Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 4269 ggr
Alexej
6

Har alla skrivit på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

BlackWater
5

Tycker det är ett bra förslag som det är, pengar till TNR finns inte. Är du villig att betala för TNR så finns det organisationer som sköter det iaf utomlands som förebild eller så är det bara starta upp. Donera riktiga pengar istället för att skriva internetprotestlistor.

Har dock inte den minsta lusten att betala för andra kattägares slarv.

Kommer i kombination med nya lagen om att alla katter ska chipmärkas bli helt ok, dvs ochippade katter avlivas. Förhoppningsvis tas det ut en administrativ kostnad av ägaren till utekatter som kontrolleras, enkelt spårat via chipregistret. Betalar man inte avgiften så förverkas katten dvs avlivas vid nästa kontroll.

Precis som det borde vara med parkeringsböter betalara man inte ska man bli av med bilen.

Alexej
15

#1 Får kräkkänslor, vad är du för en människa? Förverkas, avlivas? Hoppas du blir aldrig kattägare och dina katter aldrig springer bort och behöver hjälp av andra.

Vad har katterna gjort dig för att du förespråker avlivning? Det är inte en katts fel att ha fel ägare eller att katten inte har en bra ägare? Då ska den avlivas?? Fy fan för såna som dig!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

LaSadie
4

Jag anser att #1 har en poäng när hen/hum skriver Har dock inte den minsta lusten att betala för andra kattägares slarv. Jag har inte heller lust att betala för kattägare som inte gör som de ska.

Backarödbo
12

# 1 och # 3 Avlivningarna betalas ju med era skattepengar, så visst betalar ni redan för andra kattägarnas slarv. TNR bedrivs genom insatser från föreningar/företag/privatpersoner.

Se här ett bra förebild där Göteborgs största bostadsbolag har startat TNR i samarbete med privatpersoner och en ideell förening, efter att i många år ha avlivat katter, utan resultat: http://backakatterna.goteborgskatthjalp.com/

Avlivning fungerar inte. TNR fungerar. Så enkelt är det.

Magrat
8

Jag har inte heller lust att betala för att andra ser katter som slit och slängvaror, just därför skrev jag med glädje under. Tror någon förresten att de är gratis att skjuta av katter så borde man ju i alla fall försöka läsa på bara litegrann om fenomenet och nse att det kostar pengar att skjuta en katt också, så skyll inte på ekonomin! De som anser att det är så mycket bättre att skjuta av alla katter för det är mycket billigare (och lär minsann de där dumma ägarna en läxa!) kan ju ta och räkna hur mycket det egentligen kostar med avskjutning som aldrig löser problemet permanent jämfört med TNR-projekt som i längden är betydligt billigare, löser problemet i längden och är dessutom humant.
Finns det någon som på fullaste allvar tror att någon som övergett sin katt bryr sig om huruvida någon har ihjäl katten eller inte? Precis, de bryr sig inte.
Kan bara hålla med #2, extrema kräkkänslor!

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Rafflan
2

Jag tycker det är hemskt att avliva friska djur, jag skulle inte klara av att se den friska katten i ögonen när veterinären ger medlet bara för att katten hade otur att hamna hos en idiot ägare.

Dock finns det redan för lita pengar idag, vi har värdelös sjukvård, skolor och äldre omsorg och får jag välja ser jag hellre den fina katten somna in lugnt och slippa lidanade än se gamla Greta få vätskande liggsår pga pengar bristen…

#4 avlivning i samband med märknings krav funkar. Speciellt om man får med att alla utekatter ska inte kunna föröka sig :)

TS: alla katthem har nu fått en varning som väntar "runt hörnet", det är NU det är dags att börja komma på en lösning hur ni kan hjälpa så mycket som möjligt när lagen väl slår igenom!

Alexej
3

#1 och 3 Men det gör ni redan. Kommunskytten,polisen och LS jobbar inte gratis. Och det är kostnader som är mycket större än vad en TNR-koloni kostar.

"Även infångandet av förvildade katter utomhus hamnar på polisens bord. Att anlita någon som fångar in katten och kostnaden för veterinärens besiktning av den kostar 10.000 kronor, uppskattar Martin Wass."

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6358214

LoAEmma
0

Vad är TNR?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Backarödbo
0
Backarödbo
1

# 6 som jag skrev i inlägg # 4 så betalas avlivningarna av skattepengarna. I så fall går det ännu mindre pengar till "sjukvård, skolor och äldre omsorg"…

Alexej
8

#8 http://tnr-metoden.se/kampanj/exempelsida/

#6 rafflan: Ingen vill se gamla Greta får vätskande liggsår eller att gamla Bertil får vänta på nya blöjer…

Men inte heller vill jag se (och det är det tråden handlar om) att oskyldiga katter dödas. För avlivning handlar inte om: den fina katten somna in lugnt i veterinärens famn…

Utan avlivning bestäms av polisen och länsstyrelsen. Avskjutning i tätbebyggd område är inte tillåten så kommunskytten eller annan anlitad skytte ställer upp fällor där:

- dräktiga hungriga honor
- diande hungriga honor
- nyfikna lekande kattungar
- oerfarna tama oftast bortsprungna ägda katter

fångas in.
De erfarna äldre okastrerade förvildade katter fångas sällan in.

Nu ska skytten kolla om den infångna katten är id-märkt. Men det går inte för man måste söka med chipläsaren nära kattens hud. Inte heller örontatuerade katter skonas. De flesta katter som blir infångade reagerar med panik.

Jag ställde upp en fälla hos mig för att fånga in en bortsprungen jourkatt. Min tamaste keligaste katt hamnade där och fick värsta panik och bajsade på sig och hela fällan.

Skytten kommer skjuta katten direkt i fällan, för han får oftast betalt för varje skjuten katt inte för varje insats. Och att ta med en id-märkt katt till polisen/veterinären/katthem ger inga pengar.

Undrar hur många saknade bortsprungna katter blev skjuten? Men det är kanske okay för er som tror att det är gratis med avskjutning?

LaSadie
3

#7 Jo, men det är delar där även jag berörs. Jag betalar gärna skatt för välfärden, där finns LS och kommunskytten. Allt handlar om pengar, men som sagt; jag vill inte betala för att människor inte kan röra på sitt arsle och kastrera sina katter så de inte skapar kolonier, inte får tillräckligt med mat och plågas ihjäl antingen genom svält eller köld.

prodigy
6

Skrivit under! #1 Fy sjutton för att jämföra en katt/ett liv med en bil! Man häpnar! Inte konstigt att världen ser ut som den gör… :(

Alexej
3

#12 Frågan är massavlivning eller TNR där katterna får sovplats, mat och en kastrering?

majvi
9

Det är katterna som betalar det högsta priset.De får betala människors dumheter med sina liv.

Vid avskjutning eller infångning för avlivning brukar man inte få in alla katter, utan en del blir kvar som förökar sig,Efter ett par år är det dags för avlivning igen.

