fått urinsten igen två månader efter opertion=(
min 4åriga katt har aldrig haft problem med urinvägarna. vi har gett henne royal canins veterinärfoder för kastrerade katter en tid, och bytte sedan till eukanubas foder för innekatter. ibland har hon fått katt-tonfisk och nån enstaka räka, men inte förräns i våras, stax efter vår flytt till ny lägenhet så har hon fått problem med urinsten.
Hon började småskvätta och jag trodde det berodde på stress över flytten, men när jag märkte de små små kissklumparna och de täta toalettbesöken märkte jag att allt inte stod rätt till. och efter en veterinärundersökning med ultraljus visade det sig - stora urinstenar (kalciumoxalat visade det sig senare) som fick opereras bort. Operationen gick bra, hon piggnade till, och vi fick råd av veterinären att börja med royal canins urinary moderate calories. vi har varit stenhårda med att inte ge henne något annat än foder. men nu har hon fått stenar igen, knappt två månader senare. och det är ungefär här jag bryter ihop.
Googlat och googlat på själva symptomen, på foder, på allt kring kalciumoxalat och upptäckt att blötmat kan vara en lösning. något som inte veterinären sagt ett ljud om. idag sa jag ifrån hos veterinären då hon tyckte vi skulle fortsätta med urinary - varför ska vi göra det, hon har ju fått tillbaka stenarna???? då fick vi hills c/d-foder …
efter att ha läst på foderpåsen står det att detta foder är till för struvitstenar(det är även RC:s urinary), och har en surgörande effekt på urinet - något som alltså kan öka risken att hon får tillbaka sina kalciumoxalatstenar igen då de bildas lättare i sur urin. jag vill bara skrika min frustration rakt ut i luften. Vad fan ska jag göra nu när jag inte ens kan lita på veterinärens råd? vad ska jag ge min katt för mat? jag vill ge henne blötmat men vad finns det för foder som är bra mot kalciumoxalatstenar, som alltså innehåller så lite salt som möjligt och som inte gör urinen sur. jag uppfattar det som att struvitmotverkande foder är som att bädda för kalciumoxalatstenarna att komma tillbaka!!!
På måndag är det dags för operation igen, och det enda tips jag fått förutom detta foder är att katten ska dricka mycket vatten. Så jag köpte en kattfontän idag. men matproblemet kvarstår. snälla ge mig tips och råd vart jag ska vända mig. Jag känner mig så maktlös och vill inte förlora min katt =( till det hela hör också att jag har en annan katt, men om det krävs att jag ger dem olika sorters foder så gör jag det, bara inte min katt får stenarna tillbaka=(
ush så jobbigt det är när veterinärer inte håller koll på vad dom rekomenderar för foder. :(
Jag skulle tipsa om mjau/bozita. kan inte kolla innehållet helt just nu, men det är bra mat. och du kan ju blanda i mer vatten för att se till att katten får i sig rikligt med vatten. samma kan du ge din andra katt med. :)
Säger också BLÖTMAT med extra vatten. Bästa medicinen mot urinsten i alla former. Bozita och mjao är bra. Jag tycker att James Wellbeloved är bra blötmat för att de innehåller tranbär som är bra för urinen/mot utinsten. (Har jag för mig?? Någon som säger annat? :P )
Ställ fram extra vattenskålar här och var så att hon dricker mycket. En katt som dricker mycket kissar mycket vilket driver ut små stenar/kraffs tidigt innan det blir till stenar och problem.
Så dissa torrfoder helt är mitt förslag. Men är såklart inte veterinär, men har jobbat med dem ;P
Vattenfontän är super föresten! Och att båda katterna äter bara blötmat och dricker mycket vatten är helt OKEJ!
Bra med fontän =)
Angående tranbär så har det ingen effekt tyvärr, men tur att det är gott iaf =)
/Fridaybrew
Blötmat, blötmat, blötmat (vilken sort som helst är nog bättre än det torrfoder som idag orsakar problem) och så köper du urinstickor så att du kan kolla pH-värdet på din katts urin själv.. Kolla varje dag till att börja med. Börjar det krypa ner mot 5.8-6.2 får du hålla extra koll. Då ger du vanligt torrfoder, INTE något extra surgörande och håller koll på kissklumpar och kissbeteende. MJAU och Bpzota blötmat är bra kort att satsa på så börja där och håll koll på urin-pH och kissbeteende.
Det är så himla lätt att säga att man ska få katten att dricka mer, men det är ju inte "så bara". Katten är av naturen inte ett djur som dricker mycket vätska (deras naturliga mat består av 70% vatten, go figure att de får i sig för lite vätska när de käkar torrfoder med 8% vatten).
