Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1198 ggr
shamz116
1

övergå till blötmat

Hej alla kattvänner:) igår fick ja hem min katt! han e van vid både torrfoder och blötmat, båda sorterna innehåller spannmål tyvärr. han får mjau torrfoder o ett billigt blötfoder. vill ge han mjau blötmat och bozita..hur ska ja göra för att vänja han vid bara blötmat nu?

ska ja ge han hans vanliga mat helt typ nån vecka i början o sen ställa undan torrfodret o ge mjau eftersom han e van med blötmat redan?men de e ju mer fiber o hans maga kanske kan reagera på de ändå? han får fri tillgång just nu.

vinteralvan
2

Gå över successivt, minska torrfodret lite i taget istället för fri tillgång och blanda hans vanliga blötmat med Mjau i någon vecka så går det förhoppningsvis bra.

shamz116
1

Ja ok  tack

Thaeri
2

Först och främst ska du vänta ett par veckor minst med några somhelst förändringar i utfodringen, en flytt är stressande nog och kan je dålig mage i sig själv.

Sen skulle jag råda dig till att ta en sak i taget, börja med att byta blötmaten, och då ska det gå successivt, lite av den nya och mest av den gamla i början, och så mer och mer av den nya och mindre och mindre av den gamla tills det bara är ny kvar.

Låt den övergången ta misnt en vecka, gärna två. Och ändra inte på några andra rutiner runt maten eller den totala mängden blötmat respektive torrfoder.

Så låter du det vara i ett par veckor utan ytterligare förändringar.

Till sist ökar du mer och mer på blötmaten samtidigt som du minskar på torrfodret i motsvarande mängd. Hur lång tid det ska ta innan han äter bara blötmat beror på hur mycket han äter i dagsläget, men en övergång från enbart torrfoder till enbart blötmat bör ta två månader ungefär, så utgå från det men se det som att du redan kommit en bit på vägen och räkna därifrån.

Lycka till! Glad

shamz116
1

#3 Ok, han äter vid väldigt obestämda tider, han e lite överviktig väger 2,4-2,5 och är inte ens 5 månader perserblandning men veterinären sa att de inte gjorde nåt att han åt eftersom han växer o behöver mat..så ja ska göra som du sa..men tyvärr måste ja då köpa den här blötmaten för några veckor som innehåller spannmål..o frysa in för de går inte åt så mycket varje dag. eftersom han äter torrfoder me.

Så efter en vecka ska han kunna äta bara mjau blötmat, men fortfarande fodret..o sen efter de ska ja börja ta bort torrfoder, alltså ge mer o mer blötmat..om ja förstod dig rätt?:)

shamz116
1

eller du sa att ja skulle vänta veckor med att ändra hans matvanor alls..ja har redan börjat testa blanda i mjau idag o igår o de funka bra iaf:)han åt som innan.

shamz116
0

Jag hade en till fråga..ska man räkna med att katten blir lite lös i magen när man ändrar på blötmaten eller i hela processen ? Eller har man gått fram för fort då? så jag vet.

Annso_
0

Problemet är inte att katten inte kommer äta fodret om du börjar byta nu, problemet är att katter ofta får stressmage av flytt och då är det sista dom behöver att den ska börja få ny mat.. Jag skulle avbryta övergången och vänta några veckor precis som 3 # sa

shamz116
0

#7 Ja, jag vet jag provade först att blanda i lite mjau men jag har inte försökt byta maten än utan jag frågar när jag väl gör det. för jag tänker inte låta han äta den här dåliga maten längre än nödvändigt :/

jag menar NÄR jag börjar ge han mer o mer av den här protein och fiberrika kosten kommer hans mage reagera även om jag gör det succesivt. eller undviker man det helt genom att låta det ta tid.

vinteralvan
0

#8 Sånt vet man inte, alla katter är olika. En del klarar foder byte superenkelt och andra är så känsliga att det måste ta flera veckor. Du får helt enkelt prova försiktigt och se.

shamz116
0

#9 ok. så alltså ska de inte ha lös mage alls då antar jag under de veckorna.

Thaeri
0

Att magen reagerar på något sätt är ganska vanligt, oftast helt enkelt att det luktar mer om bajset den första tiden, och det kan också bli något mjukare.

Däremot ska det inte bli väldigt mjukt och absolut inte löst, då har du antingen gått för fort fram eller så gillar inte kattens mage fodret alls, mest troligt det förstnämnda. I ett sådant läge backar du några steg, väntar tills magen är bra igen och ett tag extra, och sedan fortsätter du framåt men en bra bit långsammare. Fungerar inte det kan det vara värt att försöka med en annan sort.

shamz116
0

#11 ok tack.

Mjau räknas ju som den bästa blötmaten så de borde magen gilla. men ja det e ju mycket mer protein o fibrer.