Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2082 ggr
Zannnna
0

Orolig matte!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! När jag vaknade imorse upptäckte jag att min katt spytt ett flertal gånger under natten. Han har även kissat på sig för första gången någonsin. Han har varit mycket slö och trött hela morgonen vilket är ovanligt då han oftast brukar vara ute för och jaga och leka större delen av tiden.

Han är en kastrerad utekatt som är ca tre år. Han är vaccinerad och väger normalvikt för en katt.

Jag är orolig över att det är något allvarligt men han har inte spytt mer under morgonen och han har druckit lite vatten även om han fortfarande är lite uttorkad. Bör jag oroa mig? Vet ju att katter är tåliga djur och att det inte är ovanligt att de spyr men jag har aldrig sett Tudor varken spy eller kissa inne vilket gör mig orolig, särskilt som han är så trött nu.

MonicaLagerquist
4

EFtersom att han är allmänpåverkad så behöver han få komma till en veterinär för en undersökning .Ring och åk dit redan idag.

Håller inte alls med om att katter är tåliga djur.De torkar snabbt ut och då kan de snabbt bli rejält dåliga.Däremot (tyvärr) är de bra på att dölja att de är sjuka.Så när man väl märker att de är sjuka är det allvarligt.

Stolt ägare till tre La permer

Zannnna
0

Okej, tack. Har ringt veterinärennu och har en tid imorgon. Har dessutom lagt märke till att hans päls ser annorlunda ut, lite tuffsigare och han luktar konstigt, tror det är av spyan trots att han tvättar sig. Veterinären trodde inte att det var något att oroa sig för så får se vad de säger imorgon.

[silkesnosen]
0

Låter bra att du åker in med honom, ngt kan ju ha fastnat i tarmen eller ngt annat.

UlrikaD
0

Du kunde inte fått någon tid idag? Är han uttorkad som du säger så känns det väl som om han borde komma in nu. Det kan ju snabbt bli sämre och då kanske du blir tvungen att åka in på en jourtid mitt i natten istället.

MonicaLagerquist
0

Är han så pass illa därann att han luktar konstigt och inte tvättar sig riktigt är det AKUT.Så åk in med honom nu.(eller rättare sagt för ett par timmar sen)

Katthemsmatten
0

Håller fullständigt med #5! AKUT till veterinär när en katt är uttorkad, luktar konstigt/illa och inte beter sig som den brukar. Hoppas du inte läser detta förrän du är hemma från veterinärbesöket ikväll.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kinne
0

Får man fråga VART katten luktar illa?

I rumpan eller i munnen?

Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.

http://piecesofarts.blogg.se

Rafflan
0

#5 han tvättar sig ju visst?

TS så länge han äter, dricker, bajsar och kissar, och inte kräks eller har diarre i såna mängder att det är farligt för honom kan du vänta till imorgon. Ha uppsikt dock ifall han blir sämre för då får du åka in akut.

MonicaLagerquist
0

TS skrev  att han var tuffsig i pälsen coh luktade illa.Det är ett typiskt tecken på att katten mår riktigt dåligt.

Katthemsmatten
0

#9 Fortfarande helt enig med dig.

Rafflan
0

#9 sjuk är den uppenbarligen men akut sjuk? ett akut sjukt djur dör inom några timmar, dem ska in akut, som jag sa får TS hålla koll, blir katten sämre måste dem in akut.

Jag har haft fler sjuka djur som inte vart akut sjuka som kunnat vänta i 24 timmar utan risk ;)

Katthemsmatten
0

All akut sjukdom innebär inte omedelbar död. MEN för att kunna häva en akut ochallvarlig sjukdom är det väsentligt att få adekvat vård OMGÅENDE!!

Rafflan, jag vet att du gillar att provocera men du kan väl hålla inne med dina kommentarer när de är direkt kontraproduktiva för frågeställaren.

Rafflan
0

#12 nu börjar jag bli arg. Jag gillar inte att provocera bara för jag har en annan åsikt än dig!

Jag skriver vad jag tycker till TS, att det är okej att vänta till imorgon om katten inte blir sämre, speciellt då hon pratat med veterinären om hur katten mår och dem inte ansåg att det verkade vara akut.

UlrikaD
2

När min Prosit blev jättehängig här hemma, blev tovig och konstig i pälsen, ville inte leka, trött, och sen började han kännas varm om tassarna och snörvla lite. Då ringde jag till fyra olika veterinären för att få råd. Alla sa avvakta och att man inte gjorde någonting med så diffusa symptom. Detta var på f.m.

På natten var han helt okontaktbar och han var helt lealös när man försökte väcka honom. Det var taxi och svindyrt besök hos veterinären och det var på håret att han klarade sig den gången.

Så jag hade ju hellre åkt in en dag innan än en dag efter när man nu ändå har en tid och ska undersöka. För risken finns ju att det kan gå illa, och bli svindyrt ovanpå allt.

Men det är ju mycket möjligt att det inte är någon fara alls med katten och han mår hur bra som helst imorgon bitti. Det kan ju ingen veta. Jag vet väl bara att jag kör nog den säkra varianten när det gäller djur. När de faller så faller de så jäkla fort.

Hoppas allting löser sig för denna kissen iallafall!!

Katthemsmatten
1

UlrikaD: Vem vill chansa med sin pälskling? Du har så rätt i din kommentar.

[silkesnosen]
2

En katt som kissar ner sig, är verkligen dålig.

Zannnna
0

Han verkar må bättre då han är uppe och går. Han har druckit lite mer under dagen men jag har tagit bort maten för honom, fast han verkar inte överdrivet intresserad av den i vilket fall. Han har inte spytt eller kissat ner sig mer under dagen men jag har inte sätt honom bajsa någonting alls mer så vet inte om han har diarré.

Har inte haft internet under dagen så har inte sett era kommentarer fören nu men tycker det Rafflan säger låter bra. Jag ringde min gamla gymnasielärare som är veterinär tidigare under dagen och hon tyckte det var bättre att vänta tills jag kommer till veterinären imorgon.

I början var jag mest orolig för kattpest eftersom symtomen stämmer bra men kom sedan på att han är vaccinerad och vår andra katt mår bra så det lugnade mig. Har kollat hans slemhinnor i munnen nu också och jag tror den ser normal ut. Svårt att säga med en svart katt bara. Min gissning är att han ätit något eller bara fått ett huggormsbett eftersom han efter en dags vila åtminstone är uppe och går och visar lite mer intresse för vad som händer. Han luktar illa främst i munnen och pälsen är fortfarande annorlunda. Kanske överdrev förut med tufsig men den är på något sätt mer fet och inte så fin som den brukar. Han tvättar sig mycket men det verkar inte hjälpa på hans päls för den är fortfarande fet.

Ska vakta på honom under natten men är inte så orolig längre. Han har till och med försökt tigga sig till att gå ut men gick och lade sig igen när han inte fick.

Tack så jättemycket för alla svar :)