Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6533 ggr
jasmina.p
3

Välja ras?...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejdär!

Jag har en liten kisse hemma, en tjej på 6månader hon är en vanlig bondkatt. Men nu skulle vi vilja ha tillökning, och känner mig sugen på en raskatt från en seriös uppfödare.
jag har några punkter jag skulle vilja ha hos katten:

Nyfiken, men ändå kelgo.
lite större/grövre katt.
Gärna någon kattras som man kan ställa ut här i sverige.
ska kunna gå ihop med en 6kg hund.
Den får gärna ha färgen Grå då gråa kissar ser sååå fina ut :)

Nu till det svårare. att välja ras!  jag har inte bråttom med att köpa katt för det ska vara en familje medlem som ska finnas hela dens liv hos oss :)

Hjälp mig med att välja ras? :) Vad har du för ras? beskriv den!:)

En bild på min lilla prinsessa första dagen hos oss:)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

aggeelin
1

Jag har Maxen. En Norsk Skogkatt som kommer från Utblickens. Maxen är en mysig kille, en stor kille, nästan 8 kg stor. Han är kelig, pratsam och lekfull. Maxen har full koll på vad det är för dag - på fredagarna sitter han och hussen i fåtöljen och myser, Maxen sitter som en krage runt hussens hals. Maxen sitter vid stolen och väntar på att hussen ska komma. Maxen är innekatt men går ute i band. Han gillar att åka till vår sommarstuga som ligger inne i skogen. Där går Maxen ute (han tror att han går lös men det gör han inte, vill inte att han ska kunna försvinna i skogen, även om jag inte tror att han gör det)..

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AgnetaB
3

Jag har Sibirisk katt o Norsk skogkatt. Här kommer  2 bilder på mina Sibirer.

Lusthan
1

En ragdoll kanske? Den är jag själv eventuellt sugen på i framtiden.

AgnetaB
0

En till Sibir

[sakring]
4

En stor blå britt naturligtvis Skrattande

Denna kommentar har tagits bort.
Thaeri
3

Jag skulle vilja slå ett slag för europé, den ras som bygger på den svenska bondkatten.

Är man ute efter något exotiskt är det inte rätt väg att gå, men om man har en bondkatt och vill skaffa en passande kompis men med den säkerhet det innebär med raskatt: varför inte?

AgnetaB
0

Förstår ej hur det kom sig att samma katt kommer upp 2 ggr men någon får väl ta bort.

[sakring]
0

Helblå katter finns hos chartreux, russian blue och brittiskt korhår. Solida färger alltså. Finns det hos eroupé?

AgnetaB
0

#9 finns även hos sibiren.

[sakring]
0

Solid blå hos sibir? Det har jag aldrig sett någon? Men jag tror dig.

AgnetaB
0

#11  Min silverkatt här har 2 systrar som är riktigt blå(solida).

[sakring]
0

# 12 Det var som 17. Jag har aldrig sett någon blå solid på någon utställning. Det var intressant att få veta.

Thaeri
0

#9, ja, helblå katter finns hos europé Glad

LaSadie
2

Tipsar om Norsk Skogkatt eller Maine Coon. Två stora och välbyggda raser där färgen blå återkommer ofta. Kommer, om allt går vägen, få en kull senare där chansen på blå katter är stor :)

fvanilla
0

#9 Glöm inte heller koraten, också en väldigt fin katt i blått!

Uppkatten
3

Varför en "raskatt" och varför en viss färg????? Varför inte en hemlös misse som verkligen behöver dig???? Där kan du verkligen hitta en vän för livet! Det är ju trots allt misse som person som du ska leva med, inte en ras eller en färg.

Finns f ö även stora, grå hemlösa missar bland de 100 000 -150 000 hemlösa missar som finns i vårt land, och som nu ska försöka ta sig igenom ännu en kall vinter, med allt vad det innebär…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
3

Varför inte en solidblå La perm?

S*Blå Katten Dehler   "Azuki "LPL a

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
4

Har du förresten varit på kattutställning någon gång så du vet vad det innebär, och tror du att du skulle trivas i de sammanhangen?

Själv har jag besökt några stycken och inser att det inte alls är min grej.

Besök några katthem också innan du bestämmer dig. Kanske kommer du att upptäcka att det är där - hos de dumpade och utsatta missarna - som du har ditt hjärta…?

Och kolla t ex Kattjourens facebook-sida…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[sakring]
0

Skäms# 16 Hur kunde jag glömma Korat

# 17 För att hen vill kunna ställa ut katten. Det är inte så mykcet som går att vinna med en huskatt.

# 18 Det var som 17 igen en blå La perm

MonicaLagerquist
0

#20 Inom WCF kan huskatter ta titlar.