Jag ger ju både torr o blötmat, kyckling, rått kött mm. Tycker blötmat är perfekt då jag varje gång ger några droppar vatten i maten. Då jag kokar kyckling ger jag alltid med spadet. Har vattenfotän o har vatten i ett fönster då de hoppar upp för att dricka. Sitter kvar o kollar ,sedan dricker de igen mm.
fråga 1: vart köper man phvärdestickor och hur mäter man lättast phvärdet på urinen?
fråga 2: min första tanke var att köra helt med blötmat till båda två. vad som verkar dumt är att blötmat sällan säljs i storpack. finns det något bra märke som har storpack i blötmat? och finns det blötmat som tilltalar även den käsnaste katten? den andra katten (som inte har poblem med urinvägarna) gillade inte blötmaten vi testade idag som för övrigt är hills urinary tract health. men skulle man köra med blötmat till båda så skulle man kunna anpassa maten mer till katternas behov. den ena har t.ex känslig mage, och jag tycker inte hon ska behöva äta "urinfoder".
fråga 3: ni som har endast blötmat - hur utfodras den? får katterna ett morgonmål och ett kvällsmål? har de inget över dagen och natten stående? hur funkar detta?
en sak till. när jag sökte på torrfodret på hills egna sida så står det att detta foder ( c/d urinary tract health) är för alla former av urinstenar. men på foderpåsen står inget om kalciumoxalat? kolla länk nedan:
jag funderar efter att ha läst era svar att skippa torrfodret helt, och tills vidare köra på med c/d urinary till kisen med urinsten, och hitta något annat i blötmatväg till katten utan problem. vad tror ni om detta?
och - tack för era svar. ni är underbara allihop!!!!
Stickorna är väl till människa o finns på apoteket.
Ang blötmat så har mina typ fri tillgång för får flera gånger om dagen, torrfodret är bra för när jag ej är hemma. En del katter slickar bort såsen o blir då torrt , lägger på några droppar vatten igen. Ställer alltid fram över natten o slänger om kvar på morgonen o ger nytt. Mjau finns i rätt stora tetror men mina gillar ej Mjau utan får alla möjliga sorters mat o tyvärr oftast i små förpackningar så tror mina katter är dyrare än hästarna, ha ha.
1. Det går dels att köpa stickorna på hemsidan jag länkade till, men även på Apoteket. Fråga bara efter stickor som mäter pH-värde i urin.
2. Det låter bra att bara ge blötmat. De största förpackningarna jag har sett är MJAUs konserver på 900 g. De brukar säljas på Granngården. De finns väl dock bara i 3 smaker tror jag. Vad katterna sedan äter för mat får man prova sig fram till. Det första steget är att avvänja dem från torrfoder och bara det kan vara en pärs ibland, men prova olika smaker och se om någon variant funkar.
3. Ger man blötmat (jag ger mina katter hemgjord rå mat) får man ge flera portioner per dag. En vuxen katt kan man ge mat 2-3 ggr/dag. Tycker man att katterna behöver mat framme när man är borta på jobb/skola kan man frysa in blötmat och så lägger man fram frusen kattmat innan man sticker iväg. Så tinar maten allt eftersom om katterna kan äta.

#9, de stora burkarna, som bara säljs på Granngården, finns i alla de gamla smakerna, det är de små, som även säljs i mataffären, som bara finns i tre smaker numera.
detdär tipset med att ta fram fryst mat var ju toppen! Då jag jobbar hela dagarna så kan det underlätta om de har något att äta under dagen. vad jag märker nu så är det svårt att veta hur mycket de ska ha, men jag antar att man får testa och känna av lite allteftersom tiden går.
Jag hörde någonstans ifrån att endast blötmat kan ge katterna poblem med tänderna, typ tandsten och sånt. Ger ni något extra tillskott för tänderna till era katter?
Idag ska jag till djuraffärn och köpa på mig diverse blötmatsprover i hopp om att charma även den kräsne. Finns det någon matmärke man ska se upp med? Jag är lite rädd nu efter att ena katten fick problem med urinsten. Hur är det med salthalter, magnesium osv. vilka mängder/fodersorter ska man passa sig för?
beträffande fontänen jag köpte så har ingen av katterna vågat närma sig den ännu. jag har haft den avstängd under natten så att de fått nosa när vattnet stått stilla men det tar nog ett tag till innan de vågar sig fram. Och nu har jag vattenglas i fönstret och utspridda vattenskålar i lägenheten. Jag hoppas så innerligt att dessa åtgärder jag gör nu bidrar till att stenarna håller sig borta hos min kattjej!
