Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5953 ggr
Delfinen
0

Matråd

Jag har två stora problem när det gäller min katt shiba och val av foder.

Ibland undrar jag vilket som är det största problemet….han som katt….eller jag som ägare.

shiba är drygt   6 1/2 år (född 27/5 2005) och har för det första aldrig accepterat att äta någon form av blötmat. På sin höjd slickat i sig gelen men för övrigt totalvägrat. Har inte spelat någon roll vilken sort, hur länge jag försökt lockat med eller något. Han totalvägrar.

Kan hända att jag är lite för blödig och känslig och inte vågar låta honom vara utan mat tillräckligt länge. Men fick låta hans bror somna in för 2 år sedan efter  många dagars kamp för sitt liv då han hade slutat äta, dricka, rasat ner i vikt. Han var inlagd på djursjukhus på medisinering p.g.a gulsot och förhöjda levervärden. Nu vet jag inte om han fick dess problem p.g.a att han slutade äta eller om han slutade äta p.g.a problemen. Men matvägran sitter stenhårt i min hjärna och livrädd för att det skall hända även shiba så jag vågar inte låta han vara utan mat helt och hållet för länge.

Det andra problemet är att val av torrfoder. Han äter i dag Mjau torrfoder vilket jag vet inte är det bästa valet. Men problemet är att det är det enda torrfodret jag hitills har hittat som han inte blir för hård i magen av. Har läst mycket om problem med lös mage/diareer i samband med foderbyte och vissa fodersorter men aldrig hittat något om problem med hård mage.

Känns som jag i dag har provat det mesta av vad butiker har att erbjuda när det gäller torrfoder. Bor i en liten by så jag har inte så mycket att välja mellan. Flera av sorterna har gett honom så hård mage att jag varit rädd för att han skall bli förstoppad.

Någon som har några råd att ge både när det gäller mitt planerade "krig" om blötmat och val av torrfoder utan risk för förstoppning?

Mooniq
0

Min katt har alltid torrfoder framme. Jag ger honom 1 påse blötmat per dag, inte för att han måste ha i sig maten men om han slickar i sig gelen så vet jag att han får i sig vätska, vilket är viktigt för katter. Katter är från början ökendjur och ibland kan katter dricka för lite vätska som kan ge dem problem.. Så om din katt äter torrfoder och slickar i sig gelen så är det ok.. om han inte magrat den sista tiden vill säga..

jag ger min katt Carnia Lynx som jag beställer från foderbilen.se . några här på katter,ifokus dissar just det fodret - själv är jag nöjd med att det har minst kolhydrater- katter kan inte tillgodogöra sig kolhydrater (majs, morot, spannmål, ärtor mm.).

rådfråga en veterinär om du är orolig, det hade nog jag gjort…

Lycka till Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

IceJossan
0

Min veterinär har gett mig rådet att ge katten laktulos om den är hård i magen, det gör avföringen lite mjukare.

Delfinen
0

*2 Han är inte hård i magen så länge han äter Mjau torrfoder. Bara när jag testar andra torrfoder. Frågan är om jag skall låta honom fortsätta med Mjau som torrfoder även om det inte är det bästa och fokusera på att få honom att äta blötmat i stället. Blir kanske för mycket för honom att börja både  "kriga" om blötmat och försöka hitta ett bättre torrfoder.

Min önskan är att blötmat skall vara det största intaget av mat men vi är inte alls av samma åsikt den här herren och jag.

[Anunnaki]
0

TS: vad menar du med hård i magen? När katter äter barf är avföringen mycket hård och torr samt luktfri. Avföringen blir inte lika torr och hård om katten får mat som innehåller råvaror som katten inte kan tillgodogöra sig för då blir det jäsningar i en del av tarmen. Så kanske är det som du tycker är normalt det som är onormalt.

Har man gett sina katter (torr)mat där det finns lukttillsatser för att attrahera katter kan det vara svårt att få dem att sluta tro att mat ska lukta just så. Men med lock och pock, fantasi och engagemang så ändrar katten sig.

Delfinen
0

*4  Med hård mage menar jag att det är inga "korvar" som ligger i lådan. Är mer som små ovala/runda kulor när det är som värst.

Jourhemmet
0

Vad har du provat i blötmatsväg?