Uppkatten
3

#20 Vill man "ställa ut" är det viktigt att först ta reda på om man verkligen trivs inom utställningsvärlden.

Dessutom går det som sagt att ställa ut även huskatter, om man tycker sån´t är kul….

[sakring]
2

# 22 Men man kan inte vinna så mycket som jag sa med huskatter. Sedan får folk själva välja om de vill ha raskatter eller huskatter. Själv har jag 3 raskatter och 2 huskatter som jag räddat, men ställer inte ut någon av dem.

Uppkatten
2

#23 Självklart är det upp till var och en av att välja, men många som vill skaffa raskatt pratar just om att ställa ut, men har ingen aning om vad kattutställning innebär i praktiken. Det är därför som jag i #19 föreslår att man ska besöka kattuställningar och se om man tror att man kommer att trivas i den miljön.

Själv insåg jag snabbt att kattuställning inte alls var något för mig när jag besökte sådan. Jag skulle inte trivas i de sammanhangen eller ha något utbyte av dessa tillställningar.

Man bör också fundera lite kring vad det egentligen är man "vinner" på utställningar och vilket egentligt värde det har för en.

Det kan också vara bra - som jag föreslog i #19 - att besöka t ex ett eller flera katthem, för kanske är det egentligen där som man har sitt hjärta. Hos de missar som allra mest behöver en.

Först kollar man verkligheten tycker jag (vilket #0 kanske redan har gjort?) - sedan fattar man sitt beslut.

Hyrrokkin
0

Jag röstar för brittiskt korthår! Kattvärldens nallebjörnar :) Europé är inte lika grova men en ras som jag hoppas fler får upp ögonen för.

Gillar du långhårigt så är jag förstås mer subjektiv och säger min egen ras - norsk skogkatt ;)

[Emma--]
0

Ts, spelar det någon roll i övrigt om katten är lugn eller aktiv? Tänkte vad verkar passa bäst med katten du redan har? :)

#24 Jag pratade också om att eventuellt ställa ut mina katter, men det var inte främsta anledningen att jag skaffade raskatter. Har heller aldrig ställt ut mina katter. Kanske är det så även för TS.

LaSadie
4

Uppkatten; Låt människor välja att köpa en raskatt om de vill göra det! Jag köper inte en volvo om jag vill ha en prius -_-

[silkesnosen]
0

#24 Jag valde katt utifrån temperament och utifrån vilken typ av individ som skulle passa att leva ett mkt långt liv med mig, så nej, jag kommer väl inte vara den som åker till ett katthem, då de katterna generellt är för aktiva för mig. Jag fann världens finaset katt :))

Jag säger dock inte perser eller exotic, trots att det är "min" ras, då jag inte tror att det passar ihop med en liten busig "bondkatt", de leker på olika sätt. Bild på en blå perser:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://katter.ifokus.se/Sites/13177ba5-fe23-4348-b057-b26c6fa901fb/DSC_1516.jpg&imgrefurl=http://katter.ifokus.se/articles/4d712ee3b9cb46221d045101-perser-exotic&h=332&w=500&sz=90&tbnid=XxLl07UN2efXKM:&tbnh=80&tbnw=120&zoom=1&usg=__r9r59Y-hBFASz9fkwOiigsU7sK0=&docid=gCVINcdNi_mFpM&hl=sv&sa=X&ei=mg1wUJxa4vLhBJizgdAF&sqi=2&ved=0CCEQ9QEwAA&dur=415

Jag skulle tro att en Norsk skogskatt är en bra matchning till din katt:)Bild på en blå Norsk skogkatt: Tjusig!

http://www.google.se/imgres?hl=sv&safe=off&sa=X&qscrl=1&rlz=1T4ACAW_en___SE418&biw=1192&bih=514&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=N9JwwWU9IQsCJM:&imgrefurl=http://www.hasseltorps.se/kullarc-d.htm&docid=gaLSb8UWXpDJSM&imgurl=http://www.hasseltorps.se/Bilder/Kullar/20090317/Atji.jpg&w=350&h=240&ei=_g1wUPydG-Ly4QSd8oCYDg&zoom=1&iact=hc&vpx=414&vpy=69&dur=1499&hovh=186&hovw=271&tx=124&ty=90&sig=104432582741932008416&page=1&tbnh=134&tbnw=196&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:2,s:0,i:76

[sakring]
3

Om man vill var med på utställningar eller inte är en smaksak. Själv är jag alldeles för lat för att deltaga med mina katter men åker mer än gärna 20 mil för att gå på en kattutställning.

Så var det detta med att katter behöver hem. Det gör faktsikt även raskatter. De behöver också goda hem.