Om en katt får problem med tandsten eller inte har inte så mycket med maten att göra utan främst med salivens sammansättning att göra och det är delvis ärftligt. Sedan är det klart att mekanisk "slipning" av tänderna kan hjälpa till att gnugga bort beläggning men torrfoder har ingen jätteeffekt. Det är bättre att vänja katterna vid att borsta tänderna eller ge dem köttben regelbundet.
När man ger blötmat är magnesiumhalten inte lika viktig som när man ger torrfoder. Det är faktiskt så att torrfoder som man i lab använder för att framkalla urinsten inte gör det om man blöter upp det ordentligt. Katterna blir helt enkelt mindre känsliga för mineralsammansättningen när de får i sig mycket vätska. Det sagt så bör Mg-halten ligga under 0,1% (i torrsubstans). Salthalten är inte viktig när det gäller urinstenar/kristaller.
De viktigaste faktorerna för att förebygga urinkristaller är 1. hålla katten i bra vikt 2. se till att katten får i sig rikligt med vätska 3. hålla ett bra urin-pH (6.2-6.5).
Kattmat i blötmatsväg, så ska man se upp med fisksorterna. Kolla innehållsförteckning vissa av sorterna innehåller även socker och det är ju nåt man inte vill ha. Önskvärt är ju att fodret inte innehåller spannmål och annat onödigt.
Angående tandhälsa så har inte torrfoder någon effekt. Man kan jämföra det med att tugga knäckebröd. Jag brukar ge min katt kycklingvingar då och då, dessa ska vara råa, tillagar man dem så kan benet splittras.
I djuraffären igår där se säljer vet-foder sa en kunnig tjej att det inte är bra att ge katten endast blötmat då den innehåller 80% vatten, utan att man helst ska använda den som ett komplement. jag tror väl iof det beror på vad för blötmat man köper, men jaja.
Vi testade young female blötfoder till den kräsne katten och när vi kom hem med det så tyckte ju inte katten med urinsten om sitt blötfoder (c/d) längre som hon dagen innan glufsat i sig med stor aptit. nej nu var young female mycket mer spännande och här står jag med 5 burkar c/d health tract som ingen vill äta. haha!
torrfodret av c/d rör de inte. de avskyr det båda två. jag måste åka in och köpa något annat idag.
vad tror ni on blötmat young female till en urnstenskatt? jag har läst lite om fodret och det verkar vara bra innehåll i fodret, att det motverkar urinsten. de har alltid gillat RC och jag körde på young female när de var nykastrerade och det funkade bra. RC urinary som de åt senast gav dock tillbaka urinstenen men det kanske handlade om att hon bara åt torrfoder.
ge mig gärna lite synpunkter på det hela!
ett himla krångel detta med foder=)
Jo blötmat innehåller mycket vatten o det är ju det som är så bra!!Speciellt i ditt fall men vi andra ska ju "mota olle i grind" så vi slipper ditt problem just därför är blötmat bra plus droppa lite extra vatten i.
Klart att blötmat innehåller mycket vatten, även en kropp innehåller en stor mängd vatten. Ett bra blötmatsmärke innehåller allt som en katt behöver; Vätska och animalier.
Det bästa är just den höga vattenhalten då katter ursprungligen är ökendjur och i regel är dåliga på att dricka.
Vätska är just A och O vad gäller hälsa, i och med att det gör att man måste kissa (onödigt påpekande om det självklara där haha), och på så sätt sköljer rent kroppen på diverse skräp som annars riskerar att ligga kvar och orsaka problem.
Och tyvärr så kan man inte lita på veterinärer alltid när det gäller foderfrågor, i och med att deras foderutbildning säkert blir sponsrad av R.C och hills med mm. Varför skulle veterinärer annars förespråka att man ska ge t.ex torrfoder för steriliserade katter, när dessa foder innehåller spannmål som bara gör att katten riskerar att gå upp i vikt.

