Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 753 ggr
[RMSLiners]
1

Gillar att vara ute men ändå inte.

Våran katt älskar att vara ute på tomten och äta lite gräs samt titta omkring och han älskar att gå på koppel promenader. 

Men det har hänt de gånger då han råkat vandra ut okopplad men han går verkligen inte mer än 1-2 meter från huset. Öppnar man ytterdörren så stannar han vid tröskeln och sitter bara och tittar, han går inte en meter längre. Baksidan däremot går han nerför trappan och sen stannar han.

Han har även rymt ut en vinter utan att jag sett det och jag stängt dörren. När jag leta efter katten men inte hitta han någonstans gick jag och öppna dörren och där satt han på trappan, jamade på mig och gick sen in. Katt tassar fanns i snön men de gick inte längre än 2 meter framåt och sen tillbaka. 

Jag tycker detta är ett bra beteende men frågan är varför han håller sig såpass i närheten och inte vågar inspektera? Kan det ha att göra med att han tidigare varit hemlös?

Alltid varit nyfiken på frågan.

LoAEmma
0

Åh det är säkert för att han varit hemlös och är rädd för att bli ensam igen. Va gulligt!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[RMSLiners]
0

#1 Ja när han var liten fick han för sig att klättra på fönsterkarmen och ramlade ner (inte högt) då det var lite för stor springa. Jag visst ju ingenting utan grannen kom och knacka på dörren med honom i famnen och berätta att han med tapperhet försökte hoppa upp igen och jamade i alla försök. Usch så jag grät när jag fick han i famnen medan han klamra sig fast och hade inte en tanke på att släppa taget om mig.

LoAEmma
0

Ojoj vilken liten sötis! Känner hans trygghetsbehov ända hit Kyss

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Seglarina
0

Kyss

[silkesnosen]
0

Stackars liten

[RMSLiners]
0

#5 på vilket sätt?

[silkesnosen]
0

#6 Att vara på något sätt så otrygg, tänker jag, att inte växa upp, men glad att katten funnit trygghet i dig.

[RMSLiners]
0

#7 Aha. Han litar inte heller på andra människor. Håller sig på avstånd vid besök eller så använder han mig som skyddsbarriär och sneglar på personen bakom mina ben.

Seglarina
1

Livet är inte lätt, vi får våra törnar. Katter och människor. Bra är det när det finns någon att lita på i alla fall och känna sig trygg med.

mylicharlie
1

Fint att han har dig! :)