Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6700 ggr
ooja
0

ICA Basic torrfoder

Hej!

Jag har två underbara katter. Båda är innekatter på 1år.
Jag brukar alltid vilja ge dom så bra mat som möjligt men i somras då det var lite sämre med pengar provade jag köpa 2 påsar ICA Basic kattmat (torrfoder) som var väldigt billigt, men usch så hemsk jag kände mig efteråt.

Dom vägrar äta om det inte är så att dom absolut måste för dom är så hungriga och hittar inget annat (sliter upp skåpet där dom vet maten brukar finnas och hittar inget annat).

Som att det inte var illa nog att det måste smakat så illa att dom inte ville äta det så möglade även skiten fast den stod försluten i skafferi.

Jag har inte upplevt dom som särskilt kräsna, någon som har liknande erfarenheter?

Har ingen påse här men dum som jag var i all hast så läste jag ju aldrig innehållet på dom utan tänkte att "åh, vad billigt", man borde ju förstå att låter det för bra för att vara sant så är det säkert det också, alternativt granska saken. Det var säkert knappt nåt kött i det  heller om ens ett fullvärdigt foder? Stackarna. Köpte i alla fall nytt och slängde skräpet omdelbart.

Så nu vill jag kompensera dom resten av livet, någon som har tips på bästa möjliga foder för katterna? :)

Magic Nicki
1

Mjau blöttmat. Ica har en del blöttmat också som är bra. Dock får man läsa i innehållsförteckningen och kolla vilka är socker- och spannmålsfria.

Fridaaaa
2

Enda mjukmat (kattmat överhuvudtaget) som finns i matbutiker är Mjaus mjukmat.
Torrfodrena är rena skiten :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ooja
0

Jag blir så förvirrad! När jag googlade förut fick jag fram att det var blötmat som inte alls var bra! Dom äter Ica's blötmat + torrfoder i nuläget.

Vad ska jag kolla efter i innehållsförteckningen?
Så mycket kött som möjligt? Och så lite socker och spannmål som möjligt? Sen ska det väl finnas taourin i som katter inte kan få i sig genom annat än kattmat? Har ingen aning om vad det är har bara läst det, om jag ens stavade rätt!

Fridaaaa
1

#3 Inget fel alls att ge mjukmat om man ger rätt :D

Man kollar efter så att det står kött först och helst inga spannmål, i så fall ska dom stå i långt bak i innehållsförteckningen man kan :P

Magic Nicki
0

Med torrfoder känns det svårare tycker jag. Innehåller de inte det ena så innehåller dem det andra som katter inte bör/ska äta. Med blötmat är det enklare för att det finns mat som är bra och innehåller bara kött och köttprodukter och det är lätt att utesluta spannmål, socker och annat skräp.

fvanilla
0

ICA's blötmat i påsar är också riktigt bra. Egentligen är all blötmat bättre än torrfoder. Sen finns det bättre och sämre blötfoder.

Jag skulle aldrig ge ICA's torrfoder. Allt torrfoder i matvaruhandeln är, enligt mig, skräp. De ska ju äta kött, och inte en massa spannmål. Om du kan beställa online, kan du få bra torrfoder som Applaws relativt billigt. Torrfoder med mycket kött i äter en katt oftast mindre utav dessutom!

MonicaLagerquist
1

När man ger blötfoder ska man komma ihåg att man ska ge ett fullfoder.Det finns några sorter som bara är tilläggsfoder.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaaaa
0

#6 Icas egna märke av mjukmat och torrfoder är inte bra, har kollat innehållet.

Wony
0

Jag har använt ICA's portionspåsar, och de är bra. Det enda "dåliga" i dem är vegetabilierna, men det är varken socker eller spannmål i dem, som jag ser som riktigt dåligt. Har man petig katt som vägrar äta mat som stått i kylskåp, oavsett hur man lockar och hur envis man än är, så är ICA's portionspåsar bra, i mina ögon. Särskilt om man inte vill beställa på internet.

ICA Basic däremot, är en annan sak. Vi testade en gång, men vår katt fullständigt ratar deras mjukmat. Vi med, för den delen - tror inte jag varit med om så illaluktande kattmat.

MonicaLagerquist
0

ICA Basic är ju det som tidigare hette Euroshopper.

vinteralvan
0

Vill man ge det allra bästa så är ju det BARF. Finns också är på i Fokus.

