Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1907 ggr
shamz116
0

vaccin

Vilken sort har ni gett till era katter??vad säger ni om Nobivat Tricat?det e ett försvagat levande vaccin. min katt fick de nu vid 4 mån, 3 veckor.

ja har läst på nu att de finns ju olika. levande, avdödat etc..blir inte klokare vad som är bäst. det här vaccinet verkar ju kunna ge starka biverkningar.

ja läste på en engelsk sida en veterinär som ger det medlet jag fick till katten: Nobivac Tricat; att det kan göra katten får feber, nyser o ögonen rinner flera dagar, (va e skillnaden mellan detta och katt snuvan!!?), inte har nån matlust o äter dåligt, ont i leder o tappar typ känseln i benen så de går konstigt o rangligt!!

ja har me läst om katter som tappat massa päls, o katter som dött pga vaccinet o de va små, runt 8-9 veckor..förstår inte varför man ska vaccinera när sånt här händer!!?? speciellt så tidigt, som alla uppfödare gör. de kan ta en dag elelr flera tills vaccinet börjar verka ..o alltså ska ja ta ett vaccin för att sen se min katt bli sjuk!???

Tyrisen
0

Ja levande vaccin är en större risk än avdödat. Men det är också "bäst", dvs, mer tillförlitligt att det "gör det det ska" när det kommer in i kattens kropp. Rent vetenskapligt. Det kan ge me biverkningar och det finns alltid en risk att katten blir sjuk (gäller iofs alla vaccin men mer detta).

Det är ju alltid så, och det finns många erfarenheter på varje sida. Har hört om dem som haft katter som blivit dåliga, och även dem som det alltid gått smidigt för med det vaccinet. Jag antar att det är en avvägning man själv får ta. Katter reagerar olika.

Våra katter har fått Nobivac Tricat som vuxna, men när de var små tror jag de fick den avdödade formen. De har ej blivit dåliga av Nobivac men då var de också vuxna när de fick det. Små kissar har ju inte lika bra immunförsvar.

Om det var en innekatt skulle jag personligen inte använt Nobivac tricat till en som är såpass liten. Men tror att många uppfödare använder det tidigt eftersom det krävs att katterna är dubbelvaccinerade vid 12 veckors ålder redan, och man vill använda det vaccin som ändå anses bäst överlag.

Summan av mitt nattsvammel är att levande vaccin brukar anses ge bäst skydd/effekt men medför även högre risker.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

shamz116
0

ok tack för svaret. Jag ska ju ge han andra sprutan om en månad, då e han nästan 6 månader.

Ger veterinär alltid samma vaccin, eller kan jag be innan att ja vill ha ett annat om jag vill?

vid den åldern vilket vaccin rekommenderar du? Jag kan ju säga att nu är dagen efter han fick vaccinet och han verkar inte fått några reaktioner på det, äter och leker som vanligt etc. men det kan ju komma efter flera dagar.

Silvestris
1

Man kan inte säga att MLV ("levande vaccin") ger större risk för biverkningar. Det beror dels på vad för vaccin det handlar om (märke) men även om att levande och inaktiverade vaccin ofta ger olika slags biverkningar. MLV ger ganska ofta svaga symptom på tex. kattsnuva, det är trots allt levande smittämne (men "oskadliggjort") du injicerar. Själva poängen är att kroppen ska reagera som om katten blivit sjuk på riktigt och därmed utveckla ett fullgott försvar mot sjukdomen.

Inaktiverade vaccin ger inte denna reaktion i kroppen utan man måste tillsätta ämnen (adjuvans) som irriterar och sätter igång immunförsvaret. Katten utvecklar ett försvar mot det "döda" smittämnet, men inte ett lika bra som när MLV ges. Adjuvansen kan också orsaka biverkningar. En av de allvarligare är anafylaktisk chock dvs. en i värsta fall dödlig allergisk reaktion.

Katter kan reagera illa vid vaccination för att de tex. har nedsatt immunförsvar. Det är inte alltid man uppmärksammar feber, lite lös avföring och liknande. Vaccinerar man då kan katten svara illa, oavsett vilket vaccin som ges.

Försök att läsa objektiva artiklar och forskning istället för att läsa skräckpropaganda.