Jag har arbtet aktivt inom en organisation och stödjer numera ett enskilt katthem med lite ut av varje. Detta hindra mig inte från att tycka att britter är de finaste raskatter som finnsSkämsFlört Och att mina två huskatter är de två mest utsökta exemplar av huskatt som någonsin fötts, oönskade.

Uppkatten
5

#27 Jag låter absolut folk välja den katt de själva vill, inklusive raskatter. Men det skadar inte att fundera några varv innan man fattar beslut, är det t ex jag själv som gillar raskatter, eller är det min omgivning som ger raskatten en "högre status" än huskatten och är det i så fall det som har påverkat mig?

Det kan väl aldrig vara fel att fundera kring sitt kattköp och att överväga olika aspekter av det???? Förfärligt att jämföra levande varelser med bilar för övrigt!

#29 ja, självklart behöver även raskatter bra hem. Men vi har inte samma "överskott" på raskatter, och tillgången till sådana kan vi kontrollera genom vår avel. Dessutom säljs de för kanske 6000-10 000:-, varför köparen troligen oftare hanterar dem väl. Därför är det mindre risk att raskatten blir hemlös/dumpad/far illa.

Däremot har vi 100 000 - 150 000 hemlösa missar i Sverige, många av dem är okastrerade och föder ungar som dör där ute, alternativt förvildas och föder egna ungar… Det är vårt lands kanske största djurskyddsproblem. Dessa missar utsätts för ett fruktansvärt lidande, och många av dem kommer inte att överleva vintern. Så om individ är viktigare än ras och färg, och man ändå inte trivs med kattuställningsvärlden, så kan man ju faktiskt kika in på ett eller annat katthem när man ser sig om efter en misse till.

Det är inte tänkt som kritik mot raskatten, eller som ett avståndstagande från raskatten. Jag vill bara föra in tanken på alla de missar som redan finns - här och nu - och som är i desperat behov av ett för-alltid-hem för att överleva.

#28 Att katterna på katthemmen generellt skulle vara för aktiva tycker jag är ett dåligt argument. På katthemmen finns såväl racer-katter som soffpotatisar!!! Där finns unga katter, gamla katter, tama katter, skygga katter, långhåriga, korthåriga, alla tänkbara färger. Katter från kattkolonier, katter från misärhem, katter som dumpats, s k sommarkatter, katter vars matte/husse har avlidit, katter som har lämnats in för avlivning till veterinärklinik trots att de är unga o friska, katter som behöver omplaceras av olika anledningar, missar som gått vilse och där man inte har lyckats hitta ägaren, raskatter, huskatter - you name it!

Man köper ju inte första bästa katt på katthemmet heller, utan självklart kollar man även där att det blir en misse som man tror kommer att kunna trivas med den miljö och den livsstil som man har att erbjuda. Annars mår ju varken misse eller matte/husse bra.

mitzerl
4

Uppkatten skrev i #17: "Varför en "raskatt" och varför en viss färg?????"

Vad är det för fel med att välja en raskatt och en viss färg? Som du själv skriver så skall man ju ändå ha katten i många år, skall man då ändå inte ha rätt att själv få bestämma vilken katt man vill ha?

Jag ville ha en ragdoll av färgen och mönstret brun mitted och jag skaffade en sådan katt. Jag skäms inte ett dugg över att jag gjorde ett sådant val, och inte tog första bästa katt med random färg.

En raskatt från en seriös uppfödare är ett BRA val, tycker jag. Det är ett säkert kort. Och det är ju vad TS skrev att hon ville ha också. Så varför prata om katthem då?

Uppkatten
2

# 31. Jag tycker helt enkelt att "individ" är viktigare än "ras och färg" och den åsikten står jag för, och den åsikten har jag rätt till.

Jag väljer f ö inte andra familjemedlemmar heller efter "ras och hårfärg".

Och för mig är missarna i högsta grad familjemedlemmar och inte "ägodelar". Därför spelar det mindre roll hur de ser ut. Det är själva missen jag älskar, inte utseendet eller pälsen utan själva individen. OCH NU MENAR JAG SJÄLVKLART INTE ATT MAN INTE KAN ÄLSKA EN RASKATT FÖR SJÄLVKLART GÖR MAN DET!!!

Dessutom har vi ett jättelikt djurskyddsproblem här i landet där vi kattälskare kan göra en insats och göra skillnad! Var och en efter sin förmåga naturligtvis.

Märkligt att ni "anfaller" i den här tråden istället för att låta Jasmina svara själv. Jag vet ju f ö att hon brukar vara inne på "Hittekatter i fokus" emellanåt… så kanske ligger hemlös misse som alternativ inte alls långt borta för henne?