Vid infångning för avlivning ställs fällorna ut och går en katt i fällan kan den bli sittande där länge vilket gör att andra katter skräms från att gå i fällan senare.Infångningen håller på ett tag men brukar vara tidsbegränsad, det är andra projekt som ska utföras.

Vid TNR fångar hängivna kattvänner in katterna, man vaktar fällorna och kan genast ta katten som går in i fällan, eller man kollar fällan oftare, använder olika slags fällor.Man håller på tills alla katter är infångade. Voluntärer matar där dagligen så de ser katterna och ser när det dyker upp okastrerade katter.Man håller på med infångning tills alla katter är kastrerade även om det tar över ett år.

Vad tror ni kostar mest, avskjutning eller annan avlivning varannat år i tiotals år eller TNR ?

Det har i Sverige utförts TNR i Backa,slottsskogen,slottshagen i Norrköping,J.H kolonin i Uppsala.. och det fungerar

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

katterna
8

Har skrivit på och delat på fb! Inte ska oskyldiga katter mördas!!!!

[tlundegard]
8

Tycker att det låter som en toppenidé! Brist på pengar är väl snarare ett politiskt problem? Höj skatten så behöver man inte tänka mer på det ;)

[sakring]
6

# 17 Eller omfördela. Mindre byråkrati och mer pengar till känrverksamheten.

kattslottet
14

Nej, man kan väl främja den lilla mänsklighet som finns kvar i samhället (dumt ord, mänskligheten tycks vara väldigt omänsklig). Att skjuta av olika djur i olika händelser är lite för populärt, hade ni sett det som lika passande om det gällde djuret människa? Ska vi skjuta av alla hemlösa också, kanske?

Jag tycker att det är hjärtskärande att man finner motsättningar t.o.m. här, på ett kattforum. Nej, jag vill inte heller betala för andra människor dumhet, men jag ser det inte som att det är det jag gör. Jag ser det som att jag betalar för att katter ska få leva friskt och lyckligt - och undvika att katterna ska få betala för människornas dumhet.

Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv, men förutom underskriften stöttar jag katthem på olika sätt (nu senast önskade jag mig bidrag till Kattstallet i studentpresent, köpte sex jättefina myntamöss från Katthjälpen i Malmö, och när bebisarna säljs kommer delar av summan gå till fler), mitt problem är snarare att jag har svårt att hitta samtliga Sveriges katthem och ge dem varsin summa. Men det är bredvid ämnet. Min poäng är att det finns mycket man som privatperson kan göra, bara man orkar resa huvudet över sin egen mordiska horisont.

Det verkar helt enkelt djävligt idiotiskt att "lösa" det hela genom dråp. Det är sådant som gör denna värld till en som man inte vill leva i.

Och som påpekat - skottsalvorna kostar, även dem.

Alexej
2

#19 Tack för dina kloka ord!

viktoria91
2

#1 Ovh jag vill inte att mina skattepengar går till att hjälpa rökare som blivit sjuka i cancer, KOL m.m. dem kan gott jobba åndå! Deras eget fel att dem missbrukat så låt dem lida till döds!

Ser 100% hellre att mina skattepengar går till något så viktogt som TNR än att behandla dem som utsatt sig själv för skit som rökning m.m.

[sarasvati]
8

Jaa tack för kloka ord kattslottet #19!

Hur i all världen kunde detta bli en diskussion om skattepengar? Läs och betrakta igen #0 = "Förslag på den nya djurskyddslagen, i praktiken. Nu vet du om det. Tänker du ignorera eller protestera?"

Det är det det handlar om. Att undvika att katterna ska få betala för människornas dumhet. Flerdubbelt upp. För vilka människor är det då som är dumma? Vi ALLA. Snälla, låt det inte gå missriktad prestige i detta. Det är för katternas skull vi måste protestera - inte ignorera.

Och ja, det billigare också - för er tunga skattebetalare (så bra inkomster alltså?) Om det nu ska behöva återupprepas.

Glöm inte att skriva under! Nu när du vet om det. Glad

[SimonJennah]
0

Var kan man läsa officiell information om vad det här handlar om? :0

Vad det är för lag som kommit upp och så menar jag, vad är det man protesterar emot?

[sarasvati]
7

#23 Bra att du frågar! Klart att man måste veta vad man protesterar mot. Eller inte. Klicka på länken högst upp i inlägg #0. Överst finns då länkar som "Hem", "Bristfällig utredning …", "Vad är TNR", etc. Läs och följ ev vidare länkar där. Här förklaras nya lagförslaget och dess konsekvenser. För ytterligare information i ämnet rekommenderar jag goteborgskatthjalp.com. Här finns redovisning och kritisk granskning av det högst officiella nya lagförslaget (varav delar är bra - protesten gäller motståndet mot TNR med alternativet massavlivning, som alltså visat sig inte ens fungera - under en herrans massa år -- vadhelst man annars kan tycka). Och så glöm inte att protestera då. För katternas skull. :-) Katterna hälsar och tackar!! (Hjälper själv till i TNR-projekt i Gbg och vet att det fungerar.)

[Emma--]
2

Här går det att läsa om nya lagförslaget http://www.regeringen.se/sb/d/14129/a/181371 Personligen har jag inte skrivit under än, för jag är ärligt tveksam till att klaga på nya förslaget alls. Av vad jag själv läst ska det heller inte vara förbjuder med tnr. Och jag är själv fortfarande tveksam till tnr. Men har jag missat något får någon gärna påpeka vart i nya förslaget jag ska läsa en gång till. Frågat en gång tidigare men var ingen som kunde visa vart det faktiskt innebar att det skulle bli förbjudet.

Alexej
2

#25 Nej, TNR ska inte förbjudas men lagen ska innehålla:

”Utredaren anser att katter som är sjuka, skadade eller så förvildade att de inte mår bra av att vara i människors närhet, bör avlivas.”

Och det uteslutar TNR. Djurskyddsinspektörer bestämmer oftast redan nu avlivning utan att ens sett själva katterna. Det finns många som jobbar som djurskyddsinspektör som inte gillar katter och tycker att avlivning är den bästa lösning för att få bort alla hemlösa katter.

Men vi är många som jobbar just med skygga katter och enligt mina erfarenheter blir 90 % tama, resten förmedlar vi som kastrerade stallkatter.

Så varför avlivning om det går att hjälpa? En katt vill leva inte dö. Men det finns inte plats för alla hemlösa katter för det finns för många oansvariga kattägare som inte kastrerar sina katter. Därför minska aldrig antalet hemlösa katter hur många vi än tar in.

Finns det nu plats och möjligheter är det väl optimal för en kattkoloni att blir kastrerade, vaccinerade och id-märkta för att sedan matas av volontärer? Då fångas också in de som en skytte brukar missa.

I en TNR-koloni förmedlas ungar och tama till nya hem, de förvildade stannar i sitt revir.

Det finns kattkolonier i Sverige med hundratals katter trots att en del har skjutas av varje år. De okastrerade katter får alltid fler ungar än det kan skjutas och deras liv innebär bara lidande. Men en välmående kastrerad katt i en koloni kan må lika bra som en ute/stallkatt.

