katt sju veckor - slappnar inte av
Hej! Har precis tagit emot en liten kattunge på sju veckor som hittades övergiven i skogen, om den inte hade blivit tagen skulle den ha varit död inom en väldig snar framtid. Mitt problem är att kattungen inte kan sova, busar runt som en toke i sängen och jag har inte fått en blund inatt. Han äter lite men ofta och r på lådan så vet inte riktigt vad jag ska göra. Ngn med tips/erfarenhet? Tack på förhand Lisa!
Kattungar i den åldern tycker jag är aktiva, men har kattungen rusat runt hela natten kommer den nog sova gott snart=) Lite märkligt ändå är att den är bla rumsren då känns de som den haft ett hem innan ni hittade den.
Med en sådan liten kattunge hoppas jag ni har en äldre katt som kan lära den att vara katt…
#1 Nä, de flesta kattungar i den åldern är jätteduktiga med lådan direkt. Däremot borde den varit lite blygare om den inte haft kontakt med människor förr.
En sån liten behöver jämngamla kompisar att göra av med sin energi på.
#2 inte om de skulle vara född ute(?) tror inte de finns kattlådor i skogen :P
Kan vara kattunge ngn bara slängt ut för de ledsnade på den/ville bli av med den..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tack för era svar! Ja lite märkligt är det allt, han är hur tam som helst, väldigt närgången och spinner som en tok. Dock har han ingen som helst hygien men vi har två katter, en på fem år och en på 20 veckor så förhoppningsvis kommer han lära sig vara katt snart! Och förhoppnings sover han och matte gott inatt! :)
Ni kan se lilla Trasan på bild härnere :)
#3 Jo, annzoo speciellt när de är födda ute skulle jag säga. De lär sig tidigt att bajs/kiss ska döljas. En kattlåda brukar vara den lämpligaste platsen att gräva ner det på. De allra flesta kattungar jag fått in går på lådan på direkten om de är så pass stora att de kan sköta det hela själva.
Lek mycket med honom på kvällen så att han blir trött. Vad bra att ni har andra katter som kan "uppfostra" honom. Väldigt söt, måste jag säga.
#3 Även om de är födda hemlösa och aldrig sett en kattlåda i hela sitt liv brukar de vara väldigt duktiga med att gå på lådan.
#6 och #8 iaf inte om man ska tro i de flertal trådar jag läst om villtfödda kattungar dvs att de inte per automatik är rumsrena
#9 Då är det något annat som ligger bakom. Jag har så gott som alltid utefödda kattungar hemma. 99% av dem går på lådan på direkten. Självklart måste lådan placeras på en lättåtkomlig och för katten naturlig plats att sätta sig på. Missar de de första gångerna så beror det på att de inte vågat sig till lådan.
Vilka trådar är det du syftar på. Kan ju vara så att den enda som haft problem skriver här inne och ber om råd. Medan alla de som lådan fungerat hos inte nämner något.

Jag vill också påstå, att katter oavsett ålder, som kommer utifrån, är extremt rumsrena, och sköter sin låda perfekt.
Som exempel, hade jag "nattgäster" natten som var. En mamma med 4 stycken små 5-6 veckors, och alla har skött lådan perfekt. Den var väldigt väl använd, under de få timmar familjen var här, och inget kiss eller bajs någon annanstans.
Vidare till TS: Du kan inte hitta någon fosterfamilj som kissen kan få växa upp hos tills den är "färdigutvecklad"?
Alla djur behöver någon som bryr sig!
#12 Men det står ju i inlägg #5 att hon har 2 st katter redan som kan "uppfostra" lillkissen.