Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 7817 ggr
Sophey
42

Hur blocket annonserna ser ut ur mitt perspektiv

DETTA AR ABSOLUT INGENTING SERIOST!

Hejsan.

Mina katter har fatt kattungar, mamman ar en norskskogskatt och pappan ar en kortharig maine coon!

Tre kattungar varav en ar langharig, den ar halften norsk skogskatt eftersom den har sa lang pals och en annan kattunge ar halften ragdoll eftersom den har ett sant mysigt temperament men det tredje kullsyskonet ar enbart en vanlig huskatt.

De ater kvalitetsfoder fran ICA och kattungarna kommer inte ha besokt en veterinar innan leverans men eftersom det kostar sa mycket att ta hand om en langharig kattunge vill jag ha 4000 kronor for skogisen och 3000 kronor for ragdollen eftersom ragdollens underbara temperament ar sa vardefullt och 100 kronor for huskattungen.

ENBART SERIOSA KOPARE!!!! Hemmet ar viktigare an priset for huskatten men blandraskatterna handlar det om forst till kvarn!!!!

Japp….jag har suttit pa blocket och irriterat mig halva morgonen Skrikandes

Medarbetare på matlust

Jourhemmet
9

Hahahha… jag tycker det är lustigt just det där att alla långhåriga katter är Norsk skogskatt och alla blåa katter är Russian Blue. Facinerande vad många raser en och sammma kull kan ha Skrattande Folk är inte kloka.

Sophey
7

Du far ju inte glomma att alla prickiga katter ar definitivt bengaler aven om mamma och pappakatt ar nagon annan "ras" Flört

Medarbetare på matlust

[sakring]
0

Ja jag har sett annonserna och det är märkligt att folk kan tro att det kan finnas kattungar av olika raser i samma kull? Åtminstone inte om det finns en syskonras.

Sophey
0

Hur kan de ens rakna ut eller se att blandras/huskattungarna i samma kull ar av specifict olika raser? Dessa uppfodare maste vara overnaturligt erfarna uppfodare!

Jag onskar jag hade den superkraften…

Medarbetare på matlust

IceJossan
16

I en blocketannons för nåt år sen var säljaren uppenbart fascinerad och exhalterad över att hans korthåriga bondkatt fött en äkta norsk skogskattunge eftersom den var långhårig med tofsar på öronen :P

Josefa
16

Läste i en Blocketannons om norska skogskattungar som var till salu. Annonsören skrev att h*n hade ännu en hona som var dräktig nu. Hennes ungar förväntades bli norska skogskatter och russian blue.

[Emma--]
5

Jag börjar fundera vad folk anser är en ras egentligen. Det är ju inte bara utseendet som gör rasen. Så även om en huskatt blir lik en skogis så betyder det ju inte alls att det finns en endaste % skogis i katten. Och eftersom huskatter kan bli precis hur som helst, så kan man inte säga att ett visst beteende tyder på att någon ras finns inblandad. Sen förstår jag att det finns mycket myter, som skeppskatter. Vissa tror ju ärligt att en äkta skogis har fler tår. Har även hört samma om Maine coon. Och dom där tofsarna förstås :P Men väldigt fantastiskt om man lyckas få flera olika raser i en kull :P Sen blir jag ganska ledsen över att se skillnaden på "värdet" :/ 100 kr för huskatten, dock verkar hemmet viktigare där. Blandraserna kostar flera tusen men skickas bort till första bästa. Vet ärligt inte vad som är värre!? Jag betalar gärna flera tusen för katter, och jag kommer hålla mig till raskatter. Men det är inte först och främst rasen jag betalar för, det är arbetet bakom. (men såklart också i mina katters fall pälsen och temperamentet) Något som dom flesta blandrasuppfödare inte verkar tänka på.

[sakring]
0

Jag personligen kan tänka mig fler huskatter om någon av de mina skulle falla ifrån men en sådan som jag räddar precis som de jag har, inte någon jag köper.

annzoo
0

inlägget hamnade i fel tråd..sorry

[sakring]
1

Ser att någon säljer en Russian blue, 2 år gammal för 450 kr. Pga flyttt så kan hon inte följa med. Så många uppfödare av denna ras finns inte och  jag tror att de skulle försöka hjälpa till med en omplacering. Titta på Malmö.

Sophey
3

Jag sag nyligen pa blocket att "kattungen maste bort, har skaffat valp" forst till kvarn saklart. Hoppas kattungen fick sig en ordentlig agare!

Medarbetare på matlust

[sakring]
2

Kattungar norsk skogskatt/perser. Mamman är 75% norsk skogskatt och 25% perser pappan är 100% norsk skogskatt. Ja kattungarna är söta men de vill ha 3000 kr st för dem och det får man nästan en renrasig perser för. Som är vetbesiktad, vaccad och chipmärkt. Se Stockholm.

[sakring]
0

Någon vill byta en flock katter med päls mot ett par Sphynkar. Dessutom så står det skänkes allra först i  annonsen. Se Uppsala.

[sakring]
1

Någon har tagit en kull huskattungar på en burmilla. Detta är en ovanlig ras i Sverige. Fösökt hitta något burmillasällskap men inte funnit det. Foto finns på burmillan. Se Kalmar.

[sakring]
0

Exklusiva kattungar som liknar norsk skogkatt. Pris från 500- 2 000 beroende på hur kattungen ser ut.Skrattande Se Stockholm.

[sakring]
0

Blandraskattungar med en renrasig devon rex som kattmamma? Se Göteborg.

Sophey
5

Jag sag en lustig annons for ett bra tag sedan, flera ar sedan dar nagon forsokte salja "ras"kattungar for halva priset for vad dom gar for! Det for att kattmamman var renrasig men pappan var okand sa de var bara halvrenrasiga sa de kostar bara halften sa mycket.

Medarbetare på matlust

[sakring]
4

Bladras birma/turisk angora. Med tanke på att det enligt SVERAK har fötts 180 kattungar sedan 1982 av Turkisk angora så är det fantastiskt att de har en blanding av just denna. Se Malmö.

fvanilla
4

Ja just det, "turkisk angora". Sådana var ju jättepoppis, särskilt runt tio år sedan. Då föddes det ju "turkisk angora"-korsningar för fullt till höger och vänster överallt… fast de är sällsynta. Sen såg jag en med en "gnutta korat i sig" (också en väldigt sällsynt kattras), och hur de visste det, jadu. Sen så korthåriga maine coons, och blå-vita fläckiga "siameser" med bondkatts-aktig kropp. Sen så fanns det ju en hel del "bombayer" fast rasen inte ens hade nått landet än. Efter Kattliv berättade om kurilean bobtail dök också sådana påstådda korsningar upp, tror jag. Kan inte komma ihåg, då alla sorts möjliga påstådda raskatter "utan stamtavla" och påstådda blandraskombinationer dyker upp och finns så man glömmer lätt och kommer inte ihåg alla.

Jag väntar bara på att påstådda Khao Manees ska dyka upp på Blocket. En väldigt sällsynt exklusiv kattras ifrån Thailand som det endast finns få antal av i England och i USA, där alla till sällskap kastreras. Men inget är ju omöjligt på Blocket!

[sakring]
0

75% Ragdoll. Föäldrar finns på plats att se. 2.500 spänn

Se Stockholm.

[sakring]
2

Skeppskattungar dvs med extra tår. Mamman har det. Hade de varit raskatter så hade det varit förbjudet att avla på en sådan defekt. 700 spänn.  Älvsborg.

Josefa
1

Skogis/perserkattunge i Helsingborg. 1800 kr. Avmaskad. Den här människan har haft hur många annonser inne i sommar och verkar få katterna sålda. För någon vecka sedan hade hon annons om 2 Blå/vita "renrasiga" skogisar utan stamtavla inne. Fick dem sålda på någon timme. Och det var först till kvarn som gällde då också. Pga att "hon väntade en ny kull imorgon". Fy f*n.

[Emma--]
7

Jag är fortfarande förvånad att folk betalar, och jag kan inte förstå varför.
Frågade en som annonserade här på sajten, och enligt hen så anser köparna att dom betalar för en raskatt även om det är en blandras.

Och visst får folk göra som dom vill, och det är bra att katter kostar. Men jag har själv svårt att se att jag personligen skulle göra det valet när man kan lägga ut samma summa, eller bara lägga till tusen kronor och så får man en katt där man garanterat vet vilken ras det är, hälsotester är gjorda och de är vaccinerade och allt det där.
När jag köper raskatt är det ju självklart delvis för att det är en ras jag vill ha, men främst betalar jag ändå för avelsarbetet.

Men alla dessa blandraser på blocket som oftast bara är avmaskade. Jag fattar bara inte :P

Thaeri
0

#14, det har i alla fall funnits fall där det har blandrasavlats på burmilla, det kan ju vara samma BYB och honkatt i farten igen Rynkar på näsan Tydligen var katthållningen rätt för jävlig också…

[sakring]
0

Ragdoll/birmablanding finns att få.  Mamman är 25% birma resten är ragdoll. Pappan är en renrasig ragdoll med stamtavla.De är avmaskade ett antal gånger samt chippade och vaccinerade och vetbesiktade. 5000 spänn vill de ha för denna huskatt som inte ens är långhårig. Se galleriet.

[sakring]
0

En rödfärgad hona och en svartvildfärgad hane? Vad är det senare? Den ser tigrerad ut på fotot. De har lång päls och mamman är en sköldpaddsfärgad norsk skogskatt och pappan är en rödmaskad ragdoll. 2000 spänn. Se Uppsala.

Josefa
0

"Mancoon/Norskskogs katt" i Helsingborgsområdet det också. 3000kr utan att något är gjort. Människan har tom skrivit fel postnummer och efternamn, så hon har säkert redan fått ögonen riktade mot sig förr.

annzoo
0

#27 inte för att försvara människan men jag hittar henne och hon har angivit rätt efternamn och postnr är en siffra fel..lätt att slinta?

Josefa
0

Nix, efternamnet är fel.

annzoo
0

#29 nix, rätt… hennes namn och adress på eniro överensstämmer med ratsit men då med en siffra fel i postnr… så hur kan du säga att hon har både fel efternamn + postnr?

