Kattlåda + gå i koppel?
Igår hämtade vi vår Backkaras Zoccer och hon är verkligen underbar! Visade teckan på att hon trivdes efter bara ett par minuter.
Jag har en katt ifrån samma uppfdare och är jättenöjd!
Nu har jag lite frågor:
1. i visade henne var hennes kattlåda är igår och hon kissade där innan vi gick och lade oss, men imorse bajsade hon i en av våra sängar, men har efter det gått på lådan igen, var detta bara en engångshändelse eller?
Sen har det fastnat lite avföring på pälsen vid benen, hur tar jag bort det? Har försökt med våtservetter utan framgång.
2. Detta är en raskatt, en helig birma och är innekatt. Men är det möjligt/bra att ta ut henne i koppel ibland ändå?
Tack på förhand! :)
En katt kan mycket väl bli vädligt nervös och stressad vid miljöombyte och resa, och göra sina behov på fel ställe. Kan mycket väl vara en engångs händelse. Om det händer fler gånger så kan du pröva annan Kattsand eller fler lådor etc
#1 Ja jag antog det också, men tack!
Är det bra eller dåligt för katten att gå ut i koppel ibland?

Du kan klippa bort byxorna (pälsen där bak) lite så att den inte är i vägen lika mycket.
Du kan absolut gå ut med henne i sele sen när hon är heltrygg, men låt det ta några veckor innan du börjar. MEN: Tänk efter ordentligt innan - måååånga katter börjar protestkissa här och var pga att de fått smak på utelivet men inte får komma ut så ofta de vill. Var beredd på att gå ut i alla fall en gång per dag, gärna på fasta tider. Hon kanske nöjer sig bra med en gång i veckan, men det kan man aldrig räkna med, så räkna med att gå ut varje dag så får du se sen om hon nöjer sig med att gå ut mer sällan.
Det enklaste sättet att ta bort bajs som fastnat i pälsen är att snabbt duscha av det med vatten (man behöver inte schamponera eller duscha hela katten, utan bara där bajset är).
Sajtvärd Katter iFokus
#4 #6 aha tack! :) Har ännu en fråga… Det är så att hon går på lådan och så men har bajsat i sängarna 3 ggr och på golvet en gång.. Vet inte vad jag ska göra för att motverka det..
Jag går med min Sibiriska katt i sele då och då. Men låt din katt lära känna dig och vara trygg innan du går på promenad med henne.
#6 Om du bara har en låda så skaffa en till. Endel katter vill ha en låda att kissa i och en att bajsa i.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
har du samma sand som uppfödaren? har du kattlåda med huv? vilken typ har uppfödaren haft..