Katter iFokus

Katter

Etiketter: tillbehörutrustning
Läst 8224 ggr
viciouscircle
1

Vad säger lagen om kloskydd?

Kloskydden - den där hemska uppfinningen från USA..

Vad säger den svenska lagen om dessa egentligen?

Har för mig att jag läste något förut om att det skulle börja diskuteras om ett eventuellt förbud mot dessa produkter.. Men nu när jag söker lite så hittar jag inget om det.

Silvestris
0

Svensk lag säger ingenting om dessa kloskydd (som jag antar att du aldrig har sett in action på en katt). Så länge individen inte lider av dem får de användas. Själv tycker jag att det är ett onödigt ojande över kloskydd. Jag har sett dem användas i verkligheten och katterna har öht inte varit påverkade.

Varför är kloskydd så hemskt? Kläder och skor på både hundar och katter stör djuren betydligt mer (innan de har vant sig).

Kloskydd är ingen lösning på problemet på sikt, men ger en kortsiktig respit på ett ibland akut problem.

viciouscircle
2

Katten har ett naturligt behov av att vässa klorna.

Klorna växer inte på längden som våra naglar gör, utan dom ömsar klorna. Om det då sitter nån sorts hyllsa på kan man ju lätt lägga ihop att det krockar med tillväxten INNIFRÅN klorna och trycker på utåt.

Katter kraffsar och har sig. Tänk vad mycket skit som kan fastna i dom där. Visst, dom är limmade… Men om man tänker på hur mkt luftrum det ibland kan bli av att bara använda lösnaglar på sig själv så kan man säkert också räkna ut att det inte alltid blir så pass tätt att inte smuts och fukt tränger in i hylsorna.

Jag pratar alltså inte bara om det direkta beteendet som katten kan uppvisa, utan effekter som kan dyka upp på längre sikt.

viciouscircle
3

För att inte tala om att katterna är väldigt beroende av sina klor. Om dom ramlar ner från något och behöver greppa tag.. eller vill klättra upp i tex ett träd eller klätterträd. Eller försvara sig.

Sen undrar jag hur det fungerar med kattens förmåga att dra in klorna?

Nej tack, kloskydd är i mina ögon djurplågeri i alla fall..

Julle-A
4

Hemsk uppfinning och dem borde utrotas.

Förstår inte hur människor tänker, i USA drar ju även många bort klorna på sina katterna, rent jävla djurplågeri.

Julle-A
4

Bodde i USA i två år när jag var yngre, och jag kan ju säga att det var inte ovanligt att katter inte fick behålla sina klor. Om katter inte får behålla sina klor borde människorna som tar bort katternas klor inte få behålla sina fingrar och tår.

viciouscircle
1

#4 Håller med..

Att operera bort klorna är också vansinne..

Många verkar ju resonera som så att det är "bättre" att använda kloskydd eftersom folk annars kommer operera bort klorna.. Visst, det kan väl tyckas att det är "bättre".. Men det bästa är ju om katten får ha sina klor ifred.. och om man inte skaffar katt om man inte är beredd på att den kan klora på ställen som inte är uppskattat.. Bara för att det finns något värre (operera bort) borde inte det som fortfarande är hemskt tillåtas :(

Katthemsmatten
0

#5 Jag har samma erfarenhet. I FLA där jag bodde på 90-talet var det tillåtet att ta bort klorna på framtassarna, men inte baktassarna. I andra stater var det fritt fram att ta bort alla 18 klor. Stackars katter!

I Sverige är det dessbättre inte tillåtet att ta bort kattens klor. Inte ännu i alla fall…..

Medarbetare Hittekatter iFokus

Andina
0

Om det inte hade varit meningen att katter ska ha klor skulle de födas utan dem.

