Skyggis?
Har en fråga och ett litet problem. Är hemlösa/"vilda" katter mer aktiva på kvällar och nätter? Min skyggis är en långhårig, haft honom några veckor och han gör små framsteg, men nu är det ett problem, han börjar få små tovor i pälsen så skulle behöva klippa/borsta dem, men han är ju inte helt tam ännu så hur ska jag gör då han nog kommer bli rädd om jag håller fast honom? Kan inte ta hjälp av en kompis då han blir jätte rädd när han ser främlingar men är hyfsat ok när jag ska hantera honom.
Jag hade nog väntat med tovorna, du kan ju alltid klippa dom senare ev raka när han blivit mer tam.
#1 jo men tror inte han kommer bli tillräckligt tam på några veckor = tovorna blir så illa att dem går till huden = behöver åka till veterinären för att få bort dem…
Sen kan man ju ha tur och dem inte blir värre än dem är, men vete tusen om jag har tur just nu ;)
Så därför jag ville ta tovorna nu när dem är lungt åt och lätt att klippa, kan man prova att kanske linda in honom i en filt så han känner sig trygg? elller filt över huvudet så det blir mörkt?
Eller är det bara att försöka eller vänta som finns som alternativ? :)
Linda in i filt går ju alltid att testa, men ja hade nog inte tagit filt över huvudet tror att de blir värre då. Tänk på att ha en kam mellan kattens hud å saxen så att du inte råkar klippa fel :)

Min ena skyggis har varit misshandlad och fått saker slängda efter sig innan jag fick henne 16 veckor gammal. Hon vågade inte leka på dagarna när jag var hemma. Hon lekte på nätterna när jag gått och lagt mig och släckt så jag inte kunde se henne. Tände jag lampan kröp hon ihop, slutade leka och låtsades att hon inte var där.
Helt normalt att en skyggis är nattaktiv, speciellt när du varit hemma hela dagen. Då har katten legat still och behöver röra på sig när det äntligen blir 'fritt fram'. Ju skyggare katt, ju tydligare ser man det.
Tror på att du tar en filt och virar in katten i för att försöka bli av med åtminstone en liten del av tovorna. Visserligen kan den bli litet skyggare en stund (läs någon vecka), men oftast går de framåt snabbare efter det när de inser att de faktiskt inte dog.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#4 Uscha blir alldeles tårögd, stackars liten!! Hur mår hon nu då?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Misstänkte att han kommer fram så sent pga det, tack då vet jag, hoppas han blir mer social med tiden :)
Ang klippningen, filt gick inte, kunde se hur paniken kröp fram i honom så lätt bli, dock när jag mata dem en stund senare kom han som ett skott och åt som besatt och det är oftast när han äter som jag får ta på honom mest så tänkte "jag hämtar saxen och chansar att han accepterar det" och det gick bra, fick bort dem värsta tovorna, endel var närmare huden är jag trodde så tur jag fick bort dem, i början var han misstänksam men slappnade snabbt av, så kör väl lite snabb klippning då och då när han äter tills han är så tam att jag kan borsta :)
Men skrutten; att de små katterna inte förstår sitt bästa….
#8 vill ju helst om ca 1½ månad ta honom till veterinären för märkning + första vaccinering, hoppas bara han hinner bli tam nog….

#4 Alldeles utmärkt! Väldigt kelen mot mig i sambon, älskar att ligga i soffan bredvid oss och kommer springandes när man ropar på henne. ;) Skeptisk mot främlingar men är det en i taget kan hon nosa på dem, är det flera på en gång sitter hon gärna på avstånd och tittar. Tog ca 10 månader innan jag fick klappa henne.
Va skönt att hon har det bra nu! Tålmodigt av er :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Det är dömt att misslyckas om man försöker linda in en skygg katt i en filt.
Vaccinera och hantera görs bäst via en transporbur och en filt över katten. För att lyckas med detta bör man ha en bur som man kan knäppa upp locket på. Sen börjar man bakifrån när locket fortfarande är på och för in filten mellan den övre och undre delen tills man fått över filten hela vägen. Katten hamnar på så sätt under filten. Inga klämburar är nödvändiga vid hanteringen.