Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2287 ggr
[Dopy]
0

Sjuk katt, penga problem...

Så ledsen, min älskade katt är sjuk och kommer ev behöva opereras inom en snar framtid om ingen förändring sker. Och har hamnar i den där sitsen man vill undvika till varje pris, försäkringen täcker inte! Och operationen kommer kosta ca 10.000:-.
Får inte ta lån då jag inte har fast jobb, dem ger inte avbetalning, vill inte låna av kompisar då jag inte vet när jag kan betala tillbaka och jag kommer bara hinna få ihop ca 5.000 innan operationen då jag redan betalt 2 veterinär räkningar med min “spar” kassa för djuren. Vill ju inte behöva avliva men har man inte råd att operera vad gör man???? :'(
Känner mig så låst :'(

[twtw]
0

innan man skaffar djur ska man väl vara säker att man har pengar i så många djur det djuret kan leva

annars kan du väl sälja av med något

MonicaLagerquist
4

Man säljer något man har hemma.

Lånar av en vän eller av familjen.

Jobbar extra.

Stolt ägare till tre La permer

[Dopy]
3

#1 har som sagt en spar kassa men redan bränt 4.000 av den på den här katten på en annan grej som var i sommras och 2.000 på andra katten efter att han blev akut sjuk.

Så jag HADE pengar men nu har jag dem inte, och har ju försäkring av den anledningen för att man inte ska behöva hamna i den här sitsen!

Fy tusan vad skönt det måste kännas att ha massor med pengar, men alla har inte det, vissa har nyligen pluggat och jobbar nu men tjänar normal låg lön = inte så mycket kvar efter räknignarna….

#2 har nog inget av värde för dem pengarna…. äger inte ens bil, det enda jag har är tv å dator, dem lär bara ge ca 3.000 kr….

[twtw]
1

vad är din lösning då? dumpa katten?

grandma
2

Håller med ovanstående. Man säljer något eller lånar av familj eller vänner. Har du inte någon vän som kan låna dig pengar på obestämd tid. Jag vet att det kan vara svårt att fråga men ibland har man inget val. Annars kanske du kan kolla med någon fond om du kan få hjälp.

Får jag vara nyfiken och fråga vad det är som försäkringen inte täcker?

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

[Dopy]
3

#4 om du inte vill hjälpa mig kan du ju sluta svara?

#5 Vad finns det för fonder? kan ju betala tillbaka i form av bidrag å då kan man ju ge så mycket man har råd med tills allt e betalt :)

Agria då problemet kan ha uppståt innan jag försäkrade katten då det är en hittekatt och nu när man hittade problemet kan veterinären inte avgöra hur länge katten haft den men vart symtom fri, kan vart flera år :(

Josefa
1

Men vad är det som försäkringen inte täcker?

grandma
1

Så Agria säger då att de inte betalar? Jag vet inte var du bor men på vissa orter så kan kyrkan hjälpa till lite. det finns  en fondbok som man kan läsa på biblioteken där man kan se vilka fonder som finns med adresser och allt. Jag kan inte säga nån specifik fond men det finns för alla möjliga ändamål. Man måste kunna visa upp att man har de utgifterna innan man får bidrag. I detta fallet ett kostnadsförslag från veterinären.

Det är väldigt få förunnat att ha massor med pengar så det svider nog rejält i plånboken för de flesta om de får höga veterinärkostnader.

// Nalle Puh// 

vinteralvan
1

Starta en insamling på facebook, kanske. Obestämd

MonicaLagerquist
2

Agria brukar vara "fula "och säga nej men man kan alltid överklaga deras beslut och många gånger får man rätt.Så försök att överklaga.

viktoria91
1

Jag har aldrog haft problem med Agria. Vad ska katten opereras för?

[silkesnosen]
1

Jag tycker att du ska fundera över vad det är som ska opereras och om det ger katten många friska år till eller om det bara frölänger livandet. Ibland kan det vara bättre för sjuret att få somna in. Jag undrar vad det är som behöver opereras, är det FORL?

cosmonita
2

Om du FÅR låna pengar av vänner (du säger bara att du inte VILL) så kan det vara en utväg även om det tar emot. Om operationen är helt nödvändig.

martdat
2

Vad är det för operation agria säger sig inte vill betala? om den inte stått med i undantag när du tecknade försäkringen tvivlar jag på att de kan säga så. undantag står ju med i försäkriingspapprena..

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Niiinah92
1

#14 Om det är något som kan ha funnits innan försäkringen (i detta fallet kunde det ju tydligen ha varit symtomfritt under flera år enligt vetten) tecknades så står det i avtalet att de inte betalar. Tecknade nyss Agria på min ena katt och minns den delen ganska tydligt.

