kan hon ha blivit dräktig?
Vår lilla söta honkatt som varit innekatt hela sitt liv och har nu under de 4 åren vi haft henne lyckats hålla sig inne även vid löp. Nu lyckades hon smita ut, vid löp såklart och kom inte in föränn 2 dagar senare trots ivrigt letande. När hon kom in så löpte hon inte mera annars brukar löpet ligga i ca en vecka. Och nu så väcker misstankarna om eventuell dräktighet. detta skedde i början oktober och ännu har jag inte sett de "typiska" tecknen. men det är väl för tidigt antar jag
Vad tror ni?
Och snälla inga påhopp om att jag är oansvarig och att hon borde ha kastreras osv. jo jag vet de alla våra andra djur är kastrerade men inte hon pga att hon aldrig mått dåligt vid löp och alltid varit inne, men chi fick jag!
Boka tid för kastrering direkt så behöver du inte ens fundera över det :) 4 år vid första kullen är väl verkligen inte att rekommendera. Så minskar du samtidigt risker för sjukdomar och tar bort risken för livmoderinflammation :) För löpte hon är det nog en risk att hon är dräktig.
Håller med om att en tid för kastrering bör bokas, dels av de orsaker som Emma nämnt och även för att du vet inte vem hanen är. Han kan ha vilka sjukdomar som helst som kommer att överföras till ungarna så att dom får problem med det senare i livet. Risken finns ju även att föräldarnas blogrupper inte har matchat, och det kommer då att resultera i att ungarna dör av blodgruppskrock.