Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4601 ggr
C4NCERiNHALE
0

Orolig!

Min katthona som är 4 år gammal blöder ur rumpan och har en svullen mage. Är det någon fara eller dylikt?

Min portfoliohttp://ebphotography.portfoliobox.me/ 

Aribigga
9

Ring veterinär omedelbart.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Heidi
3

Ring veterinären !! Jag hade ringt på en gång och åkt in.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Gronstedt
1

Jourveterinär nästa! Vänta inte till i morgon, det kan vara mycket allvarligt.

[Devya]
5

Det borde väl säga sig själv att det kan vara frågan om något riktigt allvarligt?? Sunt förnuft - var finns det nuförtiden?=/ Jag skulle åtminstone aldrig chansa då det gäller min katts hälsa.

Mymlan
3

In direkt till veterinären..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

C4NCERiNHALE
0

Det värsta är att jag bor mitt ute i skogen och så. Bor typ 2 timmar från strömsholm

Heidi
2

Du kan ju börja med att ringa!!

Det kan vara akut, du får väll helt enkelt ta en taxi om veterinären bedömmer att du bör åka in akut. Eller be om skjuts.

JohannaEkroth
0

Åt eskilstuna, örebro eller västerås hållet?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Heidi
1

Skaffar man djur måste man ta sitt ansvar om de blir sjuka. Jag hoppas så klart att det inte är något alvarligt men för din katt skull bör du verkligen ringa veterinären nu!

MonicaLagerquist
0

Blöder det från anus eller vulva?Är katten kastrerad?Har den feber?Hur är allmäntillståndet.

Stolt ägare till tre La permer

mylicharlie
0

Om du bör mitt ute i skogen så antar jag att du har bil? Lyd råden du fått och åk in akut med henne!

JohannaEkroth
2

Ring Distriktsveterinärerna annars, de kan åka hem till en mot en avgift förstås, men ändå!

LÄNK

dermot
0

Hur går det?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

annzoo
0

är katten okastrerad är det mest trolig5 livmoderinflammation så jag hoppas du åker in med katten då den behöver vård  annars överlever den inte

Aribigga
5

Det värsta är INTE att du bor mitt ute i skogen, det värsta är att din katt verkar vara alvarligt sjuk.

lurvponnyn.vimeddjur.se

C4NCERiNHALE
0

Jag är 17, ingen bil, ensam hemma och är pank. Hon hade varken feber, fult tandkött eller dylikt när jag kollade henne igår.

Gronstedt
1

Din katt behöver hjälp, oavsett vad du har för problem. Har du åtminstone ringt och rådfrågat en veterinär?

Och finns det verkligen inga grannar, inga bekanta, inga släktingar som har bil inom telefonhåll?

Som #12 skriver finns också veterinärer som kommer hem, och de brukar skicka faktura.

JohannaEkroth
1

Men hur mår hon då?

Äter hon, kissar, är alert, glad, bajsar?

Katter visar sällan att de har ont, däremot brukar de dra sig undan när de inte mår bra.

C4NCERiNHALE
0

Hon äter men har inte sett henne gå på lådan än. Hon är alltid lite tillbakadragen. Hon är ganska bitter av sig också men det är hon alltid. Men hon gosar lite när man kommer fram till henne och så. Hon blöder inte ur baken längre och hennes mage är inte lika svullen nu heller. Hennes tandkött ser fortfarande bra ut och hon har inte feber.

MonicaLagerquist
1

#19 Vad hade hon för temp?

Rafflan
1

Var det rumpan eller vulvan?
mycket eller lite?
blöder det fortfarande?

Blöder det fortfarande eller är nåt annat fel på katten är det bara att boka en tid, det är olagligt att inte ge djuren vård om dem behöver det!

C4NCERiNHALE
0

#21 Jamen snälla du, det är inte så att jag låter katten ligga på golvet och dö.

Det blöder inte längre, hon har inte feber eller dylikt

viktoria91
0

#22 Jag hade åkt in direkt i 290 blås på motorvägen! Även om det slutat ska något sådant absolut kollas upp!

[Devya]
5

#22 Men problemet är ju inte över bara för att hon inte längre blöder. Varför ens skriva om problemet på forumet om du inte är villig att ta till dig information och faktiskt skaffa hjälp åt din katt?

