Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4588 ggr
Emeliiie
2

Behålla kull!

Hejsan!

Jo det är så att jag och min kille har en ragdoll som ska få ungar och det ska bli jättekul men när vi/jag säger detta till folk frågar dom ofta om vi avlar seriöst och att vi absolut inte ska/kan ha kvar alla kattungarna (vi ska alltså behålla kattungarna). Vi behåller dom för att vi vill och kan, vi håller inte på med utställningar eller uppfödning :)

Är det väldigt ovanligt att man behåller en hel kull? :)

annzoo
0

Uppfödning håller ni ju på med du ni avlar på er honkatt, vad kallar ni de annars för?

Eftersom det kan bli allt ifrån 1-9 kattungar i en kull (fast genomsnittet är 3-4st) så kanske de inte alltid så smart att behålla alla. Vad är meningen med parningen och vilka tester har föräldradjuren gjort innan parning.

Emeliiie
0

Med uppfödning menade jag att vi inte avlar och säljer, kanske blev lite fel. Och det är inte tänkt att hon ska få några mer kullar efter denna.

Meningen med parningen är/var att vi ville ha fler katter att älska. Vi är väldigt vana vid katter, alltid haft katt och vi har utrymme eftersom vi bor stort. Vår katt är helt frisk och är okej att avlas på (även pappan). Folk verkar ändå ha en negativ inställning till att man behåller en hel kull :)

annzoo
13

#2 nu vet jag inte om båda katterna är reg ragdoll med stamtavla men om ni verkligen vill ha friska kattungar så bör ni:

1. se till att båda katterna har navelbråcksfrihetsintyg (ni vill väl inte att kattungarna riskeras att födas med tex öppen buk med organen utanför) och pappan ska ha intyg att båda testiklarna är nere.
2. båda föräldrarna ska ha scannat njurar för CIN (Chronic Interstitiell Nefritis). och hjärta HCM
3 blodgruppera föräldrarna för att undvika blodgruppskrock då fel blodgrupp på avkomman kan döda en hel kull.

En anledning som ni troligtvis inte har tänkt på är att oavsett om ni sparar en eller flera avkommor kan det innebära stora problem då mamman stöter bort ungarna. Det är inte alltid så att en kattmamma accepterar sina ungar då de blir självständiga.

Sedan funderar jag hur ni gör sedan, ska alla kastreras då kattungarna är 12v för att undvika inavelsparningar?

Tyrisen
13

Alltså, att man är negativ till att ni föder upp en hel kull till er själva beror nog på ganska många saker.

1. Ofta är det svårt att få mamman och hennes ungar att trivas ihop efter att hon stött bort dem. Jag tror väldigt få skulle komma på tanken  att föda upp en kull till sig själv helt, just pga detta. Man brukar istället köpa katter som man redan vet vilken personlighet de har.

2. Sen har du ingen aning om hur många ungar det blir, och det känns också konstigt. Då måste ni ju ha mycket pengar undanstoppat (?) om ni har råd att ha en buffert för upp till säg 8 kattungar som blir sjuka på en och samma gång? Men det kanske ni har.

3. Det jag tror är det som flest är negativa över är också att ni inte avlar såsom en registrerad uppfödare? Hur menar du med helt OK att avla på? För att en katt är "allmänt frisk" är inte vad som menas med frisk, utan att man har gjort HCM-scanning, blodgrupperat etc etc. Så man inte avlar fram sjuka ungar i onödan bara för att de är söta.

4. För det verkar så, som att ni avlat på henne för att ni vill ha söta kattungar (vilket inte är ett skäl att avla). Annars hade ni väl köpt kattkompisar istället?

Jag ser fram emot svar Glad, ta det inte för hårt men det är såhär jag uppfattar det utifrån dina inlägg.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

fvanilla
6

Och ALLA som föder upp djur pysslar med avel och uppfödning och därmed lyder ni även under de lagar gällande det, t.ex dolda fel. Man är inte uppfödare/pysslar med avel bara om man har ett stamnamn. Uppfödning = man föder upp något djur. Avel = man låter sina djur fortplanta sig.

Och personligen tycker jag ni ska göra allt rätt. Har ni ragdoll, varför inte köra med raskattskull och inte bidra med fler huskatter på huskattsmarknaden (jag tvekar på att alla behålls, då en katt kan få allt ifrån 1-2 upp till 8-10 kattungar, även som en första kull - man vet aldrig!)? Kolla med er katts uppfödare och få hjälp och stöd. Man behöver inte ha ett registrerat stamnamn för att ta en kull och få ut stamtavlor (men vid andra kullen behövs det). Kolla med vilka tester som behövs (Inom ragdoll tror jag man scannar hjärta och njurar, DNA-testar för HCM. Sen det grundläggande som Fiv/Felv och blodgruppering) och sen få hjälp att hitta en hane (som också är testad!). Det är en bra start, och visst kostar det pengar att garantera sig att man får en frisk som möjligt katt man avlar fram. Egentligen är det billigare att helt enkelt köpa en ny katt, plus att många kattföräldrar inte alltid samsas med sina avkommor. Det är ju meningen att de ska flyga ur boet, så att säga.

AgnetaB
0

Nej är inte vanligt att man behåller hela kullen. Det är som övriga skrivit ej säkert att mamman vill ha dem kvar då de blivit stora nog för att flytta(12v).

Kan ju också bli 8 st ungar!

Emeliiie
24

Blev väl lite fel där med att jag skrev att vi inte håller på med uppfödning, menade som sagt att vi inte tänkt födda och sälja och sedan fortsätta med det, men ja vi ska ju föda upp dom. Ursäkta! :)

Vi har gjort ultraljudundersökning av hjärtat och njurar och testet blev normalt, alltså okej att avla på.

Vi har testikelintyg och navelbråcksintyg för pappan och även för mamman.

Vi är väl medvetna om hur många ungar det kan bli och vi har pengar att försörja dom och ifall något skulle hända. Vi hade ju inte skaffat fler katter ifall vi inte haft råd, det är inte något som bara kom upp bara sådär utan vi har planerat och tänkt länge på detta.

Vi kommer kastrera kattungarna när det är dags, alla. Vi bor väldigt stort och dom kommer även kunna gå fritt utomhus, vi har inga vägar och närmsta grannanr ligger en bit bort. Så dom kommer inte bo trångt även om det blir många.

Ifall mamman skulle stötta bort dom får vi väl ta då, det är ju inget vi kan veta nu. Vet ju folk som behållt några kattungar och det har ju gått bra.

Meningen med detta är ju att vi vill ha kattungar, som sällskap och att älska och ta hand om. Självklart skulle vi kunna köpa fler katter men om allt är okej med mamman och pappan, vi har pengar och utrymme så varför skulle vi inte kunna avla? Vi kommer inte göra oss av med några av katterna om det blir jobbigt och bidra till att det blir ännu fler hemlösa katter, vi har valt detta och kommer ta hand om dom resten av deras liv.

:)

majvi
2

Resten av deras liv det kan betyda 20 år in i framtiden, det är mycket som kan hända på de åren…

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

katterna
6

Man gör ju såklart som man vill :). När min hittekatt fick kattungar för 5 år sen, behöll vi 2 av 4 ungar! Och det har alltid funkat jätte bra mellan dem :). Tänk bara på att blir det både honor och hanar. Så försök hitta någon som kastrerar katter innan 6 månaders gränsen! Många blir könsmogna innan 6 månader och honorna kan ha tysta löp och en hane märker när honan löper innan vi människor! Så försök hitta någon som kastrerar hanarna så tidigt som möjligt, så det inte råkar bli en syskon kull :)

Solitaire
4

#7 Jag behöll faktiskt en hel kull (3 st), utan att det egentligen var meningen. Så småningom sålde jag en av kattungarna i alla fall, så att det i dagsläget finns 2 kvar, som nu är vuxna.

Det som kan hända är, precis som påpekats i ett annat inlägg, att mamman blir arg på ungarna. Det hände med min hona. Hon stötte ifrån sig ungarna och ville inte ha med dem att göra. Detta var riktigt problematiskt ett tag, och har först nu (när ungarna är 1 1/2 år gamla) lugnat ner sig.

Om det finns gott om utrymme för katterna att röra sig på tror jag att risken för bråk mellan dem är mindre.

