Presentera katter?
Hej!
Min parnter har köpt en ny katt :) Men han har en 4 år gammal katt sen innan. På vilket sätt introcuderar man dem på bästa sätt? Det är en kattunge som vi ska hämta hos uppföddaren helgen som kommer.
Tack för alla förslag! :)
Sen undrar jag också hur man ställer ut en katt? Vi vill ju göra det nån gång för att se hur det går :) Kan bara med hund uställning XD
Pröva att placera nykomlingen i ett rum som den nuvarande katten inte är i särskillt ofta. Helst ska hon/han vara i en större bur, med mat, vatten, sovplats och kanske en leksak. Ta en filt och lägg i buren, för att doften ska sprida av sig och kela med nykomlingen. Sen kan ni kela med den äldre katten eller lägga filten på hennes/honoms favoritplats. På så sätt vänjer de sig vid doften!
Sen kan du även låta dörren stå öppen till rummet, ge kattungen mat och placera sedan den vuxna kattens mat utanför dörren, men så att de kan se varandra. Går detta bra och de äter och ignorerar varandra kan du prova att ta in den vuxna i rummet och kanske låta dem sniffa på varandra. Ignorerar de varandra fortfarande, eller visar positiv respons kan du öppna burdörren.
Lycka till!
Jag vet att man 'enligt boken' ska göra som #1 skriver, men jag har aldrig brytt mig om det. DOCK har jag heller inte låtit nya katter gå fritt om jag inte varit hemma det första dygnet/2 dygnen. Hittills har katterna klarat introduktionen galant. Och det är inte bara ett tillfälle. Jag har haft katt sedan 1971 så det här har hänt väldigt många gånger.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#2 så du släpper bara ihop dem? Verkar ju helt klart smidigast :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Glöm inte att du ska vara närvarande och inte gå emellan vid första tecken på morr, fräs och viftande med tassarna. Då tar det bara längre tid för dem att göra upp om hur reviret ska fördelas. Blir det mycket tjafs så låter du nykomlingen bo för sig själv om nätterna.
Det viktigaste är att man ger massor av uppmärksamhet åt den katt man haft först så den inte känner sig åsidosatt. (Typ som barn som får syskon.)
Medarbetare Hittekatter iFokus
Å vad jag längtar tills jag får hämta hem min andra katt nu :D Passar på att lära mig sådana här saker tills dess…
Jag känner också att det borde fungera bra om dom får göra upp det där själva… bara dom inte har ihjäl varann så!!
*Det blir som det ska*
Fungerar det att bara släppa ihop den så kör på! Mitt är väl lite mer för tillfällen som det INTE går ;-)
Haha okej får testa!
Min vuxna katt är lite nervös av sig när det är nya människor här osv, och lillkatten lär vara tuffare hoppas jag :)
Men att dom fräser och går an ett par dagar är alltså helt normalt?
*Det blir som det ska*
När jag skulle presentera mina katter för varandra , huskatten var här först och sedan kom Norska skogkatten som kattunge
Jag valde ett hörn i vardagsrummet som jag stallde ner buren vid, lät dom nosa på varandra genom gallret sedan öppnade jag bara gallret och kattungen fick välja om den ville gå ut eller inte..Viktigast vid att presentera på det viset är att absolut inte vippa på buren och försöka få ut kattungen..
Jag släppte bara ihop mina 2.. Visst det var fräs och när den nya kom lite för nära så viftades det lite med tassarna, men de tog bara 2 dagar och så sov dom bredvid varandra, efter 1 vecka så tvätta dom varann och skiljdes inte från varann… 
Jag anser att vi människor förstorar upp det mer än de behövs, katterna tar det oftast lättare och börjar vi dela på dom från första början så kommer dom garanterat följa dom "reglerna" eftersom att vi speglar att något inte är som de borde…
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Håller med dig 9# jag låter med katterna sköta det själva, inte larvar jag mig med att stänga in katterna i olika rum i x antal dagar osv till en början (ursäkta mig nu ni som gör det men jag tycker att det är att gå för långt)
Dock skulle jag aldrig bara plocka ut kattungen från buren och släppa ner den på golvet, förstod inte om det var så du menade att du gör..Tycker att kattungen ska ha möjligheten att få vara i trygga buren om den vill
#10 Nej han fick lämna buren när han kände för det och jag höll den andra katten på någon meters avstånd iallafall utifall den nya ville dra sig tillbaka lite 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Okeej ! :)
Bra tips!!
*Det blir som det ska*