Vattnet är bra och katter som har urinvägsproblem behöver det verkligen, samt att torrsubstansen i blötmat är mycket bättre än de flesta torrfodersorter.
well well. jag vetetusan. blötfodret av c/d som hon tyckte var så himla gott häromdan äter hon inte längre. RC blötmat var nog okej, men inte så att man äter upp bitarna, helst bara såsen. köpte en annan sort av RC blötfoder idag och så köpte jag faktiskt ett paket mjau i mataffärn idag som många rekommenderat.ska prova mig fram och se vad som fungerar. (lämna gärna era åsikter om mjau, och näringsinnehållet i den maten. jag har alltid varit skeptisk till att djurmat som kan köpas i mataffär)
jag köpte faktiskt en påse torrfoder(RC neutered satiety balance) också, för det känns i nuläget som att jag först måste börja vänja katterna vid blötmat som ett komplement, och hitta en sort som fungerar. sen kanske man gradvis kan gå över helt till blötmat om det fungerar. de har aldrig tidigare ätit nåt annat i blötmatsväg förutom kattuna som jag aldrig mer kommer våga ge då jag misstänker att det bidragt till stenar hos ena katten.
kanske skulle man även prova att blöta torrfodret lite, men tappar det inte smaken då?
för övrigt, så fick jag veta igår att det inte är helt säkert att vi behöver operera henne. de ska kolla ultraljud igen och se om det kan vara möjligt att hon kissar ut stenarna för de var så små. men är det kalciumoxalat som jag tror det är igen, så blir det nog svårt. men jag uppskattar att de kollar henne en gång till.
Jag skulle vilja säga att Mjau och Bozita är båda två bra blötmat. (Bozita kan man få mängdrabatt på om man beställer många av samma sort på Animail)
Visst, många foder i mataffärer håller inte måttet, men tycker inte man ska döma ut ett foder ändå. Mjau innehåller inte en massa onödigt strunt, som spannmål osv. 
Kan säga att i mataffärer kan det finna otroligt bra foder, men inte alltid. Man får hålla utkik. Viktigaste är att vara medveten om vad man ska undvika. Och som andra har sagt, blötmat är det närmsta naturlig föda för en katt, om man inte vill ge kött.
Om det är svårt att få dom att äta blötmat så krossa lite torrfoderbitar som "krydda" på och i blötmaten.
Om ni vill hon ska kissa ut stenarna är de väl ännu viktigare att hon får i sig mycket med vätska så det sköljer igenom.
det är precis det projektet vi genomför nu- att få i katten med stenar så mycket vätska som möjligt och det går riktigt bra =). hon verkar föredra blötmat framför torrfoder och vi vätskar upp den med vatten också. det är den andra katten som jag hittils inte lyckats få intresserad av blötmat och därmed behöver jag ha skålar med torrfoder framme tills jag lyckats hitta rätt till henne också. kanske borde öppna tetran med mjau och prova ? ;)
herrejösses jag har så mycket blötmat hemma nu att jag kan bjuda hela områdets katter på middag =)
TS, jag hinner inte läsa alla svar så du kanske redan fått bra - men jag har upplevt exakt det du skriver. Vi fick operera vår katt totalt 3 gånger inom loppet av 15 månader, pga oxalatstenar. Och givetvis blev vi beordrade specialmat i torrfoderform, inget om blötmat sades alls :( Nej vi "fick" endast ge henne detta jäkla torrfoder, och vi vågade inget annat… tills 3:e gången hon kissade blod, då satt jag nästan dygnet runt och googlade efter svar.
Vi opererade missan igen men förstod ju att så kan man ju inte "hålla på", hon måste ju bli hjälpt. Vad vore det annars för liv för henne? Efter att ha gått igenom all info på nätet så bestämde vi oss för endast blötmat. Aldrig mera torrisar. Och nu har hon varit frisk i flera år, ändå sen vi började med detta :)
Mitt stora råd:
* Bara blötmat. Alltid extra vatten på blötmaten.
Har läst på massor sen detta hände och vi valde då att köpa Royal Canins Renal mjukfoder i påsar. De är egentligen för katter med sämre njurar, men innehållet var väldigt bra anpassat för det vi behövde jämfört med deras Urinary. Det vi fann var att det innehöll kaliumcitrat, som man ger katter med dessa problem i medicinform i andra länder. Det gör urinen mer basisk och det blir svårare för oxalatkristallerna att bildas. Dessutom låg kopparhalten och andra salthalter bra till på detta foder, som ska vara viktigt när katten har detta problem.
Men framförallt kanske det är viktigt att det är ett blötfoder i sig, vätskan gör ju så att urinen späds ut mer och kristallerna får svårt att bildas. Vi vet ju inte, men vågar inte chansa efter allt som varit, så vi fortsätter med RC:s blötmat.
Däremot bör man rådgöra med en veterinär ett halvår eller ett år efter och med jämna mellanrum, t ex ta blodprov så man ser att katten inte får några andra brister av specialfodret.
Jag har tyvärr inga specifika källor att hänvisa till just nu, men jag och sambon plöjde massor av artiklar så jag känner mig säker på att det här är ett bra sätt.