Tycker att ni ska göra som känns rätt för er, och det är inte alls säkert att det behöver bli några problem med mamman, men det kan vara bra att vara beredd på det i alla fall.

Lycka till!

Emeliiie
5

#8 Jo jag vet, mamma och pappas två katter som vi haft sedan jag vart liten blev 22 år gammla, ett år äldre än mig :) dom blev ioförsig aldrig sjuka eller något sådant men dom fick vara med när jag föddes, min bror, när mamma och pappa gick isär, vid flytt osv osv men dom fanns med hela tiden eftersom vi valt att skaffa dom :)

#9 Så bra att det funkat mellan alla era katter :) Jo självklart, ska kolla lite mer på det med kastrering, hur tidigt man får/kan kastrera, är inte riktigt säker på det men håller på och kollar :)

Emeliiie
0

#10 Oj, ja när ungarna blir äldre kan jag tänka mig att det lungnar ner sig om det skulle vara så att mamman blir arg. Ja dom kan ju alltid gå undan eftersom utrymme finns och dom har egen plats så risken för bråk borde minska :)

Tack!

Josefa
8

Jag kan ju inte låta bli att undra varför ni inte vill hjälpa en dräktig hemlös honkatt istället. Så att hon slipper föda sina ungar i en buske under bar himmel och sedan titta på medan hennes ungar fryser ihjäl nu när vintern är på väg. Tror att ert stora boende och er kassakista även hade uppskattats av en sådan katt. Och jag kan lova er att de ungarna hade blivit precis lika fina och tagit emot er kärlek precis lika mycket som den honan ni ska avla på. Skillnaden är att er hona faktiskt inte hade behövt spä på sveriges redan stora kattbestånd. De hemlösa honorna har inget val.

Emeliiie
5

#13 Förstår vad du menar. Vi har tagit emot 2 hemlösa katter, dom tog vi hem för ca 2 årsedan och vi har tidigare hjälpt till som "extra" eller stöttfamilj kanske det heter, haft katter i perioder som sedan fått permanenta hem. Skulle gärna vilja hjälpa alla djur men det går ju inte och nu längtar vi efter småkattungar. Vi har även kaniner och andra djur på gården som vart hemlösa tidigare.

Josefa
5

Men även de hemlösa dräktiga honorna föder små kattungar.

myismyname
6

#13 Jag är lite nyfiken bara… Jag förstår hur du tänker, och jag undrar bara, är du även emot kattuppfödare rent allmänt? Jag menar, de som sysslar med uppfödning i större skala och på en mer "seriös" nivå pumpar ut betydligt fler kattungar än en vanlig kattägare som tar en kull på sin hona en gång. Jag frågar enbart av nyfikenhet. Glad

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Josefa
3

#16 Uppfödare som pumpar ut många kattungar kallar jag inte för seriösa. Personligen så tycker jag att alla skulle hålla upp med kattuppfödning ett par år. Men samtidigt förstår jag att seriösa uppfödare som kanske i flera år har arbetat för att få fram de generna de använder i sin avel inte bara vill låta det försvinna all världens väg. Så jag kan absolut förlåta att de tar någon kull per år så blodet hålls vid liv, om de har köpare till sina kattungar. Och hade då helst sett att de kattungarna som då säljes som sällskapskatter blir kastrerade innan de flyttar till sitt nya hem. Just för att inte alla dessa blandrasuppfödare skulle kunna odla fram en massa huskatter som de påstår vara lite finare för att det finns renrasigt bak i leden.

myismyname
6

#17 Jag menade inte nödvändigtvis att de pumpar ut många kullar fort (jag förmulerade mig nog lite dumt där!), utan helt enkelt bara att de tar kullar regelbundet.