Josefa
0

Hennes namn stämmer inte med Hitta.se.

annzoo
0

#31 så folkbokföringen har fel? Tilltalsnamnet är Lotta (det framgår ju på ratsit) även jag har ett namn före mitt tilltallsnamn så de är inge skumt med de

Josefa
0

Om man slår på tel nr så kommer adressen och förnamnet fram, men ett annat efternamn. På Hitta.se.

annzoo
0

nu orkar jag inte dividera men har du fundera på att man kan ha varit gift och tagit tillbaka sitt flicknamn, alt byt av annan anledning. allt stämmer ju utan efternamnet och både eniro och hitta måste man väl rätta själv. det är folkbokföringen som stämmer!

[sakring]
0

Ja det är folkbokföringen som gäller. En kompis till mig står som en helt annan person på Eniro och hans fru står som sambo fast med ett annat namn. Han har bett dem ändra detta i flera år. Folkbokföringen stämmer dock.

Josefa
0

Jo så kan det ju vara, men det förändrar inte faktum att människan lurar till sig pengar av godtrogna människor. Och felskrivning av siffror tror jag inte det minsta på. Då kan man ju hoppas på att hon skrivit fel när det gäller priset också.

Thaeri
0

Ja, Hitta och Eniro är inte de mest säkra källor för det här med efternamn, man måste ofta in där och uppdatera spearat, och inte ens det hjälper ibland. Jag hoppas det kommer gå lätt att ändra nu när jag själv byter efternamn, men om inte hoppas jag verkligen inte att jag kommer dömas ut av andra pga det.

Nu är ju BYB tillräckligt allvarligt i sig självt är klart, men gömma sig… nej då bör man göra som många andra här och kolla folkbokföringen.

[sakring]
1

Kattungar Birma Bengal Siames, (vilken blandning) för en tusenlapp. Se Stockholm.

[sakring]
1

I rubriken står det Perser Skogkatt Europe men i texten står det perser skogkatt och bondkatt. Så nu vet ni som har Erupé att det är en bondkattFlört Se Stockholm.

[sakring]
0

Två kattungar som är 75% Maine Coon och 25 % Ragdoll leveras chippade och vaccinerade för 4000! Se Kronoberg.

askolnikova
4
[Emma--]
0

#41 haha :)

Viccan92
1

#41 Haha jag håller helt med. Finns folk som skulle skaffa såna. Mycket billiga både i köp och mat.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
1

Det som jag märker hemma när vi tar hem släkt och sånt är alla tror att våra långhåriga bondkatter är av rasen angora. Det är ju väl ingen kattras utan kaninras. Min farmor säger själv att hon haft en angora katt under ett par dagar. Det är ju ingen katt ju. Vad kommer detta ifrån.

[Emma--]
0

#44 finns ju turkisk angora.

Viccan92
0

#45 Tror knappast att det är sån dem menar. Men det är angora dem säger och det är visst det flesta långhåriga katter som tillhör angora. Men som jag säger mina är långhåriga bondkatter.

[Emma--]
1

#46 tror inte heller det. Det är väl av samma anledning som att vissa säger skogskatt eller perser till varje med lång päls. Något myt som hänger kvar.

Sophey
0

Forr var det tydligen inte ovanligt med blandras angoror enligt min gammel mormor som tyvarr gatt bort for lange sedan och det ar dar det kommer fran enligt henne.

Underbar Fluffy annons!

Medarbetare på matlust

[sakring]
4

Perser kallades tidigare för angora. Jag har själv haft en halvangora dvs mamman var perser. Detta med angora och lång päls lever fortfarande kvar hos många människor.

Viccan92
0

#49 Sen kommer ju jag från landet med. Är osäker på om vi ens har någon raskatt i byn jag kommer ifrån och ja de flesta är utekatter. Har inte träffat någon där som har innekatt.

[sakring]
0

Jag kommer också från "landet" en liten by med 500 personerSkrattande

Viccan92
0

#51 Osäker på om det ens bor så många hemma. Alla vet vem jag är och känner dem inte igen mig så räcker det med att säga någon av mina föräldrars namn så känner alla till både mig, föräldrar, mor, farföräldrar. Ganska irriterande.

[sakring]
0

Main Coon - Mix. Se  Stockhol. Något säger mig att jag sett fotot tidigare. Är det stulet från någon uppfödare?

[sakring]
1

5.000 spänn för en Maine coon. Med en mamma som har stamtavla och en pappa som inte har det. Se Helsingborg.

[sakring]
1

Maine Coon för 5.000 spänn och uppåt. Föräldrarna har stamtvla och kan ses hos säljaren. Pappan har vunnit många priser. Kattungarna säljs utan stamtavla då säljaren inte är medlem i SVERAK. Står inget om id-märkning eller vaccinering.Se Jönköing.

fvanilla
7

5000 för gott som huskatter aka "maine coons utan stamtavla", det är ju helt fel och lurendrejeri!

Snurpan79
0

En här i stan som annonserar ut "Unika Charmerande Skeppskatter" för 1000:- på Blocket. Verkar inte vara vaccinerade eller något. "Söker du en katt som inte alla andra har? Då har du klickat rätt" börjar annonsen med.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Josefa
0

Skogis ungar i Helsingborg. 1000 kr. Mamman helvit norsk skogSkatt, pappan okänd. Inte vidgjorda.

[sakring]
1

Ser en annons från Kalmar där de säljer huskatter fast de kallas inte för detta utan för Ragdollmix. Det otrevliga med denna annons är att katterna är ultraljudade med avseende på njurar och hjärta.

Kattungarna är avmaskade 3 gånger, chipmärkta och vaccinerade 2 gånger, samt dolda fel försäkrade i Folksam.

Se Kalmar. Katter är inte de enda djur som de föder upp utan stamtavlor utan även hundar och kaniner. 4.200 spänn.

danitza
2

Så mycket hat.. Rynkar på näsan Om någon vill köpa en huskatt för 4000-5000 så är det bara så, inget man kan göra åt! Och om dom säljer huskatter för det priset så behöver man inte bry sig heller, fritt land. Fast om kattungarna kostar ungefär 4000-5000 fast inte är vaccinerade eller nånting då är det konstigt, fast jag tror inte någon köper kattungarna då. Jag tror nog alla höjer priset på en huskatt som e.x ser ut som en birma. Jag går inte efter utseendet utan personligheten. Jag älskar siamesens personlighet! Men också utseendet såklart.

Josefa
15

Problemet är inte att de oseriösa uppfödarna ta så högt pris på ungarna. Problemet är att de allra oftast i dessa annonser ljuger om att föräldrarna är raskatter. Prova att fråga efter stamtavlan på föräldrarna så får du se vilka bortförklaringar de kommer med. Om de ens ids svara, eftersom de vid besvärliga frågor inser att de inte får katterna sålda.

[Emma--]
9

#60 det är väl bara just det att det är nästan samma pris som med raskatter. Men utan hälsotester, och i många fall utan allt som följer med raskatter som idmärkning, vaccin, avmaskning och besiktning. Och folk köper. Och många tror dom hittat en billigare raskatt. Även fast uppfödaren antagligen bara sitter och tjänar pengar istället eftersom inga tester gjorts för att försäkra sig om att katterna är friska :) Skulle jag vara omedveten om allt inom avel och sen köper en sån katt och sen inser vad jag egentligen betalat för. Ja då skulle jag ärligt känna mig lurad. Lägger man bara dit 1000-2000 får man en katt som är hälsotestad och med stamtavla och allt det där. Istället för att betala flera tusen för en katt som påstås vara en viss ras, och som i bästa fall kanske är vaccinerade, idmärkta, avmaskade och besiktade. Och som ändå bara går att försäkra för 1500. (kanske inte viktigast men ändå). Men det är positivt att katter kostar. Önskar bara att all avel kunde vara som seriös raskattsavel. :) Och kan lägga till att dom flesta avmaskar bara. Och många ljuger tyvärr om raser. Och tyvärr är det väldigt lätt hänt att det finns avelsförbud bakom t.ex. Och det finns de som avlar om och om igen på sina katter för att dom tjänar pengar på det. Utan en tanke på katternas bästa. :(

fvanilla
9

#62 Medhåll!

Huskatter SKA kosta men det ska inte vara en massa lurendrejeri eller tjäna en massa pengar involverade. Man ska kräva pengar för att täcka utgifter, men påstådda "X och Y ras i" eller "X utan stamtavla" (?) för flera tusen utan knappt något gjort är ju sorgligt. Medan en klassisk huskatt "bondkatt", varför ska de endast kosta kanske en hundring? Det är ju inte generna som gör en katt dyr! Raskatter kostar inte flera tusen för de har 'fina lyxgener' utan för p.ga uppfödarnas omkostnader.

Nilla
21

Det ska inte avlas på "blandraskatter" överhuvudtaget. Det här är Back Yard Breeding på hög nivå och det gör mig beklämd. Vi har hemlösa huskatter så det räcker.

Kastrera era katter. Är ni intresserade av avel, utbilda er i avel och genetik, gå med i en kattklubb och välja en rasren katt.

Vi på Siames iFokus (och på andra rassajter) tar starkt avstånd från BYB och tillåter inga sådana annonser.

En huskatt kan endast livförsäkras för 1500 kr, varför priset bör ligga på den nivån. Något annat är rent ocker.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

danitza
0

#61 Jag förstår och det är inte bra att ljuga om att e.x pappan är en siames men att han egentligen inte är det!

#62 Det brukar väll vara 1000-2000 kr skillnad men som du skrev så är det vissa som nästan har samma pris som en renrasig katt. Dom har väll ändå hittat en billigare katt om den är e.x 2000-3000 kr billigare än den renrasiga katten, fast bara att katten e.x har 25% birma i sig (som mina kattungar) och inte har stamtavla m.m. Det är många som vill ha en katt som inte har stamtavla eftersom att katten blir mycket billigare då. Det är jätte bra att katter kostar även fast dom bara är huskatter, då hör endast seriösa av sig och vem har sakt att huskatter måste vara billiga? Det är inte bra alls att bara avmaskar katterna.. Att ljuga om raserna är inte heller bra men man får väll ändå reda på det. Själv har jag bevis att min hane är en renrasig siames som har stamtavla och att min hona är 50% siames och 50% birma.

