Rädda katten?
Hej alla katt älskare! Det är så här, någon jag "känner" har en massa djur hon inte tar hand om. Hundar som trampar i sin egen avföring i hundrastgården. Och har en jävla massa katter. Alla är utekatter. De får mat ca en gång i veckan och de äter inte maten för den hinner surna. En efter en katt har dött och en var väldigt sjuk. Han tappade nästan all sin päls och vill inget mer än komma in i värmen. Pojken som tappade alls sin päls försvann helt plötsligt och är borta ca 3 månader. Jag fruktade att han var död. Men så fick jag ett samtal att han var tillbaka och hade fått tillbaka sin päls men fortfarande mager. Hen som har katten märkte knappt att han var borta och kom med ursäkter för hans päls hela tiden. Jag är så arg och har velat anmäla henväldigt länge. Men jag kan inte för det kan ge mig problem själv. Det är ingen person att leka med. Så jag håller mig till att säga till hen och pika hen. Nu har hen bara honom kvar och mitt hjärta blöder när jag ser denna underbara katt som är helt orädd för hund och hoppar hopp med framtassarna på ens ben för att bli klappad. Man får inte sluta klappa honom. Min fråga är, vad ska jag göra? Om katten är utanför hens tomten jag ta katten då eller det är olagligt? Katten är Inte skriven på hen eller försäkrad.
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se
Låter som dags för djurförbud?
På något sätt måste katten därifrån!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ps. Lägg in ditt inlägg även på Hittekatter i fokus samt på Kattpolisen i fokus = fler kan ge dig råd/hjälp.
Finns också ett nätverk som heter Djurens jurister och som kanske kan ge råd/hjälp?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker du ska anmäla till länsstyrelsen. Det borde man kunna göra anonymt så behöver inte ägaren veta att det är du som anmält.
Mvh Linn
Vågar man - eller avlivar länsstyrelsen katten då…..?
Länsstyrelsen kanske inte gör något alls. Men anmäler man inte ägaren så kommer det ju garanterat inte att hända något. Om flera anmäler så borde det ju vara större chans att något händer. Förhoppningsvis får inte ägaren ha några djur kvar alls.
Mvh Linn
Jag tycker absolut att du ska anmäla.
Men tycker ni jag ska åka ditt och ta katten?
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
En foto/djur/vardagsblogg, om vad jag ser från mina ögon och vad jag tycker är vackert www.ipatricia.blogg.se

I ett sånt läge skulle jag inte bry mej om det är lagligt eller ej, hade jag möjlighet skulle jag ta in katten. Såna där människor ska inte ha djur.
Gör en anmälan anonymt om du inte vill få problem med personen ifråga, men ta hand om missen så fort du kan.
Lycka till!
Polisen brukar inte avliva utan åker med katter och hundar till olika omplaceringshem istället…
Du kan ju kanske gå ihop med de andra grannarna om du är orolig för att göra en anmällan helt själv?
Tycker fortfarande att du ska lägga ut samma tråd på Hittekatter i fokus…!
Håller med #8
#8, jag och min sambo har längre pratat om att skaffa oss en katt. Så jag tar mer än gärna hand om denna katten. Han kan få ett bra hem hos oss.:) Är det något speciellt jag ska tänka på när jag tar hem den? Foder, kattlåda och sånt? Katten är väldigt sällskaps sjuk så ska vi låts katten vara och titta sig i huset själv. Kanske dumma frågor men jag vill allt ska vara perfekt och inte gå fel.
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3
Nej, ta inte katten, det kan du åka dit på. Anmäl istället.
Det går inte att få köpa katten tror du?
Bra om du vet vad katten äter i dag och kan fortsätta med samma foder en tid och långsamt slussa över den på annat bättre foder (vid behov) så den inte får problem med magen.
Är misse väldigt mager så ge små portioner ofta (är mest skonsamt).
Förmodligen behöver han avmaskas.
Är misse inte kastrerad, id-märkt (chippad) + vaccinerad bör det göras ganska snart (när misse landat lite). Låter som att misse kan behöva veterinärkoll även av andra skäl? Se också till att misse blir försäkrad och att id-chippet registreras.
Bor ni i ett väldigt stort hus så kan det vara bra att misse får bekanta sig med några rum i taget. Bor ni på mindre yta så brukar man inte behöva begränsa.
Det är förstås OK att ni är hemma med misse när han kommer, men en del missar väljer att börja utforska nya hemmet först när mörkret (och husse/matte) lagt sig…!
Släpp inte ut misse de första månaderna om ni överväger att ha honom som ute+innekatt, misse måste få bo in sig ordentligt innan du börjar fundera på att gå ut med honom i koppel/låta honom gå ut. Släpp aldrig ut en misse som inte är kastrerad, id-märkt (+registrerad) samt vaccinerad och släpp aldrig ut en misse om inte utemiljön verkligen är lämplig för missar.
Sedan är det förstås en fördel om det finns lite leksaker, en klösmöbel, något bra kryp-in, en transportbur mm hemma.
Och sist men inte minst - fråga här så kommer du att få massor av bra svar om det uppstår problem!
Om ägaren inte bryr sig om katten och inte märkt innan när den var borta så tycker jag du kan ta med den hem. " den kanske stack iväg ännu en gång"
#14, Tack för dina bra tips :). Vi bor i en marklägenhet som är en stor 3a. Vi har hund och reptiler. Hunden är snäll mot alla djur och katten är inte hund rädd. Något jag ska tä'nka på när katten kommer in på hundens revir?
#15, Det var just det jag tänkte. Eftersom katten var borta 3-4 månader och hon inte brydde sig och om han skulle försvinna nu hade hon nog inte brytt sig så mycket.
Lev och må väl
Mvh
Patricia och Hugo<3