"Täcker över" maten
Den lilla 5-åriga KattFlickan som bor här har en liten egenhet som jag inte riktigt begriper mig på.
*
När började med Mjau blötmat tyckte hon det var gott i början. Men se'n ledsnade hon på det. Och vid några tillfällen såg jag att hon krafsade på golv och vägg, som för att täcka över maten. Ok, hon tycker inte om maten, tänkte jag, och gav henne inte den maten längre. Provade några få gånger till senare men hon gjorde likadant, försökte "täcka över" maten.
Hon har gjort så några gånger med annan blötmat också - ibland med mat som verkat gott tidigare, ibland med mat som hon vägrat äta alls.
Men nu har jag upptäckt att hon kan göra likadant med mat som hon verkar tycka om och äter med god aptit - efter att hon slutat äta! Oavsett om skålen är tom eller om det finns lite rester kvar. Hon gör inte så jämt, men emellanåt.
Jag har alltså inte kunnat se att det är någon speciell slags föda som triggar igång detta beteende.
*
Hon är inte svältfödd - det finns alltid mat framme, torrfoder och/eller blötfoder. Hon är en "självbarfare", d v s hon går ut och in som hon vill (kattlucka och vi bor i skogen) och jagar gärna möss och en och annan fågel.
Hon är en katt som hittat hit alldeles själv (och jag hittade till slut hennes dåvarande ägare) - och jag tror att hon fått sköta sig själv rätt mycket. Ägarna har älskat henne men jag har förstått att deras syn på katter är "Katt är Katt"….
Vet någon vad detta beteende kan bero på? Hon tycks ju inte tycka att maten smakar eller luktar illa egentligen, eftersom hon äter den - men kan det finnas ingredienser i den som triggar igång detta "täcka-över" beteende?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Många katter gör så, det är en naturlig instinkt för dem. Dem gör det helt enkelt för att gräva ner/gömma sin mat till senare. Sedan så gör många katter det efter att dem har ätit klart med, just för att täcka över det lilla som blir kvar och som visar på att dem har varit där och ätit :)
Tack Julle-A!
Jag har faktiskt tänkt tanken också, att det skulle vara precis så som du beskriver. Men jag har tvivlat på mina egna tankar eftersom jag aldrig sett eller hört om detta beteende hos någon katt tidigare (själv har jag haft tre katter och ingen av dem har agerat så).
Men det är skönt att höra att det är som jag tänkt och att det är naturligt! Då behöver jag inte undra om det är nå't som står fel till längre!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Och eftersom hon bara agerar så när det gäller blötmat - så är det väl antagligen lukten hon försöker dölja…
Intressant i alla fall - och även idag har jag lärt mig något nytt! Det är alltid roligt! 
Ja har en katt som alltid kraffsar kring matskålen efter att han har ätit, och då åker allt i närheten av hans matskål antingen i skålen, över skålen, eller bredvid skålen. Man märker att han försöker gömma det som blir kvar. Han äter på en porslinsskål som står på en duk, och han "viker" alltid duken över skålen, medans den andra katten bara går iväg efter att hon har ätit. Det kan se ut som rena bombnedslaget runt matskålen när hanen har ätit där 
Båda mina gör också så ibland när de ätit råfoder. Tycker det ser rätt gulligt ut när de krafsar runt där på golvet ;)
Ja, nu har jag googlat lite på detta också - och ser till min förvåning att det verkligen är "hur vanligt som helst"! Och här har jag gått i hela mitt liv helt ovetandes… 
Jbe, ja, nu kommer jag säkert också kunna tycka att det ser lite gulligt ut… 
En bekant till mig har en huskatt som gick runt och skrapade upp alla torrfoders-bitar som den lilla kattungen sprätte runt sig när han åt. Hur gulligt som helst! :D
#7 - Gulligt!
Håller efter den lilla vid 'matbordet'…
Min burma gör detta också, och det är helt enkelt en gammal instinkt som är kvar och dyker upp i vissa individer!
Min katt gör precis likadant, nästan varje gång hon ätit :)
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Men vad roligt - det verkar ju vara hur vanligt som helst!
Våra "mattäckare" är nog närmare ur-katten rent genetiskt! *skojar!*
Vår ena katt gör det på allt möjligt. Tillch med om vi har ex en kaffekopp som står framme. Vi kallar det för att de städar.. :p
Aha, så det är städar de gör!
Vilken pedant du har hemma, Mylicharlie! Städar efter dig när du druckit kaffe! Jaja, katter är ju renliga, det vet man ju..
Och det kan ju vara bra - för jag är inte särskilt förtjust i att städa!
haha, inte min pojkvän heller så då är julius framme och städar. vår lilla sötis. :D
Min bengalhona försöker krafsa över allt som luktar. Maten försöker hon alltid gräva ner, efter varje gång hon ätit. I köket innebär det även att krafsa upp mot elementet vilket ger ett härligt klonkande ljud. Allt man ställer på golvet/spiller på golvet försöker hon gräva ner. Har nån av de andra katterna kräkts på ett ställe och man torkar upp det kan hon fortfarande gå o gräva lite runt omkring där när hon går förbi i flera dagar. ^^

Vad gäller föda är det med all sannolikhet nedärvt betéende att gömma kvarvarande föda från alla nallare som kan förekomma…
Små katter gräver ner för att senare komma tillbaks för att äta det som inte behövs för stunden…
Stora katter som tar stora byten gömmer det som blir kvar så gått de kan i terrängen och ibland täcker över… t.ex många tigerarter.
Mellankatter som pumor eller våran egna Lokatt som klättrar bra bär upp bytet i ett träd för att undkomma andra predatorer inklusive fåglar som kan nalla av deras framtida middag…
Själv gömmer jag mest mig själv… 
Medarbeterare på Kost
Har sett en dokumentär om pumorna i amerika och under vintertiden där så täckte de även bytet med snö. Tror det är något som går genom de flesta kattdjur :)