[Emma--]
7

#65 fast dom har ju inte det. Dom betalar istället dyrt för en oseriöst uppfödd katt. Stamtavlan är en väldigt billig kostnad, det är hälsotester och vaccin och sånt som kostar pengar. Jag som gillar devon rex t.ex skulle aldrig köpa en devon rex utan stamtavla. Det är inte bara rasen jag betalar för när jag väljer katt, det är avelsarbetet. Jag betalar dom pengarna för att få en sån frisk katt som möjligt. Jag tycker huskatter ska kosta pengar, men jag tycker att det ska vara samma avelsarbete som hos raskatterna. :)

MonicaLagerquist
11

#65 Och dina katter är hälsotestade enligt de raser som de har?

Stolt ägare till tre La permer

Myzakatt
16

Skulle ni välja och köpa en huskatt för 5000 kronor som är avmaskad och vaccinerad 2 ggr och vet besiktad.

Eller en raskatt för 6000-7000 kronor med stamtavla där man vet att uppfödaren har tagit alla hälsotester som krävs inom den rasen, vaccinerad, chippad och vet besiktigad, samt att du vet att du får livslång support i många år framåt?

annzoo
0

#59 vad är de för otrevligt med att de är efter ultraljudade föräldrar.. även om jag inte är för mixavel är de väl bra att de scannar hjärta å njurar?

[sakring]
0

# 69 Denna uppfödare gör allting rätt förutom att para två raser.Har du sett annonsen och hemsidan?

annzoo
0

#70 ja de har ja men de jag reagerade mes på var din mening "Det otrevliga med denna annons är att katterna är ultraljudade med avseende på njurar och hjärta". För mig är det bra att man gör de med tanke på rasblandningen. Det är ju inget otrevligt med de..

[sakring]
0

Pga att denne vet att det ska göras på just dessa katter. Dvs de är inte så friska som hen vill påstå. Otrevlig att försöka var seriös när kan man vara det istället men det kostar mer än att köpa en renrasig katt och resten blandningar som man inte vet om det är eller inte.

Josefa
4

Norska skogkattungar utan stamtavla i Helsingborg. 1500 och inte vidgjorda alls. Den här människan har annonserat ut minst 3 kullar de senaste 1-2 månaderna. Skriver alltid "först till kvarn…" och finns i Kattarp utanför Helsingborg. Kan man inte göra något för att stoppa den människan?

MonicaLagerquist
6

#73 Kolla med Länstyrelsen om hon har tillstånd att föda upp så många kullar.

Josefa
0

Inte så lätt att spåra människan när hon antingen anger kontantkortsmobilnummer eller ett nummer hon får från Blocket.

EddaM
0

Skickade frågan om man får dolda fel försäkra huskattskullar/blandraser hos dem och ja det går så bra så¨, sedan skrev de att man måste vara reggad uppfödare. Hmmmm hur går det ihop? Skrev att de inte borde stödja oseriös avel och borde skämmas. De vill bara tjäna pengar. =( Tråkigt =(

RC har jag inte fått svar utav då jag undrade om man som oreggad uppfödare kan få beställa kattungepaket.

Och jag messade hon med hemsidan och fick ett otrevligt svar tillbaka.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[sakring]
2

# 76 Jag har kollat detta med RC tidigare och det är endast reggade uppfödare som får kattungepaket.

# 75 Sänd annonsen till Länsstyrelsen

Josefa
0

Nu har hon fått sålt 2 av kattungarna. Jag annonserar hur mycket som helst, och det är inte en enda som hör av sig. Men det är visserligen inga renrasiga utan stamtavla jag säljer. Jag får sluta att vaccinera ungarna, för det är ingen som vill betala för det.

EddaM
0

Då måste hon ju köpa det då men jag har ännu inte fått något svar ännu av dem.

S*Luddhuvet´z

fvanilla
0

Om det är samma person jag tänker på, så har de varit på tapeten länge. De kör kattungefabrik och lurendrejeri.

blondifire
1

fast enl mail jag fått från Imasy är är det ok här oxå o skriva norsk skogkatt utan stamtavla Förvånad ! fick orden: märkeskatter" och ordklyveri till svar så man kanske skulle sopa framför fler dörrar…

S*Winsnes Wilda

[sakring]
1

Är det en norsk skogkatt så har den stamtavla annars är det en huskatt. Det är ju värsta blocketstil att låta någon annonsera ut norska skogkatter utan stamtavla.

Imasy
1

Nu läser du mina inlägg som Fan själv läser bibeln. Det räcker med otrevligeheter ifrån din sida nu.

Och för er andra som undrar så skrev jag såhär till blondifire:

Nu får du nog vara snäll och ta och läsa om och läsa rätt vad jag skrev igen innan du får dina utbrott.

Jag skrev:

En del i min närhet kallar alla katter som är långhåriga för skogis för att det är vad de tror att de heter, om det inte är en sk "märkeskatt" med stamtavla.

Som Sverakmedlem är jag väl medveten om vart gränsen mellan huskatt och raskatt går, och jag kan lugna dig med att jag också vet att det inte heter "märkeskatt".

Jag kan också lagar och regler vet du. Vad har annonsören svarat ang din fråga gällande falsk marknadsföring? För jag antar att du har haft kontakt med annonsören också?

Mona22
3

Tycker så otroligt synd om människor som blir lurade att de köper en raskatt men det är en huskatt. Sålänge den inte har stamtavla är det en huskatt och inget annat.

Tycker det är hemskt att BYB-uppfödare ska tjäna pengar på andras okunskap. Särskilt om det bara skiljer någon tusenlapp från seriöst uppfödande och inte.

Min vän köpte en katt som påstods vara renrasig skog(s)katt utan stamtavla och den kostade bra mycket, den hade inte mycket päls som liten och det har visat sig att den är korthårig. Få ihop det om ni kan !

Den har väl bytt och blivit en brittisk korthår eller något. Flört

vinteralvan
0

#84 Så går det tyvärr när man köper en katt utan stamtavla. Om bara "vanligt" folk kunde lära sig det skulle BYB-uppfödarna snart få se sig om efter andra inkomstkällor.

Mona22
0

#85 jo de blev ju tyvärr lurade . hade de frågat mig först så hade jag sagt åt dem. Men jag fick veta efteråt Obestämd

Inget fel på huskatter men blir så irriterad när de påstår olika raser .

[sakring]
1

Ser en annons på blocket med 3 huskatter som är 14 veckor och som är veterinärbesiktade idag och som är dubblevaccinerade och som kostar 100 kr?

Mona22
1

Maine coon kattunge UTAN stamtavla för 6000!! Göteborg.

Visseligen vaccinerad och allt men man undrar varför stamtavlan saknas och vad som egentligen gör att den ska vara så dyr.

Man kan få en med stamtavla för de pengarna.

[sakring]
0

Skynda fynda kattungar. Mamman är 80% av rasen Nebelung och 20% bondkatt. Nebelung är en långhårig variant av  russian blue och finns inte i Sverige. Se Kalmar.

[sakring]
0

75 % ragdoll och 25 % perser. Mamman renrasig ragdoll och pappan ragdoll perser. 2.500 för den som inte är maskad och 3.500 för den som är maskad och blå ögon. De är avmaskade. Se Örebro

Mona22
3
#89 vilken exklusiv katt. kanske skulle man skaffa en sådan Obestämd

Folk går ju på sådant med…

annzoo
2

Om de nu ska förfina huskatten med raskatter kan de väl lära sig skriva rätt..

Bengal/Bondkatt/Markkatt (utan svans).

fvanilla
0

#89 Låt mig gissa - "men hon är ju blå med långhårig päls och gröna ögon alltså hon är en Nebellung åtminstone 80%!". Fast ja, som du sa, rasen finns inte ens i Sverige än.

#92 Vad tusan är en "Markkatt"?

MonicaLagerquist
1

Markkatt är väl en ny stavning på manxkatt.

Josefa
3

Är det någon som har påpekat för annonsören att Nebellung inte finns i Sverige? Och varför i hela fridens namn h*n parar med en huskatt när h*n skulle kunnat ta 10 gånger mer betalt om h*n parat renrasigt? För jag antar att det är pengar människan är ute efter.

vinteralvan
0

#87 Väldigt bra att huskatter blir både veterinärbesiktade och vaccinerade och inte säljs för tidigt. Men 100 kr var lite väl billigt.

Josefa
0

#96 Risken är att kattungarna inte alls är vaccinerade eller besiktigade. Lika gärna som folk går på att en katt är renrasig fast utan papper, så går de på att katten är vaccinerad, men utan papper. Nybörjare är inte så insatta.

vinteralvan
0

#97 Det var det jag menade (var lite otydlig) med att det var lite väl billigt med 100 kr om det verkligen var gjort.

fvanilla
0

#95 Fast föder de upp enligt konstens regler så lär de inte tjäna ett enda öre på sin renrasiga kattkull. Därför många ljuger om inblandade raser eller blandrasavlar eller "X raskatt utan stamtavla" (??) osv. och sen säljer de svindyrt. Och nebellung låter väl så exotiskt och unikt och folk tror väl blint på vad Blocket-annonserna säger.

Vilket är som sagt, komiskt, då Nebellung inte ens finns i landet än.

[sakring]
0

Det är mamman som är nebelung till 80% inte kattungarna så hon har ingen renrasig att själv  para med. Jag tycker det mest påminner om en långhårig huskatt med vitt på bröstet.

MARKKATT är en katt som håller sig på markenFlört till skillnad mot alla andra katter som håller sig överallt. Åtminstone här i huset är det sällan jag ser dem på golvet då det finns bekväma möbler att ligga i och på.

fvanilla
2

#100 Nämen en sådan måste man ju då ha! "Trött på klättrande och klängiga katter? Köp då en markkatt!"

[Emma--]
3

Det var som jag såg på animal planet några som hade hittat en blå katt med lite längre päls. Alltså ingen aning om kattens bakgrund. Och en dag såg dom en bild av en Nebellung och läste om katten och förstod då att dom hade hittat en Nebellung.

