HILL´S PRESCRIPTION DIET FELINE C/D
Jag har en gammal katthane som efter veterinärinrådan äter HILL´S PRESCRIPTION DIET FELINE C/D sedan många år tillbaka. Problemet är att han inte längre vill äta det :-(
Finns det något annat foder för katter med njurstensproblem att ge som är tillräckligt bra ?
Han äter inte Hills´s blötmat heller.
Innan han blev dålig för ca 9 år sedan fick an blötmat av olika märken samt billigare torrfoder av sin ägare.
Nästan alla märken har ju kommit med foder för steriliserade katter men jag vet inte om dess innehåll är något att ha. Dessutom står det ofta att de reglerar vikten men det har min gammelkatt inget problem med. Han behöver snarare lägga på sig lite !
Tar gärna imot tips & råd.
Köp vanlig burkmat till honom om han äter det. Mjau och Bosita är väl de som innehåller mest kött och till bra pris. En katt med känsliga njurar/urinstenar behöver mycket vätska, så du kan t.o.m. lägga i lite extra vatten i maten.
Vill man surgöra urinen, så kan du ge honom lite c-vitamin.
Nu vet jag inte hur gammal din katt är. Men om han är över 10 år så kan ju njurarna vara på väg att bli dåliga. Då mår de illa och vill inte äta.
Ge honom helt enkelt det han tycker om!
Är även lite osäker på om C/D verkligen är ett fullfoder?? Har för mig det är något man ska ge bara en kortare period. Hills mat är för övrig rena skräpet!
Tänk även på att om katten matvägrar längre än tre dygn, är det väldigt farligt både för lever och njurar!
Så mitt tips är helt enkelt!
Ge honom mjukmat och den sort han tycker om. Gärna kött upptill om han äter det. Killen är gammal, skäm bort honom. 
(Ett blodprov med koll på njurar, lever och diabetes, är inte fel att kolla upp heller)
/Elisa
Håller med, ge Mjau eller Bozita blötmat med extra vatten.
Tja, det är på Blå Stjärnas inrådan han endast ska äta just C/D så jag hoppas verkligen att det är ett helfoder. han har ju fått detta i många år nu.
Katten är ca 13-14 år.
Kött & kokt fisk äter han gärna. Lika så alla andra torrfoder, kommer han åt dessa så vräker han i sig.
Med den åldern han har, så hade jag unnat att ge han det han ville ha.
Om det var urinsten han hade och du vill ge torrfoder, så ge honom ett som innehåller tranbär. Orijen eller James Wellbeloved t.ex.
Var noga att han får i sig mycket vätska!
Kokt mat kan du ge som godis, men inte mycket näring.
Köp vanlig Mjau eller Bosita burkmat om han tycker om den. Men extra vätska så är risken liten att han skulle få nytt grus.
/Elisa

De flesta veterinärer har dålig koll på vad bra mat är. De ordinerar sorter hit och dit pga det ena och det andra när problemen (bl.a. övervikt, njursten) i själva verket minimeras med hjälp av foder med hög kötthalt, inget spannmål och massor av vätska. Många anser att blötmat är skräp, men det innehåller just precis och inget annat än det katter behöver: Köttprodukter och vätska. Veterinärer får sin utbildning från fodertillverkarna, så de som inte själva verkligen forskar och sätter sig in i katters näringslära litar på fodertillverkarna och förespråkar deras foder pga det är så de lärt sig.
Plus att veterinärerna får trevliga resor utomlands som bonus om de säljer mycket…
/Elisa

#6 Se där ja…
Royal Canin renal är ett annat njurfoder.
Jag som ändå ger RC anser att Hill är ngt som inte kommer i närheten av min katt. Min katt blir sjuk av deras foder och jag vet fler, så kika på alternativ. Varje gång det är ngt så rekommenderar veterinärerna det, jag tvärvägrar och har hitills testat mig fram, för vår del har vi hamnat tillbaka på RC, men det finns ju annat.