Ni som gått över från torrfoder till blötmat
Ni som har mer än en katt och som gått över från torrfoder till
Hur gjorde ni? Vad för mat ger ni? Hade ni problem att få nån av katterna intresserad? Va det klurigt att gå ifrån att ha torfoder framme jämt så katterna kan äta när de vill, till att ge blötmat på bestämda tider?
Jag tänkte ge det ett ärligt försök. Min ena katt verkar gilla läget ganska fort, även om det ännu inte är det bästa hon vet. Min andra katt däremot, är inte ens intresserad. jag har provat RC:s blötmat och nu Mjau.
Finns det hopp för katten som inte verkar intresserad? Hur ska jag göra med henne? Hon äter knappt som det är nu. har fortfarande kvar lite torrfoder men det har jag blött upp lite. Ska man blanda det med blötmat?
Dela gärna med er av era tips! =)
Jag blandade blötmat i torrfodret, lite åt gången och öka mjukmaten samt minska torrfodret succecivt. Min äter Bozita mjukmat mest men får Bozita torrfoder då och då. Innan jag gick över till Bozita åt han Royal Canin. Ett foder jag ansåg inte mättade tillräckligt då han konstant ville ha mat, ett matbegär som försvann när jag gick över till Bozita mjukmat.
Min katt är rätt kräsen så han gillar inte allt men som tur är känner jag honom lika väl som baksidan av min hand så jag vet precis vad han gillar/tål och inte.
Alla katter går att lära att äta mukmat, gäller bara att introducera det rätt och hitta den varriant katten gillar om det rör sig om en kräsen katt.
Jag började med att blanda lite blötmat i torrfodret.
Jag har aldrig haft foder framme helatiden då jag tycker det är helt onödigt och jag vill ha koll på hur mycket mina katter äter. Jag vill inte ha tjocka katter. Äter dom inte upp tar jag bort det efter ett tag annars äter någon annan katt upp allt.
Efter att jag blandat torrfoder och blötmat bytte jag ut ena målet mot blötmat. Sen när torrfodret var slut fick dom bara blötmat. Den ena var väldigt skeptisk men jag är konsekvent och de får inget annat än det jag vill att dom ska äta, då fattar dom tillslut och äter ändå. Min hankatt slickade mest i sig såsen i början så jag mosade det med en gaffel.
Så se till att de inte får mer torrfoder än de äter upp till att börja med.
Mvh Linn
Jag har fri tillgång till blötmat så där blev det aldrig några problem. Dock äter inte ena katten tillräckligt med blötmat så hon får torrfoder också. Testa strö över torrfoder över blötmaten.