Känner mig som en dörrvakt :-)
Så är det höst igen och kallt ute. När det är varmt låter jag alltid ytterdörren stå lite på glänt så katterna kan gå ut och in på vår innätade uteplats. Men nu börjar det bli för kallt för att ha dörren öppen så det är dags för kissarna att använda sin vackra stämma för att tala om att de vill gå ut eller in. Men under den här tiden på året kan man känna sig som husets vaktmästare som ska öppna dörren hela tiden åt herrskapet.
Frasse sitter helst ute hela tiden och vägrar nästan komma in. Safir går ut och in men inte hela tiden. Pontus skriker hysteriskt om han inte får gå ut och när han väl vill in låter han precis lika hysterisk. Lillkissen Lizzie har inte riktigt fått kläm på det här och får nervsammanbrott om man stänger dörren och hon är ute. Skriker panikartat och för att komma in men smiter lika snabbt ut när någon av de andra går ut. Nåja tids nog lär hon sig väl också att det inte är farligt med en stängd dörr och att den öppnas om man skriker. Men så mycket lättare det är när det är varmt ute :-)
Tyvärr kan jag inte sätta in en kattdörr eftersom det är en hyreslägenhet annars skulle det ju underlätta.
Ville bara dela med mig av mina höst och vinterbestyr :-)
Har en liknande situation här.
Molly skriker hur högt som helst, och sen när man öppnar så är dte som att hon ångrat sig och inte vill in/ut. Ska hon in/ut så tar det evigheter för henne att bestämma det, trots att hon suttit och stirrat på dörren och skrikit i flera minuter.
När Lilltjejen ska ut så tittar hon på en, går till dörren (ser till så mqn fortfarande kollar på henne) och mjuar lite försiktigt en gång. Sen tittar hon på en tills man öppnar, och om man inte reagerar så mjauar hon igen. Sen när hon ska ut så måste man öppna dörren helt och sedan backa åtminstonde fem steg. Annars kan man ju inte gå ut (;
Lillkillen skriker av kung och fosterland när han ska ut, och när han ska in på hoppar han in i dörren (låter så i alla fall!) eller "knackar" på rutan/dörren. Det fortsätter han med tills man öppnar, oavsett hur lång tid det tar. Tyvärr så får han inte gå ut i nuläget (skadad) så när man ska släppa ut dom andra så får man hålla koll efter en svart katt, annars är han ute i nästa sekund.
//Jessie

Nu har sonen fått ta in alla kissarna eftersom jag ligger däckad i soffan efter en operation så nu blir det ingen dörrpassning ikväll. Gissa om det är sura miner på ett par av kissarna