Oberoende hur gammal du är och hur din situation ser ut så ska du väl ändå se till att katten får den vård som den behöver. Du har det ansvaret som ägare.

viktoria91
0

Jag hade cyklat den sträckan tills någon kunnat möta mig på vägen med bil om det behövts. Eller tagit buss/taxi.

Annso_
6

Du får ursäkta mig men det låter mer som att det har "slutat blöda" bara för att du inte orkar höra sanningen, att du BÖR åka in med katten och att du inte tar ditt ansvar som ägare !! Tycker ärligt talat att du inte bör ha några djur alls……..

annzoo
1

#16 jag undrar bara varför du kollade katten i munnen då den blöder i rumpan.. jag ser iaf ingen logisk förklaring :S

Men om du tog tempen i rumpan på katten (enda sättet att tempa en katt) så borde ju termometen ha blivit blodig om det var kring analen de blödde. Är det från underlivet det blödde kan det mycket väl vara PYO.

vilken temp visade termometen?

En katt är bra på att spela frisk då den eg är sjuk och att åka in akut helgtid är avskevärt dyrare än på vardagarna.

JohannaEkroth
0

annzoo - Är tandköttet blekt kan katten ha blodbrist.

Solitaire
3

Är det en utekatt? Kan hon eventuellt vara dräktig? Det skulle kunna vara ett missfall.

Men det är ingen idé att vi här sitter och gissar oss fram. Självklart måste katten undersökas av veterinär, för det är INTE normalt att det kommer rent blod ur "baken", vare sig det är ändtarmen du menar eller vagina.

Var håller dina föräldrar hus? Någon vuxen person med pengar och bil måste väl kunna hjälpa dig??

annzoo
0

#28 kanske de men inte de första jag skulle titta efter om katten blöder från baksidan utan jag skulle fortast möjligast ta mig till veterinären

Gronstedt
1

#30: Blekt tandkött kan tyda på inre blödningar.

C4NCERiNHALE
0

#29 Katten är utekatt och mina föräldrar förmodade missfall, var hos veterinären igår och det var missdfall.

Thaeri
1

Bra att hon har blivit undersökt Glad

Katter blöder inte normalt från slidan, de får inte ens ägglossning utan att ha blivit parade, så ingen "mens" där.

Blod kan alltså betyda många olika saker, och missfall är det mildste av det, i värsta fall är det en livshotande inflammation, och det vet man inte förrän hon har blivit undersökt av en kunnig veterinär.

Och missfall kan ju gå åt skogen också, det handlar ju ändå om att föda fram foster, och en födsel är aldrig riskfri.

annzoo
1

#32 bra att hon blev undersökt hoppas ni kollade så hon var helt tom med tex ul/rtg. För är hon långt gången kan hon kanske ha döda foster i magen och då blir det allvarligare.

När blev hon parad?

AgnetaB
9

Ni skulle passat på o kastrerat henne då ni var där.

AgnetaB
1

Har hon haft kattungar förut för annars kan det vara farligt på en så gammal hona?

C4NCERiNHALE
0

Hon har haft 4 kullar. Vi vill inte kastrera henna för hon är våran avelskatt. Dock blir nästa är hennes sista då hon kastreras nästa höst.

Gronstedt
5

Hur kan hon vara avelskatt när ni inte ens vet om hon blivit parad?!?

C4NCERiNHALE
0

men va? Hon har haft fyra kullar förut, nu blev det missfall?!

MonicaLagerquist
5

Fyra år gammal och har redan haft fyra kullar  och varit dräktig med den femte.Gråter

Antar att det är en huskatt.

[Devya]
9

Usch för människor som inte förstår bättre. Om man har dåligt med pengar och dåliga förutsättningar till att ta katten till veterinären vid behov så ska man väl banne mig i inte ens fundera på att ha katten till avel. Jag blir bara så arg. Vissa människor borde inte få ha djur.

AgnetaB
1

Jaha vad är det för ras ni har då?

Gronstedt
6

#39: Menar du att ni visste att hon var dräktig? Hur kommer det sig då att ni inte omedelbart förutsatte komplikationer med dräktigheten när hon började blöda?