Tycker det är väldigt spännande när man antar sånt utifrån en bild och en beskrivning. Vsst är det inte 100% omöjligt.

Men extra häftigt är det ju här i sverige om rasen i övrigt inte ens finns här Tungan ute

[sakring]
0

# 102 Tror att de tagit ett foto på katten och sänt till någon rasorganisation för att få känedom om den och de hade då "berkäftat" att det var en sådanFörvånad

[dynamitella]
2

Det fungerar inte så. Det går inte att avgöra.

Dessutom så var fallet tvärt om. De såg en Nebellung på bild och antog direkt att deras hittekatt varit av den rasen (villket nästan är skrattretande).

Men trots det, så kan du inte avgöra vilken ras en katt är genom en bild :) Inte heller genom att se eller känna på den. Vissa % går aldrig att vara säker på utan stamtavlor bakåt i tiden.

fvanilla
2

#104 Absolut så. Jag menar, blåa långhåriga och grönögda katter finns överallt. Det som gör en Nebellung till just en Nebellung är att de har rötter i Ryssland och har en stamtavla. Med en hund kan man lätt ta reda på deras ras via utseende, då vi inte har s.k "hushundar" eller "bondhundar" kvar och raserna är mer 'hårt avlade' än att vara mer än något simpelt som "blå, lång päls med gröna ögon" (hur lätt är inte den genetiken att få fram, så att säga?). Hos katter finns det däremot många huskatter/bondkatter kvar.

Det är ju det som gör t.ex skillnad på en novis och en huskatt. Novisen har en stamtavla. Och skillnad på en utparning och en blandraskatt. Utparningen har en stamtavla. Det är stamtavlan som gör den till en X kattras.

Josefa
5

Men en hund utan stamtavla är väl också en blandras, egentligen? De går väl tex inte heller att ställa ut som rashund? Eller ta en kull efter med stamtavla på?

fvanilla
0

Ja, de är ju inte renrasiga på det sättet alls. Däremot kan man nog lätt säga X utan stamtavla. Skulle nog dock inte säga "blandras", då det särskilt betyder att två eller flera raser har blandats in. I kattvärlden är det stark fokus på just stamtavlan som gör den till X ras, särskilt när så många raskatter är nya raser, är tagna direkt ur huskatten eller blandraskatter.

Jag tror det är lite komplicerat. Jag menar, i råttvärlden blandar man ju hela tiden rex, slät, dumbo, osv. och de är ju olika 'raser' på sätt och vis, men de får alla stamtavlor och det är helt okej att korsa hit och dit. Men har de ingen stamtavla är de "husråttor" kan man säga.

[Emma--]
1

Fast råttor är ju inte raser.
Det är ju bara olika sorters päls och öron.

Som att jämföra långhårig schäfer och korthårig schäfer.

mallabralla
6

ush, jag har slutat kolla på blocket för jag mår så himla illa varje gång jag läser alla annonser med BEDRAGARE!

Sajtvärd på Perser iFokus

mylicharlie
0

Innan vi köpte vår andra siames Charlie så kollade vi runt lite på blocket. Vi hittade på renrasiga siameser men även på blanraser. Jag var inte lika kunnig då som jag är nu och tyckte och TRODDE att det var i princip samma sak som en renrasig. Ska tillägga att vår första siames som är 6 år köpte min sambo när han var 12 veckor och inte heller han tänkte på att en renrasig katt hade mycket mer "skydd" om man tänker på att en renrasig Sia är reggad i Sverak.. Bland annat.

Vi köpte Charlie för 4000 då han hade defekt i form av kroksvans. Han är renrasig siames alltså med stamtavla och regad i Sverak. Först då blev jag troroligt intresserad och läste ALLT jag kom över om siameser. DÄRFÖR tycker jag det är fel med blandraser. Har köparen inte kunskapen så tycker jag att man i annonsen ska vara ärlig och skriva att den INTE är renrasig. Många tänker blandraser - det bästa av två världar men så behöver det absolut inte vara. Sen självklart om man ser till de sjukdomarna som kan uppstå om man blandar två raser.

[sakring]
0

Långhåriga kattungar för 3.500 kr.  Inget är gjort med dem om man läser annonsen. Mamman maine coon pappan perser skogskatt.

Lägg till 500 och du får en renrasig perser silvershaded, chinchilla eller golded. De är vetbesiktade, dubblevaccinerade, chippade och har stamtavla samt PDK-fria gener.

[sakring]
0

Två kullsyskon, bägge är chipmärkta och vaccinerade en gång. 2.500 för den som är långhårig och 1.500 för den som är korthårig. Varför tror folk i allmänhet att långhårigt är mer önskvärt undrar jag med 3 korthåriga britter och 2 korthåriga huskatter?

mallabralla
0

tyvärr därför att folk tror att långhårigt styrker att katten har raskatt i sig och blir då genast finare.

tragiskt att sätta olika pris på två katter ur samma kull, som att säga den korthåriga är mindre värd.

fvanilla
0

#108 Nej, men det är väl det som är "närmast" om man ska säga så. Inom råttvärlden har vi helt enkelt inte bestämt oss för att direkt sätta raser, utan går bara efter pälstyp, färgtyp, dess örontyp etc. och skriver ut det.

#109 Medhåll. Det är bedrägeri och sorgliga annonser till höger och vänster. Kattungar som säljs ifrån stall där de har bott hela sitt liv, knappt avmaskade om ens det och gott som skänks bort (om de inte följer 100krs-priset i sin annons, vilket inte alla gör, tyvärr), eller BYB-fall med "X utan stamtavla" och påstådda rasprocent hit och dit för fullt, så man orkar helt enkelt inte mera att kolla där.

Josefa
4

Men var finns alla ni som verkligen tycker att rasprocent hit och dit, BYB, och att sälja katter ovaccinerade, okastrerade osv bara är oetiskt och bedrägeri? Jag har annonserat ut omhändertagna kattungar hur länge som helst nu. Vaccinerade, chipade, avmaskade osv och får inte ett enda svar på mina annonser. Man blir ju så gott som tvungen att nästan ge bort dem om de ska få ett hem. Och då säger det sig själv att vaccinera eller gör vid dem på alla önskvärda sätt innan är omöjligt. Visst tar man emot några få katter per år så kan man väl stå för kostnaderna, men kommer de upp i antal så går det inte. Då blir alternativet att d får stanna kvar där ute isället och yngla av sig igen.

Och ja, det finns iaf ett par här inne som säger sig värna om katternas status, men ändå inte tycker att en vanlig svart/vit korthårig katt duger. De betalar hellre lite mer för en röd långhårig som inte alls är vidgjord än att betala självkostnadspris för en av de vidgjorda "oattraktiva" katterna. Så j*vla sorgligt.

[Emma--]
0

#115 tråkigt att det går så dåligt att hitta hem åt dom.

Imasy
0

Hur mycket säljer du dem för?

Har du testat att se vad som händer om du säljer dem så där dyrt som "20% mäin koon, 30% persier och 70%rottwajler"-katterna? Kan det vara så att ju dyrare de är, desto "finare" tror folk att de är?

Josefa
0

Jag har begärt 800 för dem nu. Tvivlar på att de blir mer intressanta om jag höjer priset. Jag skulle iofs kunna prova att dra till med 10% råttvajler och sälja dem som stallkatter. Bra jägare.

En av dem är ju semilånghårig, så de har definitivt norskskogskatt i sig.!!  Fast det långhåriga har jag inte gått ut med, för jag blir bara irriterad när folk bara blir intresserade av den långhåriga.

Sophey
0

Rottis kattungar!

Det paminner om nar jag fick lov att vara akuthem at en rottweiler-blandis nar min tik var i lop sa vi separerade hundarna, rottisen fick vara med oss dar katterna var och min tik fick vara med min foraldrar och min andra tik i huset brevid.

Tyvarr hade min ragdoll hona sovit ihop med min lopande tiks rumpa innan vi separerade dom och rottisen hade precis blivit intresserade av tjejer sa han var helt saker pa att det var katten som lopte vilket var vansinnigt roligt att se och katten borjade leka med honom men vi separerade dom i tid sa ingen behovde bli stressade.

Medarbetare på matlust

Imasy
0

Rathunter har jag hört börjar bli en populär ras faktiskt… Flört

Mycket exklusiv.

[sakring]
1

Råttvailer är det defintivt i mina katterFlört

Josefa
0

American bobtail i Älmhult. 18000 kr. Står inget om stamtalva, men 100% renrasiga, vilket får iaf mig att undra. Verkar vara någon slags farm som "odlar" en massa olika djur.

[sakring]
0

3 122 När jag söker uppfödare på rasen så hittar jag ingen och ingen större information heller. Det står inget om katter på hemsidan men väl blandrasvalpar.

UlrikaD
0

Hur många kullar får en katt få egentligen?

Finns en annons ute nu där det står att katten fått sin tredje kull på ett år. Sammanlagt 16 kattungar.

Långhåriga och för 3000kr, enbart avmaskade.

Och här räknar man ju raskt ut att 16 kattungar X 3000 är en väldans massa pengar också på ett år.

Hur många kullar till kan hon få….

[Emma--]
0

#124 galet att en katt ens kan hinna med det. Hon måste väl ha blivit dräktig innan ungarna ens flyttat hemifrån. Det enda jag vet säkert är väl att man får ha max 2 kullar utan tillstånd. Sen kan man ju säkert fundera över hälsan för honan när hon får vara dräktig så mycket.

[sakring]
0

Tre kullar på två år har jag för mig man får ta. Fråga någon uppfödare.

UlrikaD
0

Lät så väldigt mycket för ett djur att orka ta hand om.

Men en ruskigt bra inkomstkälla..

Josefa
0

Det kan väl inte vara tillåtet att ta 3 kullar per år på samma katt!!?? Det är visserligen inte omöjligt för en katt att få det men är det tillåtet att utsätta sin katt för det? Det går och kolla hos lst om människan har tillstånd att ta fler än 2 kullar per år.

Ungarna ser inte ut att bli långhåriga.

