Hjälp & råd? Kissar inne?
Hej! Har tidigare skrivit om våran nya familjemedlem Sid på 4 år. Han flyttade ner för lite mera än två veckor sedan. Har både skrivit om hans ögonproblem samt tips och råd att få ihop honom med mina två andra katter Nelson & Nisse smidigt. Nu upptäckte vi ett annat problem. Han kissar inne?! Vi var hos veterinären förra onsdagen för att kolla upp hans tåekanaler, id märke, tatuera, vaccinera och typ en liten hälsoundersökning. Då hade jag även påpekat i telefon om hans kissade inne (två gånger) och vad jag läst mig till här ville jag kolla Urinvägsinfektion. Men pga att sid fick med sig både ögondroppar och antibiotika hem för ögonen så gjorde veterinären inget kissprov utan sa att hade han kissproblem så löste dem sig med nu. Vid sövningen fick han även kortison spruta(?) nu strax 1 vecka efter besöket kissade han inne inatt igen. Han gör det jämnt på golvet och han går ju även på lådan ibland?! Har även en iller som inte är 100% på lådan. Kan han dumt nog börja med hennes dumheter trots att han är katt!? Vi ska på återbesök för ögonen om ca en vecka om du har några råd och tips till mig? :-)
Förlåt för långt inlägg. Sitter via mobilen och kunde inte dela upp det.
Med tanke att han kissar på golvet så låter det inte som protest.
Gör ett urinprov på honom. Ta även blodstatus och kolla njurvärdet.
På mig låter det som att han inte hinner till lådan.
Se till att de även kollar koncentrationen i urinen. Det är väldigt vanligt att katter som äter torrfoder och dricker dåligt får inflammation i urinblåsan och detta är inte alltid något man ser på ett vanligt urinprov.
Ge burkmat, helst en sort med så lite kolhydrater som möjligt i. Öka gärna på vätskehalten i maten så den blir som en soppa och ge dem.
Det senare är viktigt om de i övrigt får mycket torrfoder.
Öka även antalet lådor hemma, så att han har flera möjligheter om han blir nödig.
Lycka till!
/Elisa
Oj tack för snabbt svar! :-) jag ska vidarebefordra allt till veterinär. Lådor har vi sammanlagt 4 stycken så han borde hinna. Han sätter sig dock endast på ställen/hörn där golvet är kasst numera pga skrollan (illern) sätter sig. Innan har han i princip endast vart utekatt så här hemma har han tillgång till att gå ut senaste veckan, men han håller sig hellre inne. Går ut och in om vi är ute och jobbar på tomten. Är han ute väljer han att gå in på lådan har vi sett två gånger. Så tycker han borde hinna?
Hade han haft inflammation i urinblåsan eller något annat, hade inte det behandlats med antibiotika då? För det går han ju trots allt på nu i 10 dagar.
Om han kissar där illern kissar så kan han tro att det är ett OK ställe. Testa att sätta en låda där. Inflammation försvinner inte med antibiotika.
/Elisa
Mm det jag börjar misstänka. Hur löser man inflammationen såna fall då?
På Saga var det smärtstillande (Metacam) och inflammationshämmande och sen burkmat och vätska. Hon är nästan återställd nu. Springer inte på toa flera ggr om dagen längre.
Ger henne (och övriga katter) Mjau burkmat och blandar ut den i ljummet vatten.
Hade jag haft råd hade jag helt slutat med torrfoder och bara gett burkmat och kött.
Men nu får det min vattenblandning en gång om dagen och alla är bättre i både hull och urin.
/Elisa
Har du någon Feliway i vägguttaget? Det kan vara så att han vill markera för att illern kissar på golvet. Om det är en UVI så behöver han antibiotka är det en cystit utan bakterier så behövs smärtstillande typ metacam.
Okej tack för svar! Jag tycker det är konstigt eftersom han kissar inte speciellt ofta som jag förstod att saga gjorde? Han kissade på golvet kanske två gånger förra veckan och en gång i morse. Så borde han inte göra det konstant om han hade problem? Tyvärr så skippade jag feliway i uttaget eftersom killarna trots allt gick så bra ihop som jag hade hoppats på. Men kanske borde överväga det trots allt iaf. Men vill hellre lägga pengar på veterinär, så vill ju helt vara ganska säker att feliway funkar om jag köper det, att det beror på revir markering. Men tycker det lutar åt det, eller vad tror ni? Om du skrollan har med saken att göra så går ju inte hon heller ihop med katterna. Så huset är uppdelat i "kattsida" och "illersida" dock är katterna på skrollans sida när hon sover eftersom det är så pass ofta och mycket. Kan det vara därav pinkandet tro?