Levande eller inte, det är alltid bättre att vaccinera än att riskera att katten dör av kattpest eller blir blind pga. herpes.

shamz116
0

Ok..ja då vet jag lite. men fortfarande, att vaccinera en innekatt för kattpest liksom de e inte vanligt o inte troligt att de får hur stor kan risken va 1 på hundra? eller mindre…men men..ja tycker de verkar va som vaccin för människor. man blir oftast sämre av vaccinet. vet inte om de e så bra att vaccinera en 8 veckors katt efter va ja läst..o de har alltid dåligt immunförsvar när de är så små.

tur att min katt e lite äldre.

MonicaLagerquist
1

#4 Visst kan katter och även människor bli sjuka av vaccinet och kattpest är inte speciellt vanligt att inne katter får.Men tänk så här i Sverige vaccineras de flesta barn mot mässlingen sen finns det ett gäng människor som bor på ett visst område i Sverige som har valt att inte vaccinera och där härjar mässlingen titt som tätt.

Om många människor väljer att inte vaccinera mot kattpest så kommer samma sak troligen att hända med katterna.

Stolt ägare till tre La permer

Solitaire
2

#4 Risken för en innekatt att få kattpest kan verka liten, men faktum är att det virus som orsakar sjukdomen kan överleva utanför kroppen under lång tid. Du kan t ex dra in det via jord som du får på skorna ute. Just kattpest är den sjukdom man definitivt bör vaccinera sin katt mot. Nuförtiden ges det vaccinet oftast som en kombination med skydd mot herpes/calici också, så man får skydd mot kattsnuva "på köpet".

Alla vacciner kan ge biverkningar, men jämfört med sjukdomarna själva väger biverkningarna lätt. Kattpest är en riktigt otäck sjukdom (inte för inte som den heter "pest") och det är inte något man vill att ens katt ska drabbas av.

shamz116
0

#5 ja, jag tycker man ska vaccinera. men frågan är när e bäst att ge första sprutan e de verkligen bra att ge så tidigt som 8-9 veckor första gången..och ska man kanske inte ge de här levande vaccinen då, det borde va mycket bättre att man ger ett avdödat, som inte är lika kraftfullt.  jag vet inte..Monica vad tycker du om det vaccinet jag fick till min katt då?

#6 ja jag har därför ställt undan alla skor innan katten kom till mig, och dammsuger varje dag noga. kattpest är mycket allvarligt det förstår ja det kan dom ju dö av, men kattsnuva verkar va så likt det vissa katter får av vaccinet, om de är sjuka i 5 dagar o har feber, snuva etc etc…liksom va e skillnaden då. det e de ja säger!

ja, sprutan var mot både kattsnuva och kattpest.

Katthemsmatten
1

Jag har inte klinisk erfarenhet nog för att råda dig vilket vaccin du bör välja, men ja jag tycker man ska vaccinera så tidigt som möjligt eftersom det skydd katten får via mammas mjölk och det skydd de har fått via navelsträngen försvinner. I varje fall av medicinering/vaccination måste man väga nyttan mot risken. I det här fallet är nyttan långt större än risken eftersom kattpest är dödande. Ffa när det handlar om unga djur.

Att du ställt undan skorna är bra, men du går väl ut varje dag? Tar du då av dig skorna ute och låter dem vara kvar där? I annat fall är det virkon under skosulorna som gäller. Glad

Medarbetare Hittekatter iFokus

shamz116
0

#8 Det förstår jag.ja så är det ju. har ingen statistik heller hur ofta katter dör i tidig ålder pga vaccin, eller blir allvarligt sjuka.

Ja, jag går annars ut varje dag ju men sen jag fick katten så har ja varit inne utom vet besöket. men nu ska jag ut o handla:) han kom hit måndag kväll så han borde klara sig själv lite nu nån halvtimma.

Silvestris
3

Har du blivit sjuk av att vaccinera dig? Det är väldigt ovanligt att människor blir sjuka av att vaccinera sig (jag vet att anti-vaccinrörelsen påstår annat). Jag känner ingen som har blivit sjuk av vaccin och då känner jag gott om folk som är vaccinerade mot det mesta pga. resor till tex. Asien och Afrika (inte "semesterresor" utan "vi ska ut i bushen och forska resor"). Ingen har blivit sjuk av vaccinen.

Kattpest kan överleva utanför sin värd i upp till 7 år (kanske mer, men det är den siffra jag kommer ihåg). 7 år är lång tid och smittan kan finnas i en lägenhet man flyttar till eller hos en granne som i sin tur överför smittan till dig. Kattpestsmitta är faktiskt en smitta man kan dra med sig hem och det är jätteviktigt att vaccinera just kattungar eftersom de tenderar att dö av kattpest. Vuxna överlever om de får vård i tid, men kattungar dör.