(Då vi är naturvetare och kanske lite nördiga så köpte vi även en liten apparat som mäter hur mycket partiklar det är i urinen (100kr på Ebay) och det gick ned drastiskt och håller sig på en bra nivå nu :) Nu kanske du skrattar men ja, vill du veta hur man gör så fråga. *s* )
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
OK jag läste allt i tråden nu ändå :) Låter ju jättebra om hon gillar blötmaten mer. Tänkte bara säga att det är du som bestämmer vad din katt ska äta. Jag tror inte katter nödvändigtvis ogillar en typ av mat för att de inte vill ha, utan det handlar om ovana. De är vanedjur liksom.
Hade vår kisse fått bestämma hade hon såklart kört på gammal vana och ätit sitt älskade torrfoder ;( När det blev bara blötmat matvägrade hon mer eller mindre genom att äta sämre i ett par veckor. Men det är helt OK! Hon svalt inte, men visst åt hon mindre. Men till slut så var hon van och nu är allt frid och fröjd. Och då var det ju för hennes bästa.
Så skippa torrfodret helt från och med idag, all vätska just nu kan ha betydelse.
Tyrisen, efter att ha läst din historia så är jag övertygad om att min lilla tjej ska få gå över helt till blötmat. tack för att du delade med dig av din historia.
jag är lite nyfiken på hur gammal din katt var när hon fick urinsten och vad hon åt för foder?
Som sagt så hänger ganska mycket just nu på att få den andra katten att gilla blötmat. RC verkar inte intressant i längden. hills hatar dem. Mjau testade jag ikväll och det uppskattades mer. Får hoppas det håller i sig. ska man bara sluta ge dem torrfoder eller hur gör man?
kör ni endast på renal eller ger ni annan RC blötmat ibland? jag var inne på Renal men veterinären sa att det inte var rätt för min katts problem. men när man läser vad renal gör så känns det rätt. och jag har flera gånger sagt att jag läst på nätet om att just blötmat ska vara bra men veterinären verkar inte riktigt hålla med, vilket jag tycker är märkligt då man överallt på nätet hittar en potentiell lösning: blötmat.
gr extra vatten i en medicin givare också som jag gör med min 14 åriga molle som får även hjärt medicin. tidigare hadde han ett högre värde i sin njure som gick bort med royals urinfoder blöt å torr. men senare fick han urin sten . Å då gav jag mera av urine foder moderat royal å lite torr foder av det fodret. Å senare gick hans sten bort . Han äter fortfarande av urin fodret men tar lite av idas 11 års njurfoder biff ( ida vill bara ha det blötfodret). Tänkte när han fick den vanliga urinstenen om det var på grund av för lite vatten till sin kropp. en fontän drack han även i. men gav nog för mycket av torrfoder som jag trodde. När han var yngre så drack han mera av vatten å kunde äta mera av torrfoder utan problem
hmm angående knäckebröd så är det jätte bra för oss människor för våra tänder. sen då kan mjuk bröd göra magen ej bra.man får gaser med mera.
jag tror att ingen veterinär säger ge bara torrfoder urinary när en katt har fått urinsten. min veterinär sa ge bara blöt mat urinary. sen sa dom när jag köpte det i kassan. att det kostar mycket å att jag då skulle även ge lite torrfoder. men om en katt som har urinsten bara äter det torrfodret så måste den dricka bra. tror om min molle skulle då äta bara torrfoder att jag då skulle ge mycket mera vatten i medicingivaren .inte så lätt då. men har har alltid gillat både torr åblöt så det var inga problem. jag ser honomalldrig dricka vatten längre
Det finns tyvärr väldigt många veterinärer som säger "ge endast X torrfoder mot urinsten".
håller med silvestris, visserligen har de sagt att det är viktigt att hon dricker mycket vatten, men inte rekommenderat blötmat, utan snarare torrfoder. och när jag insisterat på att köpa blötmat så har det besvarats med ett axelryck, som att jaja, gör du det om du vill men det viktiga är torrfodret. Senast när jag insisterade på att inte fortsätta med urinary, så gav de mig ett hillsfoder som var mot struvit. när jag ifrågasatte detta upplevdes jag som besvärlig och frågan viftades bort. det är verkligheten - blir din katt sjuk och du behöver byta mat, då är det du själv som måste läsa på, forska, kolla upp, läsa näringstabeller. veterinären ska man helt enkelt inte lyssn på. Skrämmande men sant. Jag har fått så många tips här, och jag har läst i andra trådar. Det som hjälpt mot urinsten har varit det ökade vätskeintaget i maten. Det kan man aldrig få i torrfodret. Även om det står i urinary att urinmängden ökar, så är det en omöjlighet om inte katten får i sig någon vätska via sitt foder.
jag har gjort vad jag kan med vattnet nu. har vattenskålar i alla rum, glas med vatten i mina fönster, en vattenfontän, men hon är inte så intesserad av att dricka. fontänen struntar de båda i. helt ointressant. därmed drar jag en slutsats och det är att om jag vill ha min katt kvar i livet frisk och kry så behöver hon få vatten genom sin mat, annars kommer dedär stenarna komma tillbaka igen och igen. En utfodring med blötmat med 80% vatten är perfekt för henne. Mjau t.ex är rena hälsokuren jämfört med de specialtorrfoder jag tittat på.
och, jag finner det inte heller trovärdigt att ett torrfoder kan vara specialicerat för både struvit och oxalat. hur kan ett foder som verkar surgörande på urinen motverka oxalat? detta kan inte veterinärerna heller svara på. de säger bara att de måste lita på fodertillverkaren. well, det gör inte jag och valet av mat hänger nu på min katts liv och hälsa.
Jag kommer köra på en blötmatutfording, men har inte ännu bestämt mig för vilket märke. Mjau är bekvämt på så sätt att det säljs i storpack och i mataffär. men man kanske behöver kombinera det med något annat i matväg för att katten ska få i sig så mycket näring som möjligt. Jag får funndera lite mer på detta och fortsätta testa mig fram.
#25 Ja jag försöker sprida detta till alla som fått liknande problem, för vet. verkar inte veta vad de pratar om ibland 
Hon var 5 år när hon fick problem första gången. Reagerade faktiskt på att du skriver att ni gick över till Eukanuba innan detta hände. Så var de för oss också, från RC som vi haft längre tid till Eukanuba just för att den skulle vara så mycket bättre. Sen fick hon problem. Det bevisar ju inget men tänker bara högt, att det kan vara något med det fodret också.
Hur som haver så vågar man ju inte riskera att hon blir sjuk igen. Vi ger Renal endast, även om som du säger inte vet. verkar förstå varför vi egentligen vill det (verkar inte intresserade?). De tycker man kan ge Urinary men säger att eftersom allt ser OK ut så kan vi använda Renal. Jag tycker den verkar bättre mot oxalatstenar än Urinary, så vi kör på det. Någon gång kan hon få Mjau också.
Hoppas ni får ordning snart så att de blir vana blötmaten :) När vi började med detta hade vi en till katt (som tyvärr nyss avlidit av annan sjukdom). Vi ville ju inte ge henne Renal, så vi gav dem mat på olika ställen fast samma tidpunkter. I olika rum helt enkelt. De lärde sig att äta upp det mesta när de fick maten, och sen kanske de nallade nån tugga av varandras mat någon gång. Men de fick in vanan att "deras" egen skål var på ett visst ställe.
#29 Håller med i vartenda ord du skriver. Det var bara axelryckningar, tills tredje gången gillt då. Första gången vätskeintaget nämndes var också vid detta besök. Man får leta fram allt själv. Om man inte åker till ett djursjukhus med specialister, men det gör man ju inte om det inte är akut.
Vi fick också det fodret (Hill's var det väl?) som skulle vara för alla typer av sten. Fann det precis som dig mycket otroligt att ett surgörande foder kan verka på oxalatstenarna. Så vi la ned det helt enkelt. Och ja vi fick struvitfoder en gång, fick åka tillbaka och byta. Tur man dubbelkollade på förpackningen och inte bara gav.
Tror på att ni kommer lösa detta med hjälp av blötmaten
Lycka till!
Jag kanske också borde testa köra med renal utöver mjau. Att ge ibland sådär. eller så kanske man skulle prova experimentera med hjälp av PH stickor. se om PHvärdet blir stabilt med blötmat överlag. ja, nåt sådant får det bli. Jag kommer återkomma på denna tråd med ett eventuellt resultat.
jag kommer även återkomma imorgon med uppdate, den stora dagen. operation eventuellt, men ett ultraljud innan ifall att läget skulle förändrats. skulle vara så underbart om något mirakel sker och hon på något sätt lyckats kissa ut stenarna. Annars blir det till att pyssla om henne så mycket som det bara går den närmsta tiden.