Delfinen
0

*6 Har provat mjau, pussy, sheba, whiskas, och någon mer jag inte minns namnet på just nu. Samma resultat på alla. Han stirrar på mig som jag inte vore klok och går därifrån.

IceJossan
0

Bozita har lite annorlunda smaker. Pro Plan, Porta 21… Dessa finns i djuraffärer.

Delfinen
0

*8  Tack för tippsen….har skrivit ner namnen och skall leta efter dom så fort jag kommer till stan nästa gång.

[Anunnaki]
1

TS: Tycker om din inställning: Ibland undrar jag vilket som är det största problemet….han som katt….eller jag som ägare.

Delfinen
3

*10 Ja många gånger är det nog vi som djurägare som skulle behöva tänka om, lära oss att läsa av djuren, bli lite mer öppensinniga för nya ideer i stället för att bara slå ifrån sig. Anstränga oss lite mer, försöka lite mer och inte ge upp för lätt. Och framförallt lyssna på andras ideer, testa vara lite envisa och inte ge upp för lätt. För dom är otroligt envisa och smarta dom små fyrbenta *S*

Delfinen
0

Nu har "matkriget" pågått här ett tag. Än så länge är det shiba som leder kampen men tänker INTE ge upp.

Har upptäckt något som både gjorde mig lite full i skratt samtidigt som jag blev lite orolig över att han fick i sig dålig/gammal mat.

Hade lagt upp blötmat  ( Mjau tetrapack nötfärs i gele) bara ett par kaffeskedar i en skål och ställt ner på hans matplats.   Han slickade i sig gelen tittade på mig som om han trodde jag skulle förgifta honom, gick därifrån och struntade i resten. Jag lät honom vara för att se om han återgick lite senare.

Glömde själv sen totalt bort skålen och kom på när jag hade lagt mig att den stog kvar. Maten måste ju har torkat och blivit dålig. Men så hör jag hur han är vid matplatsen. Och på morgonen när jag vaknade  var blötmaten som måste ha torkat borta. Förvånad

Hur länge kan blötmaten stå utan att bli dålig?  Har han fått i sig gammal mat? Varför äter han blötmaten först när den har torkat ihop?

IceJossan
0

Det kan vara så att han ogillar konsistensen på blötmaten och därför hellre äter när det torkat.

Nu är det inte så farligt om maten står i några timmar, men till sommaren ska den absolut inte stå framme efter att katten gått därifrån, flugor kan vara där på en gång och lägga ägg.

Delfinen
0

# 13 Tänkte också att det kan vara konsistensen han inte gillar och vill ha den torr.  Men han smakar gärna på ost och rå korv om han får och den är ju inte torr. Men luktar kanske betydligt godare också *S*

Däremot är han galen i mariekex och andra kakor som är gjorda av mördeg. Får hålla ett stenhårt öga på honom när sånt är framme. Och kakor har ju också hård konsistens så det kanske ligger något i det du säger.

Har funderat på om det skulle fungera om jag blandade i torrfoder i  blötmaten eller om det blir för "geggit" då torrfodret  nog mjuknar ihop med vätskan i blötmaten.

Ligonskrutt
0

# 14  det skulle jag verkligen rekommendera, det är ett råd som brukar ges näe katter ska fasas över på blötmat :)

men snarare att du blandar blötmat i torrfodret i början. ta bara liiiiite blötmat i början, så han accepterar det, och öka gradvis sedan på. du kan testa lyxigare blötmatssorter i påse om du inte redan gjort det.

Delfinen
1

Lyckades för en vecka sedan få tag i  en ny blötmat jag inte testat innan. Tog lite tid att hitta den då jag bor i en byhåla som inte har något och fick vänta tills jag kom till stan.

Har köpt Bozita  den ena med älg och den andra med nötfärs. La upp mängd motsvarande barnmatssked första gången . Han sprang genast dit som han brukar, slickade i sig gelen och sen fick jag en chock. Han åt upp resten också.

Andra gången tog han gelen men lämnade resten men återgick efter en stund och resten försvan.

Blev överlycklig och satt bara med ett stort flin på läpparna. Sen gick det ett par dagar och det var bara gelen som gick åt resten fick jag ta bort och slänga. Sen ett par dagar gelen och maten efter att den torkat.

Men jag tänker inte ge mig. Han SKA lära sig och det med basta.

