Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1450 ggr
fanniiiiie
0

Löper väldigt ofta

Hej

Min katt Molly, 3 år gammal & icke kastrerad, löper väldigt ofta tycker jag. Har haft henne sen den 7september. Hon löpte första gången för någon vecka sedan, sen var det uppehåll i kanske 2 veckor så löpte hon igen. Och nu har det varit uppehåll i ca 3 veckor (tror jag) och nu löper hon, igen?! Märkte det igår natt. Är det verkligen vanligt/normalt?

Vet att ppiller inte är bra, men har gett det åt henne när hon börjat löpa och då har det slutat inom 1 dag ungefär. Och för tillfället är inte min ekonomi den bästa så tänkte vänta ett tag innan kastrering.

Tacksam för svar!

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

annzoo
0

Ja för vissa katter är det normalt, alla mina gör det.

P-piller ska ej användas till att bryta ett löp. Du ska börja ge då katten inte löper för att sedan ge katten 1 dag i veckan eller oftare om hon löper igenom.

[sakring]
2

Det går bra att ge katten p-piller för att bryta ett löp men sedan ska den ha dessa kontinuerligt en gång i veckan till dess att du kan kastrera den.

fanniiiiie
0

Okey då vet jag Glad

Be whoever you want to be. People are going to judge you, no matter what you do.

www.fanniieliasson.blogg.se

Scorpio97
0

Min pappas katt löpte i en-två veckor, hade uppehåll en-två veckor osv. Var lite jobbigt.

Hon hatade dessutom mig när hon löpte, men nästan hoppade på alla av manliga kön (oavsett om det var katt, människa eller kanin).

P-piller kan ges, så länge det inte rör sig om flera år. Vi gav vår katt p-piller i fyra månader innan vi kastrerade. (:

//Jessie

IceJossan
0

Tänk på att nu verkligen spara ihop till kastreringarna, så att du inte låter katterna gå på p-piller länge.

Risker:

Temperamentsförändringar
Diabetes - dräktighetshormon motverkar insulin, och p-piller kan därför utlösa diabetes, sockersjuka, hos individer med anlag för sjukdomen.
Livmoderstörningar - de effekter som dräktighetshormon har på livmoderslemhinnan gör att långvarig p-pillerbehandling orsakar förändringar i densamma. Särskilt i kombination med löpningshormon ökar också risken för livmoderinflammation.
Juverförändringar - Behandling med dräktighetshormon kan i enstaka fall, både hos han- och hondjur, orsaka en förstoring av hela eller delar av juvret. Detta går oftast över utan behandling, men om det är kraftigt kan man behöva uppsöka veterinär. Om man regelbundet i flera år behandlar katten med p-piller ökar risken för både godartade och elakartade tumörer. Medelåldern då tumörerna uppträder är 9 år. Kastration minskar risken för juvertumörer, ffa om man kastrerar katten före 2 års ålder.

[Emma--]
0

Bästa vore ju att försöka ha råd med kastrering direkt. Varken tomma löp eller p-piller är bra i längden. Men så fort som möjligt :) Finns katter som löpt ännu oftare än sådär t.o.m. En av mina katter tog bara paus ca en vecka någon gång.