Vuxen hittkatt , massa problem
Hej, är rätt ny här och har fått en liten kisse på halsen som jag inte vet vems den är, men den är inte id märkt o ingen känner igen den o ställen jag ringt runt till säger att jag skall behålla den för att de rätt svårt att hitta rätt ägare till en katt utan id märkning. De gör jag mer än gärna,för han är en riktig godig denna lilla kisse som fått namnet Nisse. Han är ca 2 år tror vi okastrerad men som tur är har inga olyckor hänt inne med skvättande sen han kom. MEN jag har några problem som jag önskar att någon av er här inne skulle kunna hjälpa mig med.
*** Han verkar inte förstå hur katt lådan funkar, vad gör jag?
Han är en utekatt och bor på landet så låter han vara ute så mycket han vill. Men nu vill han sova inne på nätterna ibland och är orolig för att han skall göra olyckor på mattor eller liknande. Katt lådan verkar inte intressera honom alls.
Hur vet man om katten behöver göra ifrån sig?
Skall jag bära han till lådan och låta han bekatasig med den? ( Har prövat, han snurrar bara runt o krafsar lite och går ur :-/)
Kan det vara sanden som gör att han inte vill gå dit? Använder klumpe Kattsand, för att de var billigt o tänkte testa det till en början och se om han ens vill använda lådan?
Iofs är han inte inne speciellt mycket utan var inne hela natten igår för första gången. De gick bra men när han börja lukta fis lät jag han gå ut för kattlådan var inte intressant alls, han bara stirra på den:-( ( Han var inne ca 4-5 timmar och sov hela tiden tils han vakna o verkade nödig)
HJÄLP vad gör jag så han kan vara inne mer och använda lådan så jag slipper ha en klump i alsen för olyckor på mina nya möbler :-/?
**
* **Jag är allergisk lite grand, inte så mycket men halsen blir igen täppt när jag vaknar och så. En vän tillmig säger att jag skall bada katten, men han verkar rädd för vatten, han reagerade starkt på trädgårdsslangen som jag tog fram för att vattna nysått gräs med, fort in och under sängen tills jag var färdig. Hur gör jag för att vänja han vid vatten så jag kan bada honom?
**
*** Jag har köpt katt mat och sådant , men kör lite billigare grejer nu i början och använder Whiskas och ett torrfoder som heter Coshita elelr ngt sådant som jag köpte när jag var på lidl. De hade fårr rätt bra i test och han gillar det och äter med god ptit, men hur mycket mat skall han få? Han väger ca 3,5-4kg.
* Kan man lära en katt att inte vara på vissa platser tex bara i ett specifikt hörn i soffan? osv…
**
* Han verka inte förstå det med lek och klösbrädans funktion. Köpte en liten klösbräda med en sådan leksak som sitter på en fjäder så om katten slår till den kommer den till baka och så. han tycker det verkar läskigt och funderar på vad han skall göra, han har vält en och börjar slicka på den lilla bollen på toppen det är allt, och den lilla klösbrädan ger han inte mycket för. Kan man LÄRA en katt att leka?
**
En liten bild på honom :-)
**

Om du bestämt dig för att behålla honom,börja med att kastrera och ID-märka honom.
Katter som är vana att kissa och bajsa ute kan ha lite svårt för att vilja kissa inne.Vad har du för slags toalåda och vad har du i den?
Utekatter har inte lika stort behov av klösträd inne och ett klösträd ska vara så stort/högt att katten kan stå på bakbenen och sträcka ut frambenen helt.
Bollar på snören är livsfarligt så miytt tips är att klippa bort snöret och ge bollen till katten.
Utekatter gör av med sin mesta energi ute och är därmed inte lika intresserade av lek inne.
Testa att köpa/göra en fjädervippa de brukar vara poppis.
Stolt ägare till tre La permer
Är det anmält till polisen?
Kastrera katten så fort det är möjligt så minskar riskerna för att han skvätter, samt så behöver han inte skapa fler kattungar.
Vad för låda har du? Många katter föredrar visst så fin sand som möjligt. Men han kanske är van att göra sina behov ute också.
Om du söker runt lite på sajten så hittar du många trådar om just foder :)
Det här med att lära katter, ja det kan säkert gå att få dom att förstå att du inte vill att den ska vara på ett visst ställe. Men inte säkert att dom bryr sig, och lär speciellt kolla in stället när du inte ser.
Men enda stället jag verkligen inte vill att mina katter ska vara på är spisen just för deras egna säkerhet.
Men jag vet att dom kan hoppa upp där ändå, så har fått göra en annan lösning när plattorna är varma ändå.
Hur stor är klösbrädan? Kanske behövs en större.
1 Kastrera honom så snart som möjligt och be då vetten att kolla om han är chipmärkt.
2 Bada honom. Be någon hjälpa dig att hålla honom. Det finns särskilt kattschampo. Se tillatt inte släppaut hnom på 24 timmar innan pälsen torkar om du inte kan använda hårtork.