Jag håller helt klart med dig i det du säger, förutom den sista meningen. Jag ser ingen skillnad i blandrasavel och renrasig avel, så länge parningarna görs med kunskap och katternas bästa i tankarna. Det är ingen skillnad på en blandraskatt och en raskatt egentligen. Skillnaden sitter i huvudet på oss människor. Man föredrar en viss standard, och därför avlar man på vissa specifika drag för att närma sig denna standard. Skillnaden mellan seriös renrasig avel och seriös blandrasavel är enbart den att renrasig avel lagt till ytterligare ett kriterie utöver temperament och hälsa; strävan efter ett visst utseende. Det gäller alla djur vars fortplantning vi människor styr. "Alla dessa blandrasuppfödare… forts." får det att låta som om blandrasuppfödare per definition inte är lika seriösa som de som håller sig innanför standarden för en specifik ras.

Hoppsan, nu hamnade jag nog väldigt OT… Ber om ursäkt.

[sakring]
0

Seriösa uppfödare föder upp raskatter, med stamtavla. Fnns det inga raskatter att tillgå så skulle det inte finnas några blandraser att föda upp.

myismyname
6

#19 "Seriösa uppfödare föder upp raskatter, med stamtavla". Vad är det som gör att det är så? Varför har man den synen? Varför kan man enbart klassas som seriös om man avlar på ett visst utseende? En katt är en katt, punkt. Att vissa katter (e.g. raskatter) skulle vara bättre eller finare än andra är något människor kommit på, för det är vi som har bestämt standarden. Det är även vi som bestämt att om man inte följer standarden (avlar utanför rasen) så ska man inte kunna stambokföra sin katt, och därmed ger vi katter som inte följer standarden en lägre status. Som jag sa tidigare: det sitter i huvudet på oss. Hela systemet kring raskatter och blandraskatter är uppbyggt av oss.

"Fnns det inga raskatter att tillgå så skulle det inte finnas några blandraser att föda upp." Nej, det skulle det inte, men vad skulle det spela för roll? Då skulle alla katter vara "blandraser" i den bemärkelsen att de saknar standard. Skulle det vara så farligt?

Jag vill också poängtera att jag absolut inte har något emot att avla renrasigt, lika lite som jag har något emot att avla över rasgränserna. Det jag anser vara fel är att de som avlar på specifika raser tenderar att se ner på de som sysslar med blandrasavel och ser dem som oseriösa. Det är attityden jag har problem med, inte aveln i sig.

myismyname
0

Nu råkade denna tråd komma hemskt långt från ämnet… Inte meningen. Därför tänkte jag lämna diskussionen. Vill någon fortsätta diskutera finns jag på PM, eller så hakar jag gärna på i en ny tråd. Glad

jollycox
1

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

mylicharlie
1

Dyrt tänker jag.. Det kan bli många ungar och om två stycken skulle bli sjuka samma månad kan det bli dyrt. Men förstår att det känns frestande kattungar är söta men ändå. Hmm hur tidigt ska du knastrets dem så de inte råkar parasit med varandra om du får olika kön på kattungarna ?

Emeliiie
6

#15 Jo jag vet men vi är säkra på att vi kommer få friska kattungar med vår katt och vi känner henne. Vi har hjälpt många katter och skulle det vara så att en dräktig katt skulle behöva hjälp så skulle vi antagligen hjälpa henne men vi söker ju inte efter dräktiga hittekatter.

#23 Är fullt medveten om att det kan bli dyrt. Vi har sparat undan till detta och som sagt tänkt och planerat. Skulle det vara så att någon/alla blir sjuka så har vi lagt undan så det ska täcka dom kostnaderna. Med kastrering och stelerisering ska jag kolla lite extra på, är inte riktigt 100 på hur tidigt man får göra dessa ingrepp.

Tyrisen
2

#7 Ja men det låter ju väldigt bra Emeliiie, men jag hade inte vågat pga risken att mamman inte vill ha dem hos sig efter ett tag. Hade hellre köpt katter och sluppit ev. bråk. Men hoppas det inte blir så, och om ni måste sära på några av dem så är det ju jättebra att ni avlat enligt alla hälsotester osv. Det är ju jätteviktigt :) och kanske har inte alla ni pratat med fattat det.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

[Emma--]
1

Det lär bli dyrt är min första tanke haha :)
Tänkte eftersom uppfödare sällan går plus på sina kullar. Nu har ni kanske inte ställt ut och sånt.
Men kostnaden för hälsotester, vaccin, idmärkning, avmaskning vid behov och stamtavlan och allt sånt.
Parningsavgift till den som har hanen?