När ni gjort urinprov, är katten inlagd hela dagen eftersom man måste vänta tills han kissar? Vet inte om det är därav veterinären tyckte det var krångligt? Kanske borde åka till en större stad med honom?
Extrapris på Feliway just nu. Jag har ingen katt som inte gör det den ska men har ändå en Feliway i ett uttag då jag har 5 katter.
I princip så brukar vetten kunna ta ett prov genom att trycka på blåsan. Detta förutsätter att det inte är stenar som finns i blåsan som ställer till problemen.
På Apoteket? :) det vore smidigt om han kunde göra så, ska se vad han säger om det :-)
De flesta veterinärer tar urinprov genom att sticka in en nål i urinblåsan och dra ut urinet.
Du kan även fixa ett urinprov genom att köpa Katkor och ta provet på honom själv.
http://www.veterinarbutiken.se/ovrigt-katt/154-katkor-plastkulor-for-urinprov.html
Ett tips är att rengöra noga på de ställerna Illern har kissat (och han också) tvätta först med grönsåpa (undvik skurmedel med amoniak), spraya sedan in hela området med ätticka uppblandat med vatten. Det "borde" inte vara lika lockande att sätta sig där då om det är protest.
Du kan även prova att köpa "urinätare" som t.ex. http://www.ecodor.se/en/Special-offers/Urine-smell-remover-combination-package-stain-detector/flypage-ecodor.tpl.html
/Elisa
Jätte smart den första länken, ska jag försöka se när han kissar så jag får rätt kisses kiss :) tyvärr fungerade inte sista länken? Ska försöka skrubba golvet bättre och hoppas det löser sig så "enkelt" :-)

Blöt golvet där illern och Sid kissat med utspädd ättika eller ren alsolsprit efter att du skurat med vanlig såpa.
Andra länken är http://www.ecodor.se/ där kan man köpa urinätare och UV-lampa för att se om allt försvinner.
Men bästa i ditt fall är nog att skura med såpa och ösa på ättika. Blir inte lika lockande att kissa där då. Om det är markering som är orsaken.
/Elisa
Katter älskar såpa. Använd något som doftar citron och sedan ättika.
Bara citrondoften inte innehåller amoniak.
/Elisa
Citron innehåller mig veterligen inte ammoniak. Vanligt diskmedel går bra.
Citronen innehåller det inte, självklart. Men diskmedel och vanliga skurmedel kan göra det. Allt som är basiskt.
Såpa brukar inte mina katter bry sig om däremot klorin. 
/Elisa
Tack sista länken fungerade :-) varför inte just anoniak? Dum fråga kanske är ett självklart svar jag får nu :-)
# 21 Det luktar kattkiss i kattens nos. Använd inte klorin av den anledningen.
Klorin ska dock användas till toalådorna så de går på dem men ingen annanstans.
Jaha, tack :-)
Skurmedlet med doft av citron hade inte anoniak som innehåll så använde det. Sedan dess har han inte satt sig :) tycker ni fortfarande jag bör göra kissprov bara för att? Tack för hjälp och råd jag fått :-)
Låter han bli att sätts sig på specialfläckarna och inte börjar kissa någon annanstans så vänta med kissprovet. Bara öka vätskan i maten. För det är aldrig fel.
/Elisa
Ibland var det svårt att urskilja skrollan och sid om man inte såg med egna ögon att sid satte sig eller hörde krafsandes i golvet. Men oftast bajsar skrollan så när det endast vart kisspölar har jag misstänkt sid. Men ska tänka på vätskan :)
Katterna hör hemma får carnia torrfoder och delar på två påsar blötmat (något skit märke från mataffärn) på kvällen när dem kommer in för natten. Hur kan jag vätska torrfodret? Äter dem om jag endast blandar k vatten i skålen bland torrfodret tro?
Inte blanda vätska i torrfodret, kan bli dåligt. Öka hellre vätskan i påsmaten.
Jag brukar köpa Mjau burkmat och blanda ut maten med ljummet vatten. Buljongen efter en kokt kyckling är ofta uppskattad här. Undvik bara att ha salt i.
/Elisa
Vad menar du med buljongen efter kokt kyckling? :) mjau märket, är det mat affär eller välsorterad djuraffär? :)
# 30 Man kokar en hel eller delar av kyckling utan salt eller något annat som smaksätter och så behåller man kokspadet och använder det i kattmaten.