Också konstigt att man "anfaller" i tråden när någon "vill göra gott" för utsatta katter? Det borde vi väl alla vilja???????????? Eller är det "andras problem"?

[sakring]
6

# 32 Men man löser inte hittekatssproblemet genom att ta en hemlöss katt. Det kommer en annan istället. Det måste man lösa genom lagstiftning på kastrering av utegående katter och id-märkning. Då kanske även huskatten uppskattas.

mitzerl
9

Jag anser inte att jag har "anfallit" dig. Jag tyckte bara det var onödigt att ifrågasätta TS val av katt. Vill man ha en raskatt så vill man ha en raskatt. Så enkelt är det. Känns lite dumt, tycker jag, att ifrågasätta någons personliga val.

Jag tyckte att ditt inlägg i #17 antydde att du tyckte det var fel att välja en katt med en viss färg. Och detta reagerade jag på i mitt förra inlägg. Du får gärna köpa "grisen i säcken" och ta en katt med random färg på random katthem och enbart bry dig om personligheten. Det är helt upp till dig och inga problem. Men försök att respektera att andra faktiskt kan ha önskemål. Och bara för att man väljer en viss ras eller färg betyder ju knappast att man struntar i personligheten.

Visst finns det ett stor problem med hemlösa katter, men att försöka påtvinga andra ett dåligt samvete för att man väljer raskatt känns helt fel väg att gå. Man skall väl inte känna sig tvungen att  ta en katt som man inte vill ha?

Uppkatten
2

Självklart är det viktigt med lagstiftning kring kastrering och id-märkning - håller med dig fullständigt!!! Det är absolut nödvändigt som det ser ut i dag.

Och självklart löser man inte hittekattsproblemet genom att erbjuda en hemlös misse ett hem. Men det är ett litet steg på vägen.

Tar jag en hemlös hona från ett katthem så förhindrar jag dessutom att hon får ungar - som i sin tur får ungar - som i sin tur får ungar o s v.

Självklart gör det skillnad!

Men vi behöver jobba på flera nivåer med hittekattsproblematiken!

Man ska dock inte flytta ihop med en hemlösing om inte hjärtat är med, för då blir det inte bra för katten.

Hyrrokkin
2

#35 Man ska inte flytta ihop med någon katt om inte hjärtat är med, det har ingenting med kattens bakgrund att göra.

Uppkatten
0

#36 Helt riktigt!

LaSadie
4

Uppkatt: Jag jämför inte katter med bilar, men tydligen förstår du inte metaforer. Vill bara förtydliga för dig om man väljer att köpa en raskatt så har man gjort det valet och går inte då till ett katthem.
Jag valde personligen raskatt för jag ville ha en typ och ett temperament på katten. Vilket jag fick via våra skogisar. Men vår huskatt är lika älskad som våra skogisar.

MSH
4

Jag håller med Uppkatten här, det viktigaste är väl hur katten är? inte hur den ser ut?…..

[sakring]
3

# 39 Just precis och det är därför som jag har 3 britter som är lagom sävligaFlört

Hyrrokkin
3

#39 Och vem säger att det ena utesluter det andra? Bara för att man faller för ett utseende (vem gör INTE det, ärligt talat, även huskattköpare ser väl en katt på bild och i verkligheten innan de tar hem den?!), betyder inte det att man skiter i hur den är som individ.

[Rakach]
1

Mina favoritraser är i första hand perser, som vi har/haft totalt 3 stycken. I framtiden vill jag även ha en Ragdoll.

Båda dessa raserna har ett underbart temperament.

mitzerl
4

Jag säger precis som #41 (som jag själv var inne på i mitt tidigare inlägg). Jag valde min katt efter BÅDE utseende, ras, temperament och personlighet (det lilla man kunde se av personligheten när hon bara var några veckor då jag tingade henne).

Det viktigaste, tycker jag, är att man SJÄLV får bestämma Och att ingen börjar påtvinga en dåligt samvete för att man valt med sitt eget hjärta, och inte utifrån andras tyckanden.

Niiinah92
2

TS, tror en Norsk Skogkatt passar erSkrattande

För övrigt, vilken fin sessa ni har!

Hyrrokkin
7

#43 Precis, och på ett sätt kan jag dessutom tycka att de som väljer att köpa raskatt vet mer om personligheten på de katter de köper än de som köper kattungar från katthem. Helt enkelt för att man extremt sällan vet båda eller ens en av föräldrarna till en katt på ett katthem och därför inte kan se hur de var i temperamentet. En seriös uppfödare avlar bara på katter med bra temperament, vilket ökar chansen för trevliga avkommor markant, medan man på en huskatt kan ha väldigt agressiva katter bakåt i leden t.ex. Om du vet föräldrarnas personligheter är det lättare att få ett hum om hur kattungen kommer att bli som vuxen, även om såklart yttre faktorer påverkar också.