Julle-A
4

vad är du i störst behov utav, tv eller dator? du kan ju sälja en utav sakerna iaf, sedan kan du ju krafsa ihop saker du har hemma och sälja, typ böcker och småsaker, visst kanske du inte får mycket för de, men du får ju absolut mer än om du inte säljer någonting alls. Hör med dina vänner, släkt och familj om du kan låna pengar, säg att du inte vet när du kan betala tillbaks dem, men att du är i stort behov utav pengarna och betalar tillbaks så fort du kan. Jag menar, du kan ju alltid fråga, det värsta svaret du kan få är ju ett nej, men då har du iaf frågat, och försökt. Du vill inte låna säger du, men du vill väll heller inte bli av med din katt? vilket är viktigast?

grandma
1

Håller med #16 men jag tycker det här osar skumt. Rätta mig om jag har fel.

// Nalle Puh// 

[Dopy]
0

Tänker inte berätta min och min katts livs historia här öppet på ett forum inför massa främmande människor. Dock kan jag säga så här, katten är en hittekatt jag fick för 3 år, för ca 3 veckor sen blev han konstig å jag boka tid, dem hittade felet å vi provar medicinsk behandling men han behöver ev opereras och sen tas mer provet efter operation för att avgöra om den är lyckad så operationen är ingen
garanti, men troligen är det en “bot”.

Vi provar som sagt medicinsk behandling just nu och håller tummarna för att det ska räcka…

#7 operationen då problemet fanns men utan symtom när katten försäkrades.

#8 tack för tipset, ska kolla på det J

#9 vore en idee, tack för tipset J

#10 detta beslut är helt rätt enligt deras regler, “felet” fanns när försäkringen tecknades.

#12 det är väl lite det också, det är en hittekatt, man uppskatta ålderna till 7-9 år, operationen blir ganska stor och lång läketid, och det är inte 100% att han blir bra efter operationen. Så redan bollat på den tanken men har ju bara pratat snabbt med veterinären, om medicinska behandlingen inte funkar får jag ju prata ordentligt så man vet vad som är rätt, men vill inte att pengarna ska sätta stop om det nu är okej att operera…

#13 den är nödvändig, gör man inget blir det värre å inom några månader djurskydds fall…

#14 dem opererar inte saker som fanns innan försäkringen tecknades…

#16 har 2 datorer så kan lätt sälja den datorn jag får mest pengar för + tv:n, inga problem, men dem ger inga 10.000, där är problemet…

Familj kan jag låna av men dem har inga 10.000 att ge mig, ska kolla med en avlägsen släkting som jag vet ev kan ha dem pengarna, men man måste ju ha fler planer/ideer ifall det nu blir operation…

#17 du har fel ;)
Att en katt har ett fel men är symtom fri, blir försäkrad å några år senare får symtom och försäkringen inte täcker e väl inget skumt?

MonicaLagerquist
1

Säljer du datorn lånar lite pengar av en vän och lite pengar av en annan vän så kanske du kan få ihop pengarna.Att en enda vän skulle ställa upp med 10-tusen förstår jag är svårt.

viktoria91
1

Ålder är inget att hänga upp sig för. Min 15 år gammal ponny buköppnades, vääldigt omfattande operation för att inte tala om konvalicense. Svår senskada sen innan sm jag inte visste om den läkt helt. Det kostade mig ca 25 000 kr trots försäkring. Hade gått på ca 100 000 utan. Har man djur får man ta hand om dem eller låta bli att skaffa.

grandma
2

Jag förstår att du inte vill berätta hela er historia men  jag förstår inte varför du inte vill tala om vad det är för fel på katten. På det här forumet finns det säkert många som jobbar med djur, djursjukvårdare m.m. De kanske har tips till dig men det är ju svårt att ge några när man i stort sett bara får veta att du behöver pengar till en operation.

Angående Försäkringen så var det ju inte säkert om felet fanns när innan försäkringen tecknades.

Folk här försöker hjälpa till men du måste förstå att man undrar.

Vissa har ju startat insamlingar på FB för liknande saker men då kan man inte göra det anonymt för då lär det inte komma in några pengar. Då måste man berätta sin historia för främmande människor.

// Nalle Puh// 

Julle-A
1

Men varför kan du inte sälja datorn och din tv, plus låna pengar, och sälja lite småsaker som du inte är i något större behov utav? Där kan du ju få ihop en hel del pengar. Plus, du sa att du kommer hinna att få ihop ca 5k, där med är det ju bara 5k kvar, så du borde kunna fixa det om du skaffar fler källor än bara en. Dvs, att du inte bara förlitar dig på att en vän ska komma upp med 5k, utan att du då säljer lite saker, lånar lite pengar, och har du fortfarande inte fått ihop allt, se om det finns någon annan du kan låna lite till utav och om du har något mer du kan tänka dig att sälja .