[sakring]
0

Ja det lät för mycket och det är det också. Var finns den som gör det pm:a om du vill.

UlrikaD
0

¤#129 Kolla blocket och Göteborg så hittar du direkt.

MonicaLagerquist
0

Som uppfödare måste du ha tillstånd om du ska ta tre kullar eller fler samma år.Inom SVERAK ochWCF får en hona bara ha tre kullar på 24 månader.Så visst kan man ta tre kullar på ett år men sen måste man vänta ett tag innan den fjärde tas.

fvanilla
0

#122 Finns dock ens American Bobtail i Sverige? Låter väldigt suspekt och som lurendrejeri, särskilt när seriösa uppfödare alltid nämner att stamtavla finns.

MonicaLagerquist
0

Det finns väl några stycken.

Jag skriver aldrig i mina annonser att stamtavla finns.Det ser jag som en självklarthet när man annonserar ut raskatter.

Josefa
0

#133 Jag antar att du inte heller skriver att dina kattungar är 100% renrasiga. Det är det som får mig att undra i den aktuella annonsen.

MonicaLagerquist
0

I mina annonser står det antingen Cornish rex till salu eller La perm till salu eller Hybridkattungar till salu.

Min hybridkull jag hade förra sommaren var svårsåld trots att det var efter testade föräldrar,långhåriga och hade kontrollstamtavla,var vaccinerade X 2 ID-märkta och besiktigade.(eller så var jag för kräsen)

fvanilla
0

#133 Jag får titta närmare för jag hittar absolut inga. Inga uppfödare, etc. Om det finns privata importer vet jag inte, och i vilket förbund de registreras i, men hittar noll.

[sakring]
0

De har ingen stamtavla. Kollat.

Josefa
0

Ja då är de väl 100% huskatter, kanske tom inavlade, eftersom de har stubbsvans.

fvanilla
0

Ja, som jag trodde då.

Man undrar hur detta helt enkelt kan vara okej på Blocket.

annzoo
0

#139 därför blocket endast vill tjäna på attt folk betalar att annonsera men inte vill ta ansvar i frågan om huskatt/raskatt då katt är just en katt

[sakring]
0

Maine coon för 3.000 kr utan stamtavla då matte eller husse inte är med i någon kattklubb. Föräldrarna har stamtavla. Se  Helsingborg

[Emma--]
0

#141 bästa skyllet

jollycox
0

Ang annonsen om american bobtail så vad jag förstår(ur vår mailkonversation) är föräldrarna till katterna importerade men rasen går inte att registrera i något svenskt förbund..? Vet inte om det stämmer. Och dom säljs inte med tavla för att dom inte säljs till avel. Hon skriver också att man inte kan ställa ut dom men det kan man väl i huskattklassen?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MonicaLagerquist
0

#143 katt med stamtavla kan inte ställas ut i huskattsklass.Katt som har en icke godkänd FIFE ras kan stallas ut utom tävlan på FIFe utställning.

jollycox
0

#144 Men ungarna har inte stamtavla och är altså huskatter. Hon skrev till mig 'Välkommen tillbaka om du ändå vill ha en katt trots att det inte är möjligt med utställning alls.' Men dom kan väl ställas i huskattklassen?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Josefa
0

Finns det någon stamtavla på föräldrarna då? Och var har de gjort för tester osv för att de tycker att 18000 är ett lagom pris för ungarna.

Josefa
0

Mancoon/norskskogskattsungar i Helsingborg för 2000. Och då är de ändå prissänkta med 1000. Tusan vad det finns många såna uppfödare i Helsingborg.

Josefa
0

I Helsingborg annonseras de korthåriga kattungarna ut för ca 100 kr och de långhåriga för ca 2000. Uppfödarna har väl haft ungefär lika mycket i utlägg. Otroligt. Ändå blir väl de långhåriga sålda först.

[sakring]
0

#  145 Undrar också detta med utställning för det står något om att färgen är fel på kattungarna och om de inte har  stamtavla så tycker jag att 18.000 är i "mests laget".

fvanilla
0

Om det är Helsingborg är det nog samma person.

Och för 18 000kr får du en väldigt fin avelskatt, nog en import t.om. Att sälja en påstådd raskatt utan stamtavla för 18 000kr? Det där är ett hutlöst pris enligt mig.

[sakring]
0

Det är vad jag avsåg med i "mesta laget"Flört

mallabralla
0

Annons : Perser/bondkatt

"Dom kommer att få halvlång och tjock päls, och dom har lite mer näsa än persern, så rinnande ögon och andningsproblem får dom inte.

Tänk på att en katt lever länge och att det ska bli en i familjen innan ni bestämmer er. Jag vill att mina katter ska komma till bra hem"

kattungarna har kort päls på bilden, och så bra hon redan nu vid 9 veckor kan säga att de inte kommer rinna eller få andningsproblem när även långnästa perser kan ha de problemen, tänk så praktiskt…undrar om hon förutspått att de inte har PKD heller för pappan är ju bondkatt och då kan inte kattungarna ha några fel.

men viktigt att de kommer till seriösa hem, det tyckte nog den som sålde sin perserkatt till henne som sällskap också.

ghaaaa

Sophey
0

Ang American bobtail, fraga varfor uppfodaren inte registrerat rasen i ett annat forbund istallet for att se till att kattungarna har stamtavla, om jag inte minns helt knasigt ar det en godkand ras enligt TICA och det ar mycket mojligt for en uppfodare i Sverige att regga sina kattungar och fa stamtavla pa katterna fran det forbundet.

Medarbetare på matlust

Sophey
0

Blandras hundarna saljs ju for 12.000 kr styck av samma uppfodare! Förvånad

Medarbetare på matlust

Josefa
0

Skattar de för dessa pengar?

EddaM
0

#152: Ja och PKD är ju en utbredd sjukdom även hos huskatterna så det var himla dumt att påstå för de nya ägarna, sedan att de skulle ha mindre problem med ögon och näsa med då det ju inte beror på längden som du säger. Usch för sådana oupplysta människor!

#155: Antagligen inte!

S*Luddhuvet´z

Sophey
0

Ang American bobtail uppfodaren! De saljer pomeranian valpar utan stamtavla (men foraldrarna har stamtavla) for 18.000 till 25.000 kr ocksa!

Det ar en dyr blandrasvalp och jag tror knappast att katterna saljs med stamtavla om ingen av de andra "renrasiga" djur de saljer saljs med stamtavla.

Medarbetare på matlust

Josefa
0

Maincoon/skogisungar i Helsingborg. Det är alltså kull 4 och kull 5 som den här människan annonserar ut på lite mer än en månad.

[sakring]
0

# 158 Det kan man kalla kattungefabrik.

UlrikaD
4

Om man skulle överge det här med att ta hand om hittekatter och omplacera dem och istället avla på dem istället.

Då kanske man kan börja äta annat än nudlar igen. Eller om man läser det här, då kan man ju äta på restaurang varje dag och köpa sig en lite gård nånstans. Herregud vad pengar de tjänar på djur.

Det måste ju gå under "hallick-verksamhet" istället för uppfödning.

[sakring]
1

Någon borde kolla om de har tillstånd. Ska se om jag hittat "någon".

fvanilla
0

Jag tvekar starkt på att de har något tillstånd. Som sagt har de varit på tapeten innan i kattvärlden och de är absolut en kattungefabrik i högsta grad och en lurendrejare. Undrar om man kan få dem anmälda snart.

Och tvekar även på att de skattar något öht.

mallabralla
0

ja nu hade hon ju inte skrivit att de var PKD fria, men jag menar att det är lika dumt som att påstå en sådan sak, det är att invagga köparna i falska förhoppningar.

Thaeri
0

#152, mitt och exets ena katt har problem med ett rinnande öga, och jag tror inte hennes perserpåbrå ligger närmare än att det är en av hennes farföräldrar som är det, av utseendet att döma då (mamman såg ut som en äkta bondkatt).

Visst, det är svårt att veta säkert, men med hennes utseende har hon antingen perser eller britt riktigt nära i släktträdet, och är det britt bör det vara någon generation närmare än perser då hennes nos är betydligt längre än på de halvperser jag har sett, även efter långnästa föräldrar. Men britter brukar inte ha dessa problem med rinnande ögon och igenväxta tårkanaler.

mallabralla
1

nu hängde jag inte med..hahaha

Thaeri
0

#165, att det är absurt att säga att en halvperserkattunge inte kommer få problem med rinniga ögon eller andning, då Vega som antagligen är 1/4 perser har just problem med ett rinnigt öga.

Hon kan eventuellt vara halvbritt, men vi trodde inte det då britter inte brukar ha de problemen.

mallabralla
0

då hänger jag med ;) ja när man blandar hej vilt kan man ju omöjligt veta vad avkommorna får för egenskaper, har man riktigt otur kan de ju få det sämsta från båda sidor

Josefa
0

Den där j*kla människan i Helsingborg har satt ut sin sjätte kull sedan juli på Blocket. Maincoon/perser den här gången.

Josefa
0

Annonsen försvann illa kvickt. Undras om hon fått sålt ungarna.

Josefa
5

Människan i Helsingborg satte in en ny annons idag. Dels på en unge som hon fått återbud på, dels på en liten 6 veckors unge, som då ska vara från kull nr 7 sedan i juli. Den här sista ungens mamma har dött skriver hon. Hon har väl avlat ihjäl henne.

Lamina
4

Har sett många blocketannonser som gör mig irriterad, men ingen som gjort mig så arg som denna. En kille i Dalarna som börjat veckopendla och därför letar "nytt hem" till sina 2 renrasiga katter, en norsk skogskatt och en somali. (Som konstigt nog inte går att ställa ut, "trots att dom är så fina", enligt annonsen.) Han har tidigare tagit en kull på katterna som han "utan problem kunde sälja för 2000kr styck". Och föreslår därför att nya ägaren kan göra detsamma och behålla pengarna som tack för att dom tar hand om katterna till våren, då han hoppas kunna ta hem dom igen… It sickens me! Gråter

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

vinteralvan
1

#171 Vad ledsen man blir när man läser sånt där.