Hawknestgrove
0

vad bra…. Min dumma Mee ratar till och med Bozita….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Delfinen
0

Ja dom har verkligen en egen vilja dessa små *S*

BARFmycat
0

Jag kan lägga till ett ord angående det här med hur länge maten kan stå framme.

Katter tål mat som blivit gammal väldigt bra, de har stark magsyra och är inte alls särskilt känsliga för bakterier. Ofta är de inte intresserad av ett foder som inte har någon tilltalande lukt för dem heller. Nu luktar ju de flesta blötfoder väldigt mycket, men kött och sånt som legat framme ett tag får ju en annan lukt. Det kan även vara det som attraherar honom.

Det kan ju vara så att han föredrar den torkade konsistensen, det är ju det han är van vis som ni säger. Men om du då låter honom äta den torkade maten så kommer han ju vänja sig vid både lukt och smak, och det är större chans att han kommer närmare att acceptera blötfodret.

Att blanda torrfoder han gillar i blötfodret är jättemart, även att ge blötfoder och några kulor torrfoder ovanpå eller "pudra" blötfodret med torrfoderpulverm, antingen att du gör det själv eller skrapar upp det som blir kvar på botten av påsen/kartongen. Sistnämnda metod är också jätteffektiv för att få katter att börja äta kött.

Jag kan tipsa dig om Husses blötfoder, det gillar min kusins kräsna siameserTungan ute Undvik sorterna med fisk bara.

Jag har även tipsat om massor med bra/okej blötfoder i den här tråden, du kan ju kika in där och se om det finns något du inte testatFlört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Delfinen
0

*19 Tack för tipsen….skall kolla både " husses blötfoder " och tråden.

Är inte så tvärsäker på längre att det är konsistensen han inte gillar. Han fick smaka på det fina vita köttet från grillad kyckling i går med stor förtjusning. Borde ju inte gå hem om det nu är den torra hårda koncistensen han vill ha.

Skall även kika efter torrfoderpulver nästa gång jag är i djuraffären. Visste inte att det fanns något sådant. Aldrig hört talas om det.

Ta smulorna från påsen är nog verkningslöst. Han äter inte dom små bitarna/smulorna som kan bli. Får alltid tömma ut det från skålen om det kommer något där.

BARFmycat
0

Nejnej du kan inte köpa torrfoderpulver, det får du mortla till själv eller gräva fram ur botten på din torrfoderpåse!Tungan ute

Nej men huvudsaken är att han ska tro att blötfodret är ätbart, genom att applicera doften från torrfodret på blötfodret så gör du det lättare för honom att acceptera blötfodret. Lycka till!

Delfinen
0

Sitter nu och kollar på " husses blötfoder" hittade ett som verkar värt att testa. Pate med skinka och hare. Står att det är ett våtfoder med 80% kött.

Men när jag kollar innehållsförteckningen står det att det är 80% kött och animaliska biproduter och av dessa är det endast 6% som är skinka och 6 % som är hare.

Vad menas med animaliska biprodukter?

Står även att det innehålla karragenan…vad är det?

BARFmycat
0

Ja då ä ju 12% av innehållet det som utlovas, resten är övriga köttprodukter. Det kan vara allt möjligt, bindväv, inälvor osv. Inget jag tycker man ska haka upp sig på, det är fullt duglig och bra mat ändå. Vi kanske tycker att det låter äckligt med köttpibrodukter, men jag kan lova dig att djuren gör det inte!Flört

Karragenan är en slags alg (tror jag) som de tillsätter för att fodret ska hålla ihop, typ som gelatin.

Delfinen
0

*22 Tack för infon. Jag är kanske lite tjatig och gnällig men har gjort  så många fel genom åren så jag  vill att det  skall bli rätt från och med nu då jag äntligen börjar lära mig.

Vill inte heller riskera att när han väl börjar äta blötmat att det då skulle bli ett foder som inte är hällsosamt. Därför mitt tjat och alla frågor.

Skall kika vidare på sidan.

BARFmycat
0

Jag tycker inte att du är varken tjatig eller gnällig, och hade jag inte verit beredd på att svara på frågor hade jag inte gett mig in från börjanTungan ute

Hittade precis den här länken, den kanske kan vara något?
http://tipsaboutcats.com/2011/06/18/tips-about-cats-to-eat-canned-food/

Delfinen
0

Fortsätter skriva i denna tråd trots att den är gammal då det fortfarande gäller samma ämne. Med andra ord "kriget" med att få shiba att äta blötmat.

