Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 967 ggr
Kinne
0

Hur gör ni med hetsätare?

Min ena hona hetsäter. Inte så lite heller. De får blötmat 2 gånger om dagen, och har resten av tiden torrfoder framme. Dom har självmant nästan slutat röra torrfodret. När blötmaten kommer fram kastar hon i sig. Oftast går det bra, men ibland kommer det upp direkt. Idag fick dom rått kött nerklippt i bitar, då vi försöker gå över på BARF. Hon spydde efter att ha kastat i sig mängden av säkert en deciliter. Några tips jag kan prova? Ingen av dom andra sväljer maten hel i all hets. Tack!

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

LaSadie
0

mindre portioner under dagen?

Kinne
0

Värt att prova. Men hon kastar ju i sig ändå. Kanske kan jag mosa blötmaten också? Då måste hon ju slicka i sig den. Och BARF i större bitar till henne kanske?

LaSadie
0

jag mosar vår blötmat, mest för att katterna först slickar upp såsen och sedan lämnar bitarna :) Men mosa tror jag är bra, då måste hon verkligen slicka upp maten :) Testa kotlettspill? Det är kött i stora bitar och med ben, det tar tid att äta för våra katter, samt att käkarna verkligen får jobba för att få köttet.

Katthemsmatten
0

Har en hona som inte gillar bullarna utan bara slickar i sig såsen. Grabbarna vill då gärna ha hennes portion också, så jag fyller upp med vatten som täcker de bullar som är över, då kan de inte äta så fort. Kanske funkar med hetsätande på blötmat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Silvestris
0

Jag skulle kleta ut blötmaten efter kanterna i en stor skål.

Lusthan
0

Mosa inte maten, ge istället råa kycklingvingar och en hel fläskkotlett. Det kan hon inte hetsäta. Då måste hon tugga och jobba för att få i sig maten.

LaSadie
0

#6 Nu är jag en barf-förespråkare, men tror du att kycklingvingar är en bra idé? visst kommer hon inte svälja dom hela som kanske en hund, men det kräver en del tuggande och jag skulle vara rädd att katten skulle fuska lite

Kinne
0

Större bitar kyckling börjar vi med, samt mosad blötmat. Gjorde så förr ett tg att jag hade mycket vatten på blötmaten, men då slickade hon i evigheter och sen kastade hon ändå i sig bitarna ;/ Vet ju att katterna ska få i sig mycket vätska, men kan det även bli FÖR mycket? Har en släkting som fick order från doktorn att dricka mindre. Han sköljde igenom sin kropp så att näringen och vitaminerna inte togs upp om jag inte minns fel. Detta var ju dock många liter varje dag.. Tänkte på den biten med att ha mycket vatten på blötmaten.

Lusthan
0

Är du orolig över kycklingvingarna så köp kycklingklubba istället till att börja med. Annars är kycklingvingar jättebra. Mina katter får det då och då. Jag ger mest blötmat men de får rått kött också. Kycklingvingar går jättebra för min hane som annars bara slickar i sig både torrfoder och blötmat. Har svårt att tro att en katt skulle kunna hetsäta en kycklingvinge, då har den riktigt stora problem… Men är du orolig så börja större. Sambon sa rent spontant att ge katten en hel rå kyckling att tugga på så borde problemet lösa sig så småningom.

Kinne
0

Jag är inte orolig över kycklingvingarna (: Det brukar dom få.

Sambon klickte dock mindre bitar än vad jag annars brukar ;p

Dom har aldrig fått en hel kycklingvinge. Men ganska stora bitar.

Ska prova med att ge henne en halv. Tycker dock att det blir ofräsht om hon släpar runt den över halva lägenheten, då jag har små barn.. Men vi får prova!

Silvestris
2

Kasta in katten på toaletten när hon ska äta köttben så slipper du blodspår i hela hemmet (känner igen det). Jag har även sett lösningen att sätta fast vingarna med buntband så kan inte katterna släpa iväg på dem.

Lusthan
0

Jag skulle inte klippa isär en vinge till en hetsätare och håller med att det är ofräscht när den släpas runt men prova att stänga in katten i duschen när den får sådan mat. Har du fler katter? Kan det bero på att hon känner att hon måste f i sig allt på en gång? Kanske behöver de i så fall äta i olika rum? Jag har fyra och de får äta på egna platser i köket som fungerar bra. Hade det inte fungerat så skulle jag sätta de i olika rum så att de får äta ifred. Kan tänka mig att det annars är lätt att någon hetsäter om den upplever konkurrens på något vis. Kan också gälla om småbarnen springer runt där katten äter eller om andra djur finns i hushållet som kan tänkas äta hennes mat. Jag tror på större bitar, en hel vinge och få äta helt ifred utan störningsmoment. Jag skulle nog också frysa kycklinghjärtan, några tillsammans som hon kan äta halvfryst så att hon får i sig taurin men inte hetsäter det, eller prova att fe när hon inte är hungrig utan efter en vinge eller en benig kotlett.

vinteralvan
0

Oxsvansbitar har jag gett till min katt och då sitter han överlycklig och gnager på länge. Annars så finns det ju hetsätningsmatskålar till hundar, det kanske funkar på katter också. Det är som stora knölar i botten på skålen så att dom måste slicka för att komma åt maten.

Kinne
1

Ska prova era tips!

Angående de andra katterna så är det bara en till som äter BARF frivilligt. Och dom har varsina skålar en bra bit ifrån varandra.

Katterna brukar få mat på förmiddagen när barnen är på dagis, samt när dom lagt sig. Så jag tror inte barnen stressar någon (:

Tar gärna emot fler tips!

Och lovar att återkomma när jag provat mig fram (: