Känslig mage
Har märkt att min katt verkar ha känslig mage eller nåt. ja har haft han 1½ vecka nu. prövade i början någon dag att blanda in lite mjau i hans city gross favorit blötmat, men väntar me de nu efter råd. Ska ge några veckor de han fått samma från uppfödaren. Eftersom flytten i sig kan ge stressad mage. Men ja vet inte exakt hur mycket han fått där, han äter iaf väldigt olika, o får vissa dagar lös mage. Denna natten gick ja upp 3 gånger när han va på lådan o höll på länge stackaren. alla 3 gångerna va de svårt o ta bort bajset o de va rätt löst. o ja fick skölja av han en av gångerna för de fastnade i pälsen o luktar. ändå har ja inte gett han annan mat.
Kan det bli såhär efter vaccinet? eller är det troligare att han ätit lite mer mat, kanske mer av blötmaten och att han då reagerar? för ja ger han samma varje dag men han äter ju olika mycket av torrfoder o blötmat.
hjälp snälla.

Det är som sagt stressigt för katten att flytta.Jag skulle ringa till uppfödaren och höra hur mycket och vad katten fått äta tidigare.Sen skulle jag köpa Diarsyl på apoteket och ge katten tills dess att magen är i ordning igen.
Sen finns det ju en anledning varför jag och andra ständigt tjatar om att katten ska vara vaccinerad hos uppfödaren och tidigast flytta en vecka efter senaste vaccineringen.
Stolt ägare till tre La permer
Nu har du förvisso redan ställt frågorna du just fråga. Katter kan reagera på vaccin. De kan också reagera på maten och sen gjorde du ju en övergång i foder men blev tillsagd att inte göra det så visst kan magen säcka ihop speciellt i samband med en flytt som stressar.
#1 Tack, ja det får jag kanske köpa då. Nu har inte hans mage varit såhär varje dag, utan verkar som det är beroende på vad han ätit, mängden tillsammans, eller mängd blötmat resp torrfoder. blötmaten e ju mycket mer protein/fiberrik.Men ja ger samma som uppfödaren sa att hon gett. Torrfodret är fri tillgång. Men men,,ja har ställt undan kl 19 idag all mat, Ja ställer fram 7 på morgonen. han kommer ju jama säkert nu för ja brukar ha framme torrfodret till ja ska sova, men han äter mer än han ska som det e:/ bara de kan väl ge lös mage?
han lär väl vänja sig me sin mage efter några dagar iaf prata me min pappa o han sa det me.
#2 Ja jag ställde inte frågor heller för att få spydigheter mot mig. Hans mage har inte säckat ihop, och tror inte någon katts mage gör det 1½ vecka senare efter att ha fått nån matsked mjau.
Nu var han på låda nyss å det var som det skulle, inte lös i magen.
Men han vill ha mer mat..känner mig osäker om ja ska ge han de. men om inte tillrättavisar mig nu så håller ja undan det.
Mina blir också lösa i magen av Mjau blötmat.
Ge din lille mat, kattungar ska inte svälta för att vila tarmar/mage som äldre katter kan göra.
#5 Det verkar va många katter som inte kan äta mjau tråkigt eftersom det är bra innehållsmässigt. Men jag har bara provat att blanda i med den andra blötmaten han får, han reagerade int epå det va ja märkte.men han har reagerat vissa dagar av den kost han fått innan dvs mjau torrfoder och city gross egna blötfoder. vill övergå till bara blötmat
Ja det gjorde jag. insåg att min plan inte fungerade som ja ville. han började jama o leta efter sin mat, så jag gav han en halv msk blötmat o lite torrfoder så han blev mätt. han försökte äta av mina pannkakor också men det låter jag han inte.
suck..nu va han på låda igen o denna gång inte så lyckat!!
fick duscha av han igen. tycker synd om han att fått göra såhär sista dagarna. hur lång tid kan de vara sån här stressmage?? eller va de nu är !?va kan ja göra angående maten ja läste att spannmål kan göra att de blir lösa i magen varför inte då ta bort typ torrfodret om det e problemet..??eller ska man ändå köra på samma mat…för de e massa spannmål i de här mjau torrfodret. han hade inte såna här problem de första dagarna han va här. de har kommit nu senaste dagarna.
#3 Nu vet inte jag hur du tolkade mitt inlägg men skit samma. Magen kan säcka ihop av foder, speciellt vid en övergång eller om katten inte tål fodret. Och om du bara ger en matsked av mjau är det väll inte konstigt han äter olika mycket av de fodren då han får mer av det ena än det andra. 
#8 Du påstår att jag gjort en övergång i mat vilket jag inte har. Jag tog visst till mig råden på en gång jag fick dom, och gav inte mer av mjau, utan ska vänta med att införa annan mat. Mjau e alltså inte problemet det är rätt tydligt. Han fick inga problem me magen av detta utan som ja skrev det har kommit nu senaste dagarna.
Jag funderar om de e maten han fått innan som ja även ger nu som ändå inte hans mage gillar, eller om det är stress som kommit senare pga flytten, eller om de kan va vaccinet…Jag vet inte.
Sen funderar jag vad som ja ska göra åt det. Detta är vad jag vill ha hjälp med.
Min kattunge jag köpte sist var också känslig o hade diaree ibland. Jag köpte Diarsanyl på apoteket( en tub med pasta som stabiliserar magen) o gav många små portioner av kokt kyckling, risavkok att dricka(plus vatten förstås) o lammfärs . Tog säkert en månad innan hon blev bra men hon var aldrig allmänpåverkad. Senare efter samråd med vet så köpte jag ett torrfoder ifrån dem ockå då jag vill kunna ha torrfoder framme. Gav väldigt försiktigt av det plus allt annat.
#9 Såg nu du gav mjau torrfoder och city gross mjukmat. Kan ju vara så att när du börja övergången och sen sluta med den så tog magen en liten smäll. Det blev en hastig vändning där. Annars är Diarsanyl bra men jag misstänker maten ändå.
#10 Ok, han är ju perserblandning, och jag har även läst att perser är extra känsliga med magen så kanske det är så.
Ja jag fick ju rådet om diarsyl från Monica innan så det får jag väl köpa. Men jag får nog ringa o fråga veterinär om detta mer om det inte ger sig. Tror inte de har öppet på helgen så får väl bli på måndag.
Jag vill ge blötmat sen bara. Jag förstår inte skillnaden med att övergå så tvärt från den mat han haft till att ge kyckling, lammfärs o risavkok till att blanda i/övergå till tex mjau som också bara innehåller kött. o det har ju alla avrått mig ifrån att försöka me förrän de gått flera veckor.
men han kanske inte tål den mat han fått innan av uppfödaren, å varför då vänta..En månad e ju lång tid me tycker jag. men men..får vänta o se först denna helg hoppas nån annan kan ge bra råd.:/
#11 ok kanske, men över en vecka senare?? är det troligt? ja jag vet inte om sådant. tycker det verkade konstigt bara.jag gav så lite i maten, o hela tiden har han fått fri tillgång på det här mjau torfodret.
men han äter lite olika mycket av blötfodret olika dagar. o ja har gett 3 olika sorter i samma märke av konserv. först oxkött & lever i sås, sen biff & lamm i gelé sen färs med kalkon. ja kollade upp inehållsförteckningen ja trodde de va alla samma men de står att den oxkött& lever innehåller 6,5%råprotein, de andra innehåller 8%. annars samma innehåll. kan detta ha påverkat nåt?man ska ju växla med smaker har jag hört.
#13 Kan ske en tid i efterhand, själv varit med om det. Växlande bland smaker ska man inte göra. Oavsett om det är samma märke så ska alla smaker man byter till ha en övergång. Att han äter mer av torrfoder ibland och ibland mer av mjukmat är inget konstigt. Min katt går på Bozita torrfoder och mjukmat och han äter mer av det han känner för, brukar vara mjukmaten mest då han gillar det mer.
#14 ja. ok.då har jag lärt mig nåt nytt igen. känns ju bra om det skulle bero på de lilla mjau han fick i sig tex för då kommer det ju gå över. eller om det e för att han fått olika smaksorter. då får ja ge en bara. Jag fick lära mig detta innan på det här forumet att man ska variera så att de inte utvecklar någon allergi mot en viss sort o att nöt skulle vara allergent. Men då kanske hans magproblem beror på att ja bytit lite för mycket?
så du märker inte att hans mage reagerar ifall han äter mer av mjukmaten som ju säkert är mer proteinrik än bozitas torrfoder? bozita e ju i princip samma foder som mjau också.ger du bara en smak av bozita?
#15 Nej hans mage reagerar inte. Men han tål inte alla smaker. Lax, oxkött tex tål han inte. Lite för kraftigt för hans mage. Han äter enbart Bozita räkor mjukmat och Bozita indoor steralized (tror ja den heter). Sen får han köttfärs, kyckling osv i måttlig mängd ibland. Bozita är inte samma som Mjau. Bozita är helt spannmålsfritt vilket jag vill minnas Mjau inte är.
#16 Ok. nej ja vet inte om det är något min katt inte tål nu svårt att veta:/ men han kan ju va allergisk mot spannmål det e ju största innehållet av det här mjau torrfodret han nu får. o sen får han även i sig socker o kolhydrater han inte ska ha i maten. e du säker att det bästa inte e att bara sluta ge den maten o börja ge bozita eller mjau blötmat? han kanske får fortsatt lös mage några dagar men man vet ju inte va problemet ligger i just nu.så svårt.
bozita e ju samma tillverkare som mjau, de verkar bara marknadsföra sig till olika grupper. nej mjau innehåller inte spannmål det är samma innehåll. men mjau har köttbiprodukter inte bozita. men det är något ja tror spelar större roll för oss människor inte katterna.jag tror som många andra att bozita och mjau är likvärdiga:)
Jag tror att många gånger beror dåliga magar på dålig mat, för snabb övergång till ny mat, flytt (annan stress) eller att de blivit sjuka. Vaccinet vet jag inte. Köp det du fått råd att köpa, se om du kan få ordning på magen eller börja ge lammfärs och hoppas att magen stabiliserar sig. Jag tror inte att det är mjau i sig som gör att katter får dåliga magar förutom i sällsynta fall. Kan vara att det är något som inte passar deras magar men annars ska det ju vara bra mat. Mina fungerar bra på det och Bozita och barf. Lycka till, hoppas att det blir bra!
De katter jag haft hemma har samtliga blivit dåliga i magen, det är ju en stoor omställning att flytta hemifrån. En månad i en katts liv är ingenting, du behöver ha tålamod. Alla foderbyten måste ske mkt långsamt, det kan ta flera månader och du behöver "lyssna" till kattens mående och mage.
#17 slutar du tvärt med fodret och byter så kommer hans mage bli väldigt dålig. Först måste hans mage stabiliseras, sen efter ett tag kan du göra en mycket långsam övergång.
Ps. Att det var samma tillverkare (Lantmännen doggy ab, står det på Bozita) visste jag inte. Vet bara att min katt inte tål Mjau men han tål Bozita.
TS det jag skrev jag gav min katt är sk skonkost som man alltid ger till katter med dålig mage o som sagt jag höll på ca 1 mån .Jag hattade inte emellan dessa foder i början utan körde kycklingen o risavkok ett tag o sedan försiktigt med lammfärs då hon började tröttna. Numera går det mesta bra men om någon reagerar så är det hon, inte de andra. Man får acceptera att en del kanske är känsligare än andra, gäller ju människor också.
#19 Ok, makes sense.
#20 Ok..nej då fortsätter ja ge samma o hoppas magen stabiliserar sig snabbt.
#21 ja, kolla på mjau förpackningen nästa gång, de har i princip samma innehåll, men kanske just det där med biprodukterna kanske inte din katt gillar. eller har du provat alla olika av mjau? så du vet att det inte är smaken?
#23 nej jag provade nog bara oxkött och lamm om jag inte minns fel men det var några år sedan. Har tagit mig ett tag att hitta ett bra foder åt han som han tål och gillar. Bozita Aborre älskade han men så upphörde den ur sortimentet så jag fick gå över till räkor.
Ok, det finns ju Mjau med räkor i sås me :) men ja ska också prova bozita senare om de inte funkar me mjau
#25 Finns det säkert men jag håller mig till Bozita.
Jag ska köpa nåt medel för magen nu imorgon eller tisdag. men jag har inte råd den här veckan att köpa någon annan skonkost som fisk som ja inte har hemma. o ja vågar inte testa me ny mat igen nu heller. kan ja ge samma burkmat o torrfoder samtidigt som ja under veckan ger diarsanyl?
Ja läste att det finns nåt liknande för kattens mage som heter pro-kolin, vilket är bäst av detta eller diarsanyl??
Hur har det gått?