Att vara negativ till TNR är bara korkad och oinformerad och borde då också innbär förbud mot ute-/stallkatter som i motsats till TNR-katter ofta inte är kastrerade.

[Emma--]
0

#26 men då tycker jag protesten är väldigt missvisande helt ärligt. Jag har inte alls tolkat nya lagförslaget på det sättet. Men tnr är en sak, att fånga in skygga katter som inte kan vänja sig människor är en sak. Tycker inte heller att katter som blir stressade av människor ska försöka tvingas bo med människor. Så då är självklart tnr en lösning. (är en sån som tycker det borde finnas förbud mot utekatter, speciellt i tätbebyggt. Och då eventuellt i kombination med att man kan ansöka vid särskilda skäl) Personligen hade jag velat se en allmän protest mot att avliva friska katter och att det kämpas efter ett tnr ska bli en godkänd metod som ska kunna användas utan problem från inspektörer. Något som redan verkar vara ett problem utan förslaget på nya djurskyddslagen. Då hade jag inte tvekat att skriva under. Och är mycket möjligt att jag kommer skriva under ändå. Men jag är rädd för att klaga alls på nya lagförslaget.

Backarödbo
4

Mycket möjligt att TNR kan förbjudas, inget är bestämt ännu, det beror väl på hur departementet och riksdagen kommer att se på saken, om de hakar på utredarens förslag eller inte. Det är nu man kan påverka. Det är för sent när lagen träder i kraft.

http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/

Bristfällig utredning dödar tusentals katter!

”Utredaren anser att katter som är sjuka, skadade eller så förvildade att de inte mår bra av att vara i människors närhet, bör avlivas.”

Det är utredarens slutsats om vad som ska ske med hemlösa katter som har omhändertagits. Vad gäller Trap Neuter Return-metoden (TNR) så har man kommit fram till att

”Sammanfattningsvis anser utredaren inte att det är bevisat att man med TNR-metoden kan ge katter i kattkolonier en tillräcklig tillsyn för att den ska anses vara förenlig med djurskyddslagstiftningen.”

Förvildade katter ska alltså inte dödas på grund av att de är sjuka eller skadade utan i första hand på grund av att deras förvildade beteende antingen inte uppfyller de krav vi har på våra sällskapsdjur eller för att de inte uppfyller en paragraf i lagen om tillsyn. Medan utredarens uppdrag var att hitta lösningar för förvildade katter i.s.m. med en ny djurskyddslag så verkar man ta hänsyn till den nuvarande lagen för att sedan konstatera att just de förvildade katterna inte passar in och därmed anser man sig berättigad att förordna avlivning, trots att utredningen själv anför att avlivning och ”inte göra något alls” är metoder som anses vara ineffektiva.

Förslaget innebär på ren svenska att man vill sopa rent gatorna såsom man gör med hundarna i balkanländerna.

http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/genomgang-av-utredningens-referenser/

Genomgång av utredningens referenser

Efter en källgranskning av de referenser som utredaren baserar sina argument på vad gäller hemlösa och förvildade katter framstår det som uppenbart att utredarens negativa grundinställning till hemlösa och förvildade katter samt förutfattade meningar om dessa djur resulterar i en mycket tveksam källhantering som ger en vinklad bild. Titlarna på litteraturlistan tycks utvalda för att stödja en viss åsikt, till priset av både vetenskaplig objektivitet, sanningsenlighet och de hemlösa djurens möjligheter till ett bättre liv.

Bland annat så har utredningen valt studier som använder mycket tveksamma forskningsmetoder, där författarna kallar de som jobbar med förvildade katter för mentalt sjuka och där forskarna själva dömts för försök till djurplågeri då man har lagt ut förgiftad mat till hemlösa katter.

Det är mycket oroväckande att det i utredningens expertgruppen har suttit framstående personer inom svensk djurskydd, till exempel Björn Dahlén, djurskyddschef på Jordbruksverket och Johan Beck-Friis, bl a styrelseledamot i Djurskyddet Sverige och djurskyddsansvarig på Sveriges Veterinärförbund, som har hjälpt utredaren att samla studier och dra de slutsatser man har dragit.

Del 1 av genomgången behandlar betänkandets stycke om kattens ”påverkan på vilda djur och ekosystem”. Ladda ner den här.

Del 2 av genomgången behandlar betänkandets stycke om Trap Neuter Return och den hemlösa kattens hälsa. Ladda ner den här.

vinteralvan
2

Känner mig väldigt förvirrad. Det är hemskt att "vilda" katter avlivas men samtidigt känns det fel att fånga in dom, kasterar och sen släppa tillbaka dom ut till hunger, köld och risk för skador. Rynkar på näsan Kan inte påstå att nåt av alternativen verkar bra.

kattslottet
2

#29 Du har nog inte läst, men det står på TNR-hemsidan att de katter som mår bäst av att fortsätta leva "vilt" får mat och skydd och tillsyn under återstoden av deras liv.

Backarödbo
4

# 29 Katterna i TNR kolonier får mat, skydd och tillsyn. Katter som är vana att leva ute får inga köldskador, lika lite som  t ex harar fryser på vintrarna eller får köldskador. Enda förutsättning som gäller för både harar och katterna är att de har tillång till mat.

"slänger" man dock ut en innekanin eller innekatt mitt på vintern, då kan de säkerligen å problem med värmebalansen.

Läs här om ett mycket lyckat TNR projekt:
http://backakatterna.goteborgskatthjalp.com/

vinteralvan
3

#30 Men hur vet man det då? Vem får det till uppgift och vem ser till att den personen sköter sitt jobb? Vem ska betala maten och får katterna små isolerade kattkojor att gå in i vid dåligt väder? En del katthem har idag svårt att få pengarna att räcka till så bara vänliga människors bidrag till TNR har jag lite svårt att tro ska funka.

[SimonJennah]
2

Det här är oerhört mycket att läsa. Jag är helt emot avlivning, på alla grunder. Jag läser och läser och fattar inte mycket, vet inte mycket om hur lagen såg ut innan och vet inte hur den kommer se ut efter ändringarna.

Tack dock till svar på mitt tidigare inlägg, jag har försökt att läsa en del, det är bara så oerhört mycket att läsa som sagt.

Backarödbo
2

#30 Det är fastställd i många studier.

Läs sidorna det länkas till ovan. T ex http://tnr-metoden.se/kampanj/veterinarer-for-tnr/forskare-om-lagforslaget/

kattslottet
0

#34 Va? Sa jag emot?

Backarödbo
0

Förlåt, menade #32 :)

majvi
6

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#32 För det mesta finns det redan folk som matar katterna,i ur och skur.Många är mycket engagerade men har inte tänkt på att kastrera katterna eller har inte haft råd.Det är kastrering som är den största utgiften och den är en engångsgrej.

Här är tips om kattkojor, det behöver inte vara särskilt dyrt

När det gäller matning av katter kan judiska och arabiska kattälskare komma överens i Jerusalem, bara katterna får mat

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[sarasvati]
7

#37 Fin video! Och så roligt med Jerusalemsämjan kring katterna!