Josefa
0

Så, nu har människan från Kattarp utanför Helsingborg satt in en ny annons på 3 olika kullar. Main Coon/skogis och Maincoon/perser.

Josefa
0

dubbelpost

[sakring]
1

Det MÅSTE vara en kattungefabrik.

danitza
3

Som jag skrev innan:

Så mycket hat.. Rynkar på näsan Om någon vill köpa en huskatt för 4000-5000 så är det bara så, inget man kan göra åt! Och om dom säljer huskatter för det priset så behöver man inte bry sig heller, fritt land. Fast om kattungarna kostar ungefär 4000-5000 fast inte är vaccinerade eller nånting då är det konstigt, fast jag tror inte någon köper kattungarna då. Jag tror nog alla höjer priset på en huskatt som e.x ser ut som en birma. Jag går inte efter utseendet utan personligheten. Jag älskar siamesens personlighet! Men också utseendet såklart. Varför ska man slösa sin tid på att kommentera om massa huskatter som kostar e.x 3000kr?..

[sakring]
5

Man får inte ta hur många kattungekullar per år son helts utan tillstånd. 3 kullar på 24 månader tror jag det är. Och så behövs tillstånd för uppfödning. Men du kanske inte känner till detta danitza.

[dynamitella]
6

Fast danitza, du har samma åsikt som alla andra BYBs.

Så det är självklart att du tycker att det är bra, när det är du själv som kammar in tusenlapparna för huskatterna du säljer.

danitza
2

#177 Det jag har förstått är att man bara får ta 2 kullar per år. Men det var inte det jag menade..

#178 Men herregud, frågade bara varför alla slösade sin tid på att kommentera huskatter som kostar e.x 3000kr? Sköt ditt så sköter jag mitt! Peace.

Kommer inte kunna svara på fler kommentarer för jag vet att det kommer bli många frågor sen. Cool

[dynamitella]
4

Så det är helt irrelevant att du själv bedriver samma avel som folket i de nämnda annonserna?

Jag tycker nämligen att det har ett samband, och ville framföra min åsikt.

Josefa
6

Fruktansvärt att man sänker sig så lågt att man vill utnyttja djur, för att man själv ska kunna stoppa lite extra pengar i fickan.

Sophey
4

#181 Precis! Det ar djur och inte produkter eller pengarmaskiner Gråter

Medarbetare på matlust

saga97
1

179# dom använder djuren som pengamaskiner får så många kullar så att mammorna blir sjuka sen bryr dom sig inte tillräckligt om djuren för att testa dem eller vaccinera dem dom vill bara ha pengar

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

saga97
0

179# dom använder djuren som pengamaskiner får så många kullar så att mammorna blir sjuka sen bryr dom sig inte tillräckligt om djuren för att testa dem eller vaccinera dem dom vill bara ha pengar

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

fvanilla
3

Som sagt, det är vansinnigt att sitta och tjäna pengar på katter, alltså levande djur. De är husdjur och levande varelser, inte pengamaskiner.

kattslottet
1

Men gammelgammelmorfar har ju faktiskt stamtavla!! Guld i mun

danitza
1

SUCK..

[sakring]
5

# 187 Säger jag också fast av helt annan anledning.

Gulli73
5

Får hålla med danitza om att det är lite löjligt att sitta här och gnälla.

Det lär ju inte förändra nånting att sitta här och kräka ur sig saker.

Jag tycker med att det är gräsligt att folk är snikna men försök nå ut till säljare/köpare och förändra saken istället för att bara kritisera det hela på en sajt som dessa människor med all sannolikhet inte ens är medvetna om.

Hur detta ska genomföras kan jag ej svara på men ni får väl använda den energin ni har till att skriva här till att försöka nå ut till allmänheten istället.

Har själv ägt både sk huskatter och raskatter så är inte helt okunnig när det gäller katter.

fvanilla
2

#189 Säg det, det är ju ett forum där folk säger sina åsikter. Så sådana här trådar kan man få förvänta sig ibland, och vissa tycker om att spendera sin fritid på de sätt de vill, inklusive uttrycka sin frustration.

Sen finns det flera sidor redan skrivet för det, t.ex på kattstatus, och det har varit en artikeltråd på framsidan här.

Josefa
13

#Danitza och även Gulli73 Tror inte att ni förstår riktigt varför jag har skrivit mina inlägg här. Kvinnan jag skrivit om annonserade efter långhåriga katter i våras. Hon har en main coonhane, säger hon iaf att det är, som inte är testad för varken genetiska eller sexuellt överförbara sjukdomar. Hon har haft annons ute där hon "hyr ut" hanen för 1000kr/parning. Gissa hur stor risk det är att hanen smittar ner alla de honor han sätter på.

Hon själv har de senaste månaderna haft ute annonser på bortåt 10 olika kullar. Förra veckan hade hon en annons ute på en kattunge på 6 veckor, där mamman dött. Det här handlar inte om att någon tar en kull på sin honkatt, för att de tycker att hon är vackrast i världen eller för att det är gulligt med kattungar. Vilket iofs är illa nog. Den här människan är bara ute efter att roffa åt sig så mycket pengar som möjligt. Skit samma att katterna dör på kuppen. Skit samma att folk blir lurade.

[darkysara]
2

Folk betalar för det de är ute efter, blandning eller ej. Katter säljer som smör, var själv intresserad av en "rasblandning" som kostade 2000 kr, men mycket om och men så beslutade jag att inte köpa, den summan så vill man gärna ha den kollad, chippad, vaccinerad osv, sen ansåg jag inte det så seriöst eftersom ena kostade 2000 kr och de med "finare" teckning 3000 kr. Fast ju mer katter stiger i pris ju mer rädd om dem blir ägarna, höj huskattens status för det behövs här.

Det slutade med att jag köpte en huskatt/blandning och det ångrar jag inte, han är världens finaste!

[sakring]
0

# 192 Har inte du en honkatt?

[darkysara]
0

Absolut, hur visste du det? Skrattande

fvanilla
1

Dock att sälja "blandraser" till höga priser höjer inte (hus)kattens status öht. Dessa (oftast påstådda) blandisar säljs för de har 'lyxiga raskattsgener' och folk tror att det är generna som kostar. Uppfödarna ytterest sällan vaccinerar, ID-chippar, avmaskar, osv., föräldrarna sällan testade, och de bygger sin uppfödning på att ha lurat sina avelskatters uppfödare. Det bidrar till att många fortsätter att se raskatter = snobbkatter som är dyra för de har s.k "lyxiga gener" och är därmed "bättre och finare katter" än vs. en typisk bondkatt som knappast lär kunna säljas för mer än ett par hundringar kanske, medan (oftast påstådda) blandraskatter kan lätt en uppfödare sälja för flera tusenlappar som oftast åker rakt ned in i fickan, nog knappast skattedeklarerade heller.

Jag ser, tyvärr, inte hur det ökar huskattens status öht. Raskatten har inga kattstatus-problem i lika grad som huskatten. Folk får gärna försöka förklara hur lura raskattsuppfödare och sälja (oftast påstådda) rasblandningar med procent hit och dit för flera tusen och tjäna pengar = höjer huskattens status och syn på den.

Och "katter säljer som smör".

Förklarar varför katthemmen är fulla och många katter sitter där månad in och månad ut, även när de är tydliga blandisar och det skrivs ut.

[darkysara]
0

Jag tror det säljs bra helt enkelt för de ser "bra" ut och har kännetecken efter blandningen. Det som helt enkelt kostar är både all vård, mat plus generna, det kan jag faktiskt inte neka. En vaccination och en chipning är faktiskt inte särskilt dyrt. Nja, skatta är ju först om det är i stor omfattning.

Jag är stödhem åt kattakuten när det behövs Glad

[sakring]
0

# 194 Jag tycker mig känna igen ditt alias och har något dunkel minne av att du tagit en kull på denna katt. Men jag kan naturlgivtis ha fel. Ber i så fall om ursäkt.

danitza
2

Själv tycker jag det är bättre att sälja huskatter/blandraskatter för 4000 kr än 200 kr..? Bara för att man sätter ett lägre pris på en huskatt/blandraskatt så betyder det ju inte heller att det höjer huskattens status? Hellre sätta ett högt pris på en huskatt än ett lågt pris! Det HÖJER huskattens status, precis som mina katter! (Nu är alla 6 kattungar sålda, jag behöll en kattunge.)

MonicaLagerquist
5

#198 Ja,visst ska huskatter kosta men då ska det vara relevanta kostnader.Föräldrarna ska vara HCM testade och FIV och FElv testade.Kattungrana ska vara försäkrade Vaccinerade x 2 ID märkta,masktestade och vid behov avmaskade , besiktigade och uppfödaren ska vara medveten om sitt treåriga uppfödaransvar.

Att ta kull på kull en en hona och på sin höjd avmaska dem och ta 4000 är i mina ögon kattfabrik och höjer inte kattens status.

[darkysara]
1

Faktiskt måste jag hålla med dig Danitza, hellre att de säljs dyrare än för billigt. Katter som är helt renrasiga här uppe där jag bor säljs trots allt mer än för multum, inte räcker ens 4500 kr, snarare över 8000 kr.

[darkysara]
1

#199, men det är nog större risk att dessa katter får en försäkring m.m eftersom de lagt ut så stor summa över djuret, även om det verkar tragiskt så brukar folk tänka så.

Mona22
6

#200 har du någon som helst aning om VARFÖR raskatter kostar?

Finns knappt en enda uppfödare av rasrent som går plus.Säljer du däremot en "blandras" (=huskatt) så går du garanterat med vinst, särskilt om du skippar vaccinera och alla tester som seriösa uppfödare gör.

OM man dessutom köper en katt med viss procent hit och dit. Hur kan du ens veta att det stämmer? till 90%är det påhittade blandningar och favoriten är ju att säga att det är en skogkatt eller maine coon bara för att de är långhåriga…

Det värsta är ju att folk går på det!

[darkysara]
1

202# Ja, absolut nog vet jag att det kostar några tusen, men att ta "överpris" är rent av också för "gener", precis som med vissa huskatter.

Det handlar nog inte om att gå på saker, ber man om att få se papper på föreldern har man ju sett om en av dem ens är renrasig, nog vet jag att det är en ganska stor upsåt av blandningar av katter, det har jag inte sagt att det inte är.