+ kastrering av alla det blir inom några månader. Mat och sand, försäkring :O 

Ja ni verkar ju redo för allt det andra :) Vore bara spännande att höra om ni suttit och räknat på det? :)

Tänkte att beroende på parningsavgift och allt sånt så hamnar ni säkert under priset en annan kattunge skulle kostat? Även om det säkert blir en hel del pengar att lägga ut ändå :P

Emeliiie
5

#23 Förstår hur du tänker och jag hoppas också givetsvis att mamman och ungarna ska komma bra överens, men blir det så att mamman stötter bort dom så får vi lösa det på bästa sätt, vi kommer ju inte ge upp om dom även om det kanske blir jobbigt :)

#26 Förstår att många tycker detta blir en dyr historia, men så mycket pengar och tid vi har/kommer lägga ut på katterna tycker jag visar att detta är något vi vill och kommer inte ge upp om dom.

Vi har faktiskt räknat på dom flesta kostnaderna, vi räknade på att vi skulle få 8 kattungar och sedan vad cirka kostnaderna skulle bli för dessa. Sedan har vi lagt undan efter detta. Mat och sand har vi redan ordnat :)

Jo det blir ju dyrare än om vi skulle köpt oss en kattunge men vi vill detta och har sparat och tänkt länge. Så nu hoppas jag bara att katterna ska vara hela och att alla ska komma överens :D

Mymlan
0

Hoppas ni ej tar er vatten över huvudet eller binder ris åt eran egen rygg..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Emma--]
0

#27 Jag har inget emot att ni vill lägga en massa pengar på det. 
Är bara nyfiken :P

Skulle vara spännande att få veta ungefär vad det skulle kosta att föda upp och behålla 8 kattungar? :)

Har sett andra uppfödare delat med sig av vad en kull hos dom brukar kosta att föda upp. Så vore intressant att se om det blir någon skillnad. :)

Emeliiie
3

#28 Ne men detta är något vi vill även om det kommer kosta pengar, men eftersom vi båda jobbar så kommer vi inte gå under även om vi kommer gå back det första året men som sagt så går ju dom flesta uppfödare inte med vinst på sina kullar men man gör ju det man tycker om, precis som folk sparar till annat dom vill göra så har jag sparat till detta :)

Emeliiie
0

#29 Vill minnas att vi skrev upp och räknade innan vi bestämde oss för att börja spara, kan se om jag hittar det :D

Rafflan
1

Klart ni kan behålla ungarna, massor, speciellt uppfödare, behåller ju en avkomma för att avla videra på vid honan tex sista kull om dem får fram "rätt" avkomma.

Konstigt att många här avlar för att sälja? ofta avlar man ju emot ett mål å när man får en unge som verkar ta en närmare det målet borde man ju behålla den?

[Emma--]
0

#31 Gör gärna det. :)
Lär väl vara x antal tusen? :P

annzoo
0

#27 har ni redan fixat mat och sand till kattungarna som inte är födda menar du? :S

#32 jag har hitills sparat en ur varje kull men skulle aldrig spara fler ur en kull ifall det inte var något speciellt. Nästa kull ska jag inte spara någon ur men jag tror på kombinationen och hoppas att de blir så bra jag hoppas på.

Jag vet en som sparade 2 kullar för utvärdering för att sedan sälja de som inte passade till ändamålet…dvs de som inte skulle gå vidare i avel såldes som kastrerade sällskapskatter.

[sakring]
0

Om det blir 8 ungar som ska försäkras så kommer det att kosta. Ni kan få en uppfödarförsäkring men måste i så fall vara reggade uppfödare.

Själv har jag 5 katter som är försäkrade i Agria och detta kostar mig 5.500 per år. Då har jag högsta belopp och lägsta självrisk.

mitzerl
3

#32 Jag tror att många uppfödare som behåller sina avkommor för vidare avel söker fodervärd till dem, just pga riskerna att kattmamman kan stöta bort ungen bl a.

