Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 997 ggr
Lamina
0

Är rädd att hon börjar få nog...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För lite mer än en månad sen fick jag hem en liten kattunge på ca 12 veckor (och ja, han är försäkrad och allt detdär såklart.) Jag var rädd för att min katthona på 4 år inte skulle acceptera honom, då hon tidigare visat sig vara väldigt petig med vilka katter hon vill umgås med och inte. Men det har gått över förväntan. Efter bara någon vecka började hon tvätta honom ibland. Och efter 2 veckor lekte dom som galningar, sov tillsammans, åt tillsammans och var bästa vänner. Kyss

Saken är den att han kan vara väldigt jobbig på henne. När hon sover ska han ligga brevid, och puttar på henne tills hon antingen börjar tvätta honom eller går därifrån. Vill han leka så leker han, och han ger sig inte även om hon säger ifrån. Nu senast jagade han henne runt hela lägenheten, och gav sig inte trots att han fick några rejäla smällar av henne (dom lekte alltså inte, det var tydligt.) Men det värsta av allt är att jag och hon inte får mysa ifred. Även om han ligger och sover någon annanstans så vaknar han som genom magi och kommer farande som ett skott om jag klappar lite på henne. Då ska han vara med, bli klappad på och är så ivrig och går imellan. Hon blir irriterad och går. Jag försöker putta bort honom när han gör så, för jag tycker hon förtjänar lite egentid med matte. Vill inte att hon ska känna sig bortglömd bara för att jag fått en till katt. Men han kommer hela tiden tillbaka, och tillslut tröttnar hon och går.

Jag har funderat på att stänga in honom i ett annat rum ibland, så hon kan få vara ifred för honom och bara få vara ett tag. Saken är den att då kommer han att börja skrika, och skriker han så kommer hon som skjuten ur en kanon och ska trösta och tvätta. Och då lär hon ju inte kunna slappna av. Dom senaste 2 nätterna har hon sovit i hallen, medan han har legat i sängen. Hon har alltid sovit i sängen förut, nära mig. Hon verkar dessutom bli mer irriterad på honom när han inte ger sig nu än tidigare, men det hjälper ändå inte. Jag är rädd att hon faktiskt börjar tröttna på honom. Eller är jag bara nojjig?

Är rädd att hon tillslut kommer få nog och flyga på honom riktigt rejält. Eller så kanske hon drar sig undan och låter honom ta allt mer plats. Vill ju att hon ska känna att hon har minst lika stor plats i hemmet och i mattes hjärta som han. Men när inte ens jag kan få honom att låta henne vara ifred när hon vill det, hur ska det då gå till..?

Jag vet, han kommer lugna ner sig när han växer upp. Men han är ju bara runt 18-19 veckor nu, så det är lååååångt kvar dit.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Allamej
1

Jag kan ju säga att jag har en liknande situation, samma åldrar när det började också men efter att han börjat ta över så gick min äldsta ifrån till slut. Men det räckte bara ett tag för hon kom tillbaka och iom. att han dåå vuxit sig så stor så kunde han ju inte klämma sig in mellan oss.

Numera får dom lika mycket mattetid, leker och busar. Ibland blir han lite våldsam och då får han sig ju en hurring.

Vad jag försöker säga är att det ger med sig, det bästa du kan göra är att iakta men inte reagera om det inte går käpprått åt h-vete.

Jag är ägd av hona 6 år och hane 2 år, kastrerade vid tidigast möjliga tidpunkt båda.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[silkesnosen]
0

Kastrera så tidigt du kan och sedan får du markera, men jag tror att det lugnar sig med åldern. Ibland kan det kanske hjälpa kattungen att ha en jämnårig att busa med, men jag tycker kanske inte att man kan köpa på sig för många djur heller. Ha lite tålamod och försök leka honom trött.

Allamej
0

Laserpekare…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Lamina
5

En till katt kommer inte på fråga. Men kastrera ska jag självklart göra. Så fort han nått 6-månaders strecket (dom kastrerar inte tidigare på mitt djursjukhus.) Hmm… Jag suger på matte, men det är om ungefär en månad, right?

Laserpekare ja, det tänkte jag köpa när jag fick hem honom. Men kunde inte hitta någon. Han fick massa andra leksaker istället, som alla är slaktade nu. Men leksaker har busfröna aldrig brist på. Och jag leker med honom också. Men när han har bestämt sig för att han ska leka med Metallica så duger inte jag. Obestämd

Nu ligger dom iaf och sover tillsammans på sängen. Jag tror faktiskt dom fick ett litet genombrott inatt. För när Metallica kom och ville kela med mig höll han sig på avstånd tills hon hade kelat klart. Sen kom han och skulle kela. Sen ville han mysa med henne i saccosäcken, fick en smäll, och gick därifrån. Kanske han börjar lära sig att om han inte respekterar henne så ger hon igen? Tycker hon verkar stå på sig mycket mer också, istället för att bara gå ifrån. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sunset_luna
0

Det finns laserpekare på teknikmagasinet som e till katter frolicat, ja har en sån å den e hur bra som helst min misse älskar den :)

Sen så kan de mkt väl vara så att han börjar lära sig hur han ska/inte ska uppföra sig katter uppfostrar ju varandra å tycker hon att han e för mkt får han en smäll, så ja tror att det kommer bli bättre :)

LoAEmma
0

Va skönt att du börjar se en förändring!
Jag ska köpa en liten ragdollkattunge framöver och jag har en 2-årig kastrerad hankatt här. Så jag HOPPAS att det kommer fungera bra. :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus