kattproblem
Hej!
jag har en fundering, men viste inte riktigt vad jag skulle söka på så jag vet inte om det redan finns en sådanhär tråd..
Jag har en kattmamma och hennes 14veckors unge. Mamman har idag kastrerats och den lille har varit med för att få sin andra spruta. Allt gått bra än så länge, men nu ska jag hämta hem mamman från uppvaket och senare ikväll ta med henne hem den 2,5timmar långa bussresan.. Kan tillägga att hon vanligtvis blir stressad och skriker så fort hon stängts in i buren.
Vad är bäst för dem båda? Att låta mamman bo kvar i Göteborg en vecka för att få kurera sig, så att jag bara tar hem den lille katten. Eller blir det krångligt för den lille att bli utan mamma och sen om en vecka få tillbaka henne? Dessutom kommer de att sitta i samma bur hela resan - är det farligt för hennes hälsa? Tänker på ärret på magen och så eftersom han fortfarande diar.
Alltså ska jag ta hem båda två samtidigt i samma bur, eller skilja dem från varandra i en vecka för att sen återförena dem nästa helg?
Mycket tacksam för svar
ylva
Kattmamman kommer troligtvis vara lite groggy, frågan är om inte resa underlättas utav att hon är lite borta fortfarande. Sen är det ju inte bra att de är i samma bur, egentligen borde du ha två burar vid i alla fall detta sammanhanget. Jag vet inte vad lagen säger om transport riktigt.
Har fyra katter och en jättekanin. När jag är ute och reser så har jag alla i varsin bur förutom två stycken då den ena är mycket lugn och den andra är rädd. Den lugna hjälper då till att lugna den rädda katten genom att putsa den och ligga bredvid och sova med den. Skulle han inte tycka att det var så jobbigt att åka ensam utan henne så skulle jag låta alla åka i enskilda burar på grund utav säkerheten.
Tack! Då ska jag införskaffa en bur så fort som möjligt, finns det något särskilt jag ska tänka på när jag kommer hem sen?
#2 den kastrerade honan ska ha lugnt efter narkosen så hon bör vara i ett eget rum skild från ungen iaf första natten. Sen så till så ungen inte slickar på såret.
På vissa djursjukhus kan man köpa en "body", en dräkt man sätter på honan så att hon inte kan slicka på såret å då kan inte heller ungen slicka på det :)
Låt honan ta det lugnt första tiden efter operation. En hona jag kastrerade fortsatte vara helt vild efteråt. Det gick bra men är väl inte så kul om nått händer… Body är jättebra då hon inte är ensam. Lycka till!
Men om ungen verkligen är 14 veckor ska den då fortsätta att dia mamman? borde inte mamma stött i från sig ungen vid det laget?
Tänker då att en unge vid den åldern får ju tom flytta till nytt hem vid den åldern.
Eller tänker jag fel här?
#5 En del låter ungarna dia väldigt länge men kattungen behöver det inte utan gör det bara för att dom tycker det är mysigt.
#6 Ok då vet jag.