Jaha! Det ska jag testa! :-)
Du skriver att din katt inte gått ut senaste veckan. Gick han mycket ut vecka ett och slutade med det vecka två (förutom när ni är ute)? Finns det andra katter i omgivningarna som stryker runt er tomt? Kissar katten vid dörrar och/eller fönster? I så fall kan katten (och kanske även illern) kissa där för att markera sitt revir gentemot grannens katt som de är rädda för. Då brukar problemet lösa sig genom att ställa en kattlåda där de vill markera.
Gällnde att ta bort kattkissdoftpartiklar rekomenderar min veterinär ren sprit. Först tvätta med såpa eller diskmedel och sedan ha sprit på kissfläcken. Det tar bort kisslukten utan att lämna någon annan suspekt doft där (dofter triggar min katt att kissa). Så numera har jag Explorer på sprayflaska här hemma.
Urinprov kan veterinären ta via ultraljud. Katten måste dock ha ordentligt full blåsa om det ska gå. Om problemen som din katt har kvarstår tycker jag att du ska göra en noggrann veterinärundersökning med blodprov, ultaljud på urinvägarna och urinprov. Det är dock rätt dyrt, betalade en bit över 5 000:- när jag gjorde det senast. Det var dock inklusive sövning och två olika veterinärbesök. Men det gick ju på försäkringen.
Ett annat sätt är att tömma en kattlåda på sand, tvätta ur den ordentligt och lägga lite popcorn i den. Ställ lådan och katten i ett slutet rum och låt den vara där tills den kissat (om du har flera katter). Den lär inte vara så nöjd kanske, men ibland har nöden ingen lag.
Och appropå vad din katt lider av så kan den ha en stressutlöst inflamation på urinvägarna. Den har precis bytt hem, den bor med en iller (som den säkert inte är van med sedan tidigare) och flera nya katter. Även om det ser ut att gå bra på ytan så kan din katt vara stressad över det nya läget.
Hur många kattlådor har du och hur ofta töms de? Om den nya katten och illern är lägst i rang så kanske de inte tillåts gå på lådan av de andra katterna. Ibland kan en katt ha tagit på sig en vaktroll och håller koll på de andra, särskilt de lågrangade. Lågrangade katter törs heller inte kissa/bajsa där någon annan har gått, om jag förstått det rätt. Enligt min veterinär är det en signal om att man vill "mucka gräl". Tumregeln är en låda fler än katter, och då gärna utspridda så inte en katt kan vakta ingången till kattlådsan.
Lycka till!
Använs inte såpa till att rengöra med då katten kissat var # 33 fått ifrån att man kan ta ett urinprov med ett ultaljud har jag inte en aning om. Men det går inte då ultraljud är något som man använder för att att undersöka med. Inte att ta prover med.
Sakring ok då - fel uttryckt av mig!
Man tar självklart urinprovet med en nål (eller vad det kan heta) som sticks in i urinblåsan och som man sedan suger ut urinet direkt från blåsan med. Ultaljudet används för att lokalisera blåsan och hjälpa till att "sikta" nålen med. Vet inte, men tror inte, att man sticker i urinblåsan utan att använda ultraljud.
OM jag förstått det rätt är fördelen med detta att man får ett helt färskt och rent urinprov. Nackdelen är att man kan få blod i urinen från själva sticket. Och om urinblåsan inte är tillräckligt full är det svårt att träffa den.
Är inte själv veterinär utan ovan är mina erfarenheter som kattägare.
De flesta veterinäre tar urinprov genom att trycka på blåsanså att katten kissar. Det är inte så många som har ultraljud och som kan ta prov på det sättet du beskriver.
Aha, det visste jag inte. Tror TS har fått många svar om hur ett urinprov hos veterinären kan gå till.
Har aldrig hört om en veterinär som trycker på blåsan för att katten ska kissa. Antingen använder det Ultraljud och nål som #35 skriver eller så använder de plastkulorna som jag rekomenderar i ett annat inlägg.
Att trycka på blåsan är smärtsamt för katten och man kan skada blåsan.
/Elisa
Alla veterinärer som jag haft, utom de på Helsningsborgs djursjukhus, använder sig av att trycka på blåsan. Jag har haft en katt som hade nedsatt njurfuntion och UVI. Sedan har jag också låtit undersöka flera av mina nuvarande katter och det är tryck på blåsan som gäller. Ibland sederar de katten för att inte den ska känna obehag.
