Annons:
Etikettallmänt-kattprat
Läst 88332 ggr
danitza
10/18/12, 7:54 PM

Hur mycket ska mina katter äta per dag?

Hej alla! Mina katter har alltid fått äta så mycket dom vill.

Men läste i en tråd idag att man ska ge en katt 40 gram eller så.. Kommer inte ihåg. Men det är väll inte så bra att dom äter så mycket dom vill eller gör det inget? Är det bara jag som slösar pengar? Hur mycket ska mina vuxna katter äta per dag? Ger dom blöt mat och torrfoder. Har en katt som är 10-11 månader, får hon äta så mycket hon vill?

Annons:
Cheapo
10/18/12, 8:18 PM
#1

Det handlar väl inte om att slösa pengar, utan det är väl mer så att man ska undvika övervikt hos vuxna katter genom att inte alltid ha fri tillgång till mat.

Kattungar däremot ska ju alltid ha fri tillgång till mat.

MonicaLagerquist
10/18/12, 8:20 PM
#2

Mår katten bra och har en bra vikt så äter den så mycket som den ska.

En katt kan ju väga från 2 kilo upp till 10 kilo så att säga att en katt ska äta 40 gram är ju helt orimligt.

Det bästa är att väga sin katt regelbundet och skriva upp det.Då ser man om katten tappar eller ökar i vikt.Använd en vettig våg så att vikten blir rättvisande.

Stolt ägare till fem La permer

Delfinen
10/19/12, 12:21 AM
#3

Vet inte hur det är med blötmat men på många torrfoderpåsar brukar det stå angivet mängden per kg katt. Vet inte om det gäller samma mängd när det kommer till blötfoder. Kan man gå efter den tabellen som står på torrfoderpåsar?

MonicaLagerquist
10/19/12, 9:28 AM
#4

#3

Många gånger stämmer det väldigt dåligt.Vet att på Mjauburkarna är mängden mat som katten rekomenderas att äta väldigt stor.

Enklast är att väga katten regelbundet.Ökar den i vikt så är det för mycket mat minskar katten i vikt är det för lite.Lätt som en plätt.

Sen är ju det väldigt olika från katt till katt hur mycket de behöver äta.

Stolt ägare till fem La permer

danitza
10/19/12, 8:40 PM
#5

Min hona väger 3-4 kg, ungefär hur många skedar blötmat och torrfoder ska man ge henne?

danitza
10/19/12, 8:44 PM
#6

#1 Jag menade att mina katter äter hur mycket som helst, dem vill ha mat hela tiden och jag ger dem mat varje gång dem ber om det, så det tar slut ganska snabbt och det kanske inte är så bra att ge mina katter mat hela tiden.. (Menar inte kattungen)

Annons:
MonicaLagerquist
10/19/12, 8:45 PM
#7

#5 Kasta torrfodret och ge henne så mycket blötmat hon vil ha .Väg henne regelbundet en gång i veckan så ser du snabbt om du behöver minska på maten.

Stolt ägare till fem La permer

[RMSLiners]
10/19/12, 8:48 PM
#8

Jag har inte direkt någon koll på hur mycket jag ger våran katt. Han äter ändå det han orkar och lämnar sedan resten för ett annat tillfälle. Hans vikt är 4kg och har aldrig rört sig varken upp eller ner någonting. Han kan också säga till när han är hungrig men oftast har han alltid något i skålen (fri tillgång) eftersom han själv vet hur mycket han ska äta och jag håller bara koll på hans vikt.

Tabeller är knappast ett "måste följa" det är snarare en ungefärlig upplysning.

danitza
10/19/12, 8:55 PM
#9

#7 Har precis köpt ett nytt torrfoder (Porta 21).

Dessutom är det bra att ge sina katter både torr och blötmat, torrfoder är väll bra för deras tänder?

MonicaLagerquist
10/19/12, 9:17 PM
#10

#9 Nej torrfoder är inte bra för kattens tänder.Sött och klibbigt.Skulle du vilja byta ut din egen tandborstning med att knapra i dig en knäckebrödsskiva innan du nattar dig?

Ska du ge något som är bra för kattens tänder så är råa köttiga ben bättre.

Stolt ägare till fem La permer

danitza
10/19/12, 9:25 PM
#11

Då hade jag väll fel.. Men frågan är: Är många skedar blötmat och torrfoder ska jag ge mina katter som väger ungefär 3-4kg (dem vuxna katterna).

Tacksam om ni kunde svara på denna fråga.Glad

Thaeri
10/19/12, 11:31 PM
#12

Det beror helt och hållet på hur energitätt fodret är och vilken densitet det har. Jag skulle rekommendera att du mäter genom att väga det så behöver du åtminstone bara oroa dig över energitätheten.

Och hur mycket tja… det beror ju på hur stor andel av varje som du har tänkt att ge.

Plus då exakt vilket foder du tänkt ge, och då pratar vi om sort, inte bara märke.

danitza
10/19/12, 11:42 PM
#13

#12 Jag ger mina katter Porta 21, den sorten som alla tipsar om.

Hur många skedar torrfoder ska jag ge? Och hur många skedar blötmat ska jag ge (Mjau)?

Annons:
Thaeri
10/20/12, 12:40 AM
#14

#13, jag har ingen aning hur många skedar, för jag vet inte vad det väger i förhållande till volymen.

Och återigen, det beror även på hur mycket blötmat du vill ge jämfört med torrfoder: 50-50? 90-10? 25-75? Jag personligen håller med #7, men det är ditt beslut.

Och vad väger katterna mer exakt, varje katt på hektot alltså? Är de bra i hullet eller väger någon av dem något för mycket eller för lite?

Sen så även om jag får svar på fråga två och tre alltså kan räkna ut ungefär hur många gram av varje som kan vara lagom så behöver jag ytterligare en uppgift av dig, och det är hur många kcal eller kJ per kilo eller gram Porta 21 Sensible innehåller, det verkar inte gå att hitta på nätet, men det bör stå på påsen.

chilisalsa
10/20/12, 10:27 AM
#15

Mina 2 brukar dela på en portionsförpackning blötmat om dan. Vanligtvis är dom på 85-100g så det blir bara 20-25g morgon och kväll. Har jag upp mer blir det bara kvar så dom äter ju sig mätta. Och dom har fri tillgång till torrfoder, som dom alltid har haft. Var väl lite oroligt hur det skulle gå efter kastreringar men dom sköter det alldeles utmärkt med att äta rätt mängd själv. Sällan man ser överviktiga djur i naturen. Men dom kommer ju som en avlöning så fort dom hördet vankas godis. Sommartid om det är varmt brukar jag vilja ge mer för vätskans skull.

Medarbeterare på Kost

danitza
10/20/12, 10:56 AM
#16

#16 Jätte bra tips!

Ska göra så som du gör.Glad

Upp till toppen
Annons: