Hjälp Katt kissar i sängen!
Har ett stort problem med någon av mina katter har inte listat ut vem det kan vara. Men varje gång vi åker bort några timmar förlänge som åtta timmar då man jobbar dessa timmar så kissar dom i sängen sover man borta en natt kissar nån av dom i sängen.
Vad ska jag göra detta har börjat denn senaste månaden.
stänga dörren in till sovrummet? kattförbud i sovrummet? :) Vet inte riktigt, var så länge sedan jag hade katter och dom var lärda att även fast dörrar stod öppna så fick dom inte vistas i vissa rum :)
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3
prova annars att byta märke på kattsanden?
<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

Har du hittat den mycket informativa sidan Kattstatus ?
http://www.kattstatus.se/index.html
Där finns en sida om katter som kissar på fel ställe.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Är katterna kastrerade?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Jag har haft samma problem som dig med vår ena katt Charlie. Det finns massor med trix man kan använda. Idag händer det sällan att Charlie kissar i sängen och oftast då när jag och min sambo tabbat oss. Ex inte hunnit tömma lådan innan vi går till jobbet.
Tips
- Köp Feliway och plugga in i kontakten, det avger feromoner till katterna som gör att de blir lugnare om de ex känner sig stressade. Detta funkar!! Sedan vi pluggade in det har det blivit mycket bättre hos oss.
- Gå till veterinären och kolla så att den katten (när ni fått reda på vem det är) inte har urinvägsinfektion eller kristaller i urinen. Detta kan få dem att vilja kissa på "mjuka" ställen utanför lådan.
- Har ni nyligen bytt Kattsand? Byt tillbaka till er gamla eller fasa över den nya kattsanden. Ha en låda med den gamla och en med den nya så de får välja och så småninogom vänjer sig vid den nya.
- Stora förändringar i hemmet kan göra att de känner sig stressade. Även om det handlar om en ommöblering.
- Sätt en låda i sovrummet. Tänk även att alltid ha en låda för varje katt + en extra. Tänk även på vad ni skurar lådorna med. Kloriondoften gillar katter och jag brukar alltid göra rent kattlådorna med klorin.
- Placera ut en matskål i sängen med torrfoder. Katterna kissar ite gärna där de äter eftrersom de är väldigt renliga djur. Eller lägg ex en vaxduk eller liknande på sängen. Tänk på att bryta beteendendet de har - håll dörren stängd en tid. Gör rent med Piss off som "äter" urinen. En katt har ju en tendens att gå tillbaka dit de gjort ifrån sig tidigare då det luktar "toalett" för dem.
- Se till att de har mycket aktiveringsleksaker. Klsträd och så vidare. Det kan vara att de är understimulerade.
-Se till att katten är kastrerad!
Det är så otroligt olika från katter till katter. Man får prova sig fram och vara lite dektektiv. Men ge inte upp. Charlie fick mig att bli helt förkrossad när han höll på att kissa i sängen. Vissa dagar hade vi inga rena täcken och fick sova på soffan. Vi köpte "skydda högt" från ikea som är ett madrassöverdrag med plast på. En riktigt hjälte så att madrassen inte blivit förstörd. Ha tålamod!! Det går att vänja av katten med beteendet.
Lycka till!
Hur gamla är katterna? Är någon av dem okastrerad?
hur har du tvättat bort olyckan och har du testat att ha sovrumsdörren stängd?
Hur många lådor har du?
Den absolut vanligaste orsaken till felkissande (när det gäller friska och kastrerade katter) är att lådorna är för få och/eller för ofräscha eller obehagliga på annat sätt.
1. Hur många katter har du och hur många lådor?
2. Vad är det för typ av lådor och vad är det för typ av sand?
3. Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Bra tips. Har också en säng-vätande katt och ska prova o ställa lite kattmat i sängen här, så kanske det klarar sig ett tag till. :)
#8 Fast förutom att försöka förhindra att katten kissar i sängen måste man även göra vad man kan för att katten ska vilja kissa i lådan istället och det gör man genom att erbjuda så attraktiva lådor som möjligt, dvs, flera, stora och öppna lådor som är rätt placerade och innehåller rejält med lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand som rensas minst varje morgon och kväll från kissklumpar och avföring.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Ja det vet jag. Han använder båda sina lådor för fullt hela tiden. Han har finkorning och klumpbildande sand och lådorna står på lugna trygga platser. Men i perioder har han kissat i sängarna, nu har vi haft en bra period och jag hoppas det fortsätter. Men just kattmat i sängen har vi inte provat ännu. :)
Glömde n'mna att den ena katten är dräktig och ska ha katt ungar om ca två veckor.
Problemet är att vi har våran säng i vardagsrummet då vi bor i en liten två och våran dotter bor i sovrummet och med att ha en låda i sovrummet funkar inte eftersom att våran dotter kryper runt och då kan det vara roligt för henne att gräva i den och vips så hittar hon en klump som hon stoppar i sig. ska prova byta tillbaka till everclean.
dom kissar alltid på täcket eller kudden så det har aldrig gått igenom då har jag tvättat kuddarna och täckerna i tvättmaskin.
Det är en Bengal jag har som är dräktig den andra är kastrerad.
Om det enbart händer då ni är borta så är det antagligen protest över för mycket ensamhet. Annars har du redan fått många bra svar.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Min katt har vid enstaka tillfällen kissat i sängen. Vi fick under en period "lära om" honom att gå på lådan. Sedan köpte vi en låda till, hade olika sorters sand i dem (dels så att han kunde välja fritt var han ville gå, dels så att den ena lådan inte skulle bli "äcklig" utan alternativ låda att gå på och därmed sporra att han skulle kissa någon annanstans)
Till skillnad från din katt så har min misse dock bara kissat i sängen när vi varit hemma… Det har dock inte hänt sedan vi bytte sand och köpte en till låda. Alla katter gillar inte alla strösorter. Vårt problem - inte hans :)

Er dotter är väl inte ensam hemma när ni är borta? Så har ni rum med en extra låda i badrummer så kan ni sälla ut en av dem i sovrummet/vardagsrummet när ni åker hemifrån och flytta den igen när ni kommer hem.
#12 är det i eran säng ute i vardagsrummeti eller är det i dotterns sovrum hon kissar i? Är det i dotterns rum är det väl bara att stänga rummet?
Hur länge har detta pågått?
Började allt då ni bytte sand från EC så försvinner beteendet då du byter sand. Har beteendet funnits sedan bengalen blev dräktig så är det nog kastraten som protesterar. Är bengalen dominant?
Om du inte kan ha fler lådor pga din dotter får du väl göra en barriär så hon inte kommer åt lådorna och lära henne att lådorna är ajabaja. Om du inte kan de hur ska du lära dottern att låta bli kattungarna då de kommer?
Om det är kastraten som protesterar kommer de inte bli bättre då kullen föds, har ni plats att separera katterna åt?
Du kan ställa en kattlåda med tak i vardagsrummet. Då kommer inte dottern åt sanden.
Nja hon är lite dominant i lekarna men inte annars. Lekarna slutar ibland med att det flyger hår och kastraten bir arg och morrar fräser. Det började efter hon blev dräktig. Har köpt ec nu och ska ha den gamla sanden i den. Samt ska prova att sätta matskålen i sängen när vi åker bort. en olycka hände i går morse när jag var hemma innan jag åkte till jobbet.
# hon brukar vara där och putta upp luckan hon e tyvärr ganska smart och älskar göra saker som hon inte får säger man nej så blir det extra roligt.
Ja kattungarna kommer att bo i dotterns rum så hon kommer inte att få vara där när dom är små.
har även märkt att nån har varit på ett lakan jag har haft i soffan när vi var bort.
#18 du vet väl att då en katt blir dräktig/får kattungar så förändras rangen bland katterna och om det till och med flyger tussar så låter de rätt alvarligt.
Har de blivit mer nu så skulle jag börja med att ta kastraten till veterinären för urinprov… att springa iväg med en högräktig katt är ju inget man vill i onödan..
okej nej det visste jag faktiskt inte. Nu har jag iaf satt ut två lådor en med ec och en med den andra jag hade får se vilken som passar bäst. så har jag bytt tillbaka till det gamla fodret jag hade innan också.
Hoppas på förändring nu =)