Låter otäckt med limmade kloskydd! (Har inte läst mig till om kloskydden än - bara sett något som hastigast om dem.) Förutom lim (gift?) så låter det som att syretillförseln hämmas vilket kan skapa svamp o infektioner. Lite bakterier smiter in och finns på tassarna utöver att vi och djur har bakterier helt naturligt i och på skinn, och det låter som att de kan frodas och bli en pina…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Julle-A
4

Jag tycker inte att något är bättre, både kloskydd och att operera bort kattens klor är djurplågeri. Står man inte ut med att en katt har klor så ska man inte skaffa sig en katt. Dem är födda med klor utav en anledning, precis som vi människor är födda med fingrar och tår utav en anledning. Kloskydd på katter skulle vara som att sätta limma fast våra fingrar så att vi varken skulle kunna böja dem, sära på dem, eller använda dem till något. Vi är i behov av våra händer och tår, dem är i behov utav sina klor. Jag förstår dock hur du tänker. Men varesig man opererar bort klorna eller använder kloskydd så är det lika hemskt för katten, för dem kan inte använda klorna alls. Dem behöver sina klor för att skydda sig framför allt, men även för att deras vardag ska fungera.

Jag förstår inte vilka jävla nöthjärnor som kommer på dessa hemska ideér, djurplågare. Dem borde få alla sina fingrar och tår kapade.

Katthemsmatten
1

#9 Betr. din sista paragraf: Förmodligen någon som tyckte att katten matchade inredningen, men som inte fattade hur en katt lever. SUCK! Lika korkat som de som tror att hundar mår bra av att vara ute i en väska.

Medarbetare Hittekatter iFokus

viciouscircle
0

Här finns lite att läsa:

http://www.softclaws.com/cat_questions_and_answers.html

Väldigt kortfattade svar dock..

"Can cats still extend and retract their claws with the Soft Claws?

Absolutely. Soft Claws are designed not to interfere with the normal extension and retraction of claws."

Skulle vilja veta hur det går till :S

Jag menar.. även om plasthylsorna är tunna lär det ju bli en liten kant som ska med "in" när dom drar in klorna ordentligt? Lär ju skava?

Julle-A
4

"They are easy to apply at home and cats and their owners love them."

Skulle katten älska att inte kunna använda sina klor som dem behöver för att sin vardag ska fungera, för att sitt liv ska kunna fungera? Skulle katten älska att inte kunna försvara sig? Knappast. Ägarna kanske älskar att deras katter inte kan försvara sig, att dem inte kan skapa repor i golvet, att dem inte kan riva på väggarna etc, men för i helvete, skaffa en jävla orm då och inte en katt.

Djurplågeri. Nu ska jag inte skriva här mer, för jag blir bara så jävla arg.

Silvestris
4

En katt kan klösa även med kloskydd. När de "ömsar" klor ramla kloskydden av. De är som sagt fastlimmade på klon så när den yttersta vävnaden på klon lossnar lossnar även kloskyddet.

Katter inomhus behöver inte freda sig med sina klor. Om man anser att innekatter ska ha långa och vassa klor bör man hoppa på alla som klipper klorna på sina katter (och vi är många).

Lägg fram beläggen, de faktiska beläggen för att kloskydd skadar katten. Jag är öppen för att motbevisas men jag har sett kloskydden på verkliga katter och de har inte tagit skada av dem.

Hur många av er i den här tråden har någon som helst erfarenhet av kloskydden?

Och jag säger det igen, kloskydd är inte en permanent lösning på ett klösproblem. Det är ett tillfälligt som kan tas till under tiden man tränar katten att klösa på önskade ställen istället för att klösa sönder möbler, golv och tapeter.

AgnetaB
0

Har aldrig hört talas om kloskydd.Vilken idiot har kommit på det, ja suck.

Rafflan
1

Jag klipper toppen på mina katters klor så klorna inte är så vassa så gör dem ingen skada när dem kloar, folk e väl för lata för att lägga 5 min på sina djur -_-'
Tur att det inte är lagligt att ta bort klorna, hoppas en lag emot kloskydden kommer :)

#8 hade det vart meningen att katter skulle bo inomhus hade dem nog fötts utan klor ;)