Så att försöka få raskattköpare till några som tänker mer på utseende än personlighet håller inte i min bok Flört

Jag försöker för övrigt inte få huskatter till sämre katter än raskatter ifall något skulle få för sig det, det är bara personlighetsargumentet jag sätter mig emot. Jag rekommenderar starkt att man köper katt från katthem om det är en huskatt man vill ha, av flera orsaker som jag inte tror behövs tas upp :)

Kakaokaka
3

Jo jag tycker också att norsk skogis skulle kunna passa dig ;)

[sakring]
3

Men en stor lugn blå britt är väl inte fel?

[sakring]
3

Fast ibland så lyckas även han att fånga en musSkrattande

Niiinah92
1

#48 Ser ut som en liten björn, gud så fin!Glad

mitzerl
3

Jag skall inte vara partisk här, så jag föreslår norsk skogkatt eller maine coon om du vill ha en lite robustare katt.

Men ragdollar kan också vara lite större, särskilt hanarna. Jag har själv en ragdoll hemma och jag skulle karaktärisera henne som att hon alltid vill vara med, vill gärna vara i samma rum som jag och otroligt nyfiken. Allt vad jag gör skall tittas på.  Ingen "sitta i knä-katt", men istället en "sitta bredvid-katt".

Och - inte att förglömma! - "ligga på bröstet-katt". Varje gång jag ligger på rygg i sängen, typ när jag ligger och bara vilar, eller när jag skall sova eller vaknar, så kommer hon alltid upp och lägger sig på bröstet på mig och spinner, buffar mot hakan och slickar mig i ansiktet. Mysigare uppvaknande kan man inte få! (se bild!) Kyss

Andina
1

#45 bl a - Jag kan själv ingenting om raskatter, utom de individer jag sett hos bl a min syster (som haft en hel del olika raskatter). Jag är alltså helt okunnig - men nyfiken till min läggning… ;)

Jag hör och läser ofta just om hur de olika rasernas temperament, lynnen o s v "är". Men jag måste få fråga; Hur sannolikt är det att en katt ur en särskild ras "är" just på det sätt som vi tänker att de är. T ex en ras anses bestå av lugna och stillsamma katter (bara ett tankeexempel) - hur stor är sannolikheten att varje individ också innehar denna egenskap? Och hur stor är sannolikheten att de faktiskt är individualister, och kan ha helt andra egenskaper?

När jag läser i tråden här och bland många andra trådar och sajter, så är risken, och därmed sannolikheten, att jag får en katt med egenskaper som jag inte vill ha om jag väljer en huskatt än om jag väljer en av en speciell ras. Men hur mycket större är risken, och finns det belägg för det? Eller är även raskatter lika mycket individualister som ickeraskatter?

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[silkesnosen]
2

Jag har exempelvis en exot och har träffat en del andra kattraser i mitt liv, givetvis är de individer, men de märks att de är olika raser, min är en mkt lugn bredvid katt, som leker mer som en små busig kattunge på ett mycket speciellt lugnt sätt, en klar skillnad mot en siames eller bondkatt. Sannolikheten är helt enkelt större att få ett visst temperament än inom huskatterna, då de ej avlas på det.

Andina
1

#52 - Ja, jag har förstått att det är så "man säger" - och kanske är det så.

Men jag har också sett och förstått att ens katt påverkas väldigt mycket av hur hemmiljön samt 'ägarnas' lynnen är. Och det har fått mig att undra lite "hur mycket och vad som är vad" - d v s hur mycket beror på ras, hur mycket beror på hemmiljö och personligheterna hos människor och djur som finns kring katten… Därför ställer jag frågan.

Det kan man ju bl a se ganska tydligt på hur katten är med olika slags personligheter (hos människor eller djur). Den kan kanske vara på ett visst sätt med mig, men kanske helt annorlunda med min man - p g a våra personligheter och energier…

Därför ställer jag frågan… Hur stor sannolikheterna är p g a rastillhörighet, och hur stor sannolikheten till kattens egenskaper beror på vem den bor, lever och interagerar med.

Själv är jag som sagt en som föredrar att ta hand om katter och djur som övergivits eller hamnat i fel händer på andra sätt. Oavsett ras eller "icke-ras".

