Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1556 ggr
SuperLimm
0

Katt som dränker sina offer...

Hej! Jag fick igår frågan av en vän varför hennes katt gör som den gör med sina leksaker. Eftersom jag aldrig hört om något liknande innan så tänkte jag höra med er om ni vet varför katten gör som den gör. Det rör sig alltså om en kattunge men jag vet inte hur gammal hon är.

Hon tar sina leksaker, snören, ja allt hon hittar som hon kan leka med och släper det till sin vattenskål och lägger det i den. Sen trycker hon ner dom med tassen längre ner och håller kvar ett tag, precis som om hon försöker dränka dom. Sen petar hon lite på sakerna för att se så att de verkligen inte rör sig. Varför gör hon så?

Mvh Linn

Fjordell
0

Jag har hört talas om det innan, och det är inte alls särskilt ovanligt att katter gör så, till och med med riktiga byten.

[Geekinblack]
0

hahaha det hade jag velat se xD men min katt har ingen vattenskål så han kan inte göra så. Han har alltid vägrat att dricka ur skål vid maten så när han var kattunge drack han ur glas tills det inte dög längre. Nu jamar han vid kökskranen eller vid badkaret när han är törstig eller dricker ur en glasburk med vatten som alltid står på köksbänken. Lite OT men ändå :P

OberonsMatte
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter har en instinkt att lämna sina byten på en trygg plats i reviret som samtidigt markerar att bytet är deras. Mat- och vattenskålen är väldigt centrala platser i reviret för en katt och det är antagligen därför bytena hamnar där.

Min Ruben lämnar nästan alltid sina leksaker i mat- eller vattenskålen när han lekt färdigt med dem. Ibland läggar han dem även i toalådan (och det är ju också en plats som han känner är hans).

Att det blir lite vattenlek och experimenterande med bytet i vattenskålen beror nog bara på att vattnet lockar till det.

Sajtvärd Katter iFokus