Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1734 ggr
nottheonly
0

Fräser

Hej allihopa,
jag vaknade nu på morgonen av att min ena katt Grållis fräste och morrade åt min andra katt Sippan.. varför gör hon så? De bråkade väldigt mycket förra året vid den här tiden efter de kastrerades och de blev inte sams på flera månader och jag är livrädd att det är påväg att bli så igen Gråter varför gör hon såhär? är det normalt om de bråkar ibland? vad ska jag göra?

Sunset_luna
0

Mina katter fräser ibland på varandra när dom busar med varandra å den ena tycker det blir för mycket, brukara bara bli ett fräs eller två så att den andra fattar sen inte mer me det. Sålänge de bara e lite enstaka fräs så e det nog ingen fara att det ska bli dåligt mellan dem igen :)

nottheonly
0

Det var inga enstaka fräs utan så fort Sippan kom för nära så morrade Grållis.. och Sippan blir ju självklart nyfiken när Grållis låter så hon vill ju gärna gå fram då och då morrar Grållis Obestämd nu ligger Sippan inne vid mig dock och Grållis ligger på bordet tror jag, men Sippan är ju så nyfiken av sig så hon kommer säkert springa dit så fort Grållis rör sig typ och då blir det väll fräs och morr igen… sist de bråkade sådär länge så bodde Grållis inprincip under bordet i typ en månad för Sippan sprang till henne så fort hon hoppade ner Rynkar på näsan

Sunset_luna
0

Jaha ja då va det ju lite värre.. du kan inte stänga in Grållis lite? missen kanske vill vara lite ifred? har aldrig haft nått sånt problem så har tyvärr inte mer tips… hoppas de löser sig iaf.

nottheonly
0

Jag vet inte om jag vågar det.. sist när de bråkade så gjorde jag så, och det blev nästan värre då Obestämd tack ändå, ja det hoppas jag med.. annars vet jag inte vad jag ska göra Gråter

Lusthan
0

Ibland är katterna inte sams helt enkelt, så är det med mina fyra också. Kanske känner den sig lite nere och vill inte ha uppmärksamhet ifrån kompisen just nu. Mina fyra är inte sams hela tiden. Honorna slåss ibland för att bestämma rangordningen och ena hanen busar så hårt att de andra ibland inte gillar han och bara fräser men oftast slutar det med att de putsar varandra och sover tillsammans ändå.

nottheonly
0

#5 Okej hoppas att det är så med mina också..
Det är bara det att Grållis vägrar ju vara på golvet, hon ligger bara under bordet på stolarna och trycker.. sen kan hon springa och lägga sig högt upp på dator bordet. Men på golvet vill hon inte vara, va exakt samma sak förra gången också.. hon vill inte ens vara på golvet när Sippan är instängd i ett annat rum Obestämd men jag hoppas att det går över snabbt, sist tog det 5 månader (efter kastreringen) och vet inte om jag orkar/katterna orkar med så igen…

Lusthan
0

Oj, ja det låter lite mer allvarligt än det mina gör. Fast jag brukar gå emellan och markera att det inte är okej när hanen är för på. Sedan busar jag extra med han så han får utlopp för sin energi. Har du provat Feliway? Många är nöjda med det.

nottheonly
0

#7 De slåss inte eller något sånt, utan de bara morrar och fräser (speciellt Grållis som sitter under bordet)..

Jag använde det sist, men jag vet inte om det hjälpte eller inte. Men jag ska iallfall gå till apoteket och kolla om de har sån där Refill, för jag köpte en sån man har i vägguttaget sist..

Lusthan
0

Det kan ju vara värt att testa. :-) Prova att säg ifrån nästa gång katten börjar fräsa. Inte så mycket men bara att nej för att visa att det inte är okej. Min ena hona gör så om det är två katter som börjar bråka, då går hon in och avbryter. Hon gillar inte när de inte är sams… Prova att gnugga de båda i samma handduk också. Först den som fräser sen den andra och så den som fräser igen. Då överför du dofterna till katterna och de luktar lite lika. Hoppas att det löser sig.

nottheonly
1

#9 Tack för tipsen! ja hoppas verkligen det jag också.. förra gången löste det sig ju, men det tog ju som sagt lång tid. Och det var inte roligt, men jag vill verkligen inte behöva omplacera någon av dem Rynkar på näsan

siamlove
2

Grållis verkar vara utrygg och redd.Sippan psyker nok ut henne med blick,positurer och andra subtila signaler.

Du måste prove høya Grållis status med gos,lek,uppmerksamhet osh god mat.Gi henne eget matstelle,toalett och viloplasts så hon slipper konkurrera med Sippan.

Lykka til!Glad