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

[silkesnosen]
1

Tror ju inte att det finns en speciell siffra på det. Jag vet dock(tror jag) att min kan omöjligt bli som en aktiv siames, eller som en gatusmart bondkatt, han har det bara inte. Han vill inte vara högre än soffans ryggstöd och vill inte ut på allt för vilda äventyr. Inom alla raser finns det ju en aktivitetsskala, men jag tror att det finns, som sagt vissa generella skillnader.

Jag är en väldigt aktiv person i mitt liv utanför hemmet, men vill ha lugn hemma, så tja…

fvanilla
2

#32 Så när folk köper hund så ska man inte gå efter ras (och färg)? Det skulle de flesta hålla med är helt absurt, då det är viktigt man köper en familjemedlem som passar en, på sätt som t.ex aktivitetsnivå, ljudnivå, pälsvård, osv.

#53 Fast som ovan; aktivitetsnivå, ljudnivå, pälsvård har ingenting med påverkan. Så föds många katter med olika behov. Köper du en siames t.ex kommer du nog gott som garanterat ha en väldigt pratglad katt som är aktiv. Köper du en perser lär du få en lugn katt med mycket pälsvårdskrav.

Raskatt (precis som med rashund) är inte bara utseende, som tyvärr många tror.

Det var ju någon som besökte mig, och ojade över hur jag orkade med aktiva gaphalsar som min siames och burma. Kort efter pratade de om hur de så skulle skaffa en devon rex för de låter så perfekta och hårar inte osv. Frågade om de inte nyss sa att de skulle orka med en aktiv, klängig katt? De sa att nej det skulle de inte. Då blev de förvånade när jag sa att de var väldigt aktiva, klängiga katter, precis som mina. De trodde att det bara var utseendet, och att de var som "vilken katt som helst."

Andina
0

#53 - Det är just de personliga mentala och psykologiska egenskaperna jag menar, personligheterna, med min fråga - inte utseendet.

[silkesnosen]
0

Barn föds även dem med en stark personlighet, som föräldrar anpassar sig till,, sedan anpassar man sig till varandra, men ett mer lugnt barn bllir inte som grannens yrväder hur man än gör…kanske taskigt exempel, här finns ju mkt annat som spelar in, men en perser avlas på att vara cool, hårig och nöjd innekatt

Andina
2

Ja, tack, för era svar! För visst är det så att vi bär med oss både socialt och genetiskt nedärvda egenskaper allihop, så även katter.

Vad jag inte riktigt har förstått helt ännu, är att alla raser har socialt nedärvda egenskaper, d v s egenskaper (personlighetsmässigt) som är fullt så påtagliga.

Hundraser har ju ofta egenskaper efter vad de är "avlade för" - jag tänker då på fågelhundar, grythundar, vallhundar o s v, o dyl - och deras egenskaper är då naturligt påverkade av deras "ursprungliga funktion". Hundar som skäller för att markera för 'ägaren' var bytet finns, men inte attackerar bytet t ex. Vallhundar som vill driva flocken. Med mera.

Däremot har jag aldrig hört om den slags 'funktion' hos olika kattraser som dessutom avgör mentaliteten. Men det betyder naturligtvis inte heller att mentaliteten inte följer med de olika raserna. "Funktionerna" kan ju bestå i annat (vad det nu är). Jag har bara inte sett sambanden ännu…

Intressant och spännande! Så tack för alla svar!

Hyrrokkin
2

#58 Nej jag vill inte påstå att katter har en typ av medärvd mentalitet på samma sätt som hundar. Som du själv skrev har hundar en större avlad funktion, som vallning, olika typer av jakt, vakt osv. Och då avlar man ju också på vissa utmärkande egenskaper.

Katter avlar man inte på egenskaper på det sättet, men däremot kan man se en "generell standard" för olika raser, eller kanske ännu mer för olika kategorier.

Sedan finns det såklart alltid individuella skillnader, men om man har två hyperaktiva supersociala katter är chansen för en liknande avkomma större än att få en soffliggande ensamvarg. "Spannet" är liksom inte lika brett, om du förstår hur jag menar :)

[sakring]
0

Har ni sett? Uppkatten har startat en tråd inne på hittekatter iFokus om just denna tråd och hon citerar mig fast inte allt jag skrivit utan bara det som kan låta negativt.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/50703ca9d3b4fd3f470011b1-debatt-raskatthemlosing

aggeelin
3

#60 Märkligt. En tråd som startas för att få råd om ras blir till något helt annat.