I övrigt. Jo, det är mycket att läsa - och det gäller att läsa på och ta till sig, både av vetenskapliga studier från olika delar av världen och av människor med erfarenhet av TNR-projekt här och nu. Finns gott om länkar i den här tråden av båda slagen: bara att köra igång! För att bilda sig en välgrundad uppfattning iaf, det kan ju ingen annan göra åt en …

Katterna kan inte vänta. De behöver hjälp nu.

Vad gäller "hur man vet det då …?" enl #32. De TNR-projekt jag känner till i Gbg, och den där jag själv är verksam, har en kattförening i ryggen som hjälper till att organisera verksamheten; medel kommer även från vad som tidigare gått till årliga avskjutningar (kostsamt och ineffektivt, som sagt); även djuraffärer bidrar med mat och annan sponsring. En grupp volontärer organiserar sig - bygger matplatser och kattkojor; lägger upp tidsschema så att katterna får mat och tillsyn minst 2 ggr/dag (vilket journalförs). Var och en bidrar med egna färdigheter, tillgångar och möjligheter - och tro mig, engagemanget är stort, liksom kreativiteten. Det rör sig naturligtvis om människor som tycker om katter, och djurvänner i allmänhet, som gläder sig över att djuren har det bra. Men även de som initialt varit negativa el skeptiska finner att tillvaron är så mkt behagligare med en välskött och stabiliserad TNR-koloni, snarare än något annat …

Så, nu när vi vet: protestera eller ignorera?

majvi
0

Jag märkte nu att jag i tidigare inlägg postade en video med TNRkatter i Hong Kong  istället för vinterkojor.

Här diskuteras kojor

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d716421b9cb462233072768-vinterbostad-at-hemlosa-katter?discussions-3

Det finns många män som tycker om att använda sina verktyg

majvi
1

Men det behövs inga avancerade verktyg för frigolitllådor.kattkojorna kan användas år efter år men behöver fräschas upp ibland.

HusetAnubis
6

#31 "Katter som är vana att leva ute får inga köldskador, lika lite som  t ex harar fryser på vintrarna eller får köldskador."

Fast har du något som helst berlägg för att det är så?

Harar är inhemska djur i svens fauna men katter är ursprungligen ökendjur. När jag läste djurskydd fick vi lära oss att det är ju just på grund av att katter inte är anpassade till vårt klimat som så många herrelösa katter far illa och drar på sig sjukdommar och skador.

Här cirkulerar även en del fördommar om att djurskyddsinspektörer inte skulle tycka om katter.  Snarare är det ett problem att många kattmänniskor anser att katten har större rätt till liv än andra djur medan djurskyddsinspektören hanterar kattärendet precis som andra djurärendem. Enligt L102 23 paragrafen så får djur ej omplaceras utan att deras mentala hälsa undersöks. om deras medicinska status eller mantala hälsa inte medger omplacering ska djuret avlivas. Med andra ord så följer inspektören den rådande djurskyddslagen och gör inte skillnad. Många här har en övertro till TNR och ser helst de lyckade projekten men långt ifrån alla projekt är lyckade. Det finns även ett rent rättsligt problem med att lagföra dåliga kattägare om djurhållningen i ett TNR projekt kan godkännas eftersom ett TNR projekt inte kan uppfylla alla aspkter i vad som anses vara en god djurhållning.

Den nya djurskyddslagen har många konkreta förslag på lösningar på kattproblemen. Äntligen har det kommit förslag på att katter ska idemärkas och registreras vilket är det stora problemet idag med hittekatter. Det kostar samhället mycket pengar att ta reda på om katten är förvildad, bortsprungen eller övergiven. Äntligen komer ett förslag som kan underlätta både för kattägare att få tillbaka sin bortsprungna katt, för djurskyddsinspektörerna att lagföra de som bryter mot djurskyddslagen genom att överge sin katt och underlätta omplacering av herrelösa katter. Dessutom finns det förslag på krav på att katter som vistas fritt ute ska vara kastrerade eller steriliserade. Jag ser den nya djurskyddslagen som en förbättring som på sikt kommer höja kattens status.

Backarödbo
2

HusetAnubis: ja, jag har belägg för att katter klarar vår klimat lika bra som andra djur som är van att leva ute året runt. Bifogar ett yttrande från Veterinär Medicine Doktor Per Michanek (se länk i höger hörn), som undervisar om bl a djurens värmebalans om varför förvildade katter (eller öht katter som lever utomhus året runt) är anpassade till det svenska klimatet. Vill du ha flera yttranden (t ex från två svenska professorer, så hör av dig via PM)

Tyvärr saknar djurskyddsinspektörer, iaf de som finns i Göteborg dessa grundläggande kunskaper.

Vad gäller "övertron" på TNR så hänvisar jag dig gärna till denna sida där det redovisas en stor mängd organisationer och forskare som har samma ”övertron”  på TNR:
http://tnr-metoden.se/kampanj/veterinarer-for-tnr/forskare-om-lagforslaget/

På samma sida hittar du även två genomgånger av utredarans utvalda litteratur samt ett utdrag på aktell forskning: http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/genomgang-av-utredningens-referenser/

HusetAnubis
3

Katter har inte lika bra förmåga att klara kyla som harar överleva kan de men det är inte det samma som att klara kyla lika bra. Visst stämmer de att de klarar kyla bättre om de får tillräkligt med mat vilket för överigt gäller de flesta djurarter men problemet är att de inte får tillräkligt med mat vilket förvildade katter har mycket svårt att klara.  Det finns gott om katter som uppenbarligen far ill av att vara förvilade det tror jag knappast någon här motsäger sig. Resonomanget att det bara leder till kostsamma åtgärder för ägaren är också mycket förvånande med tanke på att det är ett prioblem att just kattägare har tendenser att låta katter springa vind för våg och inte gärna lägger pengar på sina djur. Inga andra sälskapsdjur får springa vind för våg med så dålig tillsyn som katten vilket också är en av anledningarna till att katten är ett lågstatusdjur och ett av de djur som far mest illa i Sverige. Hade kattägare haft mer krav på sig att ta hand om sina djur så hade färre katter farit illa, det är uppenbart. Katter är också ett av de djur som orsakar flest klagomål hos grannar och även här har kattägaren mycket låga krav på sig att åtgärda. De behöver inte ens ordna en varm torr liggplats till sina djur trotts att katten söker skydd från kylan hos grannarna i garage, uterum, trädgårdsmöbler och på andra platser. De söker torr liggplats men ägaren är inte skyldig att ordna med detta. Jag finner det mycket märkligt att just katten ska vara undantagen från kravet på tillgång till varm och torr liggplats när inte ens älgar i älghägn får gå utan ligghall anledningen är att de hålls i fångenskap och därmed faller under djurskyddslagen.

Tvärtom så är det just resonomanget att katten ka anpassa sig som leder till att många släpper ut sina katter och överger katterna istället för att avliva dem. Jag kan inte se varför just katten skulle ha mer rätt till liv än något annat av våra husdjur. Djur som inte kan omplaceras avlivas varför ska inte samma regel gälla katter? Jag är snarare för att katter som är sjuka, eller det bedömms utsiktslöst att de kan omplaceras avlivas och att vi lägger mer pengar på de katter som har goda chanser till en bra framtid. Om dessa kan tas omhand på ett bra sätt tills de får nytt hem och vi inför hårdare krav på kattägare att ta hand om sina katter så kan problemet med herrelösa katter minska.

TNR har fler än en sida och vill man bara läsa om de lyckade projekten så missar man de som varit mindre lyckade. Jag är även starkt kritiska till att katter som är så förvildade kastreras och släpps ut. Djurhållningen i en TNR kolloni är inte förenlig med svenskt djurskydd och det ger fel signaler att katter klarar sig som förvildade. Åter igen gäller det att även se de fall där det inte fungerat. Det finns även andra problem med förvildade katter som stör vilt och jagar utrotningshotade fåglar, sprider smittor och parasiter till andra katter, till människor och även till andra djurarter.

Backarödbo
3

Om du vill motsäga en Vet. med. Dr och två professorer, varsågod. Backa gärna upp dina påståenden med studier så att jag kan skicka dessa till experterna för kommentar.

Du gör ett ganska vanligt misstag, nämligen att jämföra okontrollade kolonier med förvildade katter med TNR-kolonier där katterna är kastrerade och dagligen får mat och har tillgång till skydd. Det finns massvis med studier som visar att kastrerade, välutfodrade katter har en mycket bättre hälsa än okastrerade katter.  TNR är den enda metod som har visat sig minska antalet förvildade katter på ett långsiktigt sätt samtidigt som den markant förbättrar de nuvarande förvildade katternas hälsa.

TNR är till för de katterna som redan är förvildade idag. Det är faktiskt så att dumpade katter snabbt upptäcks i TNR-kolonier och då plockas in. TNR uppmuntrar inte till dumpning av katter, lika lite som möjlighet till skillsmässa uppmuntrar till att folk skiljer sig. Tvärtom, tillsammans med krav på ID-märkning och kastrering så kan vi snabbt minska antalet hemlösa katter. Visste du att TNR projekt även bidrar till att det finns fler platser på katthem? Många platser tas nämligen varje år upp av de kattungarna som föds i okontrollerade kolonier med förvildade katter. Detta är bevisat genom forskning.

Angående den påstådda skadan som förvildade katter skulle tillföra faunan samt risker för smittor till andra katter och djur: det är uppenbart att du inte har tagit del av aktuell forskning. Jag tipsar återigen om de två genomgångar av utredarens utvalda litteratur (som visar att utredaren har haft ett uppenbart syfte att misstolka dessa då man har haft förutfattade åsikter om TNR och förvildade katter) samt ett utdrag på aktuell forskning: http://tnr-metoden.se/kampanj/bristfallig-utredning/genomgang-av-utredningens-referenser/

Det finns exakt NOLL studier som bevisar att katter skulle vara så pass skaldiga att de bidrar till utrotning av fågelarter. Det finns bara en enda djurart som med råge klara detta: människan.

Till slut vill jag påpeka att TNR idag är fullt förenligt med svensk lagstiftning. Skulle inte TNR vara lagligt så skulle hållande av ladugårdskatter, som ju många gånger inte är kastrerade, vaccinerade eller har tillgång till isolerade kattkojor i alla fall vara helt olagligt.

Backarödbo
3

Dessutom: Utredaren har själv vid flera tillfällen i betänkandet konstaterat att avlivning av förvildade katter enbart har fungerat tillfredsställande (dvs när syftet har varit att bli av med hela kolonier med förvildade katter) på mindre öar och då med en kombination av olika metoder som t ex jakt, rävsax, spridning av sjukdomar som t ex kattpest. Det är fullt orimligt att tro att avlivning av förvildade katter på fastland, där det ständigt sker invandring av nya katter och där de metoder som nämns ovan dessutom är olagliga, skulle lösa problematiken med förvildade och hemlösa katter. Det har den aldrig gjort och det gör den inte heller för att en statlig utredning föreslår den.

Återigen: läs gärna de dokument jag hänvisar till.

- Del 1 av genomgången behandlar betänkandets stycke om kattens ”påverkan på vilda djur och ekosystem”. Ladda ner den här.

- Del 2 av genomgången behandlar betänkandets stycke om Trap Neuter Return och den hemlösa kattens hälsa. Ladda ner den här.

krystyna
0

Men det är för sent för listan slulle skrivas på och skickas i september!

HusetAnubis
4

Nu försvann mitt inlägg så jag skriver en kortare version.

Nej det stämmer inte att katter klarar kyla lika bra som harar och det är inte heller det veterinären du länkar till påstår. Kaniner för att ta ett exempel klarar inte reglera sin temperatur om det blir för varmt. De kan dö av värmeslag om temperaturen överstiger 30 grader och vid ölägre temperatur än så om de inte kan söka skugga. Katter är ökendjur som klarar kyla men minusgrader är långtifrån en optimal temperatur de söker sig till varma sovplatser om de har möjlighet. Det är stor skillnad på att överleva och må bra. Det är däremot beklagligt att veterinären kritiserar att kattägare skulle vara tvugna att ordna en varm och torr liggplats. Det finns en anledning till att grannskapets katter gärna lägger sig på kvarglömmda dynor eller går in i uterum eller garage på vintern. Förvildade katter har ofta infektioner och ohyra vilket de lättare drabbas av när de är nedsatta av köld och hunger. det stämmer som veterinären säger att god tillgång på föda gör det lättare för katten att klara kyla men katter är inte anpassade till vårt klimat och förvildade katter har svårt att få i sig tillräkligt med föda. Går det att garantera att alla katter i en kattkolloni får tillräkligt med föda eller att de kan fångas in för avmaskning, behandling mot ohyra, tvättning av sår osv. till och med älgar i älghägn sa ha tillgång till ligghall eftersom de omfattas av djurskyddslagen.

Jag ser inget fel med den nya djurskyddslagen framför allt inte när det gäller herrelösa katter där de föreslår konkreta åtgärder.

• Att klargöra att även herrelösa tamdjursarter omfattas av djurskyddslagen.  
  • Tydligt förbud att överge djur.
  • Krav på att katter ska vara märkta och registrerade.
  • Tydliggöra myndighetsansvar och effektivisera hanteringen.
  • Begränsning av kattens förmåga att fortplanta sig om den tillåts ströva fritt.

Jag ser ingen anledning att protestera dock ser jag problem med TNR. Dels så blir det svårt rent juridiskt att lagföra kattsammlare om djurhållningen är undermålig men TNR kollonier tillåts.  

Dels ser jag ingen anledning till att just katter ska särbehandlas när det gäller rutiner kring omplacering. Vi avlivar fullt friska djur av andra arter som inte kan omplaceras. varför har katten mer rätt till liv än alla andra arter människan håller. dert är just det resonomanget som gör att kattägare behåller eller överger katter istället för att ta sitt djurägaransvar och avlivar om de inte kan omplacera katten. Att katten får mat och är kastrerad men springer full av fästingar, tovig i pälsen och letar efter en varm sovplats hos grannarna ser de inte som undermålig djurhållning för det är "tillåtet att ha katt så och det är onödigt att avliva ett friskt djur".

