Krånglig mage
Frasse, min huskattkille på 8 år, har haft lite problem med magen en tid. Han har svårt att få ut bajset när han går på lådan. Han kan springa flera gånger mellan olika lådor och försöka innan det till slut kommer. Kan dröja länge innan han lyckas och innan dess kan det komma ut lite blött ur rumpan. Han är oftast inte hård i magen så det är inte det. Jag har provat att ge parafinolja men det ger ingen större effekt.
Nu har jag bokat tid hos veterinären på tisdag nästa vecka, samtidigt som lilla fröken Lizzie ska kastreras. Men det veterinärassistenten säger i telefon är - Du kanske ska prova med ett foder med mer fibrer för att få igång magen? Fiberhaltiga foder låter inte rätt för en katt i mina öron men det kanske är bra om hans mage är så trög.
I dagsläget äter de Pro Plan Delicate och Porta 21 samt delar på en tetra Mjau eller Bozita per dag (det är fyra katter). Det står en skål av varje torrfoder framme hela tiden. Jag har tidigare försökt portionera ut torrfodret men tyvärr är det då just Frasse som mår dåligt av det. Har provat ett par gånger och varje gång är det som han går in i någon slags depression och blir helt passiv. Så fort han har fritt med torrfoder igen så blir han sitt vanliga jag. Så jag har tagit beslutet att hellre tjock och glad än smal och deppig för hans del. Även de andra katterna är lite smårunda. De gick upp i vikt när jag försökte gå över till foder för kastrerade katter och lightfoder så jag slutade med det. Men de är fortfarande lite runda. Misstänker att det är torrfodrets fel men som sagt tänker jag inte sluta med det för Frasses skull.
För ett par år sedan hade de ännu fler torrfoder framme att välja på och då även Mjau torrfoder. Frasse älskade det. Men jag slutade med det både när jag hörde att det inte var vidar bra samt att Frasse i princip hetsåt det fodret för det var tydligen så gott.
Någon som har en idé om vad problemet med hans mage kan vara? På veterinärmottagningen funderade hon på om det kanske behövdes ett ultraljud för att kolla magen. Han har tidigare opererats för navelbråck och även gåt igenom kontraströntgen den gången han åt ett skosnöre (som tack och lov kom ut naturlig väg). Han har haft en förkärlek för att gnaga på snören och sladdar tyvärr men lugnat sig med åren.
Om det inte är något fel som kan ses på röntgen kanske det beror på fodret. Prata med veterinären men jag vet att Hills r/d som är ett bantningsfoder innehåller mer fibrer än vanligt foder brukar ge. Du kanske kan prova det? Finns att köpa på veterinärmottagningar, men inte i zoobutiker med mindre än att de har en veterinär där.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tror inte att det är mer fibrer som behövs utan mer vätska och ev mer fett.
#2 Inte helt omöjligt. Prata med veterinär.

Jag hoppas få ett bra svar av veterinären. Vet att de ofta rekommenderar fiberhaltigt torrfoder för att banta katter och när jag provade det på min dåvarande katthona blev hon desperat hungrig och matfixerad. När vi gick över till torrfoder med mer fett och mindre fibrer mådde hon bättre. Även om hon inte gått ner i vikt (bor hos mina föräldrar nu). Så ibland är jag lite skeptisk till veterinärernas kostråd men jag hoppas deras undersökning kan visa vad det är som är fel i alla fall.
Det sista känns som det mest angelägna, håller med dig. Betr. kostråd så är det ugnefär samma åsiktsskillnader som när det gäller människa nu mer.

Ja jag hoppas att jag inte kommer därifrån med svaret att de inte hittar något fel och prova ett annat foder för det är så diffust. Hoppas bara det inte är något väldigt allvarligt heller. Men han är sitt vanliga jag för övrigt i alla fall.