Alla veterinärer har inte tillgång till ultraljud helt enkelt. Större djursjukhus ja som Helsingborg. Men det är inte genom nålstick som veterinärer får ut urinen utan det är genom den vanliga vägen.
Hm, ska se om jag lyckas svara på alla frågor via mobil nu :) är jätte tacksam för era råd och tips! :) Första veckan fick inga av katterna gå ut, utan andra veckan började alla tre gå ut igen. Sid har vart hos oss i tre vecka i fredags, och sedan han började att få tillgång till att gå ut så är han inte ute speciellt mycket om dagarna. Ca två timmar, sedan är han nöjd. Ja det finns fler katter i området. Men jag tror inte han stött på någon utav dem ännu. När han kissat så har 3 utav 4 gånger vart där illern sätter sig oftast. Men senaste dagarna har jag vart tveksam till om det vart sid alla fyra gånger. Endast två gånger jag sett det själv. Dem andra två KAN vart skrollan. Aldrig hört att man ska lägga popcorn i kattlådan, varför? :-) vi har 4-5 kattlådor som rensas morgon och kväll. I början så iakttog dem varann alla 3 när någon gick på lådan. Dock tog sid för sig väldigt bra när han kom hit. Såpass att Nisse blev rädd istället. Sid är trots allt 4 år och Nisse och Nelson 1 år. Sid är ganska kaxig så tycker inte han borde vara stressad eller nervös då vi även får hålla koll när dem får blötmat så inte sid äter upp Nisse och Nelson när han ätit upp sitt. Angående urinprov verkar veterinären så skeptisk till det, vet inte om jag måste ta mig till en större veterinär station så dem kan göra det. Och åka ca 13 mil enkel. Annars funderar jag på kulorna i länken ovan. Dock har han ju inte kissat mera än två gånger söm jag sett. När när 3:e och 4:e gången hörde honom krafsa på golvet trodde sambon han kunde krafsat pga skrollan kissat? 1:a gången var katterna inlåsta med mig i sovrummet och Nisse var på lådan när sid blev nödig och satte sig på golvet.
Popcornen är att kraffsa i, alternativet är att ha en helt tom låda. NÄr man tar urinprovet. Finns även kristsller att köpa som inte suger upp. Sedan har jag använt en pipett jag fick från veterinären och sugit upp kisset från lådans botten, haft i ett rör som jag också fått från veterinären och tagit med det dit.
Det kanske är lite tidigt att göra en full veterinärundersökning om det bara pågått ett par veckor. Har själv en katt som kissar bredvid lådan och först när det eskalerade till att kissa i soffan tog jag tag i det ordentligt. Stegade iväg till veterinären och krävde en utredning (tack ni här på katter-i-fokus som fick iväg mig!). Det visade sig att min katt har Ideopatisk cystit och troligtvis haft ont i åtminstone två års tid (genom två ägare före mig). Tänkt om jag, eller någon annan, tagit det på allvar tidigare. När jag stegade iväg till veterinären kände jag mig fångig som ville ha en full undersökning av en katt med uppenbara beteendeproblem. Nu skäms jag som en hund över att jag inte tog tag i det tidigare. Därför vill jag verkligen uppmana alla med kattkissproblem att åtminstone ta ett urinprov och se om katten har blod i urinen.
Det kan ju vara flera av dina katter som kissar på samma ställe. När min Skatan fick UVI, så började det kissas på min bokhylla, tog för givet att det var Skata. Men nu för ett tag sedan så kissade Smilla där. Vem vet om det inte var hon redan då och hon markerade för att hon kände att nåt var fel med Skatan… :-/
Då hade din katt samma som min. Stackars Saga gick och dolde det för mig i flera år. Det var inte förrän hon började gå på toa varje gån jag gick och jag även såg blod, som jag förstod att hon hade problem.
Klistrar in länken om plastkulorna ovan, där ingår en pimpett. I fall att din katt får problem igen. :-)
http://www.veterinarbutiken.se/ovrigt-katt/154-katkor-plastkulor-for-urinprov.html
/Elisa
Jag tror och kan säga ganska säkert att inte dem andra två kissat inne. Men ska aldrig säga aldrig. Ska kolla in länken. Men tror jag avvaktar en full kontroll för då vill jag nog ta mig till större veterinär klinik men ska ändå höra mig för med distrikt veterinären imorgon vad han tycker och tror. Ännu en gång, tusen tack!