HusetAnubis
2

TNR har mycket varierad framgång. Bäst fungerar de i slutna kollonier där ingen tillströmmning av nya individer sker för ja det sker visst tillströmming av nya katter till kattkollonier. Ibland handlar det om att alla katter inte lyckats fångas in och kasteras ibland sker tillströmming utifrån kollonin kan bli mycket långlivad om inte tillströmmningen stoppas. Syftet är ju att katterna även ska hålla andra katter borta men efterhand som de dör tillströmmar nya katter i många fall och TNR kollonier kan till och med tillväxa. TNR katter får inte avlivas vilket kan bli problem i närmiljön. En välskött kolloni kommer kastrera nytillkommna katter, dock finns det ingen garanti för att den kolloni som är välskött de första året kommer fortsätta vara det i 10 år framöver, eldsjälar kan försvinna de kan bli sjuka eller nedsatta på annat sätt och då kan problem uppstå. '

Jag ifrågasätter om det ens är en human metod att fånga in djur som far illa och är rädda och utföra ett kirurgiskt ingrepp på dem och släppa ut dem utan möjlighet att ge dem god eftervård flera av katterna har dessutom inavelsproblematiker och andra defekter. Jag är kritisk till varför just katten ska ha större rätt till liv än andra djur. Jag är även kritisk till om TNR gagnar kattens välfärd snarare ser jag problem med att motivera för kattägare att det inte är ok att släppa ut katter vind för våg om kollonier av vildkatter som springer vind för våg tillåts mjed motiveringen att de kan ha ett bra liv eller att de har rätt till liv även om de inte lever under bra förhållanden så får de leva i alla fall. Problemet med katten sstatus är ju just att människor släpper sina djur vind för våg med dålig tillsyn. Inget annat tamdjur tillåts släppas på det viset i Sverige.

Backarödbo
5

Jag finner det mycket märkligt att du mottalar en doktor i veterinärmedicin som idag undervisar om djurens värmebalans på Svenska lantbruksuniversitetet. Som sagt finns det minst två professorer som säger samma sak. Varför tycker du att man ska ifrågasätta dessa experters yttranden?

TNR-kampanjen har inget att invända mot de andra förslag vad gäller kattproblematiken. Det man protesterar emot är att utredaren föreslår avlivning av förvildade katter, trots att man själv har fasställt att denna metod inte fungerar.

"Katter är ökendjur" skriver du. Forskare är faktiskt oeniga om var vår tamkatt har sina rötter. En del forskare anser att vår europeiska tamkatt härstämmer från den europeiska vildkatten, Felis sylvestris, som är van att leva i kall klimat. Hur som helst pratar vi här om adapterade katter, katter som är född ute, ibland i flera generationer, och som har fysiologiskt anpassat sig till vår klimat. Dr Per Michanek förklarar på enkelt svenska hur detta går till, naturligtvis är det ur biologisk och fysiologisk synpunkt inte så enkelt att förklara, men det var inte heller meningen med yttrandet. Det skulle vara föreståelig även för icke-akademiker.

Du skriver att "Förvildade katter har ofta infektioner och ohyra" Återigen: du förväxlar okontrollerade kolonier med förvildade katter med TNR katter där katterna är kastrerade och vaccinerade och får mat och skydd. Du har fortfarande inte läst dokementationen jag hänvisat dig till, där hittar du till exempel forskning på stora grupper med katter (tusentals) som visar att de flesta förvildade katter har en bra hälsa och att de efter kastrering och vaccination har en lika bra hälsa som vilken utekatt som helst. Istället så rablar du upp myter om förvildade katter utan att kunna hänvisa till källor.

Du efterlyser en hundra procent felfri och riskfri metod. Inte en enda form av djurhållning är hundra procent felfri och riskfri. Dessutom så är TNR ingen form av djurhållning som eftersträvs med flit men däremot en metod som på bästa sätt hanterar dagens problematik med förvildade katter. Det finns dåliga djurhållare i alla former av djurhållning. Det finns dåliga djurhållare bland bönder, dock är hållande av kor och grisar mm inte olagligt. Det finns säkert dåliga rendjurhållare, dock är hållande av ren (ute på fjällen där tilsynnen långt ifrån alla gånger kan utövas dagligen) lagligt. Vi har ett djursskyddssystem där djurhållare som inte följer djurskyddslagen åtalas istället för att förbjuda olika former av djurhållning pga att det säkerligen finns några djurhållare som inte följer lagen.

Vilken metod föreslår du istället för TNR när det kommer till de tusentals förvildade katter som finns i Sverige idag? Det är naturligtvis orimligt att avfärda en metod utan att kunna erbjuda en annan fungerande lösning.

Vilken metod föreslår du då? Avlivning? Tror du att det löser problemet? Har det gjort det de senaste 100 år? Hölls katterna som kommer undan avlivningen enligt djurskyddslagens alla konster och regler? De kvarvarande katter är ff okastrerade och icke vaccinerade vilket medför större risker för sjukdom. Hur tror du kattungarna som föds av de kvarvarande katterna har det?  Vet du att 75% av kattungarna som föds hemlös dör inom sex månader av trauma eller sjukdom? Finns forskning på det, återigen LÄS materialet jag hänvisar till. Där hittar du även forksning på varför avlivning, av olika anledningar, inte fungerar.

Utredaren har själv vid flera tillfällen i betänkandet konstaterat att avlivning av förvildade katter enbart har fungerat tillfredsställande (dvs när syftet har varit att bli av med hela kolonier med förvildade katter) på mindre öar och då med en kombination av olika metoder som t ex jakt, rävsax, spridning av sjukdomar som t ex kattpest. Det är fullt orimligt att tro att avlivning av förvildade katter på fastland, där det ständigt sker invandring av nya katter och där de metoder som nämns ovan dessutom är olagliga, skulle lösa problematiken med förvildade och hemlösa katter.

Det är märkligt att utredaren dels påstår att lagen ska baseras på forskning och att man då avfärdar TNR och rekommenderar avlivning. Avlving har enligt forskning visat sig inte fungera medan TNR i värsta fall har samma resultat än avlivning. Sköts kolonin på ett seriöst sätt så minskar antalet katter på ett långsiktigt sätt och har den även en utbildande och förebyggande funktion.

Det är enkelt att sitta vid skrivbordet och där i skrift avfärda en metod som markant förbättrar dagens förvildade katternas tillvaro. Ska de vänta tills du har tagit fram en teoretisk hundra procent felfri lösning (vilken ju inte finns) eller vad ska göras? Vad är din lösning?

Backarödbo
0

Lägger upp källgranskningen kring TNR här för enkelhetens skull.

majvi
4

En del katter kan bli skrämda när de ser andra katter i kolonin bli skjutna eller infångade.De sticker därifrån men kan sen återvända till platsen långt senare.

Vid ifångning för avlivning eller avskjutning fångas det in katter under en begränsad tid .När katterna återkommer till kolonin är kattantalet lägre, kolonier brukar finnas där det finns matkällor och ni blir det mer mat till de överlevande katterna, kattungar föds och snart är det en kolonin där igen.

Om katterna tas in och kastreras för att sedan släppas ut då går voluntärer dit dagligen och ser att det kommer dit nya katter som ska fångas in och kastreras.Är det en stor koloni kan det ta lång tid innan alla katter har kastrerats.

Man kan fånga in katter för senare omplacering ,men då brukar kattvänner ofta hålla koll på kolonin lång efteråt för att se om det är någon kvar.

TNR tillämpas i en stor del av världen,t.ex. i Kanada som också har kyligare klimat.

När det gäller värde så tycker jag att avlivning av hemlösa katter ger en signal till kattägare att katter är värdelösa, de ska dödas.

Vid TNR får katten veterinärvård,mat och skydd.Katterna där är värda ett liv.

Backarödbo
2

#47 "förvildade katter har svårt att få i sig tillräkligt med föda."

Det är så uppenbart att du aldrig har sett några TNR katter i real life. I de TNR kolonier jag har sett och jobbat med i både USA och Sverige, har katterna snarare varit överviktiga än magra. Det bevisas även genom forskning att TNR katter har en lika bra hälsa som vilken ägd katt som helst. Känner mig som en gammal skiva: läs aktuell forskning och ta del av TNR verksamheten i Sverige, istället för att skapa dina egna "sanningar" som är baserade på hörsägen och myter.

Silvestris
2

#49 Nej, forskare är inte oense om kattens ursprung idag då det är fastställt via DNA-analys. Tamkatten härstammar från falbkatten.

Backarödbo
1

# 53 källa tack.

"Enligt Bradshaw et al. har den domesticerade katten minst två egenskaper som skiljer den från andra domesticerade djur: dess härstamningsart Felis silvestris är extremt asocial, och människan styr inte aveln lika kontrollerad som andra djurslag under människans kontroll. De menar att så kallade bondkatter bara är delvis domesticerade (Bradshaw et al.,). Case menar att, trots förmågan att jaga och deras möjlighet att finna föda på egen hand, kan katten skaffa
sig starka och bestående band med människan, vilket gör att den kan leva både som ett sällskapsdjur och som ett förvildat djur i naturen. Enligt henne är det delvis av den anledning, att katter kan överleva oberoende av människan, att antalet herrelösa katter ökar (Case)."
Ur källgranskningen som det länkas till ovan.

Som sagt, även om det skulle vara så att katten härstammer från varmare områden så är det inget som helst underlag till att de inte skulla kunna adaptera till kallt klimat. Människan härstammer från Afrika, idag bor det Eskimos i Kanada där de huvudsakligen bor i Igloos medan de i Alaska lever i hus täckta med jord. Eskimoerna på Grönland och på Labradore halvön bor i hus av sten, jord och valben. Med andra ord så har även människan anpassat sig till kallt klimat. Precis som katter och många andra djur är vi människor däggdjur och däggdjuren är s.k. varmblodiga vilket medför att kroppens temperatur hölls konstant vilket i sin tur medför att dem kan leva i stort sett alla tänkbara klimat, bara de får möjgligheten att adaptera.

Det finns en anledning till att det finns så många förvildade katter i Sverige idag och inte så många "förvildade" ormar. Du som biolog borde förstå varför.

Diskussionen om kattens förmåga att anpassa sig till kallt klimat är en riktigt non-issue. Vetenskapens ståndpunkt angående varmblodiga djurs förmåga att anpassa sig till kallt klimat utgörs sedan lång tid av vedertagna fakta och är helt entydig. Acklimatiserade djur, i detta fall katter, kan anpassa sin värmebalans till olika klimat precis som andra varmblodiga djur.

Silvestris
3

Driscoll, C. A., M. Menotti-Raymond, A. L. Roca, K. Hupe, W. E. Johnson, E. Geffen, E. H. Harley, M. Delibes, D. Pontier, A. C. Kitchener, N. Yamaguchi, S. J. O'Brien & S. W. MacDonald (2007). The Near Eastern Origin of Cat Domestication. Science 317(5837): 519-523

Jag vet att tamkatten klarar sig hyfsat i södra Sverige men ingen kan förneka att förvildade katter far illa. Jag ville främst svara på kattens ursprung som inte längre är höljt i dunkel.

Dock tycker jag att medlemmarna på det här forumet brukar vara väldigt duktiga på att visa upp sönderslagna gamla hanar, frostskadade katter, kattungar drabbade av kattsnuva eller mask osv. En vargavinter lär också skörda liv. I synnerhet kattungar som fötts lite senare på året.

Backarödbo
3

Återigen: sönderslagna hanar förekommer hos både ägda och icke-ägda, tama och icke-tama dock okastrerade katter.

Frostskada uppstår självklart hos icke adapterade katter, till exempel innekatter som mitt i vintern kommer på vilovägar. Placerar du en människa från Sahara området plumpt i Alaska så kommer den också löpa stor risk att få sköldskador samtidigt som en eskimo klarar sig utan problem. Det handlar alltså återigen om att den varmblodiga individen har hunnit anpassa sig till klimatet eller inte.

Kattungar drabbade av kattsnuva eller mask förekommer inte inom TNR kolonier.

Däremot så är sönderslagna hanar, kattungar drabbade av kattsnuva och frostskadade icke-adapterade katter som har anslutit sig till befintliga okontrollerade kolonier typiska exempel på katter som finns inom kolonier som "regleras" genom avlivning.

Frågan är HUR man vill reglera den förvildade kattstammen. Genom kastrering, organisering av tillgång till mat och skydd eller genom att låta lidandet övergå till nya individer genom att inte kastrera, inte organisera utfodring och låta de kvarvarande katterna föröka sig, med all eländet detta innebär.

Silvestris
3

Men sluta då tala om tamkatten som en art som anpassat sig bra och mår bra förvildade i Sverige när de bevisligen inte gör det om de inte får hjälp av människor.

Katter som tas omhand av människor och därför mår bra kan inte påstås vara evolutionärt anpassade för svenska förhållanden. Då skulle de klara sig bra utan människans försyn.

TNR har jag diskuterat till ända med er och jag slutar med det då ni medvetet misstolkar mig och helt enkelt inte är villiga att lyssna på problem som kan uppstå. Det var inte heller därför jag svarade på dig. Jag svarade för att upplysa dig om att kattens ursprung är fastslaget.

Backarödbo
3

En djurart anses ha anpassat sig om den etablerat sig och kan upprätthålla sig i en ny miljö. Den förvildade katten har anpassat sig på så sätt att den klarar sig lika "bra" eller "dålig" som vilken annan djurart som helst som klarar sig ”på egen hand”. Hos de flesta djurarter som lever i "vilt tillstånd”, dvs utan mänsklig hjälp, dör de flesta djur i ung ålder pga skador eller sjukdom och klarar en stor del av avkomman sig inte till vuxen ålder. Det är inte annorlunda hos förvildade katter. Så i den bemärkelsen mår förvildade katter lika ”bra” eller "dåligt" som vilken annan djurart som får klarar sig på egen hand.