[sakring]
1

# 61 Nejdå det är inte märkligt det händer hela tiden här på katter i fokus.Flört

martdat
6

låt ts köpa den katt hon vill. inet konstigt att man vill ha en raskatt om man funderar på att ställa ut. då får man ju offtast stöd från uppfödaren med om man är ny i utställningsvärden-

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sakring]
0

# 49 Cinzi hälsar och tackar för komplimangenSkrattande

[eskils]
2

#54 som en aktiv siames, eller som en gatusmart bondkatt,

Märkligt uttryck! Antar att du aldrig sett en bild på en överkörd katt. Gråter

jasmina.p
2

Oj vad mycket svar jag fick! har inte hunnit läsa igenom alla, min familj har haft 3 hitte katter innan, Jag skulle gärna vilja ha en raskatt, färgen spelar ju ingen roll. Men ras katt mest för att kunna ställa ut samt att veta hur genetiken ser ut i katten,ställer ju bara ut om det är min "grej" och katten trivs med det såklart :)

Jag ska susa igenom alla era svar och svara på de flesta sen :)

jasmina.p
14

En Britt eller en Norsk skogs kisse föll mig på smaken! så otoligt fina och robusta kissar, sambon gillar norska skogskattens utseende mest, Hur skiljer sig aktiviteten mellan dessa kattraser? självklart är alla katter individer och olika men rent generellt?

Kan man ha dem som inne katter? Våran tjej är världens snällaste tjej ska mysa jätte mycket och leka och jaga hunden lika mycket. Så jag vill gärna ha en ras som trivs med min hund och tjej att bägga kan busa lika mycket :)

Anledningen till att jag väljer just en raskatt är hur mycket man hör om hundar,  hundar ska helst vara uppfödda hoss uppfödare och inte vara blandras, det ska finnas papper på stammen och hundarna ska vara registrerade. Jag som aldrig haft en ras katt innan känner det som en trygghet att välja en katt från en seriös uppfödare som vet vad det är för katter som hon/han föder upp. Som har en stabil avelsplan och är väldigt mån om var katten hamnar, det ska inte vara en uppfödare som avlar för pengarnas skull.

Jag skulle absolut kunna "rädda" en katt om jag såg en hitte katt, mitt hjärta är stort nog för många missar :)

Jag tror att jag tycker utställning kan vara kul. i första hand så kommer katten vara våran familje medlem, sen att ställa ut och visa upp katten och dela uppfödare genom katten jag har är väl bara bra? att visa upp sin friska sunda katt från en ordentlig uppfödning.  Gillar katten inte det då struntar jag i det :)

MonicaLagerquist
2

Om du väljer att köpa en skogis se till att du får en med stamtavla.

(för din info.Det finns ingen kattras som heter norsk skogskatt det är en hittepå ras som många huskattsuppfödare använder.Rasen heter Norsk Skogkatt)

[silkesnosen]
1

# 67 Min erfarenhet och ringa kunskap är att Britten är närmare Exoten och Persern i temperamentet, alltså en ganska lugn och sävli katt, när den är vuxen. Norsk skogkatt är mer en mellankatt, inte galet aktiv, men inte heller en soffpotatis, så som du beskriver din katt, så skulle jag tro att en Blå Norsk skogkatt, skulle passa er perfekt, men jag slänger in ett men. Jag har hört att Main coon , som är stor, ska fungera relativt bra med hund(givetvis är de individer, så se til att oavsett katt, köpa hos ngn som har hund…) Ska klistra in en bild, fråga på forumet!

http://www.google.se/imgres?q=bl%C3%A5+main+coon&hl=sv&sa=X&qscrl=1&rlz=1T4ACAW_en___SE418&biw=1192&bih=514&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=Ig8I9DDAD-EU2M:&imgrefurl=http://mainecoon.ifokus.se/discussions/4d7146aab9cb46221d05b74d-vilken-farg-efterfragas-mest-av-er-uppfodare&docid=o0gbmvg2AhpD_M&imgurl=http://www.christomas-mainecoons.at/JPG/B/BLUE-BELLE1.jpg&w=300&h=400&ei=3IpxUMD1Dq-P4gTFiYC4BQ&zoom=1&iact=hc&vpx=93&vpy=142&dur=1999&hovh=259&hovw=194&tx=97&ty=170&sig=104432582741932008416&page=1&tbnh=136&tbnw=102&start=0&ndsp=14&ved=1t:429,r:0,s:0,i:72

Katzuki
3

Hej. Jättekul att du funderar på en skogis tycker jag!

Vi har 5 skogisar och jag känner en himla massa fler som bor hos andra människor och skogisar fungerar utmärkt som innekatter. Som alla katter behöver de såklart klösträd och egna liggställen och aktivering, men det ska ju utekatter också få tycker jag =)

Skogisen är en ganska "medel" katt. De sover mycket och är ofta gosiga och snälla. Men det betyder inte att de inte får sina lekryck och rejsar runt i hela huset/lägenheten då och då!