Tyrisen, hur länge använde ni eukanuba innan ni fick problem? Vi hade det ganska länge, säkert över ett år innan vi fick problem, men vi bytte lite mellan olika eukanubafoder. Katterna älskade verkligen det fodret, men gick upp ganska mycket i vikt av det. Jag minns magnesiumhalten i det fodret, 0,095%… ganska högt va?
En anna fråga, nu när jag håller på med blötmat. Hur länge kan en skål med blötmat stå framme innan det blir "gammalt"? Mina är ju som sagt inte vana vid att äta vid bestämda tider ännu, så det är ju mat kvar som blir stående ett tag och de går och mumsar lite då och då.
foder: efter kastrering användes RC:s young female i 3 år:
http://www.veterinarbutiken.se/utgangna-produkter/110-royal-canin-young-female-10-kg.html
efter 3 problemdria år så läste man ju om "bästa fodret" av alla foder, och klart ville man gå över till det, och så gick vi alltså över till eukanuba och körde med det ända fram till i somras
http://animail.se/eukanuba-cat-adult-overweight-sterilised-3-kg.html
sen efter lite mer än ett år tyckte vi katterna gått upp ganska mycket i vikt och bestämde oss att gradvis gå över till detta foder(fråga inte mig varför vi inte gick tillbaka till young female som fungerat så bra):
http://animail.se/hill-s-science-plan-adult-light-chicken-10kg.html som katterna för övrigt avskydde. och det var väl ca 2 veckor efter att vi bytt till detta foder som jag började märka av att ena katten kissade på andra ställen än lådan. i iglo-sängar vi köpt till dem, på våra skor. och jag trodde det var nån form av foderprotest. så givetvis stack jag i ilfart till affären och köpte eukanuba igen. Vi körde på med det, och allt var lugnt i ungefär en månad, sen började kissandet igen. Vi tog henne till en veterinär och där konstaterades det - jättestora stenar, operation krävdes.
Nu efterråt känner man sig helt bedrövlig som bytt mellan olika torrfoder på detta sätt. man känner sig även bedrövlig som inte tog henne till veterinären tidigare. Men, man har lärt sig en läxa, och jag vet inte exakt vad det var hon fick stenar av. Om det var eukanubafodret, foderbytena i sig som rubbade phbalansen i kroppen, eller hillsfodret trots den korta användningstid. Jag vet inte. jag vet bara att jag inte gör mina katter en sån otjänst igen.
#32 Vore jätteintressant att få updates på hur det går, och om du mäter pH eller annat. Hoppas hon slipper opereras igen!
Jag vet inte exakt hur länge vi hade Eukanuba, men det var nog ett halvår till ett år innan. 0,095% låter ganska högt på Mg, ska väl helst vara 0,08% högst om jag ej minns fel. Hmm…
Min katt vill inte äta mat som stått framme längre än 4 timmar, på ett ungefär. Man lär sig snabbt hur mycket katterna äter och kan anpassa mängden, så man slipper slänga massa. Det blir ju torrt och tråkigt också, men häller man ändå på extra vatten innan så står det sig lite längre. På sommaren brukar jag ta in det i kylskåpet om det ej äts upp ganska direkt, och ställa fram lite senare igen (om man är hemma). Det blir äckligt snabbare när det är så varmt.
Rent allmänt brukar allt mellan 0,04 och 0,1% vara en bra Mg-halt. När det gäller kalciumoxalatstenar finns inte heller något samband mellan magnesium och stenbildningen så ur den synvinkeln behöver man inte ta hänsyn till Mg-halten.
#33 Vet hur det känns, att man känner sig bedrövlig som "gjort fel". Man känner sig lite dum som bytt torrfoder och trott att allt skulle bli så bra igen. Vi förstod inte att man faktiskt kunde motverka kristallerna genom att katten fick i sig mer vatten, utan trodde att det var mest ämnen i maten som det berodde på. Jag såg ingen anledning att ifrågasätta veterinären i det, men numera kommer vi aldrig mer gå till en vanlig veterinär om hon får urinvägsproblem igen.
Jag kommer aldrig våga mig på att sätta ev. nya katter på torrfoder heller efter detta tror jag.
Om mina inte äter upp allt så blir det ju torrt o vissa slickar ju upp såsen, då droppar jag på lite vatten igen o då brukar det duga. Man får ju komma på hur mycket vatten de vill ha för lägger jag på för mycket så äter ej mina men många bäckar små…
#35 OK, tack :) Känner mig lite ringrostig kring vilka mineraler som var viktiga i sammanhanget. Kalcium får inte vara för högt förstår jag (eftersom det är kalciumoxalat som bildas), sen minns jag att koppar omnämndes som något som kunde göra att dessa oxalater bildades enklare. Så inte för mycket av det heller, tänkte vi när vi valde foder.