MonicaLagerquist
1

#35 Har man 7-15 katter kan man Flockförsäkra dem i IF.Jag betalar 2500 per år för veterinärförsäkringen på mina katter(sen tillkommer ev avel och livförsäkring om man vill ha det)

#32 jag avlar för min egen skull, spar det som jag ska gå vidare på och säljer de andra kattungarna.Normalt sett är det en i varje kull som antingen går vidare här hemma eller hos någon annan uppfödare.

Stolt ägare till tre La permer

mitzerl
3

TS,

Jag tycker det är jättebra att ni tänkt ut noggrant och har råd med kullen samt gör det seriöst med tester och navelbråcksintyg och sånt. Jag antar att hanen också har stamtavla och att ni sen registrerar ungarna så att de kan få stamtavlor och inte räknas som huskatter.

En annan sak ni borde tänka på (om ni inte redan har gjort det, ni har ju tänkt på väldigt mycket!) är att om det blir konflikter mellan mamman och ungarna när de blir tillräckligt gamla så kan någon av dem sticka iväg om de har fri tillgång till utelivet. Katter som inte trivs hemma pga konflikter och sånt kan sticka iväg för att aldrig återkomma.

Jag hoppas att ni tänkt på detta också. Glad

Lycka till iallafall!

Emeliiie
3

#32 Jo det är ju många som behåller en/två för att sedan avla vidare på men trodde att det kanske skulle vara några fler som behållt en hel kull men det är väl inte så vanligt antar jag :)

#33 Ska nog hitta det! :D

#34 Eftersom vi redan har 3 katter så har vi mat och sand ett tag självklart kommer vi behöva köpa nytt men menade mer att vi vet vad kostnaden blir för mat och sand , att det är ordnat och vi inte behöver tänka på det. Vi köper så att det räcker i ca 3 mån så ja det räcker ett tag.

#35 Ja, som sagt så har vi räknat med att det kommer kosta, men vi vet redan nu att vi kommer ha råd. Vi har sparat i ca ett år och vi kommer "få tillbaka" pengarna som vi lägger ut eftersom vi båda jobbar.

38# Jo har förstått att mamman kan stötta bort ungarna, jag hoppas att utrymme och egen plats ska hjälpa att minska bråk men jag märker ju om dom inte kommer överens och då löser vi det på ett bra sätt :) Tack!

Emeliiie
2

33# Hittade inte anteckningarna men vi har sparat i snart 2 år och fått ihop en del. Vi vet ju inte hur många det blir men vi har räknat på ifall det skulle bli 8st och detta är ju cirka siffror och sedan lagt undan efter det. Vi har iallafall sparat så att det ska täcka alla kostnader.

FIV/FelV test, blodgruppering, HCM scan, vaccinering, IDmärkning - 32400:-.

Försäkring skulle gå på 8800:- per år.

Kastrering 16280:-

Inte räknat med kostnader för mat men jag köper alltid samma och det räcker i ca 3 månader, så skulle det ta slut så får vi ju bara köpa extra :)

annzoo
0

#40 Om ni har sparat i ca 2 år och honan ännu ej fått kullen(förstföderska)/blivit parad? Hur gammal är honan nu? Att ta kull på en äldre hona som inte haft kull förut måste ni räkna in för komplikationer. Det kan dra iväg.

[Emma--]
0

Blir en del pengar. Så ni kommer behålla alla oavsett hur många det blir? Haha jag har svårt att föreställa mig fler än 2 kattungar hemma på en gång :P

Emeliiie
1

#41 Vår katt blir 3, hon är inte så gammal så komplikationer pga hög ålder blir det knappast, visst kan det bli andra komplikationer men det kan det ju bli för alla.

#42 Jo det blir ju det, ja vi ska behålla alla oavsett om det blir två eller åtta :) Haha, kan förstå att man tycker det är mycket och att det kan bli jobbigt men jag har alltid haft många djur och älskar det. Jag jobbar ju hemma och ska börja läsa men det blir mycket plugg hemifrån så jag har ju tid för det också :)

MonicaLagerquist
2

#43 Jag skulle med största tvekan para en så pass gammal hona som inte fått kull tidigare.