Då tamkatten inte anses vara ett "vilt" djur som ska få klara sig på egen hand eller ska få sitt inträde i den svenska faunan, just pga att tamkatten är just en tamkatt och inte en vilt djurart, har man velat se till att arten inte etablerar sig i alltför stor omfattning . I första hand har då avskjutning används som metod att begränsa den förvildade kattstammen. Pga att denna metod delvis förlorar acceptans i samhället, att den saknar vetenskapligt stöd vad gäller effektiviteten, och att den inte heller förbättrar de kvarvarande katternas tillvaro på något sätt så tappar metoden förtroende. I de flesta länder har metoden ersatts av TNR som delvis fungerar bättre ur långsiktig synpunkt och samtidigt förbättrar de nuvarande katternas livsomständigheter markant och dessutom har större acceptans i samhället.

HusetAnubis
5

Marsvin kan inte anpassas till kallare klimat. Det finns marsvin som överlever bättre än andra när temperaturen understiger nollan men gemensammt för marsvin är att de lätt drabbas av luftvägsinfektioner. De avlider inte av att de fryser ihjäl utan av infektioner, vanligtvis lunginflammation som får dödlig utgång. Marsvin är som bekant däggdjur. Katter klarar sig mycket dåligt i Svenska klimat och det är av dessa skäl som avskjutningar sker.

Tragiskt nog är det just de argument ni framför som är orsaken till att så många katter blir sommarkatter. Människor tror de kan anpassa sig till vårt klimat. katter överlever i vårt klimat och kan föröka sig men det är välkännt att ferala katter föder färre ungar med sämre förmåga att överleva. Hade det inte varit så skulle TNR inte behövts. Katter som mår bra i TNR kollonier gör det för att människor tar hand om dem och ger dem. Så länge de tas väl omhand finns heller inget hinder i nya djurskyddslagen.

En kattkolloni uppstår ofta av att någon i ren välvilja börjar mata förvildade eller övergivna katter som förökar sig och till sist blir en okontrollerbar kolloni där sedan insatser behövs för att katternas välfärd inte är förenlig med svenskdjurskyddslag.

En mycket stor andel av de katter som avlivas är katter från sk djursammlare, människor som till varje pris inte vill avliva djur utan sammlar dem på sig vilket leder till vanvård. Vi har ett exempel här på forumet där 179 hittades och flertalet katter fick avlivas på grund av vanvård, inavelsproblematik och att flera av katterna fick panik. Ett annat vanligt scenario är att äldre människor inte längre klarar ta hand om katterna och de förökar sig okontrollerat.

Gemensammt för djursammlare är att de ofta börjar med att ta hand om vanvårdade djur och det går överstyr. De kastrerar visserligen inte vilket just är grunden i TNR men jag ifrågasätter ändå om det är liv till varje pris eller en acceptabel välfärd för katterna vi ska sträva efter. Jag kan inte se varför katten ska ha mer rätt till liv än andra djur det är nämligen det som är orsaken bakom kattens låga status och att så många katter far illa i sverige.

Jag ser allt för många katt "ägare" som matar katten och bestämmer över den men inte anser att de behöver ta hand om katten fullt ut för det är ju "egentligen" inte deras katt de tar ju bara hand om den att den sedan ständigt letar varm sovplats, periodvis är mager, tovig och full av fästingar anserr inte ägaren vara deras problem, atten är ju en hittekatt. Den nya lagen innehåller konkreta förslag på hur vi ska komma tilrätta med djur som överges, hur vi ska kunna lagföra ägare som brister och hur vi ska kunna begränsa antalet oönskade kattungar som föds och skänks bort. Den nya djurskyddslagen kommer med konkreta förslag på åtgärder för att öka kattens välfärd. Jag vill inte se förvildade katter som vilda djur utan skydd av djurskyddslagen jag vill se ägare som tar ansvar för de djur de skaffar och även för de djur de matar. Den nya djurskyddslagen vill stoppa just tillströmmningen av nya övergivna katter.

Backarödbo
2

# 59 "Den nya lagen innehåller konkreta förslag på hur vi ska komma tilrätta med djur som överges, hur vi ska kunna lagföra ägare som brister och hur vi ska kunna begränsa antalet oönskade kattungar som föds och skänks bort."

Ja, och dessa förslag är mycket välkomna, inga av dessa förslag har TNR-rörelsen något emot, tvärtom. MEN dessa förslag hjälper på inget sätt de katterna som redan är hemlösa/förvildade idag.

"Jag vill inte se förvildade katter som vilda djur utan skydd av djurskyddslagen". Ingen vill se förvildade katter men de finns, tusentals av de. Att önksa att de inte finns är inte realistiskt. Det finns inte ett enda fastland på denna jord som inte har förvildade katter.

Har frågat dig vid flera tillfällen vad din lösning är för dessa katter. Tänk då på att utredaren själv vid flera tillfällen i betänkandet har konstaterat att avlivning av förvildade katter enbart har fungerat tillfredsställande (dvs när syftet har varit att bli av med hela kolonier med förvildade katter) på mindre öar och då med en kombination av olika metoder som t ex jakt, rävsax, spridning av sjukdomar som t ex kattpest. Det är fullt orimligt att tro att avlivning av förvildade katter på fastland, där det ständigt sker invandring av nya katter och där de metoder som nämns ovan dessutom är olagliga, skulle lösa problematiken med förvildade och hemlösa katter.

Så, igen, hur föreslår du att dessa katter ska hanteras?

Backarödbo
2

TNR har ingenting att göra med "liv till varje pris". TNR är den enda metod som har vetenskaplig bevis att den på ett långsiktigt sätt minskar antalet förvildade katter samtidigt som den markant höjer de nuvarande katternas tillvaro. Avskjutning gör inte det.

Avsjuktning öppnar faktiskt upp för mer lidande. Det är allmänt känt att decimering genom avskjutning gör att större resurser finns tillgängligt för de kvarvarande katterna vilket resulterar i ett högre antal avkomma, då de kvarvarande katterna ju inte är kastrerade, med all elände detta innebär. Vad ska man kalla det för, "lidande till varje pris"?

Backarödbo
1

Sedan förstår jag inte varför du jämför TNR med djursamlare. En djursamlare kännetecknas av att den har många djur på ett för litet utrymme, där miljön inte är anpassat till djurens behov,  där djuren förökar sig okontrollerade, har obehandlade sjukdomar och som ofta är i allmänt dåligt skick.

En TNR-katt är den TOTALA motsatsen av djur som bor hos djursamlare. Snarare är det så att en koloni som kontrolleras genom avlivning har stora liknelser med djur hos djursamlare, katterna är ju inte kastrerade och förökar sig därmed okontrollerad, kattungarna kan vara i dåligt skick och sjuka katter får ingen vård.

TNR metoden samlar inte katter för att skapa kolonier. Kolonierna finns redan.

majvi
0

TNR