Men trots allt, som en del sagt, är nog det absolut viktigaste vattnet i sig? För med koncentrerad urin lär det bli kristaller ändå…
jag har en sådan enorm beslutångest gällande vilken blötmat jag ska köra på från och med nu. Jag funderar på att köra på RC renal blötmat ett tag efter operationen om det blir en, och låta den andra katten fortsätta med RC torrfoder, kombinerat med diverse smakprover på mjau blötmat tills den opererade katten frisknar till. Det är nog så stressigt för henne nu. Gissar på att det kommr bli som senast att hon kommer fräsa och stöta bort den nyopererade katten i nån vecka eller två. Det hände iallafal senast. att hålla på att ställa om med maten kommer bara göra henne än mer stressad, så jag ligger lite lågt.
Men jag har fått i henne(katten som har stenar) ganska mycket blötmat idag och hon verkar inte ha något emot det alls, utan smaskar på som aldrig förr. Dock såg jag när jag städade lådan idag de små små kissklumparna i sanden… som säger mig att det blir nog operation imorgon iallafall =(
en annan grej som jag glömde nämna i min foderredovisning var ju givetvis bland de viktigaste. katt-tonfisken och räkorna. i samband med att vi flyttade till ny lägenhet så tror jag mig minnas att jag skämde bort henne lite väl mycket med katt-tonfisk och räkor utöver torrfodret. Räkor var ju det bästa hon visste. Hon skriker så fort hon känner lukten av räkor och spinner så golvet vibrerar när hon äter det. så varje gång jag åt några själv så fick hon smaka. Inte hade jag nån aning om att detta kan vara farligt. MEN efter att ha googlat runt så … ja, sen den senaste operationen har det varit nolltolerans mot allt i fiskväg helt enkelt.
det blev operation idag och den gick bra. Hon är på benen igen och spinner som bara tusan över att vara hemma. två små stenar syntes på ultraljudet imorse, men de hittade endast en vid själva operationen. men enligt dem har de sköljt ut blåsan ordentligt och den andra stenen kan ha åkt ut på nåtsätt, eller kissats ut. detta gör mig lite orolig men jag kan ju inte öppna upp och titta efter så jag måste ju lita på deras ord och på attt de kan sitt jobb.
starkt avrådd av personalen att köpa RC renal. Ingen direkt förklaring varför. känner mig så förvirrad med vilken mat jag ska köra på men det jag är säker på är att jag kommer köra med blötmat rakt av.
Nu håller jag bara tummarna för att hon blir bra, att det inte finns stenar kvar, och att det inte bildas nya.
Jättekonstigt. RC Renal har ju indikation mot just kalciumoxalatstenar. Säger väl en del om personalens kunskapsnivå.
Ja, jag känner lite så också. och jag ser inte vad som skulle vara farligt med att äta det?
#42 De vi var hos först tyckte inte heller vi skulle ge RC Renal blötmaten. De ansåg att det är inte bra om katten inte har just diagnosen dålig njure. Fick inte heller ut nåt mer av dem på den punkten, inte ens när jag påpekade det om att maten motverkar just dessa stenar och att de var därför vi ville ge det.
Vi ger det ändå, eftersom hon varit så himla känslig och fått stenar flera gånger. Har fått det uppbackat på annat håll så tillsammans med allt vi läst så bestämde vi att göra såhär. Men vi ska kolla upp hennes värden snart och jag tror nog vi kommer övergå till "vanlig" blötmat eller blanda mer med det. Vill inte att hon ska äta Renal om hon nu inte måste heller - det optimala vore väl om man lyckats återställa någon slags balans så man kan ge den mat som är för friska katter.
För som jag förstått det så är väl risken att mat för njursjuka kan ge brister på de ämnen som det är lite av i den maten? Fosfor t ex. Sen är proteinhalten lite lite lägre. Så helst vill jag ju inte ge henne detta år efter år utan mer som en fas i rätt riktning. Och aldrig mera torrfoder då :)
Med tanke på att hon fått urinsten igen efter så kort tid skulle jag ha hållit min katt på specialfoder livsvarigt. Förutom att det blir billigare i längden än veterinärvård så blir det också bättre för henne att slippa ev. nya operationer med all den stress det innebär.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#44 Men katten får ju stenar trots specialfoder, då är det ju orimligt att fortsätta ge maten.
Det finns olika typer av specialfoder för urinsten. Hur det än är så kan även små skillnader vara stora.
Medarbetare Hittekatter iFokus