Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 6367 ggr
vegasol
0

näta in balkongen?

Nån som vet hur jag ska mäta balkongen när jag ska näta in den?

Har rätt stor balkong-så jag vill ju inte står där med för lite ell alldeles för mycket nät…

De finns ju olika sorters nät,skulle va snällt om ni kunde tala om vad ni tycker om dom olika näten..och likaså vart ni har köpt det..

Mycket tacksam för era svarGlad

Mvh Maria

Velinga1984
0

Hyresrätt eller bostadsrätt?

I en hyresrätt får man inte näta in hur som helst, utan lov. Bara ett tips att tänka på Skrattande

Åsa S
1

Jag vet inte om du hyr eller har bostadsrätt men ofta brukar man inte få näta in balkongen. Så jag skulle kolla upp det först. Säger de OK fråga hur de vill att nätningen ska se ut, blir inte hyresvärd/bostadsrättsförening nöjda med resultatet riskerar man ju få riva allt och börja om så jag skulle kolla först innan jag investerar pengar i nått.

shamz116
0

Jag har också funderat att näta in min balkong. men ja har en rätt liten. ingen aning hur man gör skulle aldrig våga göra heller själv ifall de blev fel..kan man inte be sin bovärd att hjälpa??om man köper virke..då blir det ju rätt.

vegasol
0

Hej!

Nu har jag mejlat hyresvärden,så vi får väl se vad dom säger-

min väninna som bor i ett annat område men hos samma

hyresvärd har fått sätta upp nät.Så jag tycker väl jag att även jag borde få det..

shamz116
0

#4 ja det tror jag att du får, jag får det och bor också i hyreslägenhet så ja tror de e olika områden o så..vissa "finare" e de säkert svårare typ inne i stan..

tessilago
0

Jag bor i hyresrätt och har nätat in min balkong, jag fick göra det då jag bor högst upp kravet var att det skulle vara fint, helst inte synas, så inga träramar och jag fick absolut inte borra eller spika i väggen eller takkanten.
Jag bor då högst upp, har inget tak och det är en "öppen" balkong och mitt i ena sidan på balkonen sitter ett fönster. Fastighetsskötaren skulle kolla in det när jag var klar och återkomma om det var ok.

Så det vart till att tänka. Löste det med rådjursnät/viltnät som jag trädde på glasfiberpinnar och dessa satte  jag fast med buntband i balkongen. Den del som slutar mitt i fönstret löste jag med klämmor på sugproppar. 
Det syns inte alls om man inte tittar upp direkt på balkongen ser ut som en svag mörk skuggning bara. Många ser inte ens att det är ett nät där.

Min katt älskar att sitta där ute och har inte klättrat eller något i nätet.

Fastighetskötaren har nog ännu inte märkt att jag har satt upp det då han ej hört av sig. :)

Man kan se lite hur det ser ut här: http://crxprinscharles.blogspot.se/2012/05/lycka-ar-att-matte-har-natat-in.html

Katthemsmatten
0

#6 Bra lösning. Ska försöka komma ihåg den när jag kör hem katthemskatter och upptäcker att det inte är inglasad balkong.

Vill poängtera att eftersom det finns en lag som säger att man måste hägna in sin balkong om man bor högre än 2 våningar, så kan inte hyresvärd säga ett dugg om du nätar in din balkong. Lagen har alltid företräde framför lokala regler. Dock kan de kräva att man inte borrar i räcken eller väggar. Förslaget i #6 är därmed perfekt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Åsa S
0

Jo hyresvärdar och bostadsrättsföreningar har visst det rätt att bestämma om djurhållning + sånt som påverkar utseendet på fasaden. Här där jag bor får man inte ha djur på balkongen överhuvudtaget, en familj som hade en kanin på balkongen blev tillsagda att de inte fick ha det i den här föreningen, +föreningen har ju rätt att tvinga bort folk som inte följer reglerna. Antingen följer man bestämmelserna eller så får man flytta.

Så visst kan hyresvärden ha bestämmelser om man får ha katt överhuvudtaget på balkongen. Får man inte ha katt där så får man inte och då spelar det ju ingen roll om det finns en lag som säger man ska näta in.

Katthemsmatten
2

Det ska i så fall finnas en paragraf i stadgarna som gör gällande att man inte får ha djur på balkongen. F ö kan man alltid göra gällande att du inte håller djur på balkongen, men de vistas där på samma sätt som du gör det.

Finns det en paragraf i ditt hyreskontrakt som förbjuder dig att ha katt så kan du inte göra mycket. Om det är en begränsning i hur djuret får hållas finns alltid möjlighet att överklaga till hyresnämnd. Dvs, inget specifikt förbud att hålla pälsdjur. Det går nämligen inte att förbjuda 'katt' eller 'hund' det måste vara pälsdjur för att det ska vara legitimt. Anges pälsdjur kan man ha ett övergripande mål om att det är ett pälsfritt hus för att underlätta för allergiker. Då får du vackert sälja minkpälsen också.

Det hyresvärdar och brf-styrelser gör är att de försöker skrämma folk till 'lydnad'. En lag är alltlid överordnad en lokalregel. Vilken id---t som helst kan ju sitta och skriva ihop stadgarna för en brf. Det krävs ju bara att det finns ett tillräcklig större antal av samma art (i-t) som godkänner det.

Åsa S
0

Fast ibland blir man förvånad jag har alltid trott det var förbjudet grilla på balkongen men fick ett informationsblad i veckan från föreningen där det står att det är tillåtet grilla på balkongerna men inte på uteplatserna som är på baksidan eftersom folks sovrum är åt det hållet. Själv tycker jag det känns som rejäl brandfara att grilla på balkongen och det lär ju osa, speciellt för grannarna ovanför. Tror faktiskt jag avstår även om det är tillåtet för jag vill behålla min grannsämja. Är ju ett val man gör när man flyttar så man bor nära andra människor, och bor man nära andra kan man behöva följa regler (även de man inte gillar) + ta en hel del hänsyn.

Katthemsmatten
1

Att inte grilla på balkongen är en sak, att om det inte är ett specifikt uttalat allergihus inte kunna låta din katt eller hund nyttja balkongen på samma sätt som du själv gör är helt befängt. Ingenting jag skulle finna mig i, utom om det som sagt var inskrivet i kontraktet innan jag signerar det. Vilket jag aldrig skulle göra. Mina katter är familjemedlemmar Glad

vegasol
0

Får näta balkongen,men vilket nät är bäst och samtidigt lättast att

använda? skriv gärna hur ni har gjort…

mvh

Katthemsmatten
0

Rådjursnät tycker jag är bra. Lätt att sätta upp och katten kan inte klättra så lätt i det heller.