Har haft en paus i matkriget. Kanske var dumt men kände att jag behövde en paus då det slutade med en ren maktkamp mellan oss.

I Torsdags var jag i affären och tänkte helt plötsligt….nu j**lar. Nu tar vi nya tag. Visste att han bara gillar sås och gelen i maten så planen var att hitta en mat som INTE innehöll sås eller gele. Och hittade Mjau med kött. Visserligen stor burk och visste att jag skulle få slänga en del då den inte håller sig så länge. Men strunt samma.

Med detsamma jag kom hem öppnades burken, la upp en sked (storlek med barnmatsked) på ett fat, garderade mig och mosade allt med en gaffel och plattade ut det. Gick upp till mig och ställde ner fatet vid hans matplats. Shiba kom springandes nyfiken som han är, nosade och snacka om att jag blev förvånad. Han slukade allt på en gång Förvånad

Blev sen lite orolig och tänkte att en barnmatssked kanske var för mycket mängd då han inte är van. Bestämde mig för att byta till kaffesked. Han har nu ätit blötmat 3 dagar. En sked varje dag. Med STOR förtjusning FörvånadFörvånad Kanske inte 3 gånger är så mycket att jubla över men med tanke på att det är det mesta han har ätit i blötmat på 7 år är det ett stort framsteg. Hoppas bara att det håller i sig.

Varför det funkar nu vet jag inte. Har bjudit på Mjau tidigare och han har vägrat. Kan ju knappast vara skillnad på stora och små Mjau burkar. Inte heller att han nu fått mat på fat i stället för skål. Men det spelar ingen roll. Han äter ( peppar peppar ta i trä ) och det är det viktigaste.

Självklart kommer nu lite frågor också…..Är en kaffesked en gång per dag lagom mängd i början? Hur länge skall jag vänta innan jag ökar? När jag ökar tänkte jag göra som så att i stället för att öka mängden en gång per dag ge samma mängd men två gånger om dagen….tänker jag rätt eller fel?

viciouscircle
0

#2 Är det verkligen så bra då? Det innehåller ju laktos!

BARFmycat
0

Kul att höra om dina framsteg! Kan rekommendera Mjau och Bozitas tetror med paté, då slipper du även där såsen och gelén.

Jadu.. Om din katt verkar ta bytet bra kan du öka på lite, det är olika det där hur känsliga de är. Kan man byta rakt av utan att de visar tecken på problem skulle jag gjort det. Att öka mängden två gånger per dag låter rimligt, tänk bara på att ta bort en liten mängd av torrfodret också så att katten inte får i sig för mycket mat.

Det kanske är det som är meningen? Katter brukar ju bli lösa i magen av laktos.

Delfinen
0

#28…..minska på torrfodret så han inte får i sig för mycket mat?

Jag har alltid låtit honom ha fri tillgång på torrfoder utan problem.

Är det risken för övervikt du tänker på eller är det något annat?

viciouscircle
0

28# Ja jo.. men det låter inte riktigt shysst :P laktosintollerans ger inte enbart lös mage, gaser och smärta hänger ju också ihop med det bland annat..
Det är ju jättebra med mediciner som är till för att ordna upp tarmen.. (det är inte laktosen som gör det då detta inte är det verksamma ämnet). Men i samma veva som du ordnar tarmen förstör du den ändå eftersom katter är känsliga mot laktos. Lite plusminus NOLL där. Du läker en sak - men förstör en annan.

Jag talar av egen erfarenhet för övrigt. Blev rekommenderad den där medicinen av läkare förut.. Sen upptäckte jag att det var laktos (jag är laktosintollerant) och läkaren höll med om att det var en stor miss av denne. Fick recept på en annan medicin istället.

och skulle det ändå vara laktoseffekten man är ute efter till katten (vilket för mig låter otroligt dumt) så kan man ju lika gärna ge lite mjölk.

BARFmycat
0

Ja, om katten konsumerar samma mängd torrfoder + en massa extra mängd blötfoder som är det inte osannolikt att den kan bli överviktig. Värt att tänka på.

Ja jag vet inte, det var bara en tanke. Massor av medeciner har en hel del mindre trevliga biverkningar som man ibland får acceptera för att uppnå den effekt man vill ha. Välja det minst onda så att säga. Men men, jag är inte ute efter att försvara användandet av medicinen, det var som sagt bara en tanke.

Hawknestgrove
1

Grattis till Mjau med kött. OCh minska ner på torrisarna succesivt är min åsikt. Sen kan du ju alltid ta och frysa in Mjauen i plattor, så kan du bryta loss lite i taget.

Delfinen
1

31#

Shiba har alltid varit väldigt liten i maten. Väldigt liten och finlämmad. Har alltid haft fri tillgång till torrfoder. Skulle han då inte ha blivit överviktig redan under dom 7 åren som gått?

Har funderat på att platta ut kattmaten, stansat ut som runda bitar och styckfrysa dom och sen pakitera dom i en låda och ha i frysen. Men var lite osäker på om det gick att frysa blötmaten.

Hur länge skall jag vänta med att öka maten till 2 gånger om dagen? Räcker det med en vecka innan jag börjar ge honom samma mängd 2 gånger per dag i stället för en?

Delfinen
0

Dag 4 och blötmaten är fortfarande lika populär. Skrattande

Är bara lite rädd nu för att jag har/kan få ett nytt problem som jag inte har den blekaste aning om hur jag skall hantera. Trodde aldrig att detta skulle uppstå men……det verkar som shiba nu inte alls är intresserad av sitt torrfoder FörvånadFörvånad I går åt han bara några bitar av torrfodret. Är rädd för att han får i sig för lite mat nu. Han kan ju knappast bli mätt och klara sig på en kaffesked blötmat/dygn.

BARFmycat
0

Hur ska jag kunna veta vilken kroppstyp din katt har, och hur lätt den har för att lägga på sig eller inte? Jag gav dig ett råd, du kan välja att följa det eller inte. Om din katt inte lägger på sig i första taget, ja så är det väl bara att ignorera det jag skrev eftersom det då uppenbarligen inte gäller för just din katt.

Många som börjar ge blötfoder kan inte förstå varför deras katter plötsligt sväller upp som bollar och drar slutsatsen att "blötfoder gör katten fet", och slutar ge det. Vet inte hur många gånger jag hört det förut. Så det kan väl inte vara fel av mig att nämna att det kan vara ett problem och att det kan vara värt att tänka på?

Om han slutat äta torrfodret och tycks klara omställningen bra med magen så kan det ju vara läge att öka på ransonen blötfoder.

Hawknestgrove
0

funkar hur bra som helst att frysa mjukmaten. Har gjort det här många gånger.

Delfinen
2

Ber om ursäkt om det jag skrev i inlägg #33 tolkades som tjurighet/kritik/ifrågasättande. Var inte alls min mening. Uppskattar verkligen alla råd och tipps jag fått och får här. Var mer en fundering från min sida. Om det skulle vara p.g.a för mycket mat totalt, om det var torrfodret eller blötmaten som skulle kunna vara orsaken till risk för övervikt.

Mitt mål och önskan är att övergå till blötmat helt och hållet och bara ge en mindre mängd torrfoder. Typ som godis eller extra tilltugg att ha när jag är borta om dagarna. Om jag har förstått det hela rätt så är det ingen risk eller åtminstonde liten risk att en katt blir överviktig om den skulle äta lite för mycket blötmat.

Shiba har mått bra dessa dagar av den mängden han har fått. ( en kaffesked per dag ) har inte märkt av någon lös mage eller liknande. Kommer nu att börja med samma mängd två gånger om dagen.

Om detta funkar och han mår bra hur snart kan jag öka mängden mat till 2 skedar morgon och kväll?

Skall även skaffa en våg så jag kan väga honom och försöka räkna ut hur mycket blötmat han minst måste ha per dag.

Hawknestgrove
0

ja något som jag har lärt mig här inne, är ju att ingen blir ju lös imagen av vatten. OCh det är ju just den viktiga ingridiensen som finns i mjukmaten. MEn det är en gammal dum inställning hos många att lös mat= lös mage. JAg ska också gå över nästan helt till mjukmat nu jag med. Har bara en katt som är helt nonono till mjukmat. de övriga tre älskar ju mjukis och  då kan jag ju gott och väl ge dem det.

BARFmycat
0

Jag uppfattade inte ditt inlägg särskilt negativt, mer än att hur mycket jag än tränat har jag fortfarande inte kommit på detta med tankeläsning, så därför måste man ju kommunicera med varandraFlört

Alla katter kan bli feta på alla sorters foder, när energiintaget är större än energiförbrukningen. Sedan finns det ju vissa foder som främjar Viktuppgång mer än andra, men det är också lite individuellt hur katten reagerar på olika foder. Så det var det jag syftade på.

Men om jag förstått det hela rätt, äter katten inte torrfoder alls eller hur mycket torrfoder uppskattar du att han äter?

Delfinen
0

När han bara åt torrfoder åt han drygt 1 dl/dygn. Nu sen jag börjat med blötmaten äter han inte ens en fjärdedel av det han åt tidigare.

BARFmycat
0

Då har du nog inte så annat mycket till val än att öka på blötfodergivan, han måste ju få i sig näring och för katter är det farligt att gå ned för mycket i vikt på för kort tid.

Delfinen
0

Har börjat öka på blötfodret. Det är inte lika poppis i dag som det varit dom andra dagarna. Skall köpa Mjau med lite andra smaker i morgon och se om det hjälper att variera.

Delfinen
1

Matkriget fortsätter. Vet egentligen inte vem av oss som leder kampen. Obestämd

Har hittat min gamla brevvåg så nu väger jag både blötmaten och torrfodret så jag vet exakt hur mycket han äter. Nu vet jag inte hur mycket en katt SKA ha per dygn. Vet att det beror på vikten och vet inte exakt hur mycket shiba väger. Letar efter en våg att köpa. Mest för att själv kunna vara lugn.

Varje morgon och kväll serverar jag 45 gram blötmat och häller upp 40 gram torrfoder. Mängden torrfoder mest för att gardera mig ifall han skulle vilja ha mer mat än dom 45 gram blötmat jag tömmer upp.

Jag började skriva upp alldeles nyligen. Närmare bestämt kvällen den 9/8 så jag har inte så mycket att jämföra eller gå på. Men ville dela med mig av detta och samtidigt fråga om det är farligt för lite han äter.

9/8 kväll åt han 31gram blötmat och 5 gram torrfoder.

10/8 morgon 45gram blötmat och 5 gram torrfoder

10/8 kväll 25 gram blötmat och 2 gram torrfoder.

11/8 morgon 25 gram blötmat och 17 gram torrfoder.

11/8 kväll 38 gram blötmat och 5 gram torrfoder.

BARFmycat
1

Tycker det låter som att det går bra ändå, han äter ju mer blötfoder än torrfoder.

Smarta att mäta så du har koll!

Delfinen
0

Finns det någon som kan tala om ifall Shiba får i sig farligt lite mat per dygn eller om jag kan sluta oroa mig?

Läggre ut ytterligare en lista på matintag här. Har även börjat skriva ner vilken mat han äter för varje gång för att se om det är någon som faller bättre/mindre i smaken. Jag har hela tiden valt Mjau både i torrfoder och blötmat burk och tetra.

12/8

Morgon: 41g blötmat oxkött tetra. 5g torrfoder.

Kväll: 45g blötmat oxkött tetra. 15g torrfoder.

13/8

Morgon: 35g blötmat oxkött tetra. 10g torrfoder.

Kväll: 45g blötmat Havskräfta tetra. 12g torrfoder.

14/8

Morgon: 42g blötmat havskräfta tetra. 8g torrfoder.

Kväll: 41g blötmat havskräfta tetra. 6g torrfoder.

15/8

Morgon: 41g blötmat havskräfta tetra. 8g torrfoder.

Kväll: 45g blötmat kött burk. 13g torrfoder.

16/8

Morgon: 32g blötmat kött burk. 10g torrfoder.

Kväll: 40g blötmat kött burk. 10g torrfoder.

17/8

Morgon: 24g blötmat kött burk. 6g torrfoder.

Kväll: 45g blötmat. Nötfärs tetra. 18g torrfoder.

sagan
0

Hur mycket väger din misse? Som jag kan se så äter han nog som han ska.

Äter en katt endast blötfoder och väger runt 4kg bör den äta ca 250gram blöt om det är färs du ger. Sen läste jag någonstans att ca 10gram torrfoder motsvarar en blötmängd på ca 60gram.

Äter han då ca 80gram blöt om dagen och runt 15-20gram torrfoder, blir det ca 170 -200gram uträknat i blöt. Vilket är fullt normalt och han får i sig ordentligt. Så jag tycker inte du har något att oroa dig för om fördelningen han äter ser ut så. Vill du vara på den säkra sidan kan du faktist väga kissen en gång i veckan till att börja med. Går han ner så äter han självklart för lite. Men håller han vikten så är allt som det ska vara. Matmängden är som sagt helt individuell och bara en måttstock på ett ungefär. Katters ämnesomsättning är lika olika som för oss människor.

Din kisse verkar kunna reglera intaget bra på egen hand Flört

Delfinen
0

#46 Jag vet inte riktigt vad shiba väger. Har inte fått tag i någon våg ännu. Bor i en liten by så här finns inget sånt att köpa. Men letar vidare.

Han är liten och finlämmad så jag tror han kan väga någonstans mellan 2,5 och 3,5 kilo. Men skall jaga vidare efter våg så jag vet säkert.

BARFmycat
0

Men vad jag förstår så får väl din katt äta så mycket som han vill både av blötfoder och torrfoder, och då har det ju egentligen ingen betydelse om han äter för lite, om han inte vill äta mer. Jag skulle gärna se att min ena katt åt 2-300g kött om dagen, men han vill inte äta mer än 100-150g kött och jag kan inte gärna tvinga i honom mer. Han är aktiv och frisk, bara tanig, så han mår ju inte dåligt. Och då finns det ju inte så mycket mer jag kan göra åt saken. Det enda jag ser som du kan göra åt saken är möjligtvis att introducera lite kött i kattens kost, som ju är mer energirikt än både torrfoder och blötfoder, och byta yt det torrfoder du ger mot ett bättre mer energirikt torrfoder, som Carnia Lynx, Applaws kitten/chicken eller WildCat Etosha.

Zepp
0

Går katten alldrig ut?

Mina katter hade egen dörr o nyckel.. så jag kunde lämna dem en hel helg med torrfoder.

Blev de sugna på blötmat fick de jaga fram det själv under tiden.. det de saknade mest var mig.. för tydligen var det viktigare att spinna och gosa än att äta när jag kom hem.

Mina katter vägrade tetran, det dög bara med den stora burken.

Och så hade de fri tillgång på torrfoder, det man fick hålla koll på vara att det inte blev skräp o annat i den skålen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Delfinen
0

#48 Jag skall fundera på detta med att byta torrfoder. Har hitills inte hittat något som har funkat. Problemet är inte att han inte äter annat torrfoder än Mjau. Problemet ligger att Mjau är det enda torrfoder som han inte blir stenhård i magen av. På gränsen till förstoppning. Men skall kanske testa igen med ett torrfoder som är bättre.

#49 Nej shiba är inte utekatt. Har en väg precis utanför där folk inte bryr sig om saker som hastighetsbegränsning utan kör som dom vill.

Delfinen
0

Nu är jag tillbaka och tjatar vidare här Tungan ute

Det har gått bra med att få shiba att äta blötmat. Fram till nu Skrikandes

Har gett honom Mjau både burkmat och tetra. Tetra gillar han bäst men nu verkar det inte vara något alls som duger. Har funderat på om det kan bero på att det finns ( åtminstonde i min butik) så otroligt lite olika sorter att välja på. Fisk funkar inte alls så då faller det bort ytterligare sorter. Kan det vara så att han vill ha mer smakvariationer? Att han helt enkelt har tröttnat på det lilla sortimentet av smaker?

Skall byta till bozita där jag vet att det finns många fler sorter att välja på och se om det funkar.

Det jag undrar över nu är om jag kan byta till bozita rakt av nu när han är van vid blötmat eller om jag måste fasta över honom som jag gjorde när jag började med att introdusera blötmat?

Torrfodret är fortfarande inte intresant sen han fick smak för blötmaten. Ytterst lite torrfoder men ger det fortfarande. Nog mest för att lugna mina egna nerver och rädsla för att han inte äter tillräckligt.

Har även börjat väga honom för att lugna mina nerver och gardera mig. Han väger 3 kg och kommer att hålla koll på vikten. Hur ofta behöver jag väga honom? Varje dag?

Hawknestgrove
0

Du kan byta över till Bozita utan problem. Väg inte kisse mer än en gång i veckan. Du ska kunna känna revben men inte ryggrad, det är en bättre "våg"Och inte fasta alls. Blanda över