Harmynt katt
Harmynt katt ja, För 3 å sen fick min katt 3 kattungar, Och en av dom var harmynt. Han heter Gråzon:) Jag har läst att många harmynta katter inte överlever när dom är små vilket jag blev förvånad över då min kan är snart 3 år gammal och är otroligt busig. Han leker med våran hund som en tok, han äter som han ska och han dricker som han ska. Han är som en helt vanlig katt men busar och river ner för mycket:P Jag har aldrig sett en annan harmynt katt i hela mitt liv och hade varit intressant om någon annan hade sett det eller kanske tom har en harmynt katt.
Jag har också sett många fråga om en nyfödd katt som är harmynt kan överleva. Och det vet ju jag sen 3 år tillbaka. Han har tll och med kastrerats. Det kunde vara extra riskfyllt att söva ner honom så han fick en medcecin en tid (Om jag minns rätt nu) och det gick utmärkt för herr gråzon.
När han föddes tog kattmamman bort honom 2 gånger, Men hon tillät honom igen. Men i mina ögon såg gråzon aldrig dålig ut eller led. Han var alltid den lekfullaste av dom 3.
Något som är "äckligt" x) med gråzon är att han fnyser ut snorbusor ibland. Vi använder barn nässpray på honom (små doser och om ni har harmynt katt rådfråga veterinär för säkerhets skull och inte bara använd nässpray direkt) Jag älskar honom såklart såklart Såklart! men snorbusar från en katt är lite usch:P Så det är bara snorbusarna och hans intryckta nos som gör honom annorlunda från andra katter. Jag ser att han måt bra och han är hos veterinär ibland och dom kan också intyga att han inte lider.
Så om ni har eller någon dag får en harmynt katt i familjen, Ge inte upp hoppet:) <3 Det är såklart den gråvita på bilden som är gråzon:)

Har katten bara en läppspalt eller har den en fullt utvevklat LGK?Om så är fallet hur stor är spalten?
Problemet för en katt med en full utvecklad LKG inte kan suga normalt utan de brukar behöva handmatas.
Stolt ägare till tre La permer
Läppspalt och gomspalt är olika saker (men de hör ofta ihop). Läppspalt är i de flesta fall inte ett allvarligt funktionshinder, men gomspalt är det. Med gomspalt kan inte kattungen få i sig mat.
Underbart att du kämpat och kämpar för din lite annorlunda katt. Det är de som är bäst.
Verkligen, han är för söt !!
Kan tyvärr inget om de, men han är fruktasvärt söt i alla fall :D Vilken tur att du inte gav upp hoppet!

Oj vad speciell han ser ut! Jag kopplar hans utseende direkt till hur annorlunda människor med Downs Syndrom ser ut - han har väldigt liknande utseende över ögonen!
Jag vet. Jag tänkte också "down syndrom" när jag såg honom första gången och var livrädd, för jag visste ju inte hur det såg ut på insidan. Så ja 7# jag tycker likadant^^
#Jag kan inte säga så mycket om det. Det var min mamma och syster som var inne med han när han kastrerades och då pratade dom om det, Då han hade större risk att dö så satt jag i bilen och grät:3 Jag är för svag för sånna situationer. Men dom sa att han var harmynt och att det var något brosk som saknades Bara på några få milliimeter. Om han skulle bli dålig ska jag såklart göra en operation(inte gjort detta då veterinären sagt att han inte behöver det "än" och att risken under sövningen är stor) eller ta bort honom. Men är en av våra piggaste katter och han kan andas så ja, Jag älskar honom men såklart är somna in det bästa än att lida. Men lyckligtvis så mår han bra:)<3 Och han har aldrig haft problem med att äta, Det är bara utseendet och "snorbusarna" som har varit problemet.
Ögonen som ni skrev - ja det synns att han är harmynt. Men något som jag märker också är att hans ena näsborre är stor och den andra mindre.
På denna bilden synns den ena inte ens men bilden är dålig och han var bebis då:P nu är näsan lite insjunken på ovansidan idag men veterinären har sagt att det är inget jag ska oroa mig över nu. Såklart vet jag att något kan hända och jag tar hand om honom som en vanlig katt och lite extra som en patient så det är bara till att slå en pling och åka in med han om oturen kommer.
Jag ville lägga upp det här för det finns fler som frågat och jag har bara sett negetiva kommentarer och att dom oftast går bort efter 4 veckor eller att man måste avliva dom så även om ni inte fått svar alls eller om jag är okunnig vilket jag starkt ursäktar för, Chansen kanske är liten men jag har bara sett min grolle och någon som la upp om en liten hund som såg precis likadan ut:) Jag vet hur det är i "nya skräckinjagande" situationer idag och det första och kanske dumma man gör är att googla om det istället för att ringa veterinär. Så detta jag har skrivit är som sagt för att visa om en harmynt katt skulle komma in er i ert liv så ska det finnas både possetiva svar och negativa, inte bara negativa. Delar av min erfarenhet. Så jag ursäktar ennu en gång för att jag inte har alla svar. Jag ska kolla upp exakt vartenda liten detalj vad han har och lägga upp det här någon gång för jag har inte sett så mycket information på internet om detta.