Ett tips är att gå in på http://www.skogkattslingan.com/kattungar.php för där annonserar ganska många ut sina kattungar. På skogkattslingans hemsida kan du också läsa mer om skogisen och hitta uppfödare runt om i hela landet.

(ett till tips är att en grå katt = blå katt och har emskod a, alltså ska du leta efter en NFO a om du letar efter en helblå skogis utan mönster)
(lägger in en bild på en blå skogis från vår senaste kull)

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

aggeelin
0

Min kusin haft både Britt och Norsk skogkatt och jag själv har skogkatt. Jag upplever skogkatten som mer sällskaplig och "folkkär", Britten som mer "egen" och lite sig själv nog -- detta är givetvis utifrån att jag träffat ca 5 Britter och 30 skogkatter.

jasmina.p
0

Jätte bra info jag fick om dessa kattraser :) har dessa två raser några "rassjukdommar" som man bör ha ett öga på?:)

[sakring]
0

När det gäller britter så har jag 3 stycken. En blå som de var i original är defintivt latast. Men alla är sällskpaliga. Så fort det rinnger på dörren så spriger 3 britter dit och de 2 huskatterna springer åt motsatt håll.

Britt finns också som långhår och heter brittiskt långhår men den är inte godkänd av SVERAK men väl WCO och det finns uppfödare av den. Ibland får uppfödare av brittiskt korthår långhårsbritter.

Sagolika
0

#72. På Norsk skogkatt så kollar man för HCM samt GSD IV.

kattassen
1

Jag skulle rekommendera en sån härSkrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

jasmina.p
0

#74 Vad står HCM och GSD Iv för? :)

#75. Vilken goding! så fin huvudform också, vad var det för ras?:)

Hyrrokkin
2

HCM = Hypertrofisk kardiomyopati. Alltså hjärtsjukdomar. Kollar man på de flesta raser. Det är inget man kan garantera att katten inte kommer få, utan är en "färskvara". Man kan bara garantera att djuren är fria vid scanningstillfället, men det är ändå något man bör göra med sina avelskatter.

GSD4/GSD IV = Glucogen storage disease type IV. En sjukdom som hittills bara påträffats hos skogkatter och som ärvs recessivt. Det innebär alltså att katten måste få anlaget från BÅDA föräldrarna för att insjukna, men kan bära på sjukdomen om den bara får den från en förälder. Bärare är inte sjuka, och man kan i teorin para en bärare med en ickebärare utan problem. Alla avelskatter bör dock vara fritestade eftersom vi ju faktiskt vill få bort sjukdomen helt :)

aggeelin
0

#75 ser väldigt mycket ut som en skogkatt tycker jag Flört

Sagolika
1

Norsk skogkatt är en vacker katt som har ett härligt temperament Glad

Catwoman
0

#75 och 78 Det finns säkert skogis i bak i släktleden på den. Väldigt vacker tycker jag

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

kattassen
1

#76,78,80

Ja detta är alltså en helt vanlig huskatt. Dessutom var han en utefödd, fd hemlös, mager, tovig, eländig, tandskadad och frusen kisse när han kom till mig. Men grå, långhårig, stor och väldigt gosig är han nuförtidenSkrattande.

Tänkte inte alls lägga några aspekter åt något håll. Men ville bara belysa att det dyker det upp en sån här goding så är det värt att "slå till"Flört

Så här såg Ludde ut när han kom - den magra kroppen syntes tydligt efter rakningen.Gråter

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Catwoman
0

#81 Det är en jättevacker katt på den tidigare bilden.

Var positiv -må bra

Bandy iFokus

jasmina.p
1

#80 oj lilla killen på bilden, Tänk att du räddat honom och fått en vän för livet :)!

Jag bor väldigt nära hittakatten i enköping så man kanskse skulle ta en vända dit, fast då kommer man väl hem med 4 tassar till ;)

MonicaLagerquist
0

#83 Hos Hitta Katten i Enköping finns det tyvärr gott om katter.Var dit för ett par veckor sen och lämnade av lite kattmat och annat.

Bor du i Enköping så får du gärna komma hit och hälsa på mina katter om du vill.

jasmina.p
0

#84 Kan man åka dit och lämna foder och sånt som kommer till användning privat? Jag har bara sett dessa tunnor utanför ica maxi som man kan lägga mat i :)

Absolut! jag bor i enköping, skulle vara trevligt att lära känna en ras till :)

MonicaLagerquist
0

#85 jag ansvarar för tunnnan ute i Örsundsbro och lämnar även in mat och annat som vi vunnit på utställningarna.

Men visst kan man som privat person lämna in mat och annat också.Det finns info på deras hemsida.

Du är välkommen när det passar dig.Vi är hemma för det mesta.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.