Sen att du och din man/sambo kan tänka er att ha många katter så är  en sak, men ni bör tänka på att smitt-trycket ökar markant med så pass många katter 4-5 är en lämplig storlek på en kattflock ur smittryckshänseende.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
0

#43 när har du tänkt att para henne då? Redan nu börjar hon bli lite gammal för sin första kull så ju äldre hon blir destå mer komplikationer får du räkna med. Det kan gå bra men att vara medveten om problemet är viktigt.

Vilken blodgrupp har föräldrarna?

Emeliiie
0

Har kollat runt med vetrinärer samtidigt som vi gjort undersökningarna och frågat om det skulle vara okej att para en katt på 2 och ett halvt år och dom har sagt att det ska gå bra. Även kollat lite med uppfödare där det inte ska vara några problem.

Mymlan
0

Sedan får honan 9 ungar och ni skall behålla alla så tänk på från den 10: onde katten så måste ni ha tillstånd av Länsstyrelsen för ha det antalet eller fler..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Solitaire
4

#46 Det är helt ok, Emeliie. Din hona är inte för gammal.

Achatina
2

Lär bli dyrt att kastrera alla om det blir fler honor än hanar i kullen. Honor kostar runt 900-1200kr att kastrera/st. Hanar för 500-800kr/st. *9 blir det ju en hisklig summa för ett stycke sällskapskatt.

Håller med den som skrev om hemlösa dräktiga katter. Vill man ha fler katter fort är det ju en toppen idé att ta in en sådan så de slipper få sina ungar ute någonstans. Man bör ju ta hand om de katter som redan finns innan man sätter nya till världen :)

Emeliiie
1

#47 Yes!

#48 Tack, har ju kollat runt och fått veta att det ska vara okej :)

49# Jo vi vet vad det kostar att kastrera och att honor är dyrare än hanar men det har vi räknat med men som sagt så vill vi detta.

Absolut ska man hjälpa de katter som behöver hjälp och vi har även sysslat med detta, vi äger sedan innan 2 katter som varit hemlösa + andra djur. Men vi har aldrig fått frågan att hjälpa en dräktig katt. Och detta har vi planerat länge, inget som vi har gjort fort och det är därför vi har råd att göra det :)

UlrikaD
1

Jag tyckte Mymlan hade en bra poäng där. Att man måste ha tillstånd om man har fler än 9 katter.

Vad händer om man har ett gäng katter, har förälskat sig i precis alla som man ska behålla, inte kan tänka sig att ge upp en endaste en, och sen inte får tillstånd. Vad gör man då:(

Emeliiie
1

#51 Länsstyrelsen bedömer verksamheten, platsen där djuren ska vistas och lämpligheten hos den som söker tillstånd. Jag ser inte varför vi inte skulle bli godkända, tror inte det blir ett problem. Platsen där katterna ska växa upp på är toppen - stort, inga vägar eller andra faror i närheten. Lämpligheten hos oss borde också bli gödkänd, vi kommer kunna försörja dom och ta hand om dom. Så skulle vi få fler än 9 katter här så kommer det nog inte att bli ett problem att få tillstånd :)

Pudelbus
0

Dessa kanske kan vara något, vore ju jätte bra :) http://djurannonser.ifokus.se/discussions/502ff38ed3b4fd2aa60060ea-sthlm-mamma-m-ungar-soker-hem?discussions-1

Om dom finns var,såg nu när jag kolla en gång till att det var en äldre annons.

Emeliiie
0

#53 Vi har ju redan parat och planerat att vi ska göra det med våran katt, hade detta dykt upp tidigare så hade vi kanske nappat. Men någon annan kanske är intresserad :)

annzoo
0

#54 är hon parad nu eller försvann ett S i ordet? Nyfiken på blodgruppen på föräldradjuren för har för mig att man måste nu har tillstånd att para a med b blod med de nya bestämmelserna

Emeliiie
6

#55 Hon är parad. Både mamma och pappa har blodgrupp A så jag har inte koll på tillstånd när det kommer till att para A och B blod.

Solitaire
2

#56 Om mamma och pappa båda har blodgrupp A så har du absolut ingenting att oroa dig för vad gäller den biten, i alla fall.

Emeliiie
0

#57 Ja, när båda har blodgrupp A så ska det ju gå finfint :)

Rafflan
1

Lycka till nu å håll oss uppdaterade om hur det går :)