Fridaaaa
0

#11 Alla har kanske inte möjlighet till det av olika anledningar. Då är bra mjukmat eller bra torrfoder bra alternativ :)

Linnea
1

Färskfoder kan man ju ha, om man har frysplats såklart. Det har vi, köpte mjau mjukmat en vecka eller så för färskfodet var slut hos återförsäljaren. Fy f*n vad hans bajs luktade illa sen. Märks att hans mage är van vid rått kött.

Skynda långsamt så går det fortare.

fvanilla
1

#8 Inte alls sant då det är mest kött och inget spannmål (om blötmaten). Du tänker nog som sagt på ICA Basic. Jag tänker på de i portionspåsar. Vegetabiliska biprodukter är väl minuset, men det finns i den mesta blötmaten som har sås och gelé.

Fridaaaa
0

#14 Jag läste på det i butiken, det var inte mycket kött alls i det :/ Nej det var inte basic jag kollade på.
Minns dock inte om det var potionspåsar eller inte men borde väl kvitta om det är i påse ellerinte? Var inte basic i alla fall :)

MonicaLagerquist
2

#15 Jag tror att du har missuppfattat hur mycket kött det är i ICAs blötmat.Det står som på de flesta blötmatsburkarna innehåller minst 4% oxkött.Det innebär inte att det är 4 % kött utan att av köttet som finns i burken är minst 4% oxkött.

Fridaaaa
0

#16 Nej det har jag inte, jag vet hur man läser av sånt :)

MonicaLagerquist
2

#17 Då får du gärna förklara för mig varför ICAs mat är så dåligt.

Det är socker i men det är så liten mängd så det oroar jag mig inte för.

Wony
0

På deras portionspåsar har jag för mig att det bara var kött/fisk (beroende på sort) samt vegetabiliska biprodukter. Burkarna var det väl socker i, men väldigt små mängder. Eftersom det inte finns andra ingredienser så ser jag inte hur köttmängd kan vara så låg, för det kan omöjligen vara enorma mängder, varken av socker eller vegetabilier.

Sedan har jag inte alls sett någon specifik mängd på köttet, så jag är nyfiken på hur du kan veta att det är så lite? Förklara gärna!

rudyC
0

ska du ha det bästa till din katt vad gäller foder är royal canin klart det bästa!! ALLA min djur hund som katt går på det

äter mindre och skiter mindra och det som skiter ut luktar nästan inget

kalas päls och fina i hullet

blöt mat ger jag mest som godis när jag vill skämma bort dom

Lusthan
2

Royal Canin är ungefär jämförbart med torrfodret man köper på Ica så jag skulle inte rekommendera det till någon som är beredd att ge enbart blötmat till sin katt. Jag ger mjau och bozita blötmat och rått kött däremellan. Torrfoder tål inte en av mina katter oftast då det är fisk och spannmål i. Hon kräks och tappar päls.

NinaS
0

#13 Vad är det för färskfoder du använder?

Linnea
0

Jag har Nordic, tyvärr innehåller dom en del spannmål men jag har inget annat i närheten. Bas innehåller mer spannmål än Special + så jag använder specialen. Min katt vägrade äta bas faktiskt.

Fördelen är att allt kött är rått, inte kokt, ångat eller annat som det kött som används i blötmat.

Skynda långsamt så går det fortare.

fvanilla
0

#20 RC har ett kasst innehåll så absolut inget bra foder, och är här mest som godis då och då p.ga höga spannmålshalten och kolhydratshalten. Köttätare ska äta kött.

#19 Det står alltid så lite för vattnet är väl runt 80%+ utav innehållet.

#15 Läste du på burkarna? För jag har påsar här, och det står som innehåll bara kött med lite vegetabiliska biprodukter. Och ja innehållen är helt olika burkarna vs. påsarna. De i burkar undviker jag.

[Wera]
1

Våran katt har dåliga tänder och äter därför inte torrfoder, bara lite när han måste. Men ett torrfoder han äter är friskies till juniorer (han är dock gammal) men det är för att dom är så små. Dock innehåller detta foder mkt spannmål (20%) och väldigt lite kött. Men han får bar detta ibland när blötfodret är slut. Vi har gett han blötfoder hela hans liv och det är väl nästan det enda han äter. Han föredrar Ica basic och Mjau i olika smaker. Vi har provat whiskas och annat men det ratar han. Fisk håller han inte vikten på så oxkött och kyckling får han numer men även tonfisk ibland. Han är hungrig konstant! Förr åt han morgon och kväll nu vill han ha mat varannan timme nästan haha. Så nu ger jag ofta men lite.