Tar man inte reda på fakta får man ju rent av skylla sig själv, de vet ju vad de betalar för och de ser ju inget problem med saken och verkar nöjda. Om de får en katt som ser ut som siames trots att den är blandad för 3000 kr så köper de nog den för att den har fint utseende och förmodligen för att slippa punga ut 8000 kr direkt, för vissa är det rentav ett kap om man alltid velat ha ett speciellt "utseende/ personlighet" men inte bryr sig om stamtavla.

moggle
6

Varför inte bara kosta på sin huskattkull allt som behövs för en bra start i kattlivet när man ändå tänker ta 4000? Alltså: Försäkrade, vaccinerade x 2, masktestade ev. avmaskade, ID-märkta och besiktigade.

[darkysara]
0

Kan jag inte svara på, jag har aldrig sålt ett djur för 4000 kr Skrikandes

För 4000 kr så tycker jag de i alla fall bör vara det.

moggle
2

Jag har en förkärlek till sia/osh och aldrig skulle jag köpa en utan stamtavla hur billigt det än var och hur renrasiga föräldrar det än fanns. Gäller alla raskatter.
Min lilla pojke jag har här hemma nu kostade 8000 för att han har friska föräldrar som är testade, lika så far och morföräldrarna är testade för sjukdommar, och han själv har fått allt som krävs för att han ska få en bra frisk start i livet. Inget går ner i fickan på min uppfödare, allt går tillbaka i katteriet för att täcka upp kostanderna för kullen.

DET betalar jag gärna 8000 för!

moggle
0

i inlägg 204 menade jag inte dig personligen, darkysara. :)

[darkysara]
0

Ah, ja vet :)

Ja, alltså man ska ju absolut köpa det man vill ha och ge vad man vill ge, det är upp till var och en. Men jag antar bara att de flesta tänker så om blandningar som i inlägg 203 :)

moggle
3

Jo antagligen gör dom ju det, men jag tror att om man tänker så så har man nog inte alla fakta om vad en stamtavla innebär. och som uppfödare av "blandisar" tjänar man ju inget på att informera om fördelarna av att gå till en rasuppfödare istället.

huskatter i all ära, jag har haft husisar i hela mitt liv och tycker inte dom är mindre värda än några andra, men priset ska ju återspegla vad uppfödningen kostat. Om jag vore intresserad av en till katt hade jag gärna betalat en dyr peng för en huskatt så länge jag vet att allt som ska vara gjort är gjort för lilla misse, hans syskon och föräldrar. :)

[darkysara]
3

Nja, säljaren gör ju det mest troligt för en vinst, säljer man för ex 3000 kr bör ju vaccinering,chippning och vetrinärbesikt vara med i priset alltså för en blandning.

Jag kan tänka mig en tusenlapp om inget ingår för en blandning.

Säljer man blandningar för 4000 kr är det som en vinst de vill tjäna på helt enkelt, annat kan jag faktiskt inte tänka mig. Eftersom de avlar blandat och säljer dyrt så slipper de ju omkostnader som de som avlar renrasigt måste genomföra, det är nog därför de tar den utvägen, tråkigt men sant.

Kattakuten gör ett bra jobb, de säljer katter för 500 kr och de är då chippade och vaccinerade.

De är även vänliga och informerar om bidrag till de som har det sämre ställt och inte har råd att genomföra allt på sina egna katter, då kan man ansöka om NOS bidrag tror jag det hette. Jag tog chansen tillvara och kastrerade min hane genom ett liten bidrag av dem.

Bästa vore nog om de införskaffade en lag om huskatter exempel att de måste vaccineras, chippas innan försäljning av kattungar. De skulle höja statusen avsevärt, plus då är folk tvungen att ta ut drygt en tusenlapp.

Josefa
2

#210 Du kan tänka dig en tusenlapp för en blanras som inte är vidgjord. Hur mycket kan du tänka dig att ge för en huskatt som inte är vidgjord?

Josefa
4

Saken är den att folk som köper en "rasren" utan stamtavla tror att de har fått precis samma sak som en renras med stamtavla, bara att själva pappret saknas. Många gånger finns det inte ens rasblod i dessa "renras" utan bara tex långhårig huskatt. Och visst kan man tycka att de får skylla sig själva när de är så korkade. Men det ger inte uppfödaren rätt att agera på det viset. Sånt ger mig äckelkänslor. Och de oinsatta är glada och tror att de har fått sina raskatter billigt. De behöver ju ingen stamtavla, eftersom de ändå inte ska ställa ut. De ska ju bara själva föda upp "renrasiga" katter utan stamtavla.

annzoo
3

#210 visst är det bra att de kan bidra till folk som ej har råd att kastrera men att utnyttja deras generösitet att kastrera din hane du använt till flera plannerade huskattskullar är rent ut sagt för djävligt!Skrikandes

[darkysara]
1

En blandras är en huskatt :P

Jag uttnyttjar inte deras genorisitet, anledningen till kastreringen är ju för att inte ta fler kullar, förstår inte hur du tänker.

annzoo
5

#214 vad kallar du de då? Du bedrev huskattsavel (flera kullar) men du hade inte råd att kastrera någon katt så kattakuten fick rycka ut. Minns jag ej fel ville att du att de skulle betala honornas kastrering också..Hade jag varit dem så hade jag lånat till kastreringen och gjort en avbetalningsplan.

[darkysara]
2

Vem är du igentligen? Och vad vet du om det här?

Jag fick information om papper, inte något jag frågat eller krävt överhuvudtaget, nog kunde jag ha lånat pengar för att kastrera för det var ju redan i tanke.

Men när jag fick papprerna så betalade jag överflödet av det. Jag fyllde bara i de papprerna jag fick och tackade väldigt mycket. Totalt tre kullar, endast en kull planerad de två nästa löpte honan igenom trots rekomenderas dos p piller, sista kullen hade jag höjt dosen, men ytterliggare löpte igenom trots att dessa p piller var så bra enligt veterinären, man rår ju inte om katten löper igenom igen trots ökad dos vilket dem igentligen inte ska. Han är kastrerad nu.

Josefa
7

När ska folk lära sig att P-piiler för katter inte förhindrar dräktighet? Det minskar bara honans lust att vifta med rumpan framför villiga hanar.

[SimonJennah]
2

Varför irriterar så många sig över s:et i Norsk Skog(s)katt, och varför reagerar så många på att man nämner raserna i sin huskatt?

Jämför med hästvärlden, en ponny som är connemarakorsning är kanske inget annat än en "Svensk Ridponny", ändå är det av yttersta vikt vilka raser som finns i denna ridponny, och det påverkar hästen väldigt mycket.

[sakring]
10

När ska folk lära sig att inte skaffa katt om man inte ens har råd att kastrera dem?

annzoo
0

#216 jag har både läst inlägg på olika forum skrivna av dig  samt känner folk på kattakutet. Du blev ombedd att sära på honor då han börja para honorna på p-piller (det var den ena hanen var mest intresserad av) och kastrera honorna omg. Men du lät honom para ändå och skyllde på att du inte hade råd att kastrera honorna. Du skrev i tråden att hanen skulle kastreras i stället…

Linnea
7

#218 För att det finns ingen ras som heter Norsk skogskatt, den heter Norsk Skogkatt och inget annat. Seriösa uppfödare vet detta..

Problemet med katter är att man oftast inte har nån raskatt alls inblandad utan är den långhårig så "är" den maine coon eller skogkatt.

Ibland råkar seriösa uppfödare få blandraskullar men där är ju föräldrarna testade för diverse sjukdomar och man vet vilka föräldrarna är.

På hästar är det likadant, om man har papper på att hästen har en connemara som pappa och en arab som mamma, då säger man det. Vet man inte vilka raser som ingår så säger man att den har okänd stam, man lurar inte folk med att det finns den ena eller andra rasen i hästen. Svensk Ridponny är för övrigt en egen ras nuförtiden.

Skynda långsamt så går det fortare.

[SimonJennah]
1

#221 I många kattböcker med mera står det just Norsk Skogskatt, exempel Bonniers stora bok om katter och Allt du behöver veta om katter. Det är inget ens erfarna uppfödare behöver "veta", det är en vanlig stavning och inget särskilt märkvärdigt. Skärp er, man behöver inte klanka ner på personer för att man tar fel på en stavning, för DET är oseriöst, att tro att de bästa uppfödarna ska kunna stava rätt.

Ja, jag håller med om att det tycks vara många som tror att en katt är en viss ras för att den är långhårig till exempel. Det märker man ju oftast snabbt dock om en person är så pass okunnig. Men har man två-tre raser i sig och inte fler, eller är åtminstone 50 % av samma ras, så är det värt att nämna, stamtavla eller ej, för det påverkar djuret, häst som katt.

Linnea
4

#222 Jag har hittat många sk fakta i såna böcker som jag av bla erfarenhet vet är fel.. Dom är inga allvetare tyvärr.

tyvärr så finns det så många okunniga kattköoare idag så dom verkar inte alls kunna skilja seriösa uppfödare från kattungefabriker eller andra  "uppfödare" trots avsaknad av vaccinering mm.

Det är klart att rasinslag påverkar men i det flesta fall så finns det inget rasinslag. Problemet är att många "uppfödare" är så pass okunniga själva att dom inte vet att en katt inte per automatik är raskatt för att den är långhårig, har en viss färg eller dylikt.

Att öht tro att man får en raskatt utan stamtavla för säg 3000 när dom med stamtavla kostar tre gånger så mycket (och dessutom är vaccinerade, avmaskade mm) så bör man ju fundera. Om dom nu är renrasiga ska man ju få med en stamtavla. Många kör ju med att stamtavlorna är dyra att få ut men det är dom ju inte alls så bara det borde ju få folk att dra öronen åt sig, men icke.