Nevina
5

Menar du att ni har en okastrerad avelshona som ni låter springa fritt ute så hon kan bli parad av en massa vilt främmande hankatter? Förvånad

Jag hoppas verkligen att det inte är så!

mitzerl
10

4 år och dräktig 5 ggr?! Stackars stackars katt! Gråter

Det är faktiskt en LEVANDE INDIVID som ni leker rysk roulette med. Okontrollerad avel, utan planering, utegående katt, långt ifrån veterinär och dåligt med pengar. Ja, ni leker verkligen med kattens liv.

Tänk lite på katten också, och inte bara på er själva.  Är det så vansinnigt roligt att ha kattungar i 12 veckor så att det inte spelar någon roll vad som händer med katthonan? Detta är utnyttjande av djur.

Andina
7

Vilken otrevlig ton ni tar er här inne ibland! Vill ni "lära" någon om hur ni tycker en katt ska hanteras så gör ni det bäst genom att hålla en vuxen och god ton, med respekt för den ni talar (/skriver) till! Aggressioner o ilskna reaktioner - gör ingen eller inget gott, det avskräcker snarare.

Många människor skaffar djur, utan att ta reda på mer om hur de fungerar, sjukdomar, behov o s v. Och alldeles för många människor skaffar dessutom barn, utan att förstå vad det är de ger sig in på! Tyvärr, är det många gånger så, att vi lär oss genom våra barn eller djur.

*

Skönt att katten blivit undersökt nu och jag hoppas att hon hämtar sig och mår bra snart! Och jag hoppas också att du kan hjälpa henne att må bra även i fortsättningen nu, Cancerinhale. Jag tror att du förstått nu att din katt kan behöva hjälp att inte bli dräktig mer om du vill hennes väl och ve.

Lycka till med den lilla!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Devya]
2

#46 Tror det blev lite för mycket då ts nämnde att de använder katten till avel.

C4NCERiNHALE
0

Nu är jag trött på allt sölande och otrevligheter här. Från och med nu kommer jag INTE läsa eller svara i denna tråd. Tycker ni att detta är hemskt, kom hem till mig och hytte med näven eller skicka meddelande Ciao

Magic Nicki
4

Sa hon inte att hon är 17? Så hon har kanske inte full koll på om katten är parad, etc. Hon skulle kanske pratat med sin mamma istället för att ta upp det här. Sedan så det här med att katten är 4 år och har fått ungar 4 ggr, är det konstigt? Dem kan väl få ungar 2 ggr om året. När jag tittade efter en kattunge kollade jag på många uppfödares hemsidor. Det var många som hade katter som knappt fyllt 1 år som skulle paras. Och då pratar jag om uppfödare av raskatter, inte "buskavel" eller vad ni kallar det här inne. Jag håller med Andina. Om det är otrevlig ton och man blir påhoppat så lär sig folk inget. Dem blir tvära istället.

Viccan92
0

#49 Håller helt med dig.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

MonicaLagerquist
7

#49 #50 Att ha en femte kull på en fyrårig hona är inte okej enligt mig.Tror inte att det är speciellt många uppfödare som avlar så hårt. Min hona som är 4 har just fått sin tredje  och sista kull.Min andra fertila hona kommer att få sin tredje och sista kull nästa år då är hon fem år.

Viccan92
0

#51 Det inte det reaktionen är mot det är tonen. Alla låter jättesura och då lyssnar inte heller jag.

MonicaLagerquist
4

#52 att tonen kan låta hård är för att folk helt enkelt blir chockade över hur TS familj behandlar sin katt.Är det bättre att inte reagera?

Viccan92
0

#53 Min familj gör tyvärr samma sak och även om jag var 19år hade jag inget att säga till om. Min pappa tyckte vi skulle avliva min katt för hon hade ont i svansen. Ren tur att jag har sparpengar till oväntade tillfällen. Nu har mina föräldrar fattat att de äldre katthonorna måste kastreras. Dem nya kattungarna vet jag inte hur dem ska göra med.

Andina
1

(Det går att framföra sina reaktioner på ett respektfullt sätt också. Man behöver inte bli otydligare för det. Och budskapet går fram och tas dessutom in lättare om man inte känner sig 'dumförklarad'.

I sak håller jag med om det mesta som skrivs - men tonen i en del inlägg känns onödiga…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

mitzerl
1

#55 Om du anser att du skall lägga orden i munnen på oss så får du gärna skriva ett inlägg åt mig vad jag tycker i frågan. Varsågod!

Inlägget är låst för nya kommentarer