Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1308 ggr
natha-mjau
0

skål & avmaskning

Frans dricker dåligt med vatten, har alluminiumskål. men när han får chansen och smiter in till kaninen dricker han mer än gärna ur hans keramik skål. varför detta? hur får jag han att dricka mer ur sin skål? eller ska jag byta till keramik till han också? Frans är 13v och blev avmaskad vid 7-8v ålder. bör han avmaskas igen? hur ofta ska han avmaskas? uppfödd inne och förblir innekatt.

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flera vattenskålar på olika ställen i huset/lägenheten är bra. Mina katter äter blötmat så de dricker inte så mycket men vatten skålen i keramik som står på övervåningen är poppis.Katter brukar inte vilja äta och dricka på samma stället.Ett vattenglas placerat i ett fönster där katten brukar sita och spana ut brukar också vara poppis Eller varför inte sno vatten ur tillbringaren som står på matbordet.

Avmaska bör man bara göra om man ser att katten har mask.Misstänker man att katten har mask kan man köpa ett Kolla masken på apoteket och testa innan man avmaskar.

Stolt ägare till tre La permer

[silkesnosen]
0

Investera i en keramikskål och placera ut p olika ställen:)

[silkesnosen]
0

Tillägg: Ibland får du testa var katten dricker bäst. Min katt vill bara ha vattnet på ett enda ställe i lägenheten, så det hjälper inte att ha flera skålar, men där dricker han bra:)

OberonsMatte
0

Placeringen är väldigt viktig. Mina katter drack dåligt tills jag av en slump upptäckte att det bästa stället för dem är en bunke i rostfritt stål  på köksbordet vid fönstret. Där, och ur den, är det tydligen roligt att dricka, så nu dricker de betydligt oftare än de gjorde tidigare.

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
0

han dricker som bäst i kaninburen… och där vill jag inte att han ska va..
Ska testa och köpa en till skål och se vad som händer, ev ställa ett glas i fönstret :)

Men man ska alltså inte avmaska om man inte misstänker mask?
det är inte så att man gör det 1 gång per år eller liknande?

OberonsMatte
1

#5 Nej, en innekatt har vanligtvis inte mask, så då behöver man bara avmaska om och när man upptäcker att den har det.

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
0

#6 okej tack!
För jag läste att man kan dra in så mycket skit på skorna o kläderna.

OberonsMatte
0

#7 Ja, det kan man visserligen, men det enda man själv kan föra med sig som man verkligen behöver skydda katten mot (bara för säkerhets skull) är kattpest och kattsnuva, och det gör man genom årliga vaccinationer.

Sajtvärd Katter iFokus

natha-mjau
0

#8 årliga?
Veterinären sa var tredje år till mig.
För han ska vaccineras på tisdag, sen när han är 1 år och sen var tredje.:o

MonicaLagerquist
0

#9 Kattpest vart tredje år och kattsnuva varje år.

natha-mjau
0

#10 konstigt att de sa att båda är var tredje år..
Får dubbelkolla på tisdag

[silkesnosen]
0

Min veterinär anser att han ska få båda var tredje år, nu när han är äldre, då han aldrig är ute. Jag tror att det har förändrats.

MonicaLagerquist
0

#12 Men då gäller inte kattens försäkring om den skulle få kattsnuva .Är din veterinär medveten om det?

[silkesnosen]
0

Hm det visste inte jag. Det är dags för sprutan nu i vår, så ska fråga då. Tack för infon, man vill ju lita på veterinären.

Thaeri
0

Om man ger Purevax eller Nobivac ska schemat se ut så här:

1:a året - kattpest + kattsnuva, 2 sprutor med 3-4 veckors mellanrum
2:a året - kattpest + kattsnuva
3:e året - kattsnuva
4:e året - kattsnuva
5:e året - kattpest + kattsnuva
6:e året - kattsnuva

osv.

Kombinationsvaccinen för kattpest och kattsnuva heter Purevax RCP respektive Nobivac Tricat Novum, och de separata kattsnuvevaccinen heter Purevax RC respektive Nobivac Ducat.

Sen finns även Felocell, men det har inget separat kattsnuvevaccin, så där blir det mot båda varje år om man ska gå efter tillverkarens rekommendation, vilket är lite onödigt.

Och ja, man vill lita på veterinären, men tyvärr är det vanligt att de kör på en kompromiss, och ofta undrar man om det inte är för at thelt enkelt slippa ta in vaccin separat mot kattsnuva, samtidigt som de inte tänker på att det kan ge problem med försäkringsbolaget.

Eller så räknar de helt kallt med att en innekatt som inte får gå ut eller deltar på utställningar inte kommer få kattsnuva, och visst är risken väldigt liten för en sådan katt men den kan ju alltid smita liksom, eller man kanske tar in en hemlös stackare som stryker runt i området, eller vad som helst som gör att risken helt plötsligt höjs rejält.

natha-mjau
0

i tisdags vaccinerades frans och de har bara kattsnuva o kattpest ihop. var tredje år räcker de för en innekatt sa de. och har keramik skål nu men han envisas om att dricka ur kaninens…

natha-mjau
0

i tisdags vaccinerades frans och de har bara kattsnuva o kattpest ihop. var tredje år räcker de för en innekatt sa de. och har keramik skål nu men han envisas om att dricka ur kaninens…

MonicaLagerquist
0

#17 Då ljuger de.Enligt Fass så ska katten vaccineras mot kattpest vart tredje år och kattsnuva varje år.

Silvestris
1

Vaccinationsbehovet bedöms individuellt eftersom olika katter lever under olika smittryck. En innekatt (som inte lever i en stor kattgrupp) lever under ett väldigt lågt smittryck och löper ingen större risk att smittas med kattsnuva. Därför är det en rimlig bedömning att vaccinera mot kattpest och kattsnuva vart tredje år. Dock måste kattägaren själv ta ställning till om det är värt risken att stå utan försäkringsskydd om oturen skulle vara framme.

Thaeri
0

#19, tyvärr är det ju så att försäkringsbolaget struntar i hur stort smittrycket var den dagen katten får kattsnuva, får katten det så sitter man där i skiten, oavsett orsak. Som sagt, katten kan smita ut.

Och dessa veterinärer som undervaccinerar (enligt FASS) mot kattsnuva talar inte om att man kan få problem med föräkringsbolaget, utan ägarna tror att de har fullgott skydd på alla fronter, vilket är den fula delen.

Jag vet att man kan få rätt i efterhand, men det är inte mycket till tröst för den kattägare som försökt att direktreglera och det inte har fungerat så kissen var tvungen att avlivas av ekonomiska skäl innnan rättsprocessen avslutades. För att inte tala om alla som låter bli att inleda en sådan process inför hotet om att behöva betala allt.

Silvestris
0

Jag vet, just därför skrev jag:

Dock måste kattägaren själv ta ställning till om det är värt risken att stå utan försäkringsskydd om oturen skulle vara framme.

Det är inte veterinärens uppgift att hålla koll på vad försäkringsbolagen täcker. Det är den enskilda kattägarens ansvar.

vinteralvan
0

#16 Vad gäller vattenskålen, han kanske skulle uppskatta en vattenfontän istället.

Thaeri
2

#21, jag håller med, tyvärr är det ju som det är och då tycker i all fall jag att veterinärerna borde hjälpa kattägarna att ta ett beslut utefter hur det faktiskt är, istället för att bara köra sitt race.

För i dagens läge är det så att veterinärer oftast får det att verka som att det de säger är det som gäller, oavsett hur sant det är, och de är trots allt de enda auktoriteter på området katthälsa som de flesta kattägare träffar på.