I vissa fall är det t o m så illa att dessa "blandraskatter" kostar nästan lika mycket som en riktig raskatt av samma ras, trots att stam saknas och vacc, avmask, chip inte finns. Då har man ju som uppfödare ingen koll på vad en "riktig" sån katt kostar.

danitza
2

Vad föredrar ni, att sälja en blandraskatt (som är e.x birma och siames) för 4000kr och kattungen är vaccinerad 2 gånger, avmaskad, veterinär besiktad och chippad, eller sälja den för 500 kr?.. Hellre sälja en katt för 4000kr än ingentting! Då är det ju också bara seriösa som hör av sig. En kattunge är värd mycket, spelar ingen roll om det är ras eller ej.

Linnea
5

#224 Priset på en katt, vilkensom, bör ju iaf täcka kostnaderna för allt som är gjort med den, vacc mm. Alla katter borde vara "fixade" när dom säljs och hade dom varit det och alla hade tagit betalt för det dom gjort (chip, vacc mm) så hade ju priserna kunnat stiga lite och samtidigt hademan fått bort tanken att katter är gratis och inte "behöver" vacc och id-märkas..

[sakring]
5

Det man kan begära även av en BYB är att deras djur är testade mot de sjukdomar som man rekommenderar för respektive ras.

Linnea
0

#226 Absolut! Men det händer väl sällan eller aldrig tyvärr..

MonicaLagerquist
1

#224 om föräldrarna är kollade efter rasens sjukdomar så är det okej.Däremot tycker inte jag att man ska para två olika raser med varandra där avkommerna inte går att registrera.

mallabralla
12

Problemet för mig är inte själva grejen att folk tar betalt för blandraskattungar, det är att de ens tagit kullarna som irriterar mig! bakom varje (nåväl 99%) av alla blandras kullar finns det ett kontrakt som ägaren brutit emot, det finns oftast en anledning till att en katt säljs som sällskaps katt, och när man skriver på det kontrakt som alla seriösa rasuppfödare redan innan köpet gått igenom med nya ägaren, och där det brukar stå att katten inte får avlas på, ja då har man ju gått med på att katten skall kastreras och ej avlas på.

så med andra ord bryter man mot det kontrakt som upprättats mellan säljare och köpare, detta är verkligen inte ok! och sedan att använda falsk marknadsföring för att locka köpare till dessa kattungar som från första början inte ens var tillåtna att avla fram, det är för mig skamligt. att skriva 25 % hit och 70 % dit, det är att lura dem som är okunniga. för om man som säljare skulle skriva endast kattungar och inget om % raskatt och fortfarande sätta 4000 för katungarna, då kan jag lova dig att folk inte skulle betala den summan. så kontraktsbrott, falsk marknadsföring, brytande mot djurskyddslagen (ja det står i djurskyddslagen att man inte får bedriva avel där djuret kan bli lidande, och att man förbinder sig att göra de tester som krävs för varje ras, det är inte bara att para hit och dit hej vilt som man vill)

Att para två olika raser med varandra, hur kan man tänka, o dessa blir nog söta ihop, men man har ingen aning om hur deras gener reagerar med varandra, en bengal och en perserkatt? vad kan dessa få för problem?

visst köparna väljer själva vem de vill köpa av, men hur ska man kunna begära att alla ska veta vad de ska titta efter? en okunnig köpare är antagligen inte insatt i alla lagar och om uppfödning. vi kan inte lägga över skulden på dem som köper katterna, det är ju dem som bryter mot kontrakt, ljuger och inte följer djurskyddslagarna vi ska hålla ansvariga!

fvanilla
8

Och som sagt, sälja en tydligt blandraskatt (där det skrivs ut) och de säljs för 4000kr ökar INTE huskattens status! För folk, som sagt, tror då att dessa blandraskatter är "finare" och det är "generna" man betalar för än en "vanlig huskatt". Tro mig, skriver man ut att det är en typisk bondkatt, utan något gjort och fixat, och vill ha 4000kr lär du aldrig få den såld. Skriver du ut (oftast påstådda) rasprocent hit och dit utav populära kattraser, oftast långhåriga, lär du lätt få dem sålda. Och det är just därför det är vanligt på Blocket att hitta på om olika raser som kan finnas i katten, även kattraser som är otroligt sällsynta i landet eller finns inte här än!

1500-2000k är ett helt ok pris för en huskatt (det inkluderar även blandraskatt) som är vaccinerad, ID-chippad, avmaskad och vet besiktad. 4000kr innebär att man absolut tjänar pengar på sin kull. Som småningom kan man nog få upp priset, men det hjälper absolut inte när BYBs säljer blandraser för flera tusen medan typiska "bondkatter" skänks bort eller kanske säljs för en tia/en hundring.

Plus alla saker #229 pekade ut håller jag med om.

Hela BYBandet är byggd på att lura sina katters uppfödare och bryta kontrakt. Önska att BYBare vill förstå varför det inte är accepterat bland kattvänner, b.la här och på Kattforum.

mallabralla
0

ja det är inte själva huskattaveln i sig jag är emot, det är hur den utförs som jag är stark motståndare till!

[darkysara]
1

Jaha, Annzoo vad heter du på riktigt då? Om du hänger ut kattakuten som du tydligen känner folk på som tydligen snackat skit om mig så kan du ju säga vad DU heter och Vem det är som har sagt vad.

annzoo
0

#232 jag hänger inte ut kattakuten. inlägget nr 220 finns att läsa på ett annat forum du skrivit på , jag har aldrig påstått att kattakuten sagt de

[darkysara]
0

Jo, du har antydigt detta eftersom du skrev att du känner dem på kattakuten vilket verkar vara ren bullshit.

Denna kommentar har tagits bort.
annzoo
0

#234 tro var du vill men de som inte blivit bortradderat finns fortfarande under samma nick som du har här fas på kattforum.se

du kanske bör minnas vad du skriver…

[sakring]
0

# 229 Jag köpte en kattunge som jag fick avla på. Det står t.o.m vilka färger man skulle använda till aveln för attt utfallet skulle bli OK men jag kastrerade den i alla fall då jag inte är intresserad av avelsarbete. Så det behöver inte stå i konktraktet att den inte får avlas på. Men man kan vara ärlig och säga om man tänker göra det.

# 228 Antar att det är mig du avser. Nej jag ser heller ingen anledning till att hålla på och korsa olika raser med varandra såvida det inte är en utvidgning av genpolen och det är tillåtet inom respektive förbund. Vi har huskatter så det räcker och blir över.

# 232 Du har varit med på så många olika forum och skrivit så mycket så även jag vet vem du är och hur du beter dig. Har du kvar din blogg?

[darkysara]
1

Annzoo

Så vad betyder detta då?

("#216 jag har både läst inlägg på olika forum skrivna av dig  samt känner folk på kattakutet") <---- Känner folk på kattakuten? aha, vilka känner du då, eftersom du antyder att du fått reda på något utav dem.

. ("Du blev ombedd att sära på honor då han börja para honorna på p-piller (det var den ena hanen var mest intresserad av) och kastrera honorna omg.") <--- Ombedd av vem?

("Men du lät honom para ändå och skyllde på att du inte hade råd att kastrera honorna. Du skrev i tråden att hanen skulle kastreras i stället…") <---  Sista gången var ju katterna förfan isär.

[darkysara]
0

Sakring, även om jag skriver på andra forum så drar man inte upp saker man inte kommer ihåg ordentligt och hittar på en massa skit som vissa andra har en tendens att göra.

[sakring]
1

# 29 Det får stå för den som skrivt det. Men du är välkänd i kattvärlden. Särskilt av dem som försöker att fånga in och hjälpa hemlösa huskatter. Huskatter du sätter fler  till världen för att du inte ha råd att kastrera dina katter. Men skaffa katt anser du uppenbarligen vara en mänsklighet rättighet.

[darkysara]
0

Sakring, du verkar ju inte veta ett skvätt om vad du pratar om.

[sakring]
1

# 241 Jodå jag vet precis vad jag talar om. Jag har diskuterat med dig på andra kattforum och sett vad du skriver.

mallabralla
0

jag skrev 99%, det finns dem som inte skriver in, eller som du säger att köparen är ärlig från början och säger de vill ta en kull, men vad som då är ok att avlas med förutsätter jag är med en hane/hona som uppfödaren kan hjälpa köparen att hitta, lämpad för just den katt man köpt.

detta har jag absolut inget emot, säger någon att de ev vill ta en kull i framtiden på sin katt kommer vi överens om under vilka premisser och jag kan finnas där för att hjälpa, plus att man får en katt som är lämpad för aveln, då menar jag inte att katten måste vara så rastypisk som möjligt utan att den är frisk, korrekt och fritestad.

[Emma--]
1

#241, #242 Fortsätt eran diskussion privat

Denna kommentar har tagits bort.
Josefa
0

Nu är fanskapet utanför Helsingborg igång igen på Blocket och letar nya main coon eller skogisungar eller helst ungkatter. Inga ockerpriser. Utlovar ett tryggt hem! Söker katt där hemmet och inte priset är det viktigaste!!

Josefa
0

Kan inte låta blir att uppdatera den här människans annonser. Nu har hon tydligen fått tag på honor som hon annonserade efter senast. Nu har hon satt in en ny annons där hos vill köpa en okastrerad main coon hane. Utlovar tryggt hem. Inga ockerpriser är hon intresserad av.

[Sniff]
6

Skrikandes

[sakring]
2

Josefa, Vaförr anmäler du inte henne. Troligtvis så har hon inget tillstånd.

Josefa
9

Jag har anmält. Inget händer. Fanskapet på Lst visste inte ens hur många kullar man fick ta per år utan tillstånd. Han har väl fullt upp med att rota runt i "hittekattsfolks" frysar och underklädeslådor efter gömda skyggisar.

Katthemsmatten
0

Säg att den här annonsen är ett skämt?!?!?! Hur dum i huvudet får man vara utan att vara inspärrad? Obestämd Av hänsyn till mitt morgonhumör låter jag bli att läsa kommentarerna, för jag misstänker att det blir värre efter att ha läst Josefas senaste inlägg. Ger snart up tron på mänskligheten!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sophey
0

Har kan ni fortsatta discussionen eftersom denna trad forsvinner om mindre an 50 komentarer, om ni vill fortsatta saklart. Glad

Medarbetare på matlust

Lamina
0

#251 Vilken annons?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer