Höjder
Jag har flyttat in till min första lägenhet på 70kvadrat samt balkong för några månader sen. Efter några veckor så skaffade jag och sambon en katt, men fortfarande har vi bara en tråkigt klösträd.
Hur har ni gjort med höjder? Ikeas hyllor lite var och hur?
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Vi byggde två egna klösträd och satte det ena i sovrummet så att de kunde hoppa upp på garderoben. Alla har ju inte ett utrymme ovanför, men kan rekommendera det om ni har det! :)
Bokhyllor går också bra. Se bara till att de sitter fast i väggen. Vi köpte också en vanlig vägghylla som vi satte nära det andra klösträdet. Hyllan sitter då också ovanför sköldpaddsterrariet så att katterna kan från sitt klösträd och ut på hyllan och spana :) Lite "katt-tv"
Vi la kompostgaller ovanför terrariet efter att vår äldsta katt fick för sig att terrariet var en gigantisk kattlåda >.<
Om du har en trappa i din lägenhet och det finns ett bra ställe att sätta ett litet klösträd eller ett litet gömställe högst upp, så rekommenderar jag det!
Svärmor köpte ett litet klösträd med en slags låda, som de kunde göma sig i, som bas, och då en stam som gick upp och en liten platå att sitta på. Det här klösträdet har stått nästan oanvänt, men när jag satte den på en säker plats ovanför trappan blev den flitigt använd! De älskar att spana ifrån gömstället nu! Antar att det är för att trappan blir en slags höjd där med :)
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Vi har två st kattens no1, golv till tak(regäla och hållbara) i vardagsrummet.
http://djurmaxi.se/klosmobel-eiffel-vit-p-5061.html?cPath=2_18_256
(Vi hade ett vanligt golv tilltak men mina katter var för vilda så det gick sönder.)
Även lack hyllor både långa och korta som vi satt i nivåer.
vi har även den minsta lackhyllan som är ca.30x30? upp till en vägg hammock som är väldigt poppis.
den sitter brevid balkongdörren så att de ser ut om de ligger i den.
http://djurmaxi.se/katthammock-vagg-beige-p-2901.html
rekommenderas!
behöver du tips för att näta in balkongen så rekommenderar jag den här varianten:"Rastgård".
http://www.pihl.nu/mona/softspot/
Vi satte ihop 4st ramar med gångjärn och betsade i körsbärsfärg! supersnyggt.
Lycklig ägare av devon & sphynx
Har två klösträd.
Sen får dom vara ovanpå terrariet som är en ganska hög möbel, samt en bokhylla som står bredvid ett fönster så dom kan spana ut.
Och sen har vi ställt ett skrivbord så att dom kan ta sig upp på garderoberna där vi tänkte försöka göra en mysig katthörna :P
Dom har än så länge bara en koja där dock.
Sen planerar jag att försöka göra något roligt på någon vägg. Vet bara inte hur jag ska göra än. Min dröm är att dom ska kunna ta sig runt i lägenheten utan att ens behöva vara på golvet :P Men jag får nog nöja mig med en vägg med lite hyllor.
Har 3 klösträd totalt och 2 innätade altaner med hyllplan och spanarhyllor. Inne har jag inrett en fönsterplats och hatthylla som de ofta är på samt liggplats i fotölj och bänk. även garderober å bokhyllor är de på…
Vi har byggt ihop 3 olika klösträd och så har min man förbättrat det lite så att det står fast genom att sätta en järnpinne genom dem. De går nästnan upp till taket. Längst upp finns två hyllor att ligga på och nedanför finns två hus att gå in i.
Jag har bara en katt och då räcker det med ett rejält klösträd och tomma fönsterbrädor.
Alla fönsterbrädor utom de i köket har katterna här också, naturligtvis och så alla möbler.
Ja fönsterbrädorna här hemma är i princip tomma. Finns plats för katterna i varje fönster :P
Tack så jätte mycket för alla tips! Nu ska jag se vad jag kan "kattrenovera" hemma, Balkong tipset var jätte smart med hyllplan på reglarna.
Ikea får det bli en sväng till, :)
Om man har hyllplan brukar ni klistra fast någon matta eller teddy tyg på då så de inte blir så hala?
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
#9 Ja, det gjorde vi iaf :) Fast vi använde häftpistol istället för lim, och fäste samma slags mattor som till våra hemmabyggda klösträd så det matchade lite fint ^^
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Vi har öppen trappa varifrån de kan ta sig upp på garderoben, en vind med synliga takstolar som det klättras friskt på, bokhyllor som står strategiskt till och går att klättra på och ett litet klösträd mitt i vardagsrummet. Har bara fåtal saker i fönstren så de kan vara i alla fönster och om det är varmt så öppnar vi dörren ut till inglasade altanen. Har bara ett litet klösträd mitt i vardagsrummet, tänkte skaffa ett till, takhögt, men har inte kommit till skott ännu. Sen har jag funderat på att sätta upp långa hyllor ca 20 cm under taket runt hela vardagsrummet och hallen och några avsatser så de kan ta sig dit.