? :)
Tja om du vill ha två, så se till att deras aktivitetsaktivitet är detsammma, dels får du kika på ras, men det finns ju även individuella skillnader. Spontant skulle jag inte säga att Burma och Brittiskt korthår är en bra kombination, då de ligger långt ifrån varandra temperamentmässigt.
#6 Har inte bestämmt mig får några raser än. Förslag? :)
#7 Har inte skrivit att jag tänker köpa någon av dom eller vill ha dom tillsammans, bara att jag gillar dom.
#8 Nä det beror ju helt vad du är ute efter för sorts katt. Pälsvård, aktivitetsnivå m.m :) Leta ras utifrån dina krav.
#4 OK, min första tanke var att du ville avla på dem och därför inte ville att de skulle vara släkt.
# Fundera kring hur du vill att ditt kattägande ska se ut. Vill du ha en katt med "drag under galoscherna", knäkatt eller vill du ha en soffpotatis och hur mycket tid vill du lägga på pälsvård?
#2 Svar på de raser som brukar trivas inne: alla! Katter är revirdjur och tänker inte som människor, alltså, "Åh nej jag är i ett hus!".
Burman och brittiskt långhår är två väldigt olika raser i aktivitetnsivå, ljudnivå, energi och pälsbehov. (Har en burma själv). Gå efter de kraven du har, sen titta på utseende.
Jag hakar inte upp mig på något speciellt utan det är helheten som gör katten, är van vid många olika typer av katter, siames, birma, perser, brittisk långhår, bondkatter m.m. med olika aktivitetsnivå och både ljudliga och tysta. Det jag gjort när jag valt ut lite raser jag kollar på är mest uteslutnings metoden, har sållat bort de raser jag inte vill ha och kollar därefter på dom jag har kvar. Det som är det viktigaste är att det ska vara en frisk ras och kanske inte allt för mycket pälsvård, långhårig kan jag tänka mig men inte för svårskött.
Har sett katter som bott ihop som funkat väldigt bra trotts raser som är motsattsen till varandra. Har dock inte tänkt att jag ska ha en burma och brittisk långhår tillsammans men jag gillar dessa raser, på olika sätt.
Jag vill gärna ha en katt som gillar att ligga i kvä eller bredvid i soffan, inte allt för tung och stor utan en "medelstor" katt. Men det där är ju så inviduellt och kanske är svårt att välja ras utifrån det.
#10 Ogillar du "blandisar"? :)
#12 Berätta gärna lite om burman, har faktiskt alldrig haft möjlighet att träffa en sådan :)
Slänger in ett ord och tipsar om den norska skogkatten. Är enligt mig den perfekta katten, lättskött päls, extremt kärleksfull och tillgiven till sin ägare. Och otroligt galen när man väl vill leka. Beror kanske lite på hur stor lägenhet du har dock.Om man har en lite mindre kan man kompensera genom att bygga lägenheten på höjden genom klösträd. Det har vi gjort här och det funkar jättebra!
#14 Tycker dom är jättefina och det du berättar låter jätte bra :) hur är dom till storleken? Har fått för mig att dom kan bli ganska stora? :)
Den honan till vänster i bild väger 4,5 kg och den andra kanske väger runt 3 kg… Hon har just nu 5 små bebisar så har inte vägt henne. Men det är ju en stor ras men finns ju mindre och större… Om du är intresserad kan du kika här på våra små bebisar! Kika in på Norsk Skogkatt iFokus så kan du läsa mer om min och andras kärlek till denna underbara ras!
#13 Nä, jag ogillar inte blandraser. Däremot avskyr jag BYB. Du är alltså ute efter att avla?
#16 okej, ska kika in på skogkatt iFokus också :)
#17 Jag har inte sagt någonting om avel, och nej jag har inte planerat att avla, då hade jag troligen skrivit det redan. Hur kunde du tolka mitt svar som att jag skulle vara ute efter att avla? Vad har BYB med att jag kanske ska skaffa katt att göra?
#18 Eftersom du ifrågasätter min syn på blandraser.
#13 Min egen pojk är lite utav en surskank, men otroligt kelen och är som ett plåster. En riktig spinnmaskin, faktiskt, och är absolut mer en knäkatt än min siames som sprattlar och vill inte bäras på/vara i knät, utan bara när hon vill. Han är lite mer medgörlig, och väldigt pratglad dessutom. Han är väldigt hundlik och hälsar när man kommer hem vid dörren och ibland t.om jamar ett hej! Inga gäster kommer undan och han ska fjäska för dem direkt och kela, gosa, gnugga och spinna och gärna tar sig friheten att hoppa upp i folks knän och vara söt. Otroligt envis, och otroligt intelligent - han kommer åt allting, och vill ha sin vilja igenom. Och ett privatliv med en burma? Aldrig. Han ska vara med överallt, och det innebär även badrummet och när man ska sova.
Lade till och laddade upp en bild på honom - som sagt en riktig pratkvarn.