3 Jag tror inte det ä någon fara med att låta honom vara inomhus.
4 Ja lägg honom på en pläd som han får ha så vänjer han sig vid den.
Ringde dem tog i mot anmälan , inte hört ett skit från dem :-/ för ca 3 veckor sedan.Tror nog de dött lopp hos polisen alltså :-/ jag tror dem proriterar djur rätt lågt så länge de inte handlar om djurmisshandel,hamnar väl i en hög och tas aldrig upp igen :-/
En hyfsat stor blå låda med kant, Den står på toletten vid väggen.
Han har ju gått runt i den men det är allt :-/
Läser och läser men känns inte som ngt man prövar funkar. Men han är en gosig katt.
"Bollar på snören är livsfarligt så miytt tips är att klippa bort snöret och ge bollen till katten."
De är en fjäder som liksom slår fram och tillbaka, den hänger inte utan står upp typ,
Skaffa en laserpekare och försök att leka med den. Det brukar funka på de flesta katter.
Tack för alla svar, kommer ha nytta av dem :-) Trodde de skulle ta tid inna någon ens såg mitt inlägg
Jag hade en övergiven katt (dog förra året) som också var en utekatt för det mesta. Varje gång han blev skrajsen (för det var han - särskilt i början) ville han gömma sig i skogen. Den var hans trygghet i första hand. Det var där han lyckats överleva efter att blivit övergiven.
Han lärde sig snabbt vilka ställen som var "förbjudna". En eller två 'skarpa' tillsägningar (utan att låta aggressiv) räckte. Men jag gissar att det varierar väldigt från individ till individ. Jag har just nu en katt som valt att flytta in här, hon förstår också var hon får vara eller inte (har papegoja, som har "kattförbjudet område"), men hon passar gärna på när hon tror eller vet att jag inte ser. Det räcker med att jag frågar vad hon gör - så går hon därifrån.
Den övergivna katten, som inte längre finns här på jorden, var inte alls leksugen på nå't sätt som vi människor tycker en katt ska leka. Däremot älskade han att gömma sig bakom och i buskar, bakom snödrivor och annat och jag skulle låtsas inte veta var han var… Och till slut kom han springande som skjuten ur en kanon till nästa gömställe. Ibland kunde han gömma sig hur länge som helst… och det var svårt att inte tappa lusten att leka med honom då… För hur kul är det att veta var katten är och låtsas som att man inte gör det… i längden… ? ;)
Klösbrädor, kattleksaker - var helt ointressant. Buskar, träd, möss och annat var bra mycket roligare.
Jag tror alltså, att det inte är nå'n större idé att "lära en katt att leka" så som vi människor vill - det är enklare att vi som människor lär oss hur katten vill leka - och hur mycket.
Så tänker jag… ;)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#8 Aww vilken söt katt du måste haft. katter är roliga och väldigt intelligenta. Han har lärt sig ett smart sätt att få mig att märka att han vill in och är utan för, han knackar med tassen på dörren :-) Så himla fyndigt.
jag får väl lära mig att leka på hans villkor. men han e kelig och så så han måste ha haft ett hem. Han hade heller inget halsband och många andra katter jag sett häromkring har halsband! Så detta är helskumt :-( Men de viktigaste är ju att han vet att han får vara hos mig så mycket han vill och att så snart jag får lön skall jag ta och åka med han till veterinären. För måste köpa en kattbur också. :-)
Någon som vet ågon bra veterinär klink i borås?
Du kan prova att ha jord, löv och dyl i lådan, det är sånt han är van med.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#9 - Jaa, Emmieswords, katter är smarta! Det är vi människor som ibland kan vara lite trögtänkta!
Jag har ju en katt som flyttat in här nu i somras, och hon är lite lurig ännu, hon läser av mig alldeles ypperligt, men hon håller fortfarande inne lite med henne själv! ;) Men - för varje dag lär jag känna henne mer och mer, och jag känner så tydligt att hon också vill det! :)
Om du lär dig din Kompis' lekar så kommer du att komma honom så mycket närmare så mycket snabbare! Så, ja, ett bra beslut! ;)
När du kommer till veterinären kolla också om han är chippad. Det kan ju faktiskt vara så.
Personligen önskar jag att en kattmärkning skulle "måsta" bestå av både tatuering och chipning. För hittar man en katt med tatuering så vet man ju direkt att den har en ägare. Kanske skulle det räcka med endast ett "C" för "Chippad" om den inte har ett tatuerat "registreringsnummer".
Lycka till med din Vän! Och ha Kul! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Glömde - ja, det är både fyndigt och smart av din katt, att 'knacka på dörren' när han vill in! Härligt! 
ja de borde egetligen vara la på katt id-märkning
De roliag är att han bankar på dörren med tassen så delåter knack knack liskom :D
Om du inte kollat id-märkning i nacken så kan han vara det med ett chip. Det kan vara så att han har gått långt och inte hittar hem då det är en okastrerad hankatt.
han har gått längs väg 156 då :P utan att bli överkörd :P;-)
Ja, Emmieswords, säg aldrig aldrig… Jag har alldeles nyligen hittat ägaren till en katt som vandrat minst 1,5-2 mil, säkert mycket mer, varav den "naturliga vägen för oss människor" är en starkt trafikerad väg, motorväg o motorledsväg…. Men - katter kör inte bil…
Så för säkerhets skull hoppas jag att du i alla fall kollar om han är chippad. Och kollar annonser och efterlysningar. För han kan ju vara väldigt saknad av någon också.
Om du inte hittar nå'n ägare så tror jag att han får ett härligt liv hos dig i alla fall! 
jag kollar ägar registret påsaknade katter på SKK, man vet aldriig . Lär vara klar i morgon ngn gång,haha
#9 Ja, fyrfota veterinärklinik är kanon, annars finns ju blå stjärnan:)
# 10 tror detsamma, vet en med utekatter, som hade sandlådesand i lådan, viss risk att han satsar på vanliga sandlådor dock, men det funkade tydligen.
ok , bra att veta, de jobiga är att jag inte har råd att ta han tillveterinären förens i nov, pga ekonomin
# 20 Just nu är det viktigaste att han har mat och tak över huvudet, så får du ta resten efterhand. Jag tycker att det är fantastiskt att du har låtit honom komma in. Jag tror även att det är bättre för din eventuella allergi, att han får fortsätta vara utekatt under dagarna. Se till att dammsuga en sväng varje eller varannan da, det hjälper och sedan blir ofta kroppen härdad.
Tack, de blev bara så när han smög omkring lite lätt mager och verkade hungrig :-). Vad skall man göra då låta han svälta ihjäl, knappast, även om han nu blir min katt så kommer jag inte överge honom. För han e en väldigt speciell o mysig katt som jag föll pladask för efter några besök :-)
Tak över huvudet har han är han vill vara här inne. han har inte kommit in än så är väl vaken tills han dyker upp :-) De ju ändå lördag… Men kommer han halv 1 på söndag också så vet jag inte vad jag gör, för skall börja jobba igen så skall upp kl 05. kan man lära han typ tider? haha :-/
Vilken fin katt! 
# 22 Börja skramla med maten vid 22 snåret så kanske han lär sig…
det lättaste här är kanske att skaffa en kattlucka, med magnetlås…
#24 , Ja de skall jag nog pröva med :-) han verkar ju vara smart katt :-)
Känns ju tråkigt att lämna han ute på nätterna för att han inte kommer
#25, går inte jag bor i en hyrd enplans radhus. vet ej vad hyresvärden skulle säga :-/
Men mitt största problm är ju d emed kattlådan :-/ asså vad jag gör på natten så jag slipper olyckor så att om de blir en olycka blir det i sovrummet isf…
#28 - Personligen tror jag att om katten inte har nå't bättre alternativ och känner sig någorlunda trygg och harmonisk så föredrar den det som verkar vara närmast "naturen", d v s lådan. Sand - Kattsand, vanlig sand eller jord - lockar nog ändå mer än en matta eller nå't.
Men visst, olyckor händer, av olika skäl och ingenting kan garantera att det inte sker - utom det faktum att du inte släpper in katten. Men så vill du ju inte heller göra..
Och OM olyckan ändå är framme, så är det oftast ingen katastrof heller. Bara man är inställd på att katten ska må bra och känna sig trygg, så går det nog bra, tror jag. Är kattlådan inte ett alternativ för katten till att börja med, så tror jag den "gör sig hörd" för att komma ut - d v s jamar för att få dig att öppna dörren…
Min gamla katt råkade 'göra olyckor' i början men enbart p g a att magen var i olag och han hade diarré. Men endast för att han inte hann nå't annat. Sandlådan vägrade han - men han fick ju också en kattlucka så han kunde ta sig ut och in som han ville. Det är ju lite svårare om man bor i hyrd lägenhet eller radhus… Men för framtiden, så kanske du kan höra med hyresvärden hur de ställer sig till en så'n lösning (kattlucka) också? Man vet aldrig… ;)
#29 De löser sig nog med lilla Nisse , förr eller senare. Skit också nu regnar de så sanden är blöt som jag har ute till att lägga under plattorna… de massa över så tänkte ta av den, men de sket sig de grovaste,haha
Katt uslingen är inte inne än så de bara att vänta o se vad han gör i kväll :-) Han är iaf ett välkommet tillskott för min lilla vovve dog i augusti och så börja han komma i slutet av augusti så han kanske kände av att jag behövde djursällskap? Man vet aldrig :P
Ett litet foto på han när han hitta sin favvoplats i soffan :-)
Härlig liten Herre! Han vet nog vad han vill ha, och ser till att få det också!
Ett varmt och kärleksfullt hem! Trivs gott gör han uppenbarligen redan! En riktig fining!
Klart han är han e min bebis :P :-) Har ju bara honom att ta hand om :-)