Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 702 ggr
smilax
0

Kastrering

Idag bokade jag kastrering för min lilla kattfröken. Visserligen är hon bara 5,5 månader men eftersom jag är sjukskriven två veckor framåt tyckte jag det kunde passa att vi är konvalecenta tillsammans :-).

När jag bokade kastreringen frågade jag om de gjorde flanksnitt eftersom jag hört att det skulle vara bättre. Men den här veterinären sa att visst kan han göra det men att ett snitt genom buken läker bättre och är säkrare samt syns mindre efteråt (han menade att det kan bli färgskillnader i pälsen där ärret är). Vid ett flanksnitt går man in genom muskeln och det såg han som sämre och en tillbakagång till ett sätt att kastrera som gjort för flera år sedan.

Efter att ha hört den motivationen känns det bättre med en "vanlig" kastrering. Jag har inte haft problem tidigare när honkatter kastrerats via buken så det är inget jag ororar mig för men jag blir fundersam då jag hört av kattfolk att flanksnitt ska vara bättre.

Vad är era tankar om detta?

[sakring]
0

Inte har jag märkt något på min katt som är kastrerad med flanksnitt. Snabb läkning och ingen tratt. Inte någon skillnad på färgen i pälsen heller för den delen.

MonicaLagerquist
0

Här hemma är det flanksnitt som gäller.

Stolt ägare till tre La permer

smilax
0

Konstigt. Tydligen tyckte han inte det var en bra metod och att det läkte sämre men många här har ju sagt tvärtom. Då är det här en duktig veterinär som många går hos.

viktoria91
0

Jag gjorde titthålskastrering på min. Snittet lades som ett "vanligt" men bara 1 cm långt och syddes med ett stygn. Så smidift! Ingen tratt eller något. =)

Rafflan
0

#4 jag har hört att dem inte tar bort nåt du utan bara kapar av äggledarna, så då är väl livmordern kvar = väldigt liten risk för livmoder inflammation? :)

MonicaLagerquist
0

#5 Nej så gör de inte.Det finns nog ingen som steriliserar honor numera.

Stolt ägare till tre La permer

Rafflan
0

#6 jo med titthåls kirurgi tror jag man gör det.
Om jag fattat det rätt kapar man emelln äggstockarna och livmorden och tar ev bort äggstockarna men inget annat.

[sakring]
0

# 7 Nej det finns ingen mig veterligen som gör titthålskirurgi, laparskopi, i Sverige på katter. Däremot så